Rally-folk! (del 2)

Helt om från varandra är för hunden i princip samma sak som snurra under gång. Så kan hunden inte det blir det svårt med helt om också.
Jag har samma handtecken för båda, skillnaden är att jag säger det nya sidokommandot efter utförd vändning eftersom det blir ett sidobyte.
Är också noga med att fånga upp hunden innan momentet utförs med ett fot- respektive sidankommando så att hunden blir förberedd på att något ska hända.

För våran del då alltså fot - snurra och handtecken - fot (snurr under gång) respektive fot - handtecken - sidan (helt om från varandra).

För att belöna upp snurr under gång så ger jag alltid belöning när hunden snurrat ett halvt varv dvs står med nosen bakåt antingen med godis eller leksak. Då får hunden förväntan bakåt och utför snurren mycket lättare.

Jag tror jag är med på hur du gör, men använder du även samma verbala kommando förr snurr och vänd?

Jag har samma handtecken (tror jag, men något gör jag ju annorlunda från när det funkar och inte funkar...) men olika verbala kommandon. Funderar på om det bara krånglar till det extra?

Nu försöker jag bara lära in själva vändningen från mig, sen om jag vänder från, mot eller inte alls har jag inte lagt någon vikt vid. Detta för att kunna (hinna) belöna just när hon vänder utåt och bakåt. Hmm... svårt är det!
 
Ang vänd ifrån/vänd in så finns det ju två (säkert fler) sätt att ha det. Antingen att hunden oberoende av vart föraren är i förhållande till hunden ska vända sitt höger eller vänster eller att hunden beroende på vart den är i förhållande till föraren är ska vända in eller från förarens sida.

Jag har snurr/spinn vilket för Betty innebär att snurr är ut från mig och spinn är in mot mig. I fronposition är snurr åt vänster och spinn åt höger men det används inte i rallyn.
 
Jag tror jag är med på hur du gör, men använder du även samma verbala kommando förr snurr och vänd?

Jag har samma handtecken (tror jag, men något gör jag ju annorlunda från när det funkar och inte funkar...) men olika verbala kommandon. Funderar på om det bara krånglar till det extra?

Nu försöker jag bara lära in själva vändningen från mig, sen om jag vänder från, mot eller inte alls har jag inte lagt någon vikt vid. Detta för att kunna (hinna) belöna just när hon vänder utåt och bakåt. Hmm... svårt är det!

Jag hade samma verbala kommando men nu har jag plockat bort det för att det blir enklare för både henne och mig (tydligare, lättare att komma ihåg) så jag använder bara handtecken, men det är samma handtecken som för snurra respektive spinn.
Så det blir kommando fot, handtecken, kommando sidan som jag använder för att göra en helt om från mig (från vänster till höger sida)

Försök att minimera antalet kommandon du har och jobba med handtecken istället eftersom det blir lite samma grej för henne. Jättebra att du börjar med att jobba på att få henne att snurra/vända ut från dig. När det sitter kan du börja göra det när ni rör er, först i sakta tempo sedan normalt och även spring och till sist att du också vänder dig (emot eller ifrån). Kom ihåg att även öva med en skylt framför.
Jag har haft problem med just vändningar/helt om framför skyltar på tävling och det är för att min hund inte gillar skylthållarna och därmed helst undviker dom. Så jag har jobbat jättemycket med att öva på att fronta skyltar. Enligt min tränare som också är erfaren domare så har minst hälften av alla hundar samma problem. Det kan funka på träning men sen fallerar det på tävling då hunden utsätts för ytterligare press.
 
Senast ändrad:
@Malibu_Stacy intressant att du helst använder handtecken och vill minimera kommandon. Hur många olika handtecken har du som saknar verbalt kommando?

Jag är tvärt om och plockar bort handtecken för att de verbala går att variera och göra större skillnad mellan (upplever jag alltså :D) då mina handtecken såg olika ut från sidan men ur hundens perspektiv blev det väldigt små skillnader. Hur tänker du där?

Jag har plockat bort handtecken på sitt, stå, ligg och kan plocka bort i sidbyte framför och snurr men upplever inte att hon blir förvirrad så de är kvar tills vidare.
 
@Malibu_Stacy intressant att du helst använder handtecken och vill minimera kommandon. Hur många olika handtecken har du som saknar verbalt kommando?

Jag är tvärt om och plockar bort handtecken för att de verbala går att variera och göra större skillnad mellan (upplever jag alltså :D) då mina handtecken såg olika ut från sidan men ur hundens perspektiv blev det väldigt små skillnader. Hur tänker du där?

Jag har plockat bort handtecken på sitt, stå, ligg och kan plocka bort i sidbyte framför och snurr men upplever inte att hon blir förvirrad så de är kvar tills vidare.

När man är i mästarklass och en bana kan bestå av 10 skyltar efter varandra i spring med bara snurr utåt, inåt, helt om mot varandra, från varandra, helt om hund bakom etc så fungerar det inte att ha 50 olika kommandon. Hunden blir bara störd och jag blir förvirrad och säger fel kommandon då det är tätt mellan skyltarna och ska gå fort eftersom man springer. Min hjärna orkar inte det och hunden orkar inte med mitt tjat. Eftersom jag ALLTID fångar upp hunden innan och efter en skylt med ett fot eller sidankommando blir det himla mycket verbala kommandon att hålla reda på.

När vi började plocka bort verbala kommandon i dom skyltarna blev det mycket bättre både för mig och hunden.

I andra skyltar som utförs i typ stillastående har jag kvar verbala kommandon för där står vi still och har tid på oss :)
 
@Malibu_Stacy intressant att du helst använder handtecken och vill minimera kommandon. Hur många olika handtecken har du som saknar verbalt kommando?

Jag är tvärt om och plockar bort handtecken för att de verbala går att variera och göra större skillnad mellan (upplever jag alltså :D) då mina handtecken såg olika ut från sidan men ur hundens perspektiv blev det väldigt små skillnader. Hur tänker du där?

Jag har plockat bort handtecken på sitt, stå, ligg och kan plocka bort i sidbyte framför och snurr men upplever inte att hon blir förvirrad så de är kvar tills vidare.

När man är i mästarklass och en bana kan bestå av 10 skyltar efter varandra i spring med bara snurr utåt, inåt, helt om mot varandra, från varandra, helt om hund bakom etc så fungerar det inte att ha 50 olika kommandon. Hunden blir bara störd och jag blir förvirrad och säger fel kommandon då det är tätt mellan skyltarna och ska gå fort eftersom man springer. Min hjärna orkar inte det och hunden orkar inte med mitt tjat. Eftersom jag ALLTID fångar upp hunden innan och efter en skylt med ett fot eller sidankommando blir det himla mycket verbala kommandon att hålla reda på.

När vi började plocka bort verbala kommandon i dom skyltarna blev det mycket bättre både för mig och hunden.

I andra skyltar som utförs i typ stillastående har jag kvar verbala kommandon för där står vi still och har tid på oss :)

Det här är verkligen så himla intressant! Och viktigt för mig att fundera mer på känner jag :angel: Inte nog med att man ska lära hunden vad man menar, man ska själv komma ihåg det när det går lite undan...
Jag behöver tydliggöra några av mina handteckecken och ta bort några av de onödiga för att inte förvirra oss båda! Tack för era intressanta kommentarer :up::)
 
Det här är verkligen så himla intressant! Och viktigt för mig att fundera mer på känner jag :angel: Inte nog med att man ska lära hunden vad man menar, man ska själv komma ihåg det när det går lite undan...
Jag behöver tydliggöra några av mina handteckecken och ta bort några av de onödiga för att inte förvirra oss båda! Tack för era intressanta kommentarer :up::)

...och folk säger att rally är plättlätt :p
Mycket att tänka på, ibland tycker jag att det är störtskönt att komma ut på en lydnadsplan där man alltid vet vilka moment som kommer i vilken ordning och man inte behöver fundera något vidare utan bara kör :D
 
...och folk säger att rally är plättlätt :p
Mycket att tänka på, ibland tycker jag att det är störtskönt att komma ut på en lydnadsplan där man alltid vet vilka moment som kommer i vilken ordning och man inte behöver fundera något vidare utan bara kör :D
Förutom att man ska vara så himla tyst och stilla på lydnadsplan :o funkar inte för varken vovve eller mig :p
 
...och folk säger att rally är plättlätt :p
Mycket att tänka på, ibland tycker jag att det är störtskönt att komma ut på en lydnadsplan där man alltid vet vilka moment som kommer i vilken ordning och man inte behöver fundera något vidare utan bara kör :D

Vet flera lydnadsekipage som varit stöddiga innan om att rally är sååå enkelt för deras lydnadshundar,sen har de inte ens klarat en nybörjarbana :angel:
 
Vi var på träning för en rallylydnadsdomare förra veckan och hon gick så fint :love: Fick väldigt positiv feedback! Problemet är inte hunden utan jag... är virrig och glömsk, måste sluta trycka ner mig själv att det inte kommer går utan känna mer jävlar anamma! Lättare sagt än gjort :angel:
 
Tar gärna emot tips på tävlingsplatser där man kan ta av kopplet utan att hunden kan köra allt för många ärevarv. Antingen ute om banan är i en liten inhägnad eller inomhus där banan är lite i skymundan från de andra hundarna.

Mvh litar inte på min hund.. :angel:
 
Vet flera lydnadsekipage som varit stöddiga innan om att rally är sååå enkelt för deras lydnadshundar,sen har de inte ens klarat en nybörjarbana :angel:

Samma sak sade vår instruktör på rallylydnadskursen. Innan hon testade rallylydnad så ansåg hon att det var lätt och rallylydnad var för folk som inte klarade av lydnaden. Sedan när hon själv testade så insåg hon att det var inte så himla enkelt som hon trodde från början. :angel: Sedan blev hon också aktiv med rallylydnad. :)
 
När man är i mästarklass och en bana kan bestå av 10 skyltar efter varandra i spring med bara snurr utåt, inåt, helt om mot varandra, från varandra, helt om hund bakom etc så fungerar det inte att ha 50 olika kommandon. Hunden blir bara störd och jag blir förvirrad och säger fel kommandon då det är tätt mellan skyltarna och ska gå fort eftersom man springer. Min hjärna orkar inte det och hunden orkar inte med mitt tjat. Eftersom jag ALLTID fångar upp hunden innan och efter en skylt med ett fot eller sidankommando blir det himla mycket verbala kommandon att hålla reda på.

När vi började plocka bort verbala kommandon i dom skyltarna blev det mycket bättre både för mig och hunden.

I andra skyltar som utförs i typ stillastående har jag kvar verbala kommandon för där står vi still och har tid på oss :)

Hur många verbala kommandon hade du? :D

Jag har snurr, spinn, in, bak, fram.
Så intressant hur olika vi är och hundarna och vad som passar för båda. Finns så otroligt mycket att analysera och begrunda i träningen för att uppnå bästa resultat.

Vi tränar upp till mästarklass :)
 
Hur många verbala kommandon hade du? :D

Jag har snurr, spinn, in, bak, fram.
Så intressant hur olika vi är och hundarna och vad som passar för båda. Finns så otroligt mycket att analysera och begrunda i träningen för att uppnå bästa resultat.

Vi tränar upp till mästarklass :)

Då ska vi se. Fot och sidan används mest. Sen har jag backa, sitt förutom i en vanlig halt då sätter hon sig automatiskt, ligg, stå (skulle säkert kunna skippa) och stanna, konen, hopp, bakom (sidbyte bakom, där fungerar det tyvärr inte med bara handtecken), runt. Hm, tror inte jag har mer än så :p
Eller jo har ju lärt in spinn och snurra som verbala kommandon men använder de oftast inte.
 
Då ska vi se. Fot och sidan används mest. Sen har jag backa, sitt förutom i en vanlig halt då sätter hon sig automatiskt, ligg, stå (skulle säkert kunna skippa) och stanna, konen, hopp, bakom (sidbyte bakom, där fungerar det tyvärr inte med bara handtecken), runt. Hm, tror inte jag har mer än så :p
Eller jo har ju lärt in spinn och snurra som verbala kommandon men använder de oftast inte.

Javisst ja konen har vi också (runda), backa (samma kommando oavsett position) och hopp också. Jag har inget fotkommando utan där är man om inget annat sagts.

Lättare att nämna vilka jag enbart har handkommando på :D inga :angel: Men hoppet skulle jag nog kunna ta bort det verbala kommandot på, det fyller inget syfte egentligen.
 
Javisst ja konen har vi också (runda), backa (samma kommando oavsett position) och hopp också. Jag har inget fotkommando utan där är man om inget annat sagts.

Lättare att nämna vilka jag enbart har handkommando på :D inga :angel: Men hoppet skulle jag nog kunna ta bort det verbala kommandot på, det fyller inget syfte egentligen.

Du får experimentera lite!
Hur vet hon vilken sida hon ska vara på om du inte har något kommando för det? :)
 
Du får experimentera lite!
Hur vet hon vilken sida hon ska vara på om du inte har något kommando för det? :)

Jag har kommandon på det men använder de inte särskilt frekvent. Är en backup om hon känns ostadig, i övrigt är hon väldigt säker på båda sidor. Smiter aldrig över.
Vid sidbyte med sitt har jag handtecken + sidans kommando (här/räh), sidbyte under gång har handtecken + framföör/bak och vänd ifrån/vänd in etc har jag aldrig haft problem med att hon hamnar på fel sida så där säger jag inget :)

Den sida man är på är man på tills jag säger nått annat :D
 
Haha fördelen med att ha kört fotgående på båda sidor sedan hon var valp ;)
Då kan jag ha det som ursäkt :p Vovve hade aldrig gått fot överhuvudtaget när hon flyttade till oss som 5-åring. Däremot hade hon mest gått på höger sida, även om det var med dragande koppel... pga två hundar så höger sida är naturligt för henne :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 147
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
864
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 174
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 803
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp