Rapporter från bruksprovet

Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag var på bruks och såg fas I dressyr + hoppning live. Jag tyckte att Callahan var en väldigt snygg häst, men hans gångarter var inte så bra, bakbenen var ganska raka och oengagerade rakt igenom i alla gångarter tyckte jag. Däremot tycker jag att han hoppade bra och han såg mycket ridbar ut.

Den första filmen här är på Callahan, en långsida i galopp ( ursäkta kvaliteten).
http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20070213&ctime=211547

Tack!! Ja, såg ju hoppningen (missade tyvärr JM o Roven dock) på equipe o det klarade han ju bra. Tänkte ej så mkt på hans oelastiska gångarter då som de kommenterade men han såg iallafall inte oelastisk ut...;) Vad tyckte ni?

Någon som har kommentarer kring JM o Roven när det gäller galoppens reglerbarhet o register? Oh, man skulle ha varit där!!

Camilla
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Är det någon som vet varför Playtime inte gick till fas II?
Säkert står det någonstans i tråden, men jag har missat det.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

knapplån

Här kommer lite videosnuttar från bruksprovsveckan

Heslegårds Rubin


First Wish premiering Bruksprovsvinnare


First Wish gångarter


Wilton uppvärmning


Aerline H A-premierad


Tsarevitj premiering


Callahan hoppning
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Tror att CG är en riktigt fin hingst!!


Tycker dock att Heimdals kommentarer
i senaste Ridsport ang CG´s omdebatterade ridbarhet-
CGs höga stoantal-06 (238st)samt att hans vinklade haser är betydligt mer vinklade i år än -06- stämmer till eftertanke när det gäller godkännande av 3årshingstar överhuvudtaget och särskilt utan begränsat stoantal.


mvh/barb
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ja, Stommen har allt fångat något verkligt intressant på film där.... Intressant också att detta var en testryttar-favorit. :smirk:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag ska definitivt ut och spana på framridningen på hingstvisningen nästa vecka....
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Alltså, jag är lite dum i huvet... Vad menar du med a la DD?

Inte heller jag hade en tanke på att gå till framridningen under bruksprovet. Tänk om man fattat det... Nåväl, vi får väl lära av Stommen inför framtiden! ;)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Tror förresten att jag kom på vad du syftade på med DD.... :crazy:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Tack alla ni som lagt in filmsnuttar på hingstarna. Nu har också jag sett Tsjarevitch :D (stavning?) (vilken mjuk trav) och Raven xx(trevlig xx-individ). Någon som har filmsnutt på Ludwig??
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

... samt att hans vinklade haser är betydligt mer vinklade i år än -06- stämmer till eftertanke när det gäller godkännande av 3årshingstar överhuvudtaget och särskilt utan begränsat stoantal.

Hur kan haserna vara mer vinklade i år än förra året? :crazy: Hasvinkeln är ju konstant, praktiskt taget hela livet.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

En ledvinkel kan ju ändra vinkel med åren, jämför med kotlederna på en rakhasig häst som med åren kan bli nästan helt genomtrampad konstant. En vinklad has kan säkert bli mer vinklad vid långvarig överansträngning eller ökad ålder om hästen inte byggt upp styrkan som behövs för att stabilisera den, tror ni inte?
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

En ledvinkel kan ju ändra vinkel med åren, jämför med kotlederna på en rakhasig häst som med åren kan bli nästan helt genomtrampad konstant. En vinklad has kan säkert bli mer vinklad vid långvarig överansträngning eller ökad ålder om hästen inte byggt upp styrkan som behövs för att stabilisera den, tror ni inte?

Men i så fall skulle ju den rakhasiga hästen bli mindre rakhasig med åren - och det har jag aldrig varit med om. Hasen är ganska stryktålig, vad jag har fått lära mig. Kotlederna är mer utsatta. Och hingsten är ung. Det låter mycket märkligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Entourage
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
548
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 165
Senast: athena
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp