Rätt eller fel??

Hoppiloppan

Trådstartare
En tjej i stallet sa så här: När man rider fram ska man ha låga och breddade händer och så fort hästen drar upp huvudet ska man ta dem ännu längre ner så att hästen kommer bättre med huvudet. Ha ganska långa tyglar, sträckt yttertygel och pillra med innerhanden. Detta för att få hästen att arbeta med musklerna i ryggen.
Allt eftersom tar man upp händerna och tar mer ihop dem till att till sist få en fin, buren hand och en häst som arbetar korrekt.
Tycker detta låter lite konstigt, ryggen börjar väl inte arbeta mer bara för att man sänker ner hästens huvud? Eller är jag helt ute och cyklar?? :confused:
 
Sv: Rätt eller fel??

I princip rätt. Om hästen drar upp huvudet - motstånd. I den stund han sänker omedelbar eftergift. Men personligen tycker jag det är bättre att koncentrera sig på bjudningen först och främst. Det blir helt fel om man bara sitter och "rider med tyglarna". Du har rätt. Ryggen börjar inte arbeta mer bara för att man sänker hästens huvud! Men som sagt - mitt tyck är att tjejen har rätt. OCH du!
 
Sv: Rätt eller fel??

Jag har aldrig ridigt så och kommer aldrig att göra det. Enligt mig så handlar det hela om att hitta en bjudning hos hästen och ha en korekt sits vilket man inte kan få om man sänker händerna mycket.
Min dressyrinstruktör arbetar bara med min sits och när jag har rätt sits arbetar också hästen på rätt sätt.

Men alla tycker ju olika, så länge det känns rätt och bra för både häst och dig så är det rätt för er. :)
 
Sv: Rätt eller fel??

Nej, ryggen arbetar inte bara för att man sänker huvudet. Tvärtom ibland, om man pressar ner hästens huvud så kan det skapa spänningar vilket gör att ryggen inte aktiveras alls utan sänks.
 
Sv: Rätt eller fel??

Jo, det är faktiskt så att hästen arbetar bättre med ryggen om den sänker huvudet. Det hjälper den att stretcha ryggmusklerna och att använda dem rätt, och efterhand så stärks ryggmuskulaturen så att den orkar höja formen och arbeta med ryggen.
 
Sv: Rätt eller fel??

Jag anser att det är helt fel att göra såhär. Ryttaren kan omöjligen ha en korrekt sits om man rider med händerna i den possitionen. En rätt skolad häst drar man inte ner, den rider man ner.
 
Sv: Rätt eller fel??

En korrekt handställning innebär en rak linje från armbågsspetsen till hästens bett via tygeln (kan inte förklara så bra) ;) I viss mån måste man ju höja eller sänka handen lite men inte bredda! Händerna i hop. För övrigt anser jag att man inte "jobbar" en häst med handen utan med bäcken/korrekt sits i övrigt. Handen ska bara fånga upp den framåtbjudning man skapar med sin korrekta sits och inverkan. :bump:
 
Sv: Rätt eller fel??

En korrekt häst rider man UPP egentligen eftersom ryggen ska höjas och inte sänkas :P

Min ridlärare sade att om hästen drar upp huvudet ska man ta upp händerna ngt istället för att ta ned dem och sedan bromsa med tyglarna eftersom bettet verkar på rätt ställe i munnen då.
 
Sv: Rätt eller fel??

Om man skulle sitta med händerna breddade och långt ner så hamnar man ju i framvikt i sadeln eller?? Jag tror att det är många ryttare som rider alldeles för lite med benen och rider mer med händerna i stället. När jag red för minna och man började fixa och dona med händerna så satan i gatan vad hon skrek!! "VAR HAR DU DINA BEN" "RID INTE MED HÄNDERNA HAR DOM IHOPA OCH FRAMFÖR DIG" Man måste jue rida hästen fram till handen redan i uppvärmningen. Att man har händerna framför sig och i hopa och endast rida med benen, en del hästar kan höja upp huvudet men då får man ta ett par ledande tygel tag framåt utåt så hästen såker sig nedåt och använda benen! Ett tag fick jag rida med mina tummar på varandra för att lära mig rida mer med benen och inte styra med händerna!! Var svårt till en början men när man väl fann kännslan så klickade det till i huvudet och man slutade fixa och dona med händerna!!
 
Sv: Rätt eller fel??

Jag har fått lära mig att "såga" ner hästen men rider dock inte så själv. Tränar mycket på att rida med tyglarna i en hand för att använda skänklar och sits så mycket som möjligt ;)
 
Sv: Rätt eller fel??

En tjej i stallet sa så här: När man rider fram ska man ha låga och breddade händer och så fort hästen drar upp huvudet ska man ta dem ännu längre ner så att hästen kommer bättre med huvudet. Ha ganska långa tyglar, sträckt yttertygel och pillra med innerhanden. Detta för att få hästen att arbeta med musklerna i ryggen.
Allt eftersom tar man upp händerna och tar mer ihop dem till att till sist få en fin, buren hand och en häst som arbetar korrekt.
Tycker detta låter lite konstigt, ryggen börjar väl inte arbeta mer bara för att man sänker ner hästens huvud? Eller är jag helt ute och cyklar?? :confused:

Jag tycker inte alls att detta lät bra :crazy:. Man ska ju inte börja jobba hästen direkt utan det gör man ju efter uppvärmningen. Och visst, vissa hästar funkar bättre med låg hand då dom blir lugnare, men jag tycker inte att man ska ha låga händer för att sänka huvudet.
 
Sv: Rätt eller fel??

Vissa lär ut så. Det är väl upp till var och en om man väljer att gå den vägen.
Får man ner huvudet på hästen börjar inte ryggen och bakbenen arbeta automatiskt. Det KAN underlätta, men ibland blir hästen bara spänd och sänker ryggen istället.

Driv ikapp bakbenen mot framdelen! Då kommer ryggen igång! Hästens hals sitter ihop med ryggen och kommer även välvas den i en konvex båge så hästens nosrygg hamnar i lod.

Rid "ihop" hästen med mycket halvhalter och övergångar! Lycka till!
 
Sv: Rätt eller fel??

Tack så jättemycket för era svar, det var väl det jag trodde :crazy: Var dock lite osäker eftersom hon både gått på hästgymnasium (?) och är ridtränare. :bump:
 
Sv: Rätt eller fel??

Ryggen och formen kommer inte för att man pillrar med innerhanden. Det din kompis gör att kröka på hästens nacke, alltså ett vanligt problem. För att hästen ska komma upp med ryggen krävs det att den arbetar med magmusklerna, alltså musklerna som höjer ryggen. Formen kommer bakifrån när bakbenen bär och arbetar rätt - inte för att man pillrar i hästens mun nere vid framknäna.
 
Sv: Rätt eller fel??

Jag har fått lära mig att pillra med tyglarna för att "få fram formen".
Dock har jag alltid tyckt att det verkar fel, men är så himla osäker, min ridlärare är utbildad och andra hästmänniskor jag ridit för gör på samma sätt. :crazy: Hur som helst upplever jag att när jag rider på det sättet så går hästen med mycket eftergift i nacken. ( Jag lovar, jag spänner inte ner nacken) Men om detta är form eller inte? Snälla hjälp, gör jag rätt? Eller är jag en av dom som bara kröcker hästens nacke? Det vill jag absolut inte göra! :crazy:
 
Sv: Rätt eller fel??

*kl*

Jag rider till och från med lite bredd mellan händerna och lägre händer. När min travare skulle lära sig att söka sig ner under ryttare så upptäckte jag att det var lättare för honom om jag bjöd in honom genom att själv ha lägre händer. När han väl kunde det så kunde jag succesivt höja handen och få den i korrekt läge igen.

Men just under inlärningsperioden var det helt guld. Jag satt ett tag helt enkelt med händerna på låren faktiskt. Såg förmodligen inte klokt ut men då sökte sig hästen neråt och tog in ryggen i arbetet istället för att gå som en giraff.
 
Sv: Rätt eller fel??

Såklart om man rider en häst som går som en stjärnkikare så kan man bredda och sänka händerna för att hjälpa hästen att söka sig framåt neråt, men man ska ju absolut inte tvinga hästen i form.
 
Sv: Rätt eller fel??

Jag har fått lära mig att pillra med tyglarna för att "få fram formen".
Dock har jag alltid tyckt att det verkar fel, men är så himla osäker, min ridlärare är utbildad och andra hästmänniskor jag ridit för gör på samma sätt. :crazy: Hur som helst upplever jag att när jag rider på det sättet så går hästen med mycket eftergift i nacken. ( Jag lovar, jag spänner inte ner nacken) Men om detta är form eller inte? Snälla hjälp, gör jag rätt? Eller är jag en av dom som bara kröcker hästens nacke? Det vill jag absolut inte göra! :crazy:

När du får hästen i rätt form så känner man hur rörelserna ändras, ryggen höjs ju upp lite när hästen trampar under sig, så när du har fått ner huvudet lite grann, driv jättemycket med sätet och skänklar. Att pilla lite är inte alltid fel, det gör jag mest för att hästen inte ska lägga sig på bättet, eller för att den ska gå på tygeln. Men vissa ser man ju göra på fel sätt då som sågar istället :( Hoppas det hjälpte lite grann iaf :smirk:
 
Sv: Rätt eller fel??

Man behöver inte sänka handen men man kan bredda den om hästen vill köra upp huvudet. Om du breddar handen så visar du hästen att du "finns" på båda sidor om den, att du finns även på sidan, inte bara på.
Man kan hålla kvar här tills hästen ger efter och då ger man själv efter omedelbart, och det rejält.

För att få hästen att jobba med ryggen så krävs det balans och bärighet av hästen och det får man genom korrekt ridning bakifrån och fram.

Vid vissa tillfällen kan man "visa" hästen vägen genom att ge den stöd på yttertygeln och ge ledande tygeltag med inner, om man rider på volt,hörnpasseringar osv. men att bara använda sig av det för att få hästen att gå i form fungerar inte i längden. Det är ju inte "bara" handen man rider med (inte alls allra helst) utan säte och skänkel också. Om man "pillrar" för mycket i hästens mun så har man snart en häst som går på bogarna samt kanske en häst som lägger huvudet på sne eller tom. springer och "nickar".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 301
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 212
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp