Rävunge, hjälp?

Sv: Rävunge, hjälp?

I min värld är det absolut ett AVVIKANDE beteende för en räv att gå in på en tomt = MYCKET människolukt och ta tamdjur!

Rävar i mina hemtrakter flyr både människor OCH undviker människolukt så mycket det bara kan!
Rävar i mer tätbefolkade områden har andra "preferenser" och är ofta betydligt mer toleranta mot både mänsklig närvaro OCH lukt.

Hittills har endast skabbrävar = svältaden individer, angripit tamdjur där jag kommer ifrån!
I min värld (Götaland, Sverige) så knallar fullt friska rävar gladeligen på tomt och övriga ytor. Dom kryper även in igenom hönsluckan, rotar runt under det öppna sovrumsfönstret osv, så länge dom inte störs av folk eller hundarna. Dom klipper höns när och var dom kommer åt, t o m mitt på dagen mitt på lagårdsplan med folk i magasinet bredvid, trots att vi bor ganska så avsides.

Detta har hänt åtskilliga gånger under åren, så inte är det ett avvikande beteende inte.

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Om TS inte har något/några inom "rävhåll" som kan drabbas av en halvtam räv, så har inte jag några speciella synpunkter på matandet. Annat än möjligen att det känns onödigt.

Men jag undrar över ditt inlägg. Räven lär inte behöva bli tam, om utfodringen sker på rätt sätt, men hur menar du att man skulle undvika att den förlorar respekt för människan? Tror du att räven inte fattar att människan lägger ut maten åt den? Det hjälper liksom inte med handskar. Den räven kommer för all framtid att koppla människor med mat.

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

I min värld (Götaland, Sverige) så knallar fullt friska rävar gladeligen på tomt och övriga ytor. Dom kryper även in igenom hönsluckan, rotar runt under det öppna sovrumsfönstret osv, så länge dom inte störs av folk eller hundarna. Dom klipper höns när och var dom kommer åt, t o m mitt på dagen mitt på lagårdsplan med folk i magasinet bredvid, trots att vi bor ganska så avsides.

Detta har hänt åtskilliga gånger under åren, så inte är det ett avvikande beteende inte.

LIA

Är de också matade av människor? :idea:
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Men jag undrar över ditt inlägg. Räven lär inte behöva bli tam, om utfodringen sker på rätt sätt, men hur menar du att man skulle undvika att den förlorar respekt för människan? Tror du att räven inte fattar att människan lägger ut maten åt den? Det hjälper liksom inte med handskar. Den räven kommer för all framtid att koppla människor med mat.

LIA

Nej. Jag skrev ju "Iom den blir större och börjar jaga själv så kommer den per automatik att bli skyggare o skyggare."
Och vi snackar ju inte om att hålla den inlåst eller att kela med den.

Vilda djur har en medfödd instinkt att fly rovdjur som hotar dom (vi är väl dom värsta rovdjuren som finns) så även om ett vilt djur en period är beroende av oss för dens överlevnadsskull så knyter den inga sådana band som du tror. Får den välja, så väljer den bort oss.

Årligen tar man hand om många skadade vilda djur, alla återacklimatiseras till ett normalt liv i det fria.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Antagligen inte, men dom följer sina instinkter att leta mat varhelst den kan finnas. En klar skillnad mot att medvetet söka sig nära människor för att bli serverade.

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Men lika skygga som dom vilda djuren utan människokontakt, det blir dom inte.

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Och hur kan du veta det!?

Jag har stött på ett antal HELT vilda ungrävar på hösten som visat en allt för stor nyfikenhet på människor för att det skall vara nyttigt för dem TROTS att de vuxit upp med både mamma och syskon "mitt ute i skogen"!

Så att säga att alla stödmatade ungar kommer skapa "onaturliga" band med människor tycker jag är helt felaktigt!

Utfodrar man på rätt vis så utvecklas dessa djur till lika flyktbenägna, människo-rädda individer som sina viltfödda släktingar.

/Swat
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag vet det av praktisk erfarenhet, dock ej rävar.
Dessutom är det märkligt att tro, att närhet och vana vid människor inte skulle lämna några spår. Djur, såväl vilda som tama, lär sig av erfarenheter, såväl goda som dåliga. Att bli utfodrad under sin uppväxt är en sådan erfarenhet.
Menar du att just rävar inte skulle lära sig av erfarenheter?

Du skriver om vilda ungrävar nyfikna på människor. Ett beteende inte så ovanligt bland unga djur. Men på vad sätt det skulle visa att matad räv inte skulle bli van vid och mindre rädd för människor, det förstår jag inte. :confused:

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

jag tycker det gör helt rätt som matar rävungen, jag skulle göra samma sak.

det är bara strunt att djur inte lär sig jaga om dom inte har en mamma som visar, jag har flera katter som antigen förlorat mamman tidigt eller där mamman varit innekatt och aldrig sett en mus och dom jaktar precis lika bra som vilken panter som helst. jaktinstinkten är stark och inte nåt som behöver läras in, bara övas upp, och det fixar dom på egen hand vid att prova och prova igen.

och djur blir inte tama bara av att man ställer ut mat, i såna fall skulle jag ha 20 tama rådjur i stallet nu samt diversa fåglar och annat smått o gott. ^^
 
Sv: Rävunge, hjälp?

I min värld är det absolut ett AVVIKANDE beteende för en räv att gå in på en tomt = MYCKET människolukt och ta tamdjur!

Rävar i mina hemtrakter flyr både människor OCH undviker människolukt så mycket det bara kan!
Rävar i mer tätbefolkade områden har andra "preferenser" och är ofta betydligt mer toleranta mot både mänsklig närvaro OCH lukt.

Hittills har endast skabbrävar = svältaden individer, angripit tamdjur där jag kommer ifrån!

/Swat


Fast det kan du omöjligt säkert veta, att det bara är skabbisar som angripit tamdjur där du kommer från, du kan omöjlig ha den kollen så där hittar du på.

Här där jag bor, och det är med säkerhet mer normalt, tar helt friska rävar tamdjur, ända upp till nyfödda kalvar, inget avvikande, men självklart oönskat.

Och det är inte heller avvikande beteende för en räv att gå in på en tomt-vad lever du i för värd och vad har du för kunskap om djur, här räv????....det är oönskat, inte avvikande, räven hör till de djur som har ett stort anpassningsområde och är gjord för att klura ut nya lösningar för att överleva.

Därför är det du tycker är avvikande normalt.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Så mycket tjafs för att någon värnar om en rävunge. Ett liv är ett liv. Och varför skulle en svältande rävunge vara mindre värt än nått annat djur?


Jag blir så trött på detta uttryck. "Ett liv är ett liv"
När uttrycket kommer från människor som inte har det åsikten helt plötsligt i affären när maten ska köpas, eller i skoaffären, eller att man sitter nedpöst i skinnsoffan ...eller rider i sin fina lädersadel, så nu måste jag fråga, både dig och de andra här i tråden som sktrivit detta ordagrant...varför är inte "ett liv ett liv då"?

Varför är ett liv bara ett liv när det passar?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Fast du har väl noll koll på mig vad gäller "ett liv är ett liv" och min tankegång runt det.
I min värld existerar inte djurplågeri, därav "att alla djur är lika mycket värda".

Diskussionen handlade om att mata eller låta en rävunge svälta ihjäl.
Vem är djurplågare här som anser att den borde svultit ihäl?

Nu verkar du vilja spåna iväg till en helt annan diskussion, huruvida det är moraliskt eller ej att använda skinn/pälsar o dyl.
Vad har detta med en svältande rävunge att göra?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Det finns ju faktiskt ett tredje alternativ, nämligen att skjuta den. Kanske även ett fjärde, fånga den och leverera till en djurpark eller liknande. Om någon vill ha den alltså.

Håller med ginnies om detta med "ett liv är ett liv". Låter du fästingen sitta kvar och äta sig mätt på dig? Du avmaskar inte dina djur, för maskar är ju också liv?

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Men vad alla träter.

Hur går det för Räven och vad säger Viltvårdarna att ni skall göra?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag blir så trött på detta uttryck. "Ett liv är ett liv"
När uttrycket kommer från människor som inte har det åsikten helt plötsligt i affären när maten ska köpas, eller i skoaffären, eller att man sitter nedpöst i skinnsoffan ...eller rider i sin fina lädersadel, så nu måste jag fråga, både dig och de andra här i tråden som sktrivit detta ordagrant...varför är inte "ett liv ett liv då"?

Varför är ett liv bara ett liv när det passar?


Håller med ginnies om detta med "ett liv är ett liv". Låter du fästingen sitta kvar och äta sig mätt på dig? Du avmaskar inte dina djur, för maskar är ju också liv?

LIA

Vilka tramsiga och ogenomtänkta resonemang.

Era frågor har ju handlat om varför man ska mata denna rävunge, varför inte bara låta den svälta ihjäl!

Och visst med bakgrund av att det inte finns någon biologisk anledning eftersom det årligen skjuts 50-60 000 rävar, varför inte låta den svälta ihjäl ?

Mitt svar är att jag har empati, således vill jag inte se några djur lida, oavsett orsak, och jag har ingen respekt för människor som kan bevittna hur ett djur lider utan att ingripa.

De enda alternativen för mig är således att avliva den eller stödmata den tills den klarar sig själv.

När jag själv ställs inför dessa 2 alternativ väljer jag personligen att mata den, trots att det vore enklare att avliva, varför, jo för att det är "ett liv" och jag är fostrad att man respekterar liv i alla dess former, så ska jag släcka ett liv skall där finnas för mig godtagbara skäl som försvarar detta.

Varför slösa ett liv när det inte fyller någon funktion alls ?
Jag har själv dock inga problem med att någon annan skulle avliva räven så länge man inte låter den lida genom svältdöden, det viktiga är att den inte lider, MEN jag hade valt att mata av skäl jag ska försöka förklara.

Grunden är viktig : Jag vinner inga fördelar på att avliva räven.
Jag behöver således inte ens använda mig av "proportionalitetsprincipen", dvs överväger fördelarna av att avliva djuret den negativa effekten av att ha släckt ett liv.

Era exempel handlar om något helt annat.

Exemplet med fästing och mask var bra långsökt.

Att man tar bort färstingar är ju för den negativa effekt de skapar hos människor med farliga smittor och obehag, på samma sätt som med myggor. Dvs de negativa effekterna fästingarna skapar, motiverar en avlivning. På samma sätt orsakar inälvsmask svåra skador.

De exempel Ginnies räknar upp är ju istället exempel där avlivningen istället fyller en positiv funktion,
Köttet äts, skinnet används, så som männsikor gjort i alla tider.

Man kan diskutera om det är etiskt riktigt att vi avlivar djur för att det skapar positiva effekter för oss, men det är en HELT annan diskussion som inte är tillämpar på TS situation.

Den diskussionen hade kanske varit aktuell om TS inlett med att fråga hur hon skulle fånga rävungen för att hon hemskt gärna ville ha en rävpäls framför brasan.

Men det är inte den fråga hon har ställt, här är endast alternativen att låta räven svälta ihjäl, skjuta den eller mata den och vad man väljer är färgat av hur man är uppfostrad och hur man är som person.
Men ni anser alltså att trots avsaknad av positiv effekt skall räven ändå svälta ihjäl eller avlivas?

Här handlar det således om när man ställs inför situationen att ingripa med liv eller död för djuret utan att det medför några större positiva fördelar för människan av att djuret avlivas.

Ska man istället göra rättvisa jämförelser som är logiska och rimliga i den här situationen måste man därför göra jämförelser där man avlivar djur trots avsaknad av positiva fördelar.

Ett jämförbart exempel kan exempelvis vara när ett oönskat djur har irrat sig in i huset, ( fågel, spindel, fladdermus etc)

Det enklaste är att slå ihjäl djuret, men många med mig väljer nog att fånga in djuret och släppa ut det igen, varför ?
Och hur gör ni?

Eller när du går på en väg och det nyligen har regnat och på vägen skuttar nyckläkta grodor eller kanske sniglar.
Jag själv håller blicken sänkt och undviker i möjliga mån att krossa dem med mina skor, trots att det tar mig lite längre tid att nå fram, varför?
Och hur gör ni ?

Eller om jag kommer körande ensam på en väg och på vägen sitter det en harunge, fågelunge, igelkott, eller annat djur som inte är hotat.
Utgör det ingen fara för annan väjer jag istället för att fortsätta min kurs och mangla djuret under bilen, varför?
Och hur gör ni?

Med bakgrund av era tidigare resonemang borde ni i alla dessa situationer välja att på olika sätt döda dessa djur då de inte är hotade djurarter.

Att kunna känna empati och "göra det man kan för att hjälpa någon annan" är egenskaper som borde värdesättas högt i samhället, inte något som borde förlöljligas.

Empati är långt ifrån det samma som att vara radikal, förväxla in dessa begrepp.
 
Senast ändrad:
Sv: Rävunge, hjälp?

Det var ett långt inlägg och för min egen del blir svaret, att du skulle besparat dig besväret om du läst mina ordentligt.
"Mina frågor" har inte alls endast handlat om alternativen svälta ihjäl eller mata.

Tramsiga resonemang? Kanske det, men det beror i så fall på att jag kommenterat ett tramsigt uttryck.

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

det är bara strunt att djur inte lär sig jaga om dom inte har en mamma som visar, jag har flera katter som antigen förlorat mamman tidigt eller där mamman varit innekatt och aldrig sett en mus och dom jaktar precis lika bra som vilken panter som helst. jaktinstinkten är stark och inte nåt som behöver läras in, bara övas upp, och det fixar dom på egen hand vid att prova och prova igen.


Ja, men vem föder dem under tiden de får prova o prova o prova?, hur många av våra tamkatter skulle klara av att föda sig enbart på jakt, och hur många av våra tamkatter skulle ens jaga så bra om de inte fick mat av en människa?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Diskussionen handlade om att mata eller låta en rävunge svälta ihjäl.
Vem är djurplågare här som anser att den borde svultit ihäl?

Nej, då har du inte läst, ingen vad jag minns har ansett att den ska svälta ihjäl underförstått om den är helt föräldralös. Diskussionen är om den ska sparas genom matning eller avlivas.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Era frågor har ju handlat om varför man ska mata denna rävunge, varför inte bara låta den svälta ihjäl!

Och visst med bakgrund av att det inte finns någon biologisk anledning eftersom det årligen skjuts 50-60 000 rävar, varför inte låta den svälta ihjäl ?



Nej, fortfarande är det inte svält som förespråkas för räven från min sida, utan avlivning.
Och tror du den är ensam moderlös o faderlös?, tycker du att TS ska bege sig till grytet och hjälpa de andra?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Eller om jag kommer körande ensam på en väg och på vägen sitter det en harunge, fågelunge, igelkott, eller annat djur som inte är hotat.
Utgör det ingen fara för annan väjer jag istället för att fortsätta min kurs och mangla djuret under bilen, varför?
Och hur gör ni?

Med bakgrund av era tidigare resonemang borde ni i alla dessa situationer välja att på olika sätt döda dessa djur då de inte är hotade djurarter.

Vilka tidigare resonemang om jag får be?

Varför tror du man vill döda alla djur man ser bara för man inte tycker en moderlös rävunge ska matas till vuxen?

De exempel Ginnies räknar upp är ju istället exempel där avlivningen istället fyller en positiv funktion,
Köttet äts, skinnet används, så som männsikor gjort i alla tider.

Man kan diskutera om det är etiskt riktigt att vi avlivar djur för att det skapar positiva effekter för oss, men det är en HELT annan diskussion som inte är tillämpar på TS situation.

En avlivning i det här fallet är positivt för naturen- du vet, inte ingripa, men jag kan sträcka mig att hjälpa till med avlivning...vad tror du händer rovdjur vid födobrist?

Och tråkigt om man ska anses empatilös om man låter naturen ha sin gång, men man enligt dig är full av empati om man äter broilers ex, de föds ju upp o avlivas och fyller en positiv funktion.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp