Rally-folk! (del 2)

Ligger nerbäddad hos Ammos uppf. Vi har kört IPO både under fredag kväll o idag. Vi är rätt sega båda två men vi ska köra ett pass imorgon med :D
Älskar att se Ammo i skyddet, han tkr det är SÅ kul! :love:
 
Tävling i stekande sol gav en loj hund men han lyckas ändå hålla ihop till en fjärdeplats och 90poäng i första klassen samt en tredjeplacering på 97 poäng i andra klassen:p
I första klassen fick vi -10 pga han satte sig vid stå och i andra klassen sprang han in i en skylt så -3 vid den ;) mycket nöjd matte!
2wqzvwg.jpg
[/IMG]
2wqzvwg.jpg
[/IMG]
 
Jag och bettan var iväg och tävlade igår. En lyckad misslyckad tävling kan man säga :D Ser man till dagen var den resultatmässigt kass med två disk. Men i längden tror jag det var lyckat.

I första start ville hon inte snurra (ofta problem med snurren) så där var det -10 sen gjorde hon inte vänd ifrån (ofta problem med den) så -10 igen. Gick ett par skyltar till, hon var en såskorv så när hon gjorde ett bra moment åkte leksaken fram sen körde vi vidare. Mycket bättre tryck i resten!

I andra start var första moment sitt, skick över hinder direkt följt av frestelsen :D Betty hamnade lite utanför banan så blev en disk av henne. Men så fint hon gick resten av banan! Och näst sista momentet var vänd ifrån så när hon gjorde den korrekt drog jag fram leksak och belönade oss ut från banan.

Ser fram emot nästa tävling, räknar med en disk i första start då också och i andra start ha en riktigt fin hund :p
 
Visst gör det inget att man ser konturerna av leksaken i ryggfickan på västen? Jag vart osäker så jag tog inte med leksaken men skulle vilja ha med den. Den sticker alltså inte ut men man ser att själva fickan buktar ut. En kampis m boll i änden..
 
Vårt största problem är stå-momenten. På träning ställer han sig klockrent (oftast) på kommandot "stå" och ibland får jag hjälpa honom med handkommando, dock bara något framför, över honom. Men på tävling får han bly i röven alltså, den dimper ner så gott som alltid. Måste, för att han skall ställa sig, ha handtarget på "stå", vilket leder till fys såklart. Hur arbeta bort den tunga rumpan? :D:sneaky:
 
Visst gör det inget att man ser konturerna av leksaken i ryggfickan på västen? Jag vart osäker så jag tog inte med leksaken men skulle vilja ha med den. Den sticker alltså inte ut men man ser att själva fickan buktar ut. En kampis m boll i änden..

Har aldrig fått kommentar för det, då har haft haft ordentlig boll i ryggfickan :D
 
Vårt största problem är stå-momenten. På träning ställer han sig klockrent (oftast) på kommandot "stå" och ibland får jag hjälpa honom med handkommando, dock bara något framför, över honom. Men på tävling får han bly i röven alltså, den dimper ner så gott som alltid. Måste, för att han skall ställa sig, ha handtarget på "stå", vilket leder till fys såklart. Hur arbeta bort den tunga rumpan? :D:sneaky:

Värdera upp det? Använd bättre belöning när du tränar stå? Vi hade problem med väldigt sneda stå men det är ju inte riktigt samma.

Nu får ni ju himla fina poäng ändå :D
 
Värdera upp det? Använd bättre belöning när du tränar stå? Vi hade problem med väldigt sneda stå men det är ju inte riktigt samma.

Nu får ni ju himla fina poäng ändå :D

Hmm ja, får tänka ut något bra. Det svåra är ju att det enbart är i tävlingssituationer haha... :angel: Tack! Oftast är jag övertydlig och kör på targethand inne på banan, för -3 för nosdutt är bättre än -10 för felövning :idea::D Men vill ju självklart jobba bort det helt!
 
Hmm ja, får tänka ut något bra. Det svåra är ju att det enbart är i tävlingssituationer haha... :angel: Tack! Oftast är jag övertydlig och kör på targethand inne på banan, för -3 för nosdutt är bättre än -10 för felövning :idea::D Men vill ju självklart jobba bort det helt!

Ungefär som mitt snurr under gång, backa vid sidan och vänd ifrån varandra :eek: Funkar klockrent i uppvärmningen, på träning men ta mig tusan aldrig på banan. I lördags belönade jag på banan när hon äntligen gjorde vänd ifrån :p Men gör som du gör på träning, tycker oftare det stjälper mer än hjälper (iallafall för oss) när jag överjobbar och lägger till kommandon och inte är som jag brukar liksom.
 
Vårt största problem är stå-momenten. På träning ställer han sig klockrent (oftast) på kommandot "stå" och ibland får jag hjälpa honom med handkommando, dock bara något framför, över honom. Men på tävling får han bly i röven alltså, den dimper ner så gott som alltid. Måste, för att han skall ställa sig, ha handtarget på "stå", vilket leder till fys såklart. Hur arbeta bort den tunga rumpan? :D:sneaky:

Extern belöning framför :)
 
Hur lång tid brukar det ta innan man får diplomet på posten?
/Otålig :D
Har för mig att det tog ca en vecka för mig att få Aysus diplom. Upplevde inte att det tog speciellt lång tid iaf, däremot skulle jag inte bli förvånad om det tar lite längre tid nu när folk är på semester osv :)
 
Vi gjorde vår andra tävling idag och start nr 3 och fyra. Olle hade ingen toppendag och jag hoppades mest bara att han skulle ha kul. Vi kom ut med 78 och 91 poäng, vilket jag ändå är nöjd med. Jag drar dock på oss fel, även om jag inte är medveten om vad jag gör. Måste filma och se... Nu är det att kolla på fortsättningsklassen då han nu har 4 godkända i nybörjar. :)
 
Har en liten fundering. Hur är det egentligen vid startskylten? Sätta hunden och efter sittandet fortsätta banan eller ska man vänta på signal från domaren där?
Måste ha missat detta på kursen (där sa de inte att man skulle vänta på startsignal vad jag minns).
Tänkte debutera i nybörjarklass om några veckor så det kan ju vara bra att veta. :angel:
 
Har en liten fundering. Hur är det egentligen vid startskylten? Sätta hunden och efter sittandet fortsätta banan eller ska man vänta på signal från domaren där?
Måste ha missat detta på kursen (där sa de inte att man skulle vänta på startsignal vad jag minns).
Tänkte debutera i nybörjarklass om några veckor så det kan ju vara bra att veta. :angel:
Man bedöms från man kliver in på bana. Gå fram till startskylten, sätt hunden och sen fortsätter du när ni är redo, domaren säger bara till när ni får gå in på banan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 170
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 694
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp