Rävunge, hjälp?

fijja

Trådstartare
En liten rävunge har besökt oss senaste dagarna.
Han är liten, verkar lite svag, eller är han bara för liten för att vara utan mamma?
Mamman har vi inte sett till.
Ungen vinglar lite, dock såg han lite piggare ut i dag. Fin i päls, rund mage.

Är han stor nog att klara sig?
Eller har mamman blivit överkörd eller så och ungen lämnad till sitt öde?
Han verkar ju trött, lite vinglig som sagt. Och kommer ju fram till en till och med.
Vad gör man?

Ska försöka få tag på något nummer att ringa i morgon, någon viltvårdare eller så? Jag tror inte den kommer klara sig på egen hand. Men jag vet ju inte. Vill inte att den ska svälta ihjäl :cry: Den är fruktansvärt söt.

Tog lite bilder på den. Hur gamla är dom när dom lämnar boet? Fast, jag vet ju inte hur gammal den är ändå.
Men om man ser till motoriken så verkar den lite för ung, eller så är den vinglig för att den är sjuk/hungrig/törstig.

Mitt hjärta blöder för den lille.

31117063.jpg

31117064.jpg

31117075.jpg
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Gud så söt!

Jag PMar dig nummret till en viltvårdare som bor vid Arlanda som är jättetrevlig!
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Gud så söt!

Jag PMar dig nummret till en viltvårdare som bor vid Arlanda som är jättetrevlig!

Tackar! Då kommer jag ringa dit i morgon bitti.
Vill ju inte mata, men hur kan man låta bli? Men jag vill inte ha en räv springande här, har kaniner och snart en hundvalp här med.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Så söt!

Ring viltjouren och fråga, tills vidare är det nog bäst att inte göra något alls.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Ska ringa i morgon. Hoppas dom bara inte säger att jag bara ska låta den vara... För jag tror verkligen inte att den är helt kry.
Men dom vet väl bäst.
Får vänta och se vad dom säger.

Den är bland det sötaste jag sett :love:
 
Sv: Rävunge, hjälp?

knapp
Jösses vilken söting! När vi hade en harunge på trappen VARJE kväll i en vecka fick vi veta att man inte ska göra något. Mamman lämnar ungen på ett säkert ställe och säger till den att stanna - no matter what. Till slut efter att ha suttit på span varje kväll fick vi se när mamma-hare kom och hämtade ungen.

Fast en rävunge... de brukar väl vara i/vid grytet?

Hoppas du fått ett bra svar av viltvårdaren!
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Har tyvärr inget vettigt att tillföra men... Herregud så söt, jag förstår ditt engagemang för den lille.:love:
 
Sv: Rävunge, hjälp?

OM något hänt med mamma räv, så klarar sig inte ungarna på egen hand. Det är de alldeles för små för.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Gud så söt!

Jag PMar dig nummret till en viltvårdare som bor vid Arlanda som är jättetrevlig!

Jag fick aldrig något pm av dig!
Har googlat lite men hittar inget nummer :/
Har inte sett till den lille i dag, men det ösregnar.

Skulle ni ha matat den så länge?
Eller nej, det ska man ju inte :(

Funderar på att smuggla in den på Skansen :angel: :idea:
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag provar igen!

Nu borde du ha det!

Kolla även in Djurens ö´s hemsida, där finns en heldel info! Ring dom om du inte får tag på viltvårdarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Rävunge, hjälp?

Ska försöka få tag på något nummer att ringa i morgon, någon viltvårdare eller så? Jag tror inte den kommer klara sig på egen hand. Men jag vet ju inte. Vill inte att den ska svälta ihjäl :cry: Den är fruktansvärt söt.


Om den är moderlös så kommer den inte att klara sig.

Om man väljer att fånga in den hoppas jag verkligen den blir avlivad.Till vad ska den sparas när det ändå skjuts ca 60 000 rävar varje år? Den är söt, visst, men det är inget gossedjur det är ett rovdjur.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Tack hörrni :)

Nu har jag varit borta mycket i dag och inte hunnit ringt.

Har inte sett till ungen något i dag men har ställt ut mat till den.
Sen ringer jag på måndag så får vi se vad dom säger.

Kanske är det barmhärtigast att dom kommer och avlivar den, eller så piggar den på sig av maten nu. Vem vet.

Kan i allafall inte stå och se på när en rävunge svälter ihjäl över helgen, så mat får den nu iaf. Får se om den kommer fram under kvällen. Har ju ösregnat hela dagen här så den kanske ligger någonstans torrt och väntar.

Till Ginnies, nog vet jag att det inte är något gosedjur, men även om det skjuts massor av rävar varje år så vill inte jag stå och se på när en liten unge svälter ihjäl i min trädgård. Då matar jag den hellre tills den klarar sig själv, alternativt någon kommer och avlivar den, jag vet inte hur dom där viltvårdarna gör, men nog tar dom ett bra beslut.
Tills dess så får den mat iaf.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Till Ginnies, nog vet jag att det inte är något gosedjur, men även om det skjuts massor av rävar varje år så vill inte jag stå och se på när en liten unge svälter ihjäl i min trädgård. Då matar jag den hellre tills den klarar sig själv, alternativt någon kommer och avlivar den, jag vet inte hur dom där viltvårdarna gör, men nog tar dom ett bra beslut.
Tills dess så får den mat iaf.


Det kan jag förstå att du inte vill, men det fungerar inte som så att du kan mata tills den klarar sig själv-det kommer den inte göra.Annat än att föda sig på vad andra hus ger och det är inte bra.

Men mata du men se till att få den avlivad.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Äsch! Vad är det för trams?!

För ett par år sedan blev en rävhona dödad av en björn vi ett älgkadaver - en älg som björnen slagit - i skogen edast en lite bit ifrån mitt föräldrahem.

Kullen levde fortfaranda uteslutande i grytet och bestod av 6 små valpar när vi fann tiken.
Vi utfodrade dessa ungar under hela sommaren/hösten med hundfoder och slaktrester.

Utfodringen skedde fritt från kopplinar till människa - dvs vi matade dem på vissa platser men uppehöll oss inte i den direkta närheten eller försökte "tämja" dem.

5 av valparna klarade sej till hösten och ju längre tiden gick, desto mer spreds de och desto mer sällan såg vi dem.

Så att det skulle vara någon större fara om TS sätter ut mat ser inte jag!

Bäst vore helt klart om "Viltjouren" eller liknande kom och hämtade ungen.

Varför "nacka" den bara för att det är en räv?
Pga jakten?!

Då bör vi även nacka alla katter vi ser eftersom Sveriges kommunjägare skjuter ett antal 10' varje år!

/Swat
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Utfodringen skedde fritt från kopplinar till människa - dvs vi matade dem på vissa platser men uppehöll oss inte i den direkta närheten eller försökte "tämja" dem.

Så att det skulle vara någon större fara om TS sätter ut mat ser inte jag!


Men nu sätter hon faktiskt ut mat vid hemmet-var tror du en sådan räv kommer söka föda framöver?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Varför "nacka" den bara för att det är en räv?
Pga jakten?!

Då bör vi även nacka alla katter vi ser eftersom Sveriges kommunjägare skjuter ett antal 10' varje år!

/Swat

Vem har pratat om att avliva alla rävar jag ser?:grin:Men här är det kanske en moderlös, varför rädda när det finns så gott om?
Hade det varit ett rådjurskid hade jag tyckt samma.

Och vilda moderlösa kattungar tycker jag inte heller ska räddas till varje pris.
Värdet får räddaren, det få man lära sig försöka stå över.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag är uppfostrad i andan att "Ingen kan göra allt men alla kan göra något" och "ett liv är alltid ett liv".

För mej innebär detta att man inte knackar försvarslösa djurungar i luvan "bara för att"!

Ja vi har rävjakt, ja vi har rådjursjakt och ja jag är uppväxt i en jägarsläkt och har genom åren fött upp både det ena och andra för slakt och konsumtion.

Men! Just detta har gett med empati nog att försöka hjälpa när jag kan!

Varför INTE "rädda" denna rävunge om det går?
Varför INTE "rädda" ett rådjurskid om det går?
Varför ta hand om flakslamm när de änså skall slaktas till hösten? (Eller där kanske den ekonomiska vinsten för dej väger upp den tid och det engagemang som krävs?)

Jag ser bara positiva värden i att göra det man kan för djur/djurungar i nöd.

/Swat
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp