Rävunge, hjälp?

Sv: Rävunge, hjälp?

Nej, fortfarande är det inte svält som förespråkas för räven från min sida, utan avlivning.
?

Det var ett långt inlägg och för min egen del blir svaret, att du skulle besparat dig besväret om du läst mina ordentligt.
"Mina frågor" har inte alls endast handlat om alternativen svälta ihjäl eller mata.

Tramsiga resonemang? Kanske det, men det beror i så fall på att jag kommenterat ett tramsigt uttryck.

LIA

Ja vi vet att ni förespråkar avlivning och det är ok för min del men ni frågade varför vi andra anser att den inte ska avlivas och gjorde er sedan löjliga över svaret.
Flera har svarat över sin syn på ""ett liv vilket ni gjorde er löjliga över med era exempel, som dessutom inte var jämförbara.

Min motfråga med jämförbara exempel och hur ni skulle agera i dessa situtioner lät ni bli att svara på. Varför?

Varför tror du man vill döda alla djur man ser bara för man inte tycker en moderlös rävunge ska matas till vuxen?

Det tror jag inte och har aldrig påstått, därför frågade jag hur och varför du skulle agera i de situationer jag gav exempel på.

Jag tror att du och LIA liksom jag skulle undvika att döda djuren om du kunde , men varför?
De har ingen avgörande biologisk funktion i naturen och med tanke på att argumentet "ett liv är ett liv" var så löljligt undrar jag om och varför dessa djur får leva, om de nu får leva ?

En avlivning i det här fallet är positivt för naturen

Det håller jag inte med om.

Och tråkigt om man ska anses empatilös om man låter naturen ha sin gång, men man enligt dig är full av empati om man äter broilers ex, de föds ju upp o avlivas och fyller en positiv funktion.

Att låta naturen ha sin gån är inte att avliva räven, det är att låta den svälta ihjäl.
Men nu är du inte bara tillbaka till dina dåliga jämförelser utan du lägger även ord i munnen på mig som inte stämmer, var ahr jag skrivit att " man är full av empati om man äter broilerr" !?
Jag lämnar det utan vidare kommentar!
 
Senast ändrad:
Sv: Rävunge, hjälp?

Att låta naturen ha sin gån är inte att avliva räven, det är att låta den svälta ihjäl.

För min del, hellre svälta ihjäl än mata till vuxen ålder, vad tror du händer med syskonen? ( Sedan, så ska du inte blanda ihop mina o Lias inlägg, om inte annat så uppskattas det säkert inte av Lia)

Och när ett vilt föräldralöst djur, här rovdjur, söker sig till bebyggelse för att föda sig, ser jag inget fel med avlivning istället för svält.Man kan faktiskt lägga tillbaka kroppen till naturen.

Och vad gäller rävpäls, så är det synd att de som regel inte tas tillvara längre, hellre det än att bara skjuta och slänga.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Men nu är du inte bara tillbaka till dina dåliga jämförelser utan du lägger även ord i munnen på mig som inte stämmer, var ahr jag skrivit att " man är full av empati om man äter broilerr" !?
Jag lämnar det utan vidare kommentar!

Det är flera som skrivit "ett liv är ett liv" i tråden och menar att allt ska räddas????, men tydligen gäller det inte de djur som man själv avlivar, eller ser till att få avlivade- för de har man nytta av.:eek:

Det innebär med ditt resonemang att jag är en mycket empatisk person sålänge jag nackar mina tuppar och kalkoner på löpande band men helt oempatisk om jag inte ser någon ide eller något värde att föda upp en vild föräldralös rävunge och mycket väl kan tänka mig en avlivning.

Kan du svara, vad är nyttan med en sådan handling, annat än nyttan för det egna egot?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Det är flera som skrivit "ett liv är ett liv" i tråden och menar att allt ska räddas????, men tydligen gäller det inte de djur som man själv avlivar, eller ser till att få avlivade- för de har man nytta av.:eek:

Men vad du lägger ord i mun, vart kan du se att jag eller någon annan har skrivit att "allt ska räddas" ? Det har aldrig varit tal om det !

Frågan handlar ju om att inte avliva EN räv om det finns ett annat sätt!!!


Det innebär med ditt resonemang att jag är en mycket empatisk person sålänge jag nackar mina tuppar och kalkoner på löpande band men helt oempatisk om jag inte ser någon ide eller något värde att föda upp en vild föräldralös rävunge och mycket väl kan tänka mig en avlivning.

Kan du svara, vad är nyttan med en sådan handling, annat än nyttan för det egna egot

Åter igen....

Jag har aldrig skrivit att det är oempatiskt att avliva räven, däremot att låta den svälta ihjäl.
Jag har även flera gånger skrivit att jag inte har några problem med att räven avlivas, däremot hade JAG inte gjort det ,av skäl jag har förklarat flera gånger nu.
Du får allt börja läsa mina inlägg nogrannare innan du kommenterar!!!

Jag ser inget större biologisk nytta med att föda upp räven men heller inga negativa effekter ( som du och andra i tråden påstått) och därför lämnar jag det fritt till TS att agera som hon vill utifrån sitt eget samvete.

Jag kan dock inte förstå varför det upprör dig och Lia så mycket att TS väljer ett annant alternativ än att avliva den eller låta den svälta ihjäl?

OCH varför duckar du för mina frågor?

Hur skulle du agera i de situationer jag räknade upp och framförallt varför?
 
Senast ändrad:
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag har aldrig skrivit att det är oempatiskt att avliva räven, däremot att låta den svälta ihjäl.

Är det verkligen det?, även om jag själv skulle avliva föräldralös rävunge som föder sig runt huset så hur kan det vara oempatiskt att låta den vara?

Ska man verkligen gå in i naturen o föda upp föräldralösa rovdjur på konstgjord väg-när det är mer naturligt att svälta till döds?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

*KL*

Oj oj oj.. En lång diskussion om en rävunge som till och från spårar ur helt..

Hade jag träffat den lilla räven hade jag matat den (långt från huset), ringt viltjour eller liknande och sen låtit dom avgöra rävens vidare öde.

I min värld låter man inte djur lida och inte svälta ihjäl i onödan, oavsett vad det är för djur (ja, undantaget fästingar och myggor, lite dubbelmoral där, men det står jag för).

/Lavinia, som tycker att en räv hit eller dit gör ingen skog.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

OCH varför duckar du för mina frågor?

Hur skulle du agera i de situationer jag räknade upp och framförallt varför?

Då vill jag först ha reda på vad du har för syfte med dina frågor.

Och jag vill veta vad du drar för paralleller med att, som jag tycker, en föräldralös rävunge ska skjutas och hur man uppför sig med bilen gentemot andra levande djur i naturen?

Är du verkligen så naiv o inskränkt i ditt "jaktenpådetperfektadjurräddarlivet", att du inte inser att man kan tänka över sin egen omsorg om djur, och se vad som är bäst.Så, igen, vad är nyttan med att rädda denna rävunge, eller för den delan andra föräldralösa rävungar, men människohansuppfödning?

För att ta ett exempel och en fråga därtill:
Vad gör mig mest oempatisk om jag hade en sådan räv runt bostaden.....om jag stängslar mina hönor så att räven inte kommer in och den svälter ihjäl...eller om jag öppnar till hagen så den kan ta en höna då och då?, och den inte svälter?:angel: Eller ska den äta morötter?:cool:
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Då vill jag först ha reda på vad du har för syfte med dina frågor.

:

Varför då? , det var ett märkligt sätt att diskutera , först redovisa syftet med varje fråga som man ställer:grin:, det gör du ju knappast själv.

Svara på frågan istället!


Vad är nyttan med att rädda denna rävunge, eller för den delan andra föräldralösa rävungar, men människohansuppfödning?

:

Du måste verkligen börja läsa de inlägg du kommenterar nogrannare innan du kommenterar.
Svaret på den frågan fick du av mig för bara 4 inlägg sedan.

Jag ser inget större biologisk nytta med att föda upp räven men heller inga negativa effekter ( som du och andra i tråden påstått) och därför lämnar jag det fritt till TS att agera som hon vill utifrån sitt eget samvete.

Jag ser ingen nytta att väja för djur på vägen, släppa ut dem som förirrat sig in i bostaden eller låta bli att trampa ihjäl de djur som är på vägen heller, men ändå gör jag det.
 
Senast ändrad:
Sv: Rävunge, hjälp?

*KL*

Oj oj oj.. En lång diskussion om en rävunge som till och från spårar ur helt..

Hade jag träffat den lilla räven hade jag matat den (långt från huset), ringt viltjour eller liknande och sen låtit dom avgöra rävens vidare öde.

I min värld låter man inte djur lida och inte svälta ihjäl i onödan, oavsett vad det är för djur (ja, undantaget fästingar och myggor, lite dubbelmoral där, men det står jag för).

/Lavinia, som tycker att en räv hit eller dit gör ingen skog.


Med andra ord hade du agerat som de flesta av oss andra här.

Visst är det tramsigt att det inte kan respekteras att några inte ser avlivning eller svältdöden som enda alternativ.

Jag kan inte förstå hur man kan bli så upprörd över det, och dessutom förlöjliga de med en annan åsikt.

Märkligt.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag börjar med att be dig läsa mitt inlägg #76!

Därefter ber jag dig att sluta blanda ihop mina inlägg med ginnies! Även om vi till viss del har samma åsikter i denna tråd, så säger vi inte samma saker!!

Så begär jag att du håller reda på vad jag sagt och inte, om du tänker fortsätta att kommentera mina inlägg! Sluta lägg ord i min mun!!

Om du har svårigheter att förstå vad jag skrivit, så fråga mig!

Har du för övrigt egna frågor till mig i trådens ämne, ställ dom då till mig och låt bli att baka in dom i din diskussion med ginnies.

LIA
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag tycker du gör rätt och det gläder mig att nån bryr sig om även en räv. Jag tycker det är empatiskt, inte naivt och inskränkt.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Kan du då svara mig, var finns empatin för det räven ska matas med???, var finns empatin för innehållet i korven eller innehållet i hundmatsburken?
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Ja det är ju bättre att som du skita i alla. Sen kan vi väl hoppas att det som ligger i burken slapp svälta ihjäl.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Jag ser ingen nytta att väja för djur på vägen, släppa ut dem som förirrat sig in i bostaden eller låta bli att trampa ihjäl de djur som är på vägen heller, men ändå gör jag det.

Jag kan tala om nyttan med det för dig , då du inte verkar förstå.

Man ska vara rädd om djur i vår natur, för min del så tycker jag därför att man ska försöka undvika köra över, trampa ihjäl, eller för den delen skjuta- men för den delen tycker jag inte att de som springer på vägen eller går in i huset ska matas, ser du inte skillnaden på att väja, låta vara och ingipa o lägga sig i ?

Så, nu har du fåttr svar, vänl svara tillbaka.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Ja det är ju bättre att som du skita i alla. Sen kan vi väl hoppas att det som ligger i burken slapp svälta ihjäl.

Fast du har nog inte läst hela tråden-börja du med första sidan.
Och vad då skita i alla?, om du visste vad många andra vet så är jag faktiskt en av de största rävförespråkarna på buke, och i livet också, men just därför ser jag ingen nytta för rävarna för övrigt, inte heller för jägarnas skull, att mata fram en unge tills vuxen ålder.

Och hänger allt på svält??-kanske man borde göra som många jägare vill, ta bort mycket mer av rovdjuren från naturen-tänk om de svälter ihjäl?:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Rävunge, hjälp?

Jo jag har läst hela tråden och tycker du varit en idiot från början och nu kunde jag inte hålla tyst längre.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Tycker du att man är en idiot för man tycker en rävunge, en söt föräldralös rävunge, ska avlivas?

Och om du läst tråden så vet du också att jag inte tryckt på att de ska svälta ihjäl, även om jag förstår att många rävbarn, fast de har föräldrar, faktiskt gör det, har du problem med det också?

Hur tror du skogen är för djuren, som här rävungen, kan du förklara för mig ex var den ska jaga???, när den faktiskt inte har något revir?? Men det är klart, de som svälter ihjäl utan att någon ser, och där man kan låtsas att det inte händer, det finns inte.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

För det första tror jag du överskattar dig själv när du säger att många vet att du är "rävförespråkare". För det andra borde du själv läsa tråden från början. TS tänkte kontakta viltjouren och jag ser inget som tyder på att hon inte tänker följa deras råd som säkert är minst lika bra som dina.

Hon tänker helt rätt, ändå tjafsar du på 5 sidor om allt och ingenting. Världsordningen står och faller inte med en räv.
 
Sv: Rävunge, hjälp?

Tycker du att man är en idiot för man tycker en rävunge, en söt föräldralös rävunge, ska avlivas?.

Men den behöver väl inte svälta och lida medan man väntar på att få reda på vad man skall göra med den?
Jag undrar fortfarande vad viltvårdarna eller Katastrofhjälp fåglar och vilt säger om saken?

Man kan väl mata den så att den har det bra även om man sedan avlivar den?
Varför plåga den i onödan?

Vi slutar väl inte utfodra hästar bara för att de skall avlivas om en vecka.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp