Rävunge, hjälp?

Sv: Rävunge, hjälp?

Kan du då svara mig, var finns empatin för det räven ska matas med???, var finns empatin för innehållet i korven eller innehållet i hundmatsburken?

Dom svalt nog inte ihjäl förhoppningsvis.

Räven har matats väldigt lite sista veckorna, ett par gånger bara.
Har sett till den, den är pigg, snabb och jätteskygg.

Jag har ställt ut mat någon gång som kråkorna åt upp. Så det har jag slutat med för tillfället. Har inte sett räven på ett par dagar nu, hade dessutom glömt en soppåse här ute som den inte har rört, så den har inte varit här, och är då inte här varje natt och letar efter mat heller.

Matade den senast för ca 4 dagar sen, då såg jag den äta. Ser skålen från fönstret.

Eftersom den bara blir skyggare och skyggare så känner jag ingen oro att den ska bli tam.
Jag vet var grytet är, han verkar vara den enda ungen såvitt jag kan se.

Undrar vad som hände med mamman och dom andra. Om det nu fanns fler ungar.


Jag har läst på, frågat runt, och många säger samma sak som andra här i tråden.
Det går att mata upp en räv, utan att den blir beroende av människor i hela sitt liv.
Därför ger jag det ett försök. Även om du tycker att jag ska svälta den till döds för massa olika dumma anledningar.

Det är en räv. En endaste.
Jag har alltid hjälpt till i den mån jag kan. Matat och vattnat rådjur denna kalla vinter, fåglar och ekorrar alla vintrar. osv osv.

Rävunge har fått en chans att repa sig, och det verkar som han tagit den.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag kan tala om nyttan med det för dig , då du inte verkar förstå.

Man ska vara rädd om djur i vår natur, för min del så tycker jag därför att man ska försöka undvika köra över, trampa ihjäl, eller för den delen skjuta- men för den delen tycker jag inte att de som springer på vägen eller går in i huset ska matas, ser du inte skillnaden på att väja, låta vara och ingipa o lägga sig i ?

Så, nu har du fåttr svar, vänl svara tillbaka.

Som jag misstänkte.

Du respekterar liksom mig med andra ord "livet", dvs samma sak som du gjorde dig lustig över i ditt tidigare inlägg när du frågade varför vi inte tyckte att den skulle skjutas.

Jag blir så trött på detta uttryck. "Ett liv är ett liv"
?

Om du ser ett instängt djur eller ett djur som har fastnat i något i naturen ingriper du inte då heller med motiveringen att naturen ska ha sin gång?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Fortsätt mata den ett bra tag till, den är inte självförsörjande på ett bra tag än och annars riskerar den att svälta ihjäl, man behöver nte mata varje dag men med några dagars mellanrum.

Ställ ut maten efter att fåglarna har gått och lagt sig, hos oss har skat och kråkfåglarna knoppat in vid 21-22 tiden.

Lägg gärna ut mat som inte fåglarna lätt kan ta, jag lägger gärna ut hela stora märgben, de klarar inte fåglarna att lyfta med och märgen är fet och bra, rävungarna får även några fodaxkakor när det behövs.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jo jag har läst hela tråden och tycker du varit en idiot från början och nu kunde jag inte hålla tyst längre.
:rofl: Lätt hänt det blir så, sorry kunde inte låta bli att kommentera din post, men jag blev så full av skratt när jag läste detta. :D

@fijja
Låter skitbra, vad glad jag blir nu. :)
Precis som jag skrev, kan den välja så väljer den bort oss och den kommer bli skyggare o skyggare. Detta är ett bra tecken på att den är frisk med.
Avslutar med att säga, :bow: till dig för din empatis skull.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Om du ser ett instängt djur eller ett djur som har fastnat i något i naturen ingriper du inte då heller med motiveringen att naturen ska ha sin gång?


Varför skulle jag inte kunna ingripa?, men det betyder inte att jag skulle mata-förstår du inte skillnaden?
Men skulle djuret lida ser jag inget fel med avlivning, gör du det?

Jag skulle inte ta hand om, mata, rehablitera osv, om det inte vore en djurart värd att spara, och dit hör inte räv.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Du kan ju svara på min fråga på ditt ovan uttryck.

Varför är de djur som räven matas med inte lika mycket värda för dig?

För att det bara skulle ge dig ännu mer saker att tjafsa om, så jag svarar, nej tack! ;)
Så citera inte mina svar fler gånger för vi har inget att diskutera.
Sandlåde diskussioner är inget för mig.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

För att det bara skulle ge dig ännu mer saker att tjafsa om, så jag svarar, nej tack! ;)
Så citera inte mina svar fler gånger för vi har inget att diskutera.
Sandlåde diskussioner är inget för mig.

Du kan ju alltid välja att inte svara. Eller lägga dit ignoreknappen.

Men att citera dina ogenomtänkta påståenden är det mig fritt att göra.:idea:

Lite konstigt blir det allt när rävungen ska matas med skjutna djur, men att skjuta rävungen, huva..då är man empatilös.....dubbelmoralen frodas och skygglapparna växer, tänk efter...om man förenklar det hela...hur många andra djur går det åt att föda en föräldralös rävunge till vuxen ålder?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag tyckte att det tappades bort i hettan.
Tidigare i tråden så var det fortfarande med.

För man kan ju både mata och sova gott OCH göra det som är mest rätt ut ett etologiskt perspektiv.
Och det kan ju också vara någon djurpark som vill ha den.
Annars så är det väl lämpligt att skjuta den så fort som möjligt.

Men om det hade varit här i krokarna så hade den blivit mat till Lokatten.
Vi hade mycket räv - nu så har vi Lo.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 253
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp