Bukefalos 28 år!

Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade lite med hundarna nu. Kom på att det snart är tävlingsdags OCH nu kom jag på att vi måste betala in medlemsavgiften till vinthundsklubben :eek:

I alla fall, med Aysu tränade jag på 8ans frestelse, snurr vid fotgående och lite hopp över hinder (hopp över sopborste...:angel:). Hon var jätteglad, otroligt duktig och allt kändes hur fint som helst. Jag försökte komma på vad mer vi behöver till fortsättningsklassen, men det stod still i huvudet, så nu ska jag kolla igenom reglerna... Hon fick köra lite olika trick också, och längre serier med moment utan belöning. Världsbäst är hon :love:

Ebrah var jätteduktig hon med. Utmärkt fotposition och idag testade vi även att backa lite. Det gick mycket, mycket bättre än förväntat! Tränade annars mest stadga i ligg och stå samt att köra flera moment på rad utan belöning och utan att jag höll i någon belöning. Tror att jag la allt på en bra nivå idag för även med Ebrah kändes allt smidigt och fint.

Ska försöka få till träning varannan dag nu fram till tävlingsdags. Det behöver vi. Ska även se till att träna i olika miljöer. Nu hade jag inte tid att ta mig iväg någonstans, men Aysu slog på mig och ville ha uppmärksamhet.
 
Nu är alla tävlingar i fortsättningsklassen betalade.
21/1 i Sölvesborg
29/1 i Ulricehamn (om vi inte blir bortlottade, 52 stycken anmälda) dubbel
18/2 Karlshamn
26/3 Ulricehamn dubbel

Vi har ett kvalificerat, vore själva :devil: om vi inte blev uppflyttade på sex starter. Tränat mycket frestelsen och framförallt hopp + frestelsen och det börjar kännas ganska stabilt.
 
Jag är så tävlingssugen!
Tyvärr är Dahlia mammaledig och Winzi inte helt hundra klar ännu för avancerad klass men vi närmar oss. Det finns ändå ingen tävling förrän tidigast i april. Tills dess borde vi vara redo.
Själva högerhandlingen går över förväntan och känns tämligen stabil, det är mer några få moment, uthållighet och stadga som behöver tränas på. Önskar att det inte var vinter...
 
Får väl lägga ut filmen här med. Det är långt ifrån perfekt men underlaget var väldigt intressant så hon ville mest springa runt och borra ner huvudet i sanden. :p Datumet för debuten börjar närma sig och jag undrar vad jag har gett mig in på. :angel:


Hade fixat en jättebra bana hemma men så glömde jag skissen så det blev lite improviserat. Tar gärna emot förslag på svåra nybörjarbanor! :D
 
Får väl lägga ut filmen här med. Det är långt ifrån perfekt men underlaget var väldigt intressant så hon ville mest springa runt och borra ner huvudet i sanden. :p Datumet för debuten börjar närma sig och jag undrar vad jag har gett mig in på. :angel:


Hade fixat en jättebra bana hemma men så glömde jag skissen så det blev lite improviserat. Tar gärna emot förslag på svåra nybörjarbanor! :D

Jag tycker att det ser fint ut, förutom att jag skulle önska en hund som har kontakt med mig och inte handen :p har du godis i din vänster hand på filmen?

För att göra det svårare kan du lägga in fler tempoväxlingar. Kör en bana helt i spring med många halter och vändningar, kör samma bana i enbart långsam takt. Bygg längre banor (hunden bör orka fler skyltar än vad en nybörjarbana består av innan tävling).
Ha fler slalom och spiraler, gärna 3-4 stycken i en bana - för att utmana hunden. Bygg så att du passerar samma slalom/spiral flera gånger så slipper du ha så många koner.
 
Senast ändrad:
@mysboll jag har ju redan kommenterat på instagram, tror debuten kommer gå fint!
Det jag tänkte på var 1-2-3 bakåt, försök få med henne bättre där istället för att hon sitter kvar medan du backar :)
 
Vi var och tränade i Linköping hundungdoms hall i onsdags tillsammans med ett avancerad ekipage och ett mästerekipage. Det bjöd på en 20 skyltar lång mästerbana vilket vi aldrig kört innan. Det enda moment vi hade svårt för upptäckte jag var snurr inåt.

Efteråt körde vi några korta banor där en av de blev en riktig favorit. Det började med sitt lämna kvar spring kalla in, sitt lämna kalla in med hopp, backa 3 steg, konan. Just den kombinationen av skyltar var riktigt trixig för oss och ska nötas!

Förövrigt var hon mer vild än tam, det brann under tassarna på henne och jag hoppas hon är lika laddad på imorgon på tävlingen.

Ska starta i Sölvesborg, någon mer som ska dit?
 
@mysboll jag har ju redan kommenterat på instagram, tror debuten kommer gå fint!
Det jag tänkte på var 1-2-3 bakåt, försök få med henne bättre där istället för att hon sitter kvar medan du backar :)
Nu får ni bestämma er! :p Sist jag la upp film så sa de här att hon skulle sitta kvar. Men jag har oxå lärt mig att hon ska följa med. Förvirringen är total! :rofl: Vi har inte kommit dit på kursen än men ska bli intressant att se hur hon lär ut det.
 
Jag tycker att det ser fint ut, förutom att jag skulle önska en hund som har kontakt med mig och inte handen :p har du godis i din vänster hand på filmen?

För att göra det svårare kan du lägga in fler tempoväxlingar. Kör en bana helt i spring med många halter och vändningar, kör samma bana i enbart långsam takt. Bygg längre banor (hunden bör orka fler skyltar än vad en nybörjarbana består av innan tävling).
Ha fler slalom och spiraler, gärna 3-4 stycken i en bana - för att utmana hunden. Bygg så att du passerar samma slalom/spiral flera gånger så slipper du ha så många koner.
Tror jag har godis i handen när hon är lös. Men inte den med koppel. Jag blir bara så trött på mitt flaxande. Klart att hon inte vet vart hon ska titta när jag flaxar som en skadeskjuten fågel. :angel:

Bra tips där! Måste verkligen träna på olika tempo osv. Ska försöka klura ut en bra lååång bana till nästa gång. :D
 
Vi var och tränade i Linköping hundungdoms hall i onsdags tillsammans med ett avancerad ekipage och ett mästerekipage. Det bjöd på en 20 skyltar lång mästerbana vilket vi aldrig kört innan. Det enda moment vi hade svårt för upptäckte jag var snurr inåt.

Efteråt körde vi några korta banor där en av de blev en riktig favorit. Det började med sitt lämna kvar spring kalla in, sitt lämna kalla in med hopp, backa 3 steg, konan. Just den kombinationen av skyltar var riktigt trixig för oss och ska nötas!

Förövrigt var hon mer vild än tam, det brann under tassarna på henne och jag hoppas hon är lika laddad på imorgon på tävlingen.

Ska starta i Sölvesborg, någon mer som ska dit?

Jag ska dit och debutera med min Eurasierhane! Vi hoppas på att ta oss runt banan och att han tycker att det är kul.
Största farhågan är att han ska vara disträ som han var på sista träningen. Men då hade vi kört samma bana 4-5 gånger innan vi skulle köra själva och "på riktigt" och då tyckte han att banan var svintråkig.
 
Nu får ni bestämma er! :p Sist jag la upp film så sa de här att hon skulle sitta kvar. Men jag har oxå lärt mig att hon ska följa med. Förvirringen är total! :rofl: Vi har inte kommit dit på kursen än men ska bli intressant att se hur hon lär ut det.

Det blir ju mindre fel nu än vad det blev på senaste filmen. Behåll samma lugn som du gör nu men locka med henne aningens tidigare så kommer det bli perfekt!
Jag tycker det är bättre nu än vad det var då, dina steg är jämnlånga nu också :)
 
Jag ska dit och debutera med min Eurasierhane! Vi hoppas på att ta oss runt banan och att han tycker att det är kul.
Största farhågan är att han ska vara disträ som han var på sista träningen. Men då hade vi kört samma bana 4-5 gånger innan vi skulle köra själva och "på riktigt" och då tyckte han att banan var svintråkig.

Vad roligt! Om du vågar och törs får du gärna säga hej :) har en liten dansksvensk tik, jag själv är blond och vandrar runt i en skrikig grön väst :D Jag bits inte :angel:

Lycka till! Kanske hinner se när ni startar :up:
 
Nu ska jag anmäla till rallytävlingen i Fagersta. Får se om vi kommer med... "Max 40 i nybörjarklass och max 25 i vardera fortsättningsklass" står det, men det är nu 33 i nybörjare och över 40 i varje fortsättningsklass... Blir Aysu bortlottad från båda starterna i fortsättning så kommer jag styrka Ebrah också, åker inte till Fagersta bara för en start med den hund som dessutom har minst chans till en bra tävling...
 
@Monifa Åh, jag han inte se ditt inlägg innan! Hoppas att det går bra för er om ni inte redan startat! :D

Vi fick stiga upp vid 4 idag för att hinna ner till Sölvesborg innan banvandring. Liam var helt förstörd och undrade vad tusan vi höll på med. Men väl på plats var han taggad och var med mig riktigt fint!
Han misstolkade mig när han skulle gå runt och satte sig så fick 10 minus där. Sen hade vi något nos, han flyttade en tass när jag skulle gå runt och jag höll kopplet lite kort så det blev sträckt onödigt många gånger. Han fick syn på husse på någon utav de sista skyltarna med och blev lite distraherad. :D
Men det räckte till 79 p och en 4-plats! Är så otroligt nöjd med honom och är taggad på att träna vidare. Märker att jag inte litar på att han hänger med mig när vi ska gå från en övning till en annan så jag tar i med hela kroppen. ;) Ska försöka träna bort det.
Var jättenervös igår och sa "Varför utsätter jag mig för det här? Måste ju vara dum. " Och nu har jag redan anmält till nästa tävling! :D
Film:
 
@hermulen ärsh då! :p Höll ögonen öppna efter er men insåg nu när jag såg hur Liam såg ut att jag inte hade kunnat lista ut dig på hunden. Trodde eurasiern var svart :D

Kl
Betty har gjort stora framsteg sedan debuten i fortsättningsklass. Vi fick -10 då hon i momentet sitt, lämna, kalla in, sitt lyfte på sin lilla stjärt en liten bit :cool: och en nos och em bris. Så 88p och en 8e plats landade det på. Så himla nöjd över henne att det är otroligt. Det är så vansinnigt roligt att träna och tävla med henne att mitt hjärta nästan spricker :love:
 
Är det en vecka innan tävling som startlistan ska komma ut på SBKT? Håller på att dö lite av nyfikenhet om jag blir bortlottad eller inte :D hur många starter brukar man räkna mer klass? 30? 50?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp