Rasistiska stereotyper och temafester

Singoalla

Trådstartare
Buke gör mig (oftast) smartare så därför tänker jag att jag skulle vilja diskutera ett för mig högst relevant och viktigt ämne med er, nämligen gränslandet mellan "helt rimlig utklädnad" och inte okej utklädnad i form av rasistiska stereotyper. Jag är själv västerländsk och har inte blivit utsatt för rasism, och jag vet inte hur erfarenheterna här på Buke ser ut i övrigt, men jag tänker att vi hur som helst skulle kunna diskutera detta så gott vi kan.

Första gången jag ramlade över denna diskussion var när jag läste detta:
http://www.politism.se/genusfolket/kla-inte-ut-dig-till-rasist-pa-halloween/

Att det finns rasistiska stereotyper som historiskt sett har använts för att avhumanisera människor, och att det är osmakligt att driva med dessa i form av "roliga utklädnader", hoppas jag att vi är överens om om. Men min fråga är - vart går denna gräns, och hur ska man tänka?

Jag är ett stort fan av temafester och utklädnader, därför att detta även högst relevant för mig att få koll på. Jag hade en fest med mexikanskt tema förra året. Vi åt mexikansk mat, drack sangria och tequila, och lyssnade på traditionell mexikansk musik tills öronen ramlade av. Vi hade inga utklädnader då, men om någon dykt upp med sombrero och poncho, pratat med förlöjligad mexikansk dialekt och lekt droghandlare så hade det nog setts aningens.. smaklöst? Rasistiskt? Tecken på bristande fantasi? Eller ja.. vad?

Om någon klär ut sig till black face, vad tycker ni om det? Geisha? Taliban? Indian? Kan man klä ut sig till stereotyper på ett respektfullt respektive ett icke respektfullt sätt, och i så fall hur? Eller är stereotyper alltid fel? Och om stereotyper faktiskt alltid är fel, vart går gränsen mellan en stereotyp och att lyfta en kultur?

Fester med High School- tema har ju alltid varit väldigt poppis, och där drivs det ofta med västerländska stereotyper. Jocks, cheerleaders, nördar, goths osv. Men det är givetvis inte samma sak, enligt mig, eftersom det inte är stereotyper som tidigare använts för att förtrycka och avhumanisera människor.

Jag är väldigt fascinerad av Orienten och har länge varit sugen på att ha en fest med temat Tusen och en natt. Men jag vet inte heller hur jag ska förhålla mig till ovan nämnda diskussion.

Ja, som ni ser mycket tankar. Hur tänker ni kring ämnet? Jag vet om att rasism är ett brännande ämne som kan skapa starka reaktioner hos folk, så det vore trevligt om vi försökte hålla en så god ton i tråden som möjligt :heart
 
Kläder som arrangerats för att se trevliga ut - OK.
Ansiktsmålning, förlöjligade bastkjolar eller annat (brist på fantasi just nu) - inte OK.

För mig går gränslinjen vid respekt. För mig känns det inte svårt att dra den linjen. Skulle en person känna sig utpekad och förlöjligad så är det brist på respekt.
 
Oj, detta har jag aldrig tänkt på. Jo, att klä ut sig till nazist eller blackface - det hade jag reagerat på men att ha tema på New Orleans och sminka sig till cool jazzmusiker? Ja, det kanske inte heller är ok. Mexikansk fest med senoritas, ponchos, stor hatt o mustasch - det har jag varit på. Men det var ingen som var någon karikatyr utan bara kläder i stereotypisk stil.
 
Kläder som arrangerats för att se trevliga ut - OK.
Ansiktsmålning, förlöjligade bastkjolar eller annat (brist på fantasi just nu) - inte OK.

För mig går gränslinjen vid respekt. För mig känns det inte svårt att dra den linjen. Skulle en person känna sig utpekad och förlöjligad så är det brist på respekt.

Jag tänker som du, det jag är rädd för är att min uppfattning av vad respekt är kanske inte är samma som någon annans. En person som blivit utsatt för strukturell rasism hela sitt liv kanske är känsligare för att se en stereotyp av sin kultur eller etnicitet. Även om jag själv skulle anse att jag gör det på ett respektfullt sätt.
 
En person som blivit utsatt för strukturell rasism hela sitt liv kanske är känsligare för att se en stereotyp av sin kultur eller etnicitet.
Ja, varför man ska klä ut sig till en kultur fattar inte riktigt jag. Jag tänker att man kan klä ut sig till en person eller en karaktär, men inte till en etnicitet. Det vill säga Frida Kahlo är okej men "latino" inte är det. Typ.
 
Ja, varför man ska klä ut sig till en kultur fattar inte riktigt jag. Jag tänker att man kan klä ut sig till en person eller en karaktär, men inte till en etnicitet. Det vill säga Frida Kahlo är okej men "latino" inte är det. Typ.

Jag tänker det inte som att man klär ut sig till en kultur, utan snarare att man på en temafest kan bära traditionella klädesplagg i enhetlighet med temat. Är det exempelvis okej att bära poncho på en fest med mexikanskt tema, eller en sari på en fest med orientaliskt tema? Eller ska man helt enkelt skita i kulturella teman helt, eller bara skippa utklädnaden?
 
Kom att tänka på den gången det anordnades en stor "blogg-fest" med många kända bloggare och temat var "Bollywood". Jag fick faktiskt en inbjudan och var inte i stan just den kvällen, så jag kunde inte gå. Hann tänka tanken "kommer detta att urarta?" och precis som befarat blev det inte så bra.
 
Är det exempelvis okej att bära poncho på en fest med mexikanskt tema, eller en sari på en fest med orientaliskt tema?
Jag skulle bara dra på mig en sari och gå på fest om jag var i Indien och förväntades klä mig så av dem som bjöd in mig.

Angående poncho så har jag ingen aning. Kan liksom inte se mig själv dra på mig en poncho och gå och dricka tequila med massa svennebananer på en mexiko-temafest. Men det kanske bara är jag som är tråkig.
Känns kaos att vi ens använder "indian" som begrepp 2017
Kaos indeed!
 
Alltså problemet blir ju när man "klär ut sig" till en annan kultur. Då jobbar man ju nästan alltid med stereotyper och det blir sällan varken bra eller fräscht. Som du sa @niphredil det vore annorlunda om du tog på dig en sari för att följa klädkoden på en fest i Indien.
 
Alltså problemet blir ju när man "klär ut sig" till en annan kultur. Då jobbar man ju nästan alltid med stereotyper och det blir sällan varken bra eller fräscht. Som du sa @niphredil det vore annorlunda om du tog på dig en sari för att följa klädkoden på en fest i Indien.

Med andra ord, inte fräscht att ha temafest med annan kultur ink. klädsel?

Fräscht med temafest med annan kultur utan klädsel då?
 
Med andra ord, inte fräscht att ha temafest med annan kultur ink. klädsel?

Fräscht med temafest med annan kultur utan klädsel då?

Jag tänker mer. Ok om inbjuden till annan kultur och har fest tillsammans. Inte ok om man har fest med kulturellt tema om själva kulturutövarna inte är med.
Ok att ha kul tillsammans. Inte ok att roa sig på "andras bekostnad". Typ så!
 
Ja, det är här jag inte riktigt vet vad gränsen går :p Kanske stereotyper alldeles för lätt blir karikatyrer? Medvetet eller omedvetet.
Ja visst är det svårt? Det är nog bara en mexikan som kan svara på frågan. Jag har ingen aning om vad dom tycker.
En får ahaupplevelser. Såg en film igår om samer och uttrycket lapp. Jag vet att det är ett nedsättande ord men har aldrig reflekterat över landskapet Lappland.
Nu känner jag mig väldigt obekväm med det ordet.
 
Angående poncho så har jag ingen aning. Kan liksom inte se mig själv dra på mig en poncho och gå och dricka tequila med massa svennebananer på en mexiko-temafest. Men det kanske bara är jag som är tråkig.
Fast du menar väl ändå inte att en temafest med Mexico behövde vara tequila och poncho? Det lät enkelspårigt. Lika enkelsprårigt som "svennebanan" andas förakt.
Det finns väl ändå otroligt mycket annat/mer man kan använda för temat? Mat, musik, bilder, textil what ever.....
 
@tanten Jag har ingen aning om hur en fest med tema Mexico ser ut men eftersom TS nämnde musik, mat och tequila så höftade jag med ett par exempel.

Om vi säger såhär: jag skulle aldrig dra på mig en poncho och sombrero och gå på mexikofest med svenska vänner. För mig känns det enormt främmande. Framförallt har jag svårt att se en fest där man tar på sig poncho och sombrero som en kul grej som en tillställning med respekt och känsla för kulturen. Det blir för mycket utklädnad för min smak.
 
Det här är vad jag ser framför mig:

cinco-index-r1c11.jpg
 
Ok att ha kul tillsammans. Inte ok att roa sig på "andras bekostnad". Typ så!

Jag håller helt med. Jag har bara svårt att förstå vad som anses vara "på andras bekostnad" och vad som bara är en trevlig temafest utan att det är på bekostnad av någon. Att ha ett tema kan ju också innebära att man intresserar sig för/tycker mycket om en viss kulturs mat/dryck/musik/kläder. Utan avsikt att "göra sig rolig på bekostnad av" eller förlöjliga. Men jag vet inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp