Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sandra78

Trådstartare
Nu har jag och vovve anmält oss till en nybörjarkurs i rallylydnad. Är det någon här som håller på med rally-lydnad månntro? Tränar/tävlar? Berätta!

Jag har en 5-årig rottistik vars huvuduppgift egentligen är att vara husses patrullhund i försvarsmakten (dvs TJH(FM)), men för att hon och jag ska få göra nåt mer kul ihop än att springa runt en och annan utställningsring så ska vi nu gå kurs! Har tidigare tränat både bruks- och "vanlig" lydnad men det passar inte riktigt oss.
Vi har bara fått prova litegrann, men rent spontant tror jag att vi kommer att få jobba en del med slalom och dylika övningar som kräver att man har lite kroppskontroll, eftersom Dana är övertygad om att hon är en liiiiten knähund. Springa, gå sakta och göra helomvändningar däremot är hon duktig på!
 
Sv: Rally-folk!

Vad kul! Jag och min staffeblandis gick vår första nybörjar-rally i höstas. Fick jättemycket beröm av instruktör, ställde upp i klubbmästerskap i november och kom på 2a plats, trots att många av de som var med gått fortsättningskursen :bump:

Vi börjar nästa kurs om en månad, och det ska bli superkul att börja igen. Vi har väl inga jätteambitioner, men kommer nog vara med på fler klubbtävlingar om det blir i alla fall :)
 
Sv: Rally-folk!

Edwind och dagmatte har precis avslutat en nybörjarkurs och ngn av oss kommer nog tävla i April :D
 
Sv: Rally-folk!

Pudliga Prinsen (dvärgpudel) och jag gick nybörjarkurs i höstas och väntar på att det ska bli april så nästa kurs ska börja. Tyvärr har det inte blivit mycket tränat i vinter. Ute är svårt att vara när det är fruset eller snö, man blir ju kall om lilla pudelrumpan. Inne blir det mest cirkus eftersom våra andra två hundar vet att träning=godis och blir våldsamt avundsjuka, vilket distraherar både PP och matte...

Men nu har vi inget att skylla på, så nu har vi satt igång igen! Förhoppningsvis blir det tävlingsdebut i sommar.:)
 
Sv: Rally-folk!

Jag går både tävlingsträning i vanlig lydnad (bara med den yngste) och rally lydnad. Just nu går det jättebra med den yngste (3 år) och hyfsat med gamlingen (11½ år) så vi ska prova att tävla i april. Vi har sån tur att vi tränar inomhus på ett hundcenter under vintern.
 
Sv: Rally-folk!

Har funnits några trådar i ämnet det senaste faktiskt, kul! :)

Jag och min lillskit (se bild) började med rallylydnad för ganska exakt ett år sedan. Vi har gått nybörjare samt fortsättningskurs och har faktiskt varit ganska framgångsrika! :D
Vi har varit iväg på sex tävlingar hittills tror jag.. Något sådant åtminstone. Varav två av dessa var på My Dog i Göteborg där vi deltog i nybörjarklassen och kom 2a första dagen samt 1a den andra dagen! Med en tik som var i början av höglöpet dessutom :angel:

Den 25e mars (shit.. två veckor kvar aight? :crazy:) kommer vi att tävla vår första förtsättningsbana.. Vi får la se hur detta ska gå, kan bli spännande :rofl:

Edwind och dagmatte har precis avslutat en nybörjarkurs och ngn av oss kommer nog tävla i April :D
Se till att kicka iväg Mimmi på en tycker jag!
Och givetvis tycker jag att ni båda ska ut och tävla. Kommer att gå finemang!
 
Sv: Rally-folk!

Det verkar jättekul! Vi fick vara med på en "prova-på" idag och det gav absolut mersmak! Så jag hoppas det blir kurs för oss också framöver.
 
Sv: Rally-folk!

Hade jag haft råd hade jag betalat hennes SKK-medlemsskap bums men jag måste ju betala antingen kopian på Edwinds stamtavla eller regga honom som okänd (eh ja). Bah!

Finns ju hur mkt tävlingar som helst på vettigt avstånd :D
 
Sv: Rally-folk!

Att pengar alltid måste vara ett problem :( (och gamla ägare :p)
Hon är över 26 eller? Hade ju varit smidigt med Sveriges hundungdom annars :)
 
Sv: Rally-folk!

De äger honom fortfarande :eek:

Japp för gammal!

Ev får jag en bra löneförhöjning med start nästa lön, det skulle lösa problemet :D

Oj vad OT det blev :o
 
Senast ändrad:
Sv: Rally-folk!

Jag VILL!
Tror det skulle passa min ena hund perfekt då hon tycker det är kul att arbeta men behöver mycket motivation och uppmuntran för att hålla igång.
Tyvärr bor man ju på en ö och finns ingen som arrangerar vare sig kurser eller tävlingar i rally här :(
 
Sv: Rally-folk!

Jag ska gå en nybörjarkus ni i slutet av mars ed min 2-årige lille JRT kille, ska bli så kul. Har gått några kurser i tävlingslydand tidigare men känt att det kanske inte passar oss mer än som träningsform. Vovven tycker det är super kul med lydnad men att få till allt så att man kan tävla i "vanlig" lydnad blir nog svårt.;)
Hoppas att rallylydnad är vad jag tror så att det även kan bli en tävling i framtiden!:D
 
Sv: Rally-folk!

Pudliga Prinsen tycker att vanlig lydnad är tråååååkigt. Efter sådär tio steg (mina;)) tappade han koncentrationen. I rallylydnad hinner man ju med två moment på tio steg, så PP får vara på alerten hela tiden. Dessutom har han blivit mer koncentrerad när det är vanligt fotgående också.

Man kan vara medlem i HU även om man är "överårig", men i alla fall Hässleholms HU vill man att man "bara" är stödmedlem och full medlem någon annan stans. Så kommer vi ut på tävling blir det för Pudelklubben.

Vi kanske skulle bilda underavdelningen "Sveriges Hundtanter"?:idea:
 
Sv: Rally-folk!

Jag och min BC tik går just nu nybörjar kurs. Både jag och hunden tycker det är jätte kul!
Vi har anmält oss till fortsättnings kurs. Jag kommer inte tävla, hon är inte reggad så det kostar ju en del att få tävla. Får se när vi gått ett tag till om vi blir sugna:laugh:

Jag tycker att rally lydnad är en väldigt rolig form av träning. Man får väldigt fin kontakt med hunden, just det att man får uppmuntra dom hela tiden tycker jag om:)

Lite OT

Om man löser tävlings licens på en oreggad hund, har man samma möjligheter att få vara med som om man hade en reggad? Man kan ju inte få några titlar, det vet jag.

MVH Russin8
 
Sv: Rally-folk!

Om man löser tävlings licens på en oreggad hund, har man samma möjligheter att få vara med som om man hade en reggad? Man kan ju inte få några titlar, det vet jag.
Man har precis samma möjligheter med en blandras som renras! Min är en blandning och det är ingen skillnad alls :)
Enda skillnaden är att du måste lösa tävlingslicens istället.
Och som du säger får du ju inte titlarna på samma sätt. Dock kan du beställa hem titelbevis på dina titlar och ha de hemma på väggen! Däremot kostar det tyvärr en ganska bra slant för detta. Men hur det än är så har ni ju titlarna, men inte lika synligt.
 
Sv: Rally-folk!

Jag har anmält mig till nybörjarkurs med en av "gamlingarna", 10 år är han. Vi har tidigare tävlat vanlig lydnad men han har alltid haft problem med platsliggningen eftersom han inte varit trygg tillsammans med andra hundar; han blev påhoppad på vår andra tävling, när han var runt året, och det glömde han sen aldrig trots massor av träning. Så för några år sedan fick han gå i pension, vi var då uppe i klass 3 men kom ingen vart då vi inte klarade platsen.

Men han är pigg och fortfarande gärna göra mer än att bara skrota runt, så nu blir det rallylydnad så får vi se hur det går. Han är en stor hund och ganska lång i ryggen och har dessutom spondylos (men inget han har ont av, däremot är han inte lika rörlig som när han var yngre) så vi får väl se hur det går men det lilla vi testat hemma har gått bra.

Har även en slyngel på 5 år som jag funderade på att testa med sen, men gamlingen får ha företräde just pga åldern. Den yngre är en omplacering och är inte helt att lita på med andra hundar, så vanlig lydnad och agility vågar jag inte riktigt ge mig på, men rally borde funka.

Jag tror det svåraste blir att jag ska lära mig skyltarna, komma ihåg hur man går etc. Blir ju inte enklare med åldern... för 30 år sedan, när jag tävlade med min ponny, glömde jag aldrig en bana i varken hoppning eller dressyr, nu är man bortskämd med tävlingsledare som talar om precis vad man ska göra... :p Blir nog en utmaning. ;)
 
Sv: Rally-folk!

Precis som någon annan skrev i tråden tror jag det här kommer att passa damen bättre än vanlig lydnad, där har vi haft problemet att hon först försöker "för mycket" för att få beröm, sen när inte det räcker blir hon grinig och tycker att matte är skittråkig som bara kommenderar.
Hon har kallats prinsessan sen hon var två dagar gammal :D
Så att kunna bekräfta henne under tiden känns bra, och så slipper jag tejpa igen munnen på mig själv.

Ni pratar om titlar... Om man skulle tävla och sköta sig bra, blir det titlar att lägga till före namnet alltså? Det skulle ju vara lite kul om kan kunde klämma dit nåt sånt på en rottweiler :)
 
Sv: Rally-folk!

Jag har tränat lite med min 2 åriga whippet tik + gått nybörjar kurs (med en del av skyltarna från fortsättning) med min 6 mdr whippet. Tycker det är skit kul och jag som inte är tävlingsmänniska ens, har ett mål, den 6/6 tänkte jag ev. starta med min 2 åriga tik. Då är det tävling i grannkommunen.

Så nu MÅSTE jag verkligen träna (har tränat vanlig lydnad + vardagslydnad) med henne hemma, men nu när det är ljusare på kvällen ska jag bygga banor i trädgården efter sonen lagt sig så ska vi träna stenhårt.

Målet i år är att klara nybörjarklass ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp