Bukefalos 28 år!

Q

Quarter

Jag har funderat på att skaffa råtta eller råttor för deras egen skull. Men har ingen som jag känner som har råttor. Är det någon som har dessa små djur, som vill berätta mer om dom? Super tack
Quarter :)
 
Råttor är flockdjur och trivs bäst om dom är minst 2.

Annonser, forum, fakt mm hittar du på: www.srs.st

Lycka till!
:banana:
 
Kan berätta massor men det beror på vad du vill veta? Annars kan jag rabbla upp en hel uppsats och det orkar jag inte med ;)
 
Mycket bra husdjursval får jag lov att säga :) Underbarare djur får man leta efter! (men varför leta lixom ;) )

Mitt tips till dig är att köpa råtta av en uppfödare! Jag vet att jag bara är en i mängden, men under mina 10år med råttor som husdjur har jag hunnit köpa en del djuraffärsråttor och det har alltid varit något problem med dom. Framför allt har de alla varit sjuka i Mycoplasma (typ kronisk lunginflammation- obotlig och tar förr eller senare död på dom). Det finns uppfödarelista på den länken du fått här ovan.

Om några veckor får jag förhoppningsvis hem två grabbar från Nephelos uppfödning *längtar*

Lycka till!
 
Mina råttor från uppfödare var minst lika sjuka som de jag köpte från djuraffären...tyvärr är arten hårt drabbad av både cancer och Mycoplasma.... men visst är det gudomliga djur! Men minst 2 måste man ha!
 
Precis som andra djur i allmänhet men jag tror råttor i synnerhet så måste man hålla på en väldig massa med dem annars blir de lätt elaka, skygga eller helt enkelt ledsna. Alltså måste man ha mycket tid med dem och vara medveten om att de måste få klättra, gömma sig och få sträcka på sig genom att få springa på golvet. Men vem gör inte gladerligen allt det där för sina keldjur! :love:
:rofl:
Cramizzar //Malin
 
Klart att de måste springa lösa några timmar per dag....det är därför min skinnsoffa ser ut som den gör *s*
 
Vilken uppfödare köpte du av? Vem som helst kan ju kalla sig uppfödare men det är få av dom som är reggade.
En stor del kan man ju göra själv genom att kolla släkten på råttan och se hur frisk och långlivad den är.
 
Får man skriva uppfödarnamn här? Det var i Göteborg... den ena honan var psykiskt instabil, på gränsen till galen - alltså riktigt störd, så den fick jag avliva, och den andra hade Mycoplasma och det visade sej ganska tidigt så hon blev bara drygt ett år *RIP* ...

Men jag HOPPAS ju att det bara är jag som haft sån här otur!
 
Jag föredrar honor. Tycker att hanar blir
fetare i pälsen och kulorna är ganska fula. :o
 
Det borde man väl få? Sålänge man inte gör reklam.

Hos en srs-reggad uppfödare så brukar sånt där vara riktigt kollat innan parning sker så risken är liten. Men även de bästa uppfödarna kan göra en missbedömning.

Mycoplasma är nog en råttägares mardröm :cry:
 
:rofl: :rofl:
Hanråttors pungar brukar ju bli mer hängiga ju längre upp i åren de kommer. Min kära far tycker mina hanar ser skitnödiga ut eftersom de har "NÅGOT" som hänger där nere :o

Det är mest äldre dominanta honor som får den där feta pälsen men blir den väldigt och börjar lukta så kan man ge råtta ett bad.
Själv älskar jag hanar för de blir så stora och mysiga :love:
 
ja det var inte särskilt kul, det kändes som vi tutade i henne medicin hela hennes levnadstid.....usch! :cry:

Fast nu ska vi ju inte skrämma Quarter! Deras positiva egenskaper överväger sjukdomen! Synd att jag blev allergisk mot dem, nu har jag gerbiler och de är gosiga de också...
 
råttor är ju flockdjur precis som hästar så borde dom vara minst 2... de e litte svårt att berätta om ja ent vet va du vill veta om dom... www.srs.st har ju massor att kolla på, bilder, fakta m.m annars så kan man ju gå te bibblan o låna böcker...
 
Rättelse på mitt tidigare inlägg:

Äldre dominanta hanar ska det vara. Inte honor :crazy:
 
Ja de överväger stort! Ibland tror jag att jag är galen som fortfarande har råttor för man blir lika ledsen varje gång de dör för de lever ju inte så länge. Det är lättare med hästar och hundar på så sätt för de får man ha med sig en längre tid.

Usch, jobbigt att bli allergisk :cry:
Hade inte råttor varit så underbara så hade jag nog slutat med dom för länge sedan :love:
 
:o Jag har en jag måste skänka bort :cry:!! dt är väldigt AKUT..!! Bor inte hemma längre utan i skolan.. ((Får ej ha djur där)) han är ca 8 mån.. jätte fin men väldigt otam,,!! hör gärna av dejj om du vill ha en..!! (((Bur går att köpa till men den e Nästan lite lite..!!)) :crazy: :cry:
 
Japp, men jag får väl vara glad att jag tål ökenråtter iallafall! Och hästar!
 
Ja verkligen :) Finns ju en del som inte tål hanråttor, fast honråttor går bra. Speciellt råttors urin sägs vara allergiframkallande.
 
Jappsi det är därför jag gissar att jag inte tål marsvin och tamråttor, men tål gerbiler som inte kissar så mycket...marsvinet är sjukt just nu och kissar inte så mycket, och det är helt OK att ha henne just under den tiden....
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Vi har under många år haft råttor som sonen älskar. Han matar dom gärna och varje morgon går han dit direkt och varje kväll säger han...
2
Svar
23
· Visningar
2 615
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 319
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
14 795
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp