Bukefalos 28 år!

Rasistiska stereotyper och temafester

... för att fortsätta @Masqueradee s resonemang, kan en nysvensk bära en folkdräkt? Och kan någon överhuvudtaget få tillverka en folkdräkt, som inte har många generationer bakom sig i en viss socken, vars folkdräkt man tänker sig att tillverka? Eller dansa i folkdräkt på midsommar? Eller lära sig svensk folkmusik.

Kulturell appropriering är minst sagt en problematiskt idé. Den fungerar bara ibland, på vissa utvalda fall, inom andra områden så blir det bara konstigt.

Det blir konstigt för att du inte skiljer mellan den förtryckande och den förtryckta, majoriteten och minoriteten. Ditt exempel ovan blir till exempel jättekonstigt, eftersom vi svenskar inte är förtryckta - tvärtom är vi en del av en förtryckande kultur, och majoritet.
 
Fast alltså, om du tror att CA handlar om att få äta pizza/utöva yoga eller ej är du så väldigt snett ute att jag ärligt talat inte riktigt vet vad jag ska svara? :confused:

Det handlar om kulturella symboler som vita urholkar genom att göra till sitt - vi klär ut våra barn till indianer, använder fjäderkronor på festivaler och gör bindis till fashion. Kolonialiseringen av Sapmí pågår fortfarande och vår förtryckande historia är purfärsk jämfört med flera andra. Ditt bärande av kolt blir därför problematisk eftersom det är vad CA handlar om. Att "plocka godbitar" ur förtryckta kulturer är, ja, jag vet inte. Lite vidrigt?

Om du decimerar kulturer till deras maträtter som deras viktigaste kulturella symboler så kanske du har en mer problematisk syn än du kanske vill inse. Vikingar är mig veterligen ingen nutida kultur och var inte heller förtryckta, så jag förstår inte ditt resonemang.

Vad har du för belägg för koloniseringen av den del av norra nuvarande Sverige som vissa kallar Sapmi?

De som bär den samiska kulturen och språket kom för max ca 1000 år sedan österifrån. Då var området redan bebott...

Urfolksdiskussionen blir urbota konstig i "gamla världen" (Eurasien). Folk och folkgrupper har flyttat runt av skilda skäl under de årtusenden som Homo Sapiens funnits där.
Några har hållit sig på samma plats i några hundra år, andra i några tusen år, men de allra flesta har flyttat runt, och resans gång, på olika sätt och av skilda anledningar ändrat livsstil.
 
Någonstans handlar det om vad som är ok. Norgehistorier? Bellmandito? Jag tyckte ju Ikeas svenska midsommar som snurrade runt för många år sedan var idiotiskt kul.
Men det kanske är för att det drev med Sverige som en nation som alltid är rättrådig, inte utsatt för förtryck osv som sådant är ok.
Parodier på Trump, Putin? Får vi gå på fest och uppföra oss som Trump?
Det är skillnad på att sparka uppåt och att appropriera kulturyttringar från folkgrupper och kulturer med historia av att utsättas för förtryck.
 
Det blir konstigt för att du inte skiljer mellan den förtryckande och den förtryckta, majoriteten och minoriteten. Ditt exempel ovan blir till exempel jättekonstigt, eftersom vi svenskar inte är förtryckta - tvärtom är vi en del av en förtryckande kultur, och majoritet.
Snack!

Massor med grupper av människor är mer eller mindre förtryckta i Sverige, utan att vara invandrare eller tillhöra någon distinkt minoritet.
 
KL:
Jag är uppväxt på 60-70talet innan lättkränktheten stod som spön i backen, har aldrig umgåtts med lättkränkta människor och förstår helt enkelt inte problemen ni radar upp. Varför göra ett problem av ett icke-problem? Så länge man inte medvetet går in för att förnedra enskilda eller göra sig lustig på enskilda individers bekostnad (och där ingår inte stereotypa grupper eller folkslag då en grupp eller ett folkslag består av flera människor) så är det sk. problemet ett icke-problem. Sen att vissa tolkar allt som fan läser bibeln och blir "kränkta" av precis allting och lite till är inte mitt problem, jag ÄGER inte problemet utan det gör dom själva.

Tack gode gud för att jag umgås med sånt folk som knappt kan stava till "kränkt".
 
Vad har du för belägg för koloniseringen av den del av norra nuvarande Sverige som vissa kallar Sapmi?

De som bär den samiska kulturen och språket kom för max ca 1000 år sedan österifrån. Då var området redan bebott...

Jag förstår inte din första fråga, eller kanske snarare så förstår jag nog inte ditt inlägg i helhet. På vilket sätt spelar det roll om samerna varit på marken "max ca 1000 år" och ursprungligen kom österifrån? Vad spelar det för roll att folkgrupper, och därmed också kulturer, flyttar runt? Är det mer okej att ta symboler från yngre kulturer än äldre? Mer okej för att de flyttat och ursprungligen kommer någon annanstans ifrån? Om inte så ser jag inte riktigt hur det har med CA att göra.
 
Jag har egentligen inte tid just nu men ska försöka svara bäst jag kan. Med förbehåll för att jag inte tillhör någon förtryckt kultur så egentligen borde jag inte ha någon talan!
Skilj på får jag och bör jag. Det är ingen som kan förbjuda dig, men bör du verkligen? Måste du? Det finns massa andra hantverk att utöva som inte riskerar att kränka någon. Det finns massa andra sätt att hålla sig varm. Det är jättehärligt att både lära sig om och ta del av andra kulturer. Det är också berikande, faktiskt något som alla borde göra. MEN vissa kulturer har så öppna sår av förtryck att de måste få lämnas ifred och läka. Vårt eget ursprungsfolk samerna har förtryckts enormt. De har systematiskt fråntagits sitt språk, sitt land och sin kultur. Än idag behandlar Sverige samerna som skräp. Delvis en kuriosa, delvis ett krångel som man kan platta till genom att köra över några varv. Titta bara på Girjasmålet :cry:.

Om du verkligen är superintresserad av hantverket, kontakta t ex samiskt utbildningscentrum och fråga om det är möjligt och lämpligt för dig att lära dig utöva det. Men var beredd på att få ett nej och var finkänslig nog att backa isåfall!

Varför skilja ut en nationell minoritet, bara för att förtrycket skett något senare än för resten av de nationella minoriteterna?

Västgötarna, Skåningarna, Smålänningarna ( alla regioner) har varit utsatta för ett motsvarande förtryck sedan Sverige började bli en nation.
De beskattades av en oönskad centralmakt, tvingades byta religion, och ändra sitt språk.

Skillnaden är att det för samernas del hände under mer närliggande tid, medan det för andra regioner hände något längre tillbaka i tiden.
Det mesta var så att säga genomfört till slutet av 1600-talet.
 
Snack!

Massor med grupper av människor är mer eller mindre förtryckta i Sverige, utan att vara invandrare eller tillhöra någon distinkt minoritet.

Är det bara "snack" att vi förtryckt, och förtrycker samer? Är kolonialiseringen och utnyttjandet av folkgrupper i Afrika och andra delar av världen bara "snack"?

I see. :banghead:
 
Varför skilja ut en nationell minoritet, bara för att förtrycket skett något senare än för resten av de nationella minoriteterna?

Västgötarna, Skåningarna, Smålänningarna ( alla regioner) har varit utsatta för ett motsvarande förtryck sedan Sverige började bli en nation.
De beskattades av en oönskad centralmakt, tvingades byta religion, och ändra sitt språk.

Skillnaden är att det för samernas del hände under mer närliggande tid, medan det för andra regioner hände något längre tillbaka i tiden.
Det mesta var så att säga genomfört till slutet av 1600-talet.

Den som inte ens kan erkänna eller inse den vita västvärldens privilegier och "okejar" nutida förtryck genom att jämföra med skåningar på 1600-talet har jag inget utbyte av att diskutera CA med då vi står på tok för långt ifrån varandra i både kunskap och åsikter.

/Samhälls- och kulturanalytikern
 
Svarar lite på det (av mig) markerade.
Kan inte att plocka godbitar vara en ingångsport till just lära sig mer? För mig tillexempel när det gäller hantverk så skulle det vara ganska trist att läsa om hantverket utan att praktisera det. Jag fryser något så otroligt mycket under vinterhalvåret, varför inte vända mig till en grupp människor som utför ett sådant hantverk där människor har kunnat överleva under nästan alla tider i ett otroligt kallt klimat?
För mig handlar det mer om att ta lärdom av och inspireras snarare än att göra det till mitt eget. Om de gjort något som fungerat under en längre tid, varför inte lära?


Jag hör vad du säger och är beredd att hålla med till en viss gräns. CA-diskussioner tycker jag är problematisk då jag inte känner att det finns en riktig gräns att dra. Får jag hålla på med nålbindning som är ett hantverk med grunden hos Vikingar, får jag garva mitt läder på sätt som Samer arbetat fram och så vidare?
Då skulle ingen i västvärlden få syssla med mindefullness eller yoga, jag skulle inte kunna hålla på med WE då den traditionen inte finns i Sverige, jag skulle inte kunna äta pizza eller ta del av någon annan matlagningskultur från någon världsdel, sushi är inte på tapeten.. Jag inser att jag, precis som jag skrev i mitt inlägg, har privilegier som gör att jag ser på saken på ett annat sätt, men för mig handlar det om att uppmärksamma, ta del av och visa på att "hallå, titta på detta. hur bra är inte det?".
Sen är jag inte alls inläst på fjäderkronor och liknande, därav att jag inte kan argumentera för hantverkets vara eller inte vara då jag inte känner till traditionen/användningen/bakgrunden.
Men alltså varför blanda in andras symbolik om det man är intresserad av är deras teknik för att skapa värmande plagg? Hantverkstekniker och verktyg är en sak, att göra en egen dräkt med samma typ av utsmyckningar är något helt annat.
Att jag täljer på samma sätt som [påhittad folkgrupp] måste ju inte betyda att jag täljer fram [påhittade folkgruppens] heliga figurer med mängder av symbolik och att jag menar på att den nu är en del av mig. Nej jag tycker inte att det är okej att göra en egen traditionell kolt då det är en identitetssymbol för samerna. Är du inte same får du låta bli. Att använda samma syteknik är något helt annat.

Att dra in matlagning i detta är bara jättekonstigt.
 
Jag förstår inte din första fråga, eller kanske snarare så förstår jag nog inte ditt inlägg i helhet. På vilket sätt spelar det roll om samerna varit på marken "max ca 1000 år" och ursprungligen kom österifrån? Vad spelar det för roll att folkgrupper, och därmed också kulturer, flyttar runt? Är det mer okej att ta symboler från yngre kulturer än äldre? Mer okej för att de flyttat och ursprungligen kommer någon annanstans ifrån? Om inte så ser jag inte riktigt hur det har med CA att göra.
Men herregud, du pratar en massa goja om kulturell appropriering, i så fall borde väl inte någon få ta/låna/nyttja något från någon annan kultur någonsin.

Det innebär i själva verket ett förminskande av minoritetskulturer. De som anser sig tillhöra en sådan kultur, bör då inte heller få ta något från majoritetskulturer runt ikring dem.

Det som spelar roll avseende samerna, är att de inte är speciellt ursprungliga i norra Sverige. Många andra svenskar har varit på plats längre.
Vem är det då som är ursprunglig, och hur ska man avgöra det?
 
Den som inte ens kan erkänna eller inse den vita västvärldens privilegier och "okejar" nutida förtryck genom att jämföra med skåningar på 1600-talet har jag inget utbyte av att diskutera CA med då vi står på tok för långt ifrån varandra i både kunskap och åsikter.

/Samhälls- och kulturanalytikern
Backar du pga avsaknad av argument?
Visst är det relevant med vad som hände fram till mitten av 1600-talet. När Gustav Vasa på allvar konsoliderade Sverige som nation, så jobbade han stenhårt på att stärka centralmakten, inklusive att minimera regionala skillnader och stöpa om regionala folkgrupper till att bli "Svenskar".

Vilket är det nutida förtrycket du tänker på? Att Samerna har ensamrätt på renskötsel? Att bara vissa av dem som definierar sig som Samer får ha ren? Att den form av renskötsel som idkas idag inte för fem öre liknar den som utövades på svensk mark fram till 1920-talet?

Att få tala sitt språk, eller sin dialekt, i skolan och i offentliga sammanhang är väl en självklarhet. Att få lära sig om sin regionala historia borde också vara självklart. Men det är det inte.

Att påstå att någon är mer urfolk än någon annan är mycket svårare, och rent av lite fånigt.
 
Det handlar inte om vem som är ursprunglig. Du gör en extrem tankevurpa. Det handlar om förtryck, kolonialism och minoriteter. Jag har varken tid eller energi att utbilda dig inom ämnet så det blir tyvärr mitt sista svar till dig.

Det är klart att du inte kan, för du har inte så mycket att komma med.

Vi kan prata om de resande, eller om romerna, som också utsatts för förtryck och övergrepp. Eller om bonddrängar och pigor.

Det handlar mycket mer om klass än det handlar om kolonialism.

Folk som inte är bofasta tenderar att förtryckas av en centralmakt som tycker att det är enklare att beskatta och kontrollera bofasta eller att skriva ut bofasta till krigstjänst.

Om den svenska gruvnäringen eller elproduktionen ska benämnas kolonialism eller ej är en svårare fråga.
 
Den som inte ens kan erkänna eller inse den vita västvärldens privilegier och "okejar" nutida förtryck genom att jämföra med skåningar på 1600-talet har jag inget utbyte av att diskutera CA med då vi står på tok för långt ifrån varandra i både kunskap och åsikter.

/Samhälls- och kulturanalytikern
Var har jag skrivit att västvärlden inte är privilegierad? Jag utmanar snarare det nutida förtrycket av Samer, dock utan att påstå, att det under delar av 1800-talet eller 1900-talet inte förekom förtryck eller rasism. Språkförbud och skallmätningar är två exempel på rasism eller förtryck.
 
Ack, denna fina "argumentationsteknik" som dyker upp varje gång man inte vill summera sin egen kunskap och utbildning i ett enda inlägg till någon som uppenbarligen inte heller är intresserad eller önskar lära sig. :D
Jag tror att det är du som inte vill se något annat än de fördomar du har runt Samer.

Det är mer komplext än ett förtryckt urfolk som fått sitt land taget ifrån sig.
 
Nej. Läs gärna inlägg #49 samt #52.
Det är väldigt synd, om du nu har sådan kunskap, i synnerhet om Samer, att du inte vill dela med dig.

Du ägnar dig åt att tillverka halmgubbar, där påstår dig sitta inne på på en fantastisk kunskap, som du är för fin för att dela med dig av.

Det vore klädsamt, om inläggen innehöll rudiment av fakta eller exempel på vad du menar med kolonialism eller förtryck.

Annars är det väldigt lätt att slänga sig med en radda ord, med negativ tyngd, utan att kvalificera dessa.
 
Fast alltså, om du tror att CA handlar om att få äta pizza/utöva yoga eller ej är du så väldigt snett ute att jag ärligt talat inte riktigt vet vad jag ska svara? :confused:

Det handlar om kulturella symboler som vita urholkar genom att göra till sitt - vi klär ut våra barn till indianer, använder fjäderkronor på festivaler och gör bindis till fashion. Kolonialiseringen av Sapmí pågår fortfarande och vår förtryckande historia är purfärsk jämfört med flera andra. Ditt bärande av kolt blir därför problematisk eftersom det är vad CA handlar om. Att "plocka godbitar" ur förtryckta kulturer är, ja, jag vet inte. Lite vidrigt?

Om du decimerar kulturer till deras maträtter som deras viktigaste kulturella symboler så kanske du har en mer problematisk syn än du kanske vill inse. Vikingar är mig veterligen ingen nutida kultur och var inte heller förtryckta, så jag förstår inte ditt resonemang.
Ja jag anser, utifrån din argumentation, att utövandet av yoga absolut är CA. Pizza (och all annan form av matlagning) tycker jag absolut är en del av kultur. Matlagning har, och kommer alltid vara, en stark form av identitet, även om detta kan vara ett ganska svagt argument i detta sammanhang.(MVH Kulturvårdaren om det är så viktigt).

Jag förstår ärligt talat inte hur yoga inte kan ses som CA. Här har man tagit en praktik helt ur sitt sammanhang, bakat om, vänt och vridit på det (plockat ur godbitarna), vita västerlänningar tjänar MULTUM på att ge ut böcker och sälja dyra kurser i området. Men att jag skulle utbilda mig inom ämnet och tillverka saker för MIN skull utan att tjäna ett öre på det är CA? Så det är bara CA om gruppen som uttrycket tillhör är förtryckt? Annars är det okej att välja och vraka och tjäna pengar på något som "inte är ditt"?

Jag har egentligen inte tid just nu men ska försöka svara bäst jag kan. Med förbehåll för att jag inte tillhör någon förtryckt kultur så egentligen borde jag inte ha någon talan!
Skilj på får jag och bör jag. Det är ingen som kan förbjuda dig, men bör du verkligen? Måste du? Det finns massa andra hantverk att utöva som inte riskerar att kränka någon. Det finns massa andra sätt att hålla sig varm. Det är jättehärligt att både lära sig om och ta del av andra kulturer. Det är också berikande, faktiskt något som alla borde göra. MEN vissa kulturer har så öppna sår av förtryck att de måste få lämnas ifred och läka. Vårt eget ursprungsfolk samerna har förtryckts enormt. De har systematiskt fråntagits sitt språk, sitt land och sin kultur. Än idag behandlar Sverige samerna som skräp. Delvis en kuriosa, delvis ett krångel som man kan platta till genom att köra över några varv. Titta bara på Girjasmålet :cry:.

Om du verkligen är superintresserad av hantverket, kontakta t ex samiskt utbildningscentrum och fråga om det är möjligt och lämpligt för dig att lära dig utöva det. Men var beredd på att få ett nej och var finkänslig nog att backa isåfall!
Jag har kollat upp Samiskt utbildningscentrum redan så du behöver inte oroa dig. Alla är välkomna att söka men samer har företräde till platserna. Och varför antar du att jag inte skulle "backa"?
Funderar dessutom på att även lära mig samiska för att jag tycker det är spännande med språk, men är det också i detta sammanhang CA?

Men alltså varför blanda in andras symbolik om det man är intresserad av är deras teknik för att skapa värmande plagg? Hantverkstekniker och verktyg är en sak, att göra en egen dräkt med samma typ av utsmyckningar är något helt annat.
Att jag täljer på samma sätt som [påhittad folkgrupp] måste ju inte betyda att jag täljer fram [påhittade folkgruppens] heliga figurer med mängder av symbolik och att jag menar på att den nu är en del av mig. Nej jag tycker inte att det är okej att göra en egen traditionell kolt då det är en identitetssymbol för samerna. Är du inte same får du låta bli. Att använda samma syteknik är något helt annat.

Att dra in matlagning i detta är bara jättekonstigt.
Tror jag varit dålig med att förklara mig här. Är inte intresserad av att pryda mitt hantverk med symboler jag inte har koll på eller vet bakgrund till etc. Utan det är, precis som du säger, själva hantverket jag är ute efter. Kanske inte symbolerna i sig, men vilken sorts färg de använt och tekniken för att få symbolerna att fastna på exempelvis skinnet :)

Och jag tycker absolut inte att det är konstigt att dra in matlagning i detta sammanhang. Varför är det okej att laga vissa typer av mat (ett starkt kulturuttryck), men inte annat hantverk?

--
Sen kan jag ärligt talat säga att jag kanske dragit iväg på ett litet OT spår. Så för att svara på ursprungsfrågan tycker jag att det är skillnad på att klä upp/ut sig till fest och driva med kulturer och att anamma en kultur/kulturuttryck.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp