Bukefalos 28 år!

Rävunge, hjälp?

Sv: Rävunge, hjälp?

Låt du rävungar svälta ihjäl eller knacka dem i luvan om de dyker upp i bebodda områden, jaga rovfågel med kråkfällor och öka farten när en räv passerar över vägen...
MEN! Låt dem som vill engagera sej göra det!
En rävunger är just det EN rävunge! Ett liv som varken kommer hjälpa eller stjälpa hela arten räv, men dock ett liv!

/Swat

Du kan inte jämföra en moderlös rävunge, eller för den delen rådjurskid eller kråkunge- men djur som är mer värda att ta om hand.

Så att tro att Lia ex . och då jag, tycker att det ska sättas ut rovdjursfällor åt ex rovfåglar är ju din eget påhitt, och en väldigt obehaglig anklagelse.

Och det är faktiskt också som så att bara för man inte tycker att moderlösa rävbarn ska sparas- så betyder inte det att man är för massskjutning av räv.

Men jag blir så trött på de som kallar ett liv ett liv och anser sig både sympatiskt, empatiskt o moraliskt stå över oss andra som är mer krassa o verklighetsförankrade-när de flesta av er använder djur, avlivade djur, när det som helst passar er.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag tycker faktiskt att det är konstigt att det finns så många människor som anser att allt liv ska räddas i skogarna...att inte fler har kommit till egeninsikt att man räddar för att själv må bra- man känner sig viktig o betydelsefull, och att det i viltvård är viktigt att se till stammen, inte individen.

Tänk om alla börjar mata räv, det tar inte många år för dem att ändra beteende.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Alla matar inte räv. Alla kommer inte göra det bara för att jag gjorde det med en unge.
Det handlar om en liten rävunge. Inte fler.

Blir den tam/uppför sig konstigt/blir sjuk osv så kommer jag se till att få den avlivad.

Fattar inte varför du blir så upprörd över en liten rävunge. Den kommer inte bli en tamräv, som du verkade vara upprörd över i början. Nu verkar det inte vara det som gäller för dig, utan du börjar argumentera konstigt och ologiskt.

Alla kommer inte mata massor rävar så dom blir tama. Går det bra då att jag ger den här en liten chans att överleva?

Att det finns gott om plats kan jag ju inte till 100 veta, men att det finns gott om bytesdjur vet jag. Då här finns massor av dom. Så en räv till kommer verkligen inte ta knäcken på rådjursstammen tex.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag tycker faktiskt att det är konstigt att det finns så många människor som anser att allt liv ska räddas i skogarna...att inte fler har kommit till egeninsikt att man räddar för att själv må bra- man känner sig viktig o betydelsefull, och att det i viltvård är viktigt att se till stammen, inte individen.

Tänk om alla börjar mata räv, det tar inte många år för dem att ändra beteende.

Sen tycker inte jag det verkar som människorna här i tråden tycker att jag ska rädda räven till varje pris, utan dom har mer skrivit att jag kan mata den om jag vill och om man gör det ordentligt, alltså inte försöker göra den tam.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Den kommer i alla fall att lära sig att människolukt = mat och den kommer att ha mkt svårt att lära sig jaga på egen hand utan en mamma som visar den hur den ska göra.

Trist, men sant
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag tycker faktiskt att det är konstigt att det finns så många människor som anser att allt liv ska räddas i skogarna...att inte fler har kommit till egeninsikt att man räddar för att själv må bra- man känner sig viktig o betydelsefull, och att det i viltvård är viktigt att se till stammen, inte individen
. Disney-fiering?

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Kan inte låta bli att dra paralleller till detta att allt ska skyddas och sparas och räddas i naturen.
Ska vi sluta hugga ner träd också? Ska vi sluta plocka blåbärs och lingon-barn också?

Dom som läst mina inlägg genom åren vet att jag är mycket för djur, inte minst dom vilda. Men någonstans måste ju finnas en gräns där förnuft får råda. Vi kan inte låta allt leva eller rädda alla individer. Är det logiskt att anstränga sig att rädda rävungar, samtidigt som rävar skjuts för att det finns för många av dom? Med reservation för att det i TS område kanske är rävbrist.

Ja, man kan hjälpa en rävunge att överleva, under förutsättning att man inte bidrar till överetableringar av rävar eller skaffar grannar med får, höns mm problem. Att hjälpa rådjurskid, harpaltar, igelkottar, ormar etc är inte jämförbart.

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag förstår vad ni säger och jag håller delvis med.
Första dagen tänkte jag låta naturen ha sin gång, men jag ville hellre att någon skulle komma ut och avliva den än att den skulle svälta.
Den såg väldigt hängig ut, så jag matade den över helgen med tanken att den skulle avlivas på måndagen.

Då betedde den ju sig konstigt, vinglade och kom fram nära, satt vid trappen när jag kom ut utanför dörren och blev inte rädd.

Men efter den fått mat i sig och blivit piggare och skygg, som en räv ska så har jag låtit den vara. Ställt ut mat en bit bort och den har ätit upp.

Efter att jag fått tips om att den visst kan bli självständig och lära sig jaga så ger jag det ett försök.

Och visst, jag är blödig. Jag vet nog att man ska låta naturen ha sin gång, jag är inte normalt sådan som tycker att varje liv ska räddas till varje pris. Men den här gången så var jag helt enkelt för blödig. Kunde inte sova för att jag tänkte på den lilla ungen som var ute, hungrig osv.
Disney fiering, ja kanske.

Men jag kommer absolut inte göra tamräv av den.
Börjar den springa nära igen och inte verkar rädd osv så kommer jag se till att den blir avlivad.

Men ett försök kan den få. Tycker jag.

Vi har inga i närheten som har höns heller, om det vore så, så hade nog respekten för dessa grannar kommit före och rävunge hade fått somna in.

Jag hoppas det går bra, jag tror iaf inte att den här enstaka gången ska göra någon större skada i naturens eget kretslopp.

Det här är inget jag normalt gör. Det är första gången jag gör något liknande. Förutom att ha matat rådjuren den här stränga vintern och fåglar såklart. Men jag förstår skillnaden, helt klart. Vill bara påpeka att jag inte matar vilda rovdjur som en hobby.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

All heder till dig. :bow:
Som hönsägare är jag betydligt mer orolig för grävling än räv när det gäller mina höns, då vet jag ändå att räven tagit två och grävlingen en. Skillnaden var att grävligen tog hönan inne på min inhägnade tomt i fullt dagsljus, räven tog dem när de gick hos grannen och skogen är intill.

Det finns väldigt gott om rådjur i de här markerna, flockar på ca 10 djur är inte helt ovanligt att se! De åt sig dessutom mätta för tusentals kronor i vintras när de vallfärdade till mina hästar och åt upp hösilaget + fyra fruktträd och otroligt nog ett gullregn jag hade planterat hemma. Jag är inte arg på rådjuren, vad skulle de annars göra? Jag har även sett en rävunge hos grannen som de räddade undan deras schäfer som hade försökt nypa den, en annan rävunge sprang en tidig morgon nästan ända fram till mig i hästhagen innan den tvärvände när den fick syn på mig och jag har även lagt ut ett par ostkanter till en tredje räv som höll till i hästarnas vindskydd förra vintern. :d

Här är räven definitivt ingen belastning och tack och lov så jagas det öht inte alls hos de närmaste grannarna så de får vara ifred. :D
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Fattar inte varför du blir så upprörd över en liten rävunge. Den kommer inte bli en tamräv, som du verkade vara upprörd över i början. Nu verkar det inte vara det som gäller för dig, utan du börjar argumentera konstigt och ologiskt.


Ologiskt?

Du skrev att det fanns gott om plats, jag frågade:

Hur vet du att det finns gott om plats?

Är rävstammen inventerad?

Är dess revirs storlekar kartlagda?

Resurser/bytesdjur?



För inte tror du rävar samsas bara för att det ser ut att vara bra med plats i skogen?

Vad är det som äe ologiskt med det?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Blir den tam/uppför sig konstigt/blir sjuk osv så kommer jag se till att få den avlivad.


Att det finns gott om plats kan jag ju inte till 100 veta, men att det finns gott om bytesdjur vet jag. Då här finns massor av dom. Så en räv till kommer verkligen inte ta knäcken på rådjursstammen tex.


Och hur kan du avgöra det?

Den kommer få smak för annan mat än den mat den ska äta.

Och rådjursstammen- tror du jag ex är rädd om den, nej, det finns alldeles för många, jag ser gärna mer rovdjur, både räv o lo, men inga som är uppfödda av människomat tack, för att folk inte kan inse att, särskilt rovdjur, det är av vikt att de föds upp av sina föräldrar o är vilda.
Och du är blödig menar du...men inte tillräckligt för att låta andra djur sätta livet till för dina intressen....

Sedan borde du ta reda på hur rävars revirtänk fungerar.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

KL!!

Men snälla nån!

Vi har som sagt genom åren matat ett antal rävungar och grävlingsungar UTAN att de för den delen blivit det minsta "disneyfierade" eller tama!
Sunt förnunft räcker långt även vid hantering av denna typ av djur!

Hur kan sedan vissa anse att det är mer "legalt" att mata rådjur, harar och annat men just inte rovdjur!?

Om det är några man INTE skall "ta hand om" så är det ju rådjuren!!
De ställer inte bara till skada för massor av husägare genom att äta upp allt i trädgårdarna :grin: De orsakar dessutom många hundar trafikolyckor OCH dödsfall varje år!

SÅ KNACKA ALLA RÅDJURSKID NI HITTAR I LUVAN SNARAST!! De dödar människor! :cool: :grin:

Eller...??

/Swat
 
Sv: Rävunge, hjälp?

SÅ KNACKA ALLA RÅDJURSKID NI HITTAR I LUVAN SNARAST!! De dödar människor! :cool: :grin:

Eller...??

/Swat


Då det här gäller moderlösa ungar så räcker det att knacka ihjäl moderlösa rådjurskid, eller hur?
Det tycker jag man ska göra, vad ska de sparas till/ för?
 
Senast ändrad:
Sv: Rävunge, hjälp?

KL!!

Men snälla nån!

Vi har som sagt genom åren matat ett antal rävungar och grävlingsungar UTAN att de för den delen blivit det minsta "disneyfierade" eller tama!
Sunt förnunft räcker långt även vid hantering av denna typ av djur!

Hur vet du det? Har du följt alla i vuxen ålder?, var alla moderlösa?(eller då också faderlösa)

Man behöver ha kunskap för att ha sunt förnuft.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Hur jag vet att de inte blivit tama??

Kanske för att de ju äldre blivit mer och mer "försiktiga" och noggranna med var/när de ätit för att till slut endast äta på natten och "fly" vid synen av människor.

Dessutom har den "lokala rävstammen" inte ökat, det har inte blivit fler rävar som "rotar i sopor", ger sej på hönor/kaniner/kalkoner eller på annat vis beter sej avvikande.

Så... Nej, en människouppfödd rävunge någon gång då och då påverkar INTE rävstammen totalt sett på något vis!

/Swat
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Kanske för att de ju äldre blivit mer och mer "försiktiga" och noggranna med var/när de ätit för att till slut endast äta på natten och "fly" vid synen av människor.

Dessutom har den "lokala rävstammen" inte ökat, det har inte blivit fler rävar som "rotar i sopor", ger sej på hönor/kaniner/kalkoner eller på annat vis beter sej avvikande.

Men hur vet du att de håller sig kvar lokalt?

Är de svaga i rang, vilket små moderlösa är, kommer inte räven öka i området för andra rävar kommer inte bereda dem plats-de kommer förvisas, får de inget revir finns stor risk för svältdöden.

Och det är inte AVVIKANDE för en räv att ta höns eller kaniner, det är OÖNSKAT.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

I min värld är det absolut ett AVVIKANDE beteende för en räv att gå in på en tomt = MYCKET människolukt och ta tamdjur!

Rävar i mina hemtrakter flyr både människor OCH undviker människolukt så mycket det bara kan!
Rävar i mer tätbefolkade områden har andra "preferenser" och är ofta betydligt mer toleranta mot både mänsklig närvaro OCH lukt.

Hittills har endast skabbrävar = svältaden individer, angripit tamdjur där jag kommer ifrån!

/Swat
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Så mycket tjafs för att någon värnar om en rävunge. Ett liv är ett liv. Och varför skulle en svältande rävunge vara mindre värt än nått annat djur?

Jag hade gjort precis som du. :)
Spelar ingen roll om djuret senare skall tagas bort eller ej, men svälta skall den inte.
Vissa tycker kanske det är "naturen har sin gång", men då kan man fråga sig vad som hände med mamma räv. Körde en bil över henne? Är det naturen har sin gång?

Fortsätt du mata en bit hemifrån, tror inte det är stor risk för att räven blir tam. Iom den blir större och börjar jaga själv så kommer den per automatik att bli skyggare o skyggare.
Ett tips är att flytta maten en bit bort från huset varje dag, så att ni får bort den från tomten och att inte räven sätter i sitt samband bebyggelse/människor = mat. Samt lägg ut maten och gå därifrån direkt.
Handskar på kanske?
Jag hade hellre gått 1 km ut i skogen för att mata än att låta den få äta nära. Man vill ju att den skall förbli skygg för att kunna överleva bland oss grymma människor (tolka fritt den som vill) som kan komma att avgöra dens liv eller död.

Jag har haft räv som tagit våra höns (tuppen rök först ;) ), en fullt frisk hona med 4 ungar.
Skulle jag för det låta bli att mata en rävunge som svälter o har mist sin mamma, nej, skulle inte tro det.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Bäst att skriva knapplån för säkerhetsskull!

Om matning skulle innebära inskolning på annan mat skulle våra katter verken äta sork eller för all del fågel!

Från ett annat land i en annan värlsdel kom en farmmare på besök till grannen. Han hadde att berätta om hur de fodrade björnarna med nötkadaver för att säkerställa att sådana björnar som inte var benägna att gå igenom stängslena var starka och vitala och därmed hävdade sina revir utanför staketen. De som gick igenom sköts av anställda jägare.

Som så många gånger annars så fins det inte en väg att gå, inte ett rätt eller fel. Mer eller mindre lämpligt möjligtvis, men det är nog för var och en att bedömma efter var och ens förutsättningar.

Vet ett jaktlag i närheten som la en massa tid och pengar på att först identifiera lyor, skuta skabbrävar, riva lyor, skapa lämpliga miljöer för lyor samt göra diverse åtgärder för att försöka få frisk räv att ettablera sig. Hörde alldrig hur det gick i längden, men målet var att få starkare, friskare och större rådjur och harar.
Det var mycket mat de släpade ut i skogen! Kan inte minnas att granngården blev av med särkilt många fler frigående höns. De sköt en där, men den var inte frisk.

Så det fins alla varianter och så länge inte folk och fä far illa så låt andra hållas, en del matar kråkor, andra skuter efter dem, inget vi kan göra något åt!

Ptr
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp