Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

Min dvärgpudel tycker precis tvärtom, i vanlig lydnad är det så många tråkiga sträckor man bara ska gå fot, medan det händer saker hela tiden i RL.

Jag har visserligen aldrig tävlat (ännu) men tränat på hela banor, och jag lär inte in banan utantill, men använder mig av "baklängeskedja" när jag går den. Alltså; först går jag hela banan, sen sista tredjedelen, sen ungefär från halva till slutet, sen hela. Upprepas så många gånger man hinner.;) Början av en bana brukar inte vara några problem, men efter ungefär halva när man börjar bli riktigt snurrig tappar i alla fall jag lite av koncentrationen.

Skyltarna försöker jag träna på såpass att jag inte behöver tänka på vad pilarna betyder utan det går automatiskt.
 
Sv: Rally-folk!

Precis sån är min rottis också, hon tycker det är aptrist att gå fritt följ i 10 minuter liksom... På en rally-bana så blir det inte många steg "samma sak" för henne utan det händer saker hela tiden.
Hon blir ju dessutom överlycklig när jag berömmer henne i momenten.
 
Sv: Rally-folk!

Bör väl tillägga att jag hittade det i Egtved&Köstes klickerträningsbok. (Canis 2007).;)
 
Sv: Rally-folk!

Jag har skrivit ut skyltar till RL, men undrar om det går att hitta färdiga banor någonstans på nätet?? Jag har ju byggt egna banor själv, men kunde ju vara kul att köra på en bana som jag inte valt att bygga själva ;)

Så tips mottages gärna :)
 
Sv: Rally-folk!

KL

Testade en bana nu ikväll. Utan koppel gick det hur bra som helst, men andra gången, med koppel, gick det inte alls lika bra.
Så det blir till att träna kopplad ett tag nu.
 
Sv: Rally-folk!

Det där kopplet är mest i vägen :crazy: Ett tips kan vara att använda ett ganska kort och tunt koppel, nu vet jag inte vad du har för hund men på våran rottis har jag ett 120 cm långt rundsytt läderkoppel som är rätt smidigt att hantera. Många har typ utställningskoppel också, alltså såna tunna nylonsnören bara. Eller det kopplet man hade när hunden var valp :)
 
Sv: Rally-folk!

Lånar min egen knapp för att tipsa om att Sundsvalls brukshundklubb har tävlingar på lördag den 14/4 om någon här i trakten är nyfiken på att titta!
Danisen och jag är inte redo för tävling än, så oss får ni inte se där, men nästa gång det ska tävlas här omkring så är vi med!
 
Sv: Rally-folk!

Träningen ikväll gick inte bra alls. Pudliga Prinsen tyckte det var för vått, han blev kall om de små pudeltassarna...och dessutom var han sömnig. Små förnäma pudlar vill sova klockan åtta på kvällen, inte fjanta runt på en gräsplan.

Nästa vecka blir träningen lite tidigare. Man får hoppas på lite sol och vårvärme också!:D

Jag ska ägna tiden till dess med att hitta något PP tycker är jättekul, så jag kan få upp farten på honom. Ska prova med pipleksak, han tycker det är kul när katterna skriker när han drar dem i svansen.:devil:
 
Sv: Rally-folk!

Edwind är klockren inomhus. Så nu ska jag bara föra över det till utomhus :angel:

Inga papper i sikte så jag har tappat motivationen för att tröna för tävling nästa söndag!
 
Sv: Rally-folk!

Denna helg ska jag iväg och titta på brukstävling, men nästa helg är det Rallylydnadstävling i Vallentuna, den tänkte jag åka och titta på.
 
Sv: Rally-folk!

Det är ju så hundar ”ska” reagera :) Min är väl lite knasig som är tvärtom. Tror hon kan tycka att de svårare klasserna är lite roligare, men framförallt skulle hon nog vilja ha bärande av föremål direkt i nybörjarklassen – och helst betydligt längre än 2 meter också. Valfri kon, fungerar utmärkt som föremål enligt henne.... Roligast i nybörjarklassen är sakta marsch, jag tror hon förknippar tempot med fallande fågel:D

Bra tips om baklängeskedjning, det ska jag komma ihåg. Svårast tycker jag är de skyltar som är väldigt lika, t.ex. sitt framför-gå runt höger-sitt, och sitt framför-gå runt höger-framåt.
 
Sv: Rally-folk!

Nu har jag köpt ett riktigt tunt koppel med halsband inbyggt. Ska testa idag om det fungerar bättre.

Har märkt ett moment som vi har riktigt svårt för och det är att sätta hunden framför sig. Min hoppar in på vänster sida äver om jag tar in honom framför.
Dock är det förhoppningsvis inte så svårt att träna bort.
 
Sv: Rally-folk!

Har missat denna tråden!
Jag planerar att starta min första rally på billinge bk i sommar.
Men jag måste plugga skyltar :P Finns det ngt ställe på nätet där alla skyltar finns?
Är det ngn som vet hur lång tid det tar att få tävlingslicens på blandras när man beställt det?
postar en liten film, i slutet körde vi en minimini rallybana.
Vad tror ni, är vi tävlingsklara?
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150813491171159
 
Sv: Rally-folk!

Det har vi också haft svårt för, antar att du också tränat "vanlig" lydnad tidigare? Jag lärde in det momentet med "stå" först, så att hon kunde stå stilla framför mig.
Så jag kommenderar först "framför" då hon ska gå upp och ställa sig mitt emot mig, och sen "stå" "sitt" eller "ligg".
 
Sv: Rally-folk!

Jag tänkte även på en sak, får bättre poäng om hunden gör allt enbart på röstkommando eller spelar det ingen roll om man hjälper till och visar med handen?
 
Sv: Rally-folk!

Ja precis.
Vi håller på och tragglar ställande under gång nu, så då har vi kanske lite draghjälp till sitt framför. Hoppas!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp