Bukefalos 28 år!

Rapporter från bruksprovet

Sv: Rapporter från bruksprovet

Undrar om alla hingstar på Tullstorp kommer att stå på 45-dagars avgift i år ? :(
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Hrrrm, jag är faktiskt också med i den skaran...och har varit hela tiden.

jag är inte alls orolig för CG på ngt sätt. Fördelen *kan* vara att han bara kommer att få riktiga sportston från och med nu. Bara för att hobbyavlare inte tror på honom.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nu har jag sett video på CG från hoppningen och har väldigt svårt att bortse från de oerhört stora likheterna med pappa i mun tjaffsighet :crazy:

Att han fick bra ridbarhet förra året som 3åring är ju ganska ovidkommande eftersom man då inte hoppade honom, sedan gillade jag inte hans bakben som han ibland vred åt sidan och i många språng inte öppnade ut.

Dock så finns det ju enorm spänst i honom, men nej han går tveklöst bort för mig med tanke på det jag sett
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Rubinstein är väl inte jätteädel? Och Inshallah var ganska grov för att vara angloarab. Det lite kortlinjerade kan nog komma från arabblodet (det runda korset också, kanske?), och så den maffiga halsen från Rubinstein.

Rubinstein Video

grov eller fet?? :p (videon)

rubinstein.jpg
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ok, då är vi fyra då. Nellie, Pooh, du och jag.....

Bara för kul tittade jag på Corlenskys resultat förra året (kunde inte motstå). Så här står det efter hans ridprov 2006:

Gångarter: Hingst med bra avspändhet och rörlighet. Mycket god ridbarhet och samarbetsvilja. Ren taktmässig, rörlig, energisk skritt.
Ganska taktmässig och välbalanserad trav.
Ren rytmisk, taktmäsig galopp med god bakbensaktivitet. God elasticitet,
Mycket välbalanserad och bärig.


Folk glömmer snabbt. :crazy:

fast det är väl ändå ridbarhet utan hinder och det kan ju göra stora skillnader ;)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

;)
Jag räknade det till 21 godkända hingstar från samma möderne!

Så här stod det på allbreed:

Pedigree:This dam line is one of the strongest performance oriented dam lines in the Hanoverian breeding area and the origin of many famous sires such as April-Scherz, Dagobert, Gold Dollar, Gragenit, Lucius, Noble Boy and especially the strong performing Servus, as well as Vagabund, Van Eyck, Van Gogh, Vasall, Volltreffer, Weins

oj, lite sent kanske men gu va intressant info jag hittade här som du skrivit!!! Hans helbror (Callahan) ser ju också intreswsant ut!! Riktigt prestations möderne med andra ord!!

Tycker ni att Callahan hade oelastiska gångarter? Var ej på plats tyvärr o har ej läst igenom hela tråden;)

Camilla
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag såg inte gångartsprovet, utan bara hoppningen. Men inte var väl hans trav mycket att hurra för. Mycket fin galopp dock och såg mycket fin och sammarbetsvillig ut på hinder.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Rubinstein Video

grov eller fet?? :p (videon)

rubinstein.jpg

Ja, han är ju maffig!
Men konstigt att generna ändå diffar så mycket. Ta Channon tex som har Rubenstein som farfar (och Donnerhall som farmor far) och och Matcho x som morfars far och är så lätt i typen. En helt annan typ av häst!
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Personligen så gillar jag dressyrhingstar som är lite maffiga.
Har lite svårt för för ädla dressyrhästar...vet inte varför.
Ser pampigare ut med en maffig häst som svävar fram eller dansar....
Som sagt ...jag vet inte varför...
Med det inte sagt att de får vara för maffiga eller absolut inte tunga.
Men hellre maffig än för ädel...
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag var på bruks och såg fas I dressyr + hoppning live. Jag tyckte att Callahan var en väldigt snygg häst, men hans gångarter var inte så bra, bakbenen var ganska raka och oengagerade rakt igenom i alla gångarter tyckte jag. Däremot tycker jag att han hoppade bra och han såg mycket ridbar ut.

Den första filmen här är på Callahan, en långsida i galopp ( ursäkta kvaliteten).
http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20070213&ctime=211547
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Håller alldeles med dig! Föredrar även att sitta på hästar som är något åt det maffigare hållet.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag också, men när det gäller hingstval till mitte ena sto så ä'r hon redan så pass mycket köttbulle att det blir för mycket av det goda om man lägger en maffig hingst på henne :crazy:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag ääääälskar fuxar:D , gärna mycket vitt också och helst rödfuxar
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ja, man vill ju inte gärna ha en köttfärslimpa! :)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Hrrrm, jag är faktiskt också med i den skaran...och har varit hela tiden.

jag är inte alls orolig för CG på ngt sätt. Fördelen *kan* vara att han bara kommer att få riktiga sportston från och med nu. Bara för att hobbyavlare inte tror på honom.

Sorry, välkommen det finns plats för alla som vill :) Inte meningen att exkludera någon, tvärs om. Finns säkert många som tycker som vi, det är jag säker på.

Som du säger kanske han kommer att användas för ston som är valda för just honom i år inte "alla ston.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

fast det är väl ändå ridbarhet utan hinder och det kan ju göra stora skillnader ;)

Tror jag lägger ner denna diskussion, konstaterar bara att vi har olika uppfattning och det är väl ganska nyttigt för svensk avel. Alla måste få prova sina ideer, finns ju inget rätt eller fel i det här läget. Facit kommer om 8-9 år, då får du säga "vad var det jag sa", eller jag ;) ;)

No hard feelings
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 740
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Entourage
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
682
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 189
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp