Bukefalos 28 år!

Råttmat fråga en gång för alla

Modig_Korn

Trådstartare
Vad är giftigt för råttor?
Jag är lite tveksam på vad jag ska ge mina, de älskar bruna bönor på burk i någon lag som de ligger i men tvekar på om de är giftiga för de eller ej, de äter de i alla fall med stor aptit.
Sen om de ska få ägg, rått ägg eller kokt ägg och hur ofta?
Spannmålsprodukter?

Ja, vad är giftigt och vad är inte giftigt?
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Kopierar från ett inlägg jag skrivit i annan tråd för någon dag sen:

"pellets ska de inte ha (de kan inte bryta ner cellulosan och iom att det behövs mycket vätska för att bryta ner de så är det en stor påfrestning på njurarna), avokado och andra stenfrukter får de äta men de får inte äta kärnan pga blåsyra, som är giftigt. Är råttan lactosintolerant eller inte van vid lactos får man undvika sånt/ta det försiktigt med det.
Jordnötter ska de förresten inte heller ha. Innehåller "antinutrients" (vad nu det betydde :o ) som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ner protein och stärkelse och gör så de röda blodkropparna klumpar sig."
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Inte vad jag känner till iaf.
(Ja förutom råttgift och sånt, men jag antar att du redan listat ut det ;) :D)
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

gul_zebra skrev:
Kopierar från ett inlägg jag skrivit i annan tråd för någon dag sen:

"pellets ska de inte ha (de kan inte bryta ner cellulosan och iom att det behövs mycket vätska för att bryta ner de så är det en stor påfrestning på njurarna), avokado och andra stenfrukter får de äta men de får inte äta kärnan pga blåsyra, som är giftigt. Är råttan lactosintolerant eller inte van vid lactos får man undvika sånt/ta det försiktigt med det.
Jordnötter ska de förresten inte heller ha. Innehåller "antinutrients" (vad nu det betydde :o ) som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ner protein och stärkelse och gör så de röda blodkropparna klumpar sig."
*skakar på huvudet*
Vad är din källa?
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Fast på Roslagstulls veterinärkliniks sida står ju följande ang utfodring möss/råttor:

UTFODRING

Djuren ska alltid ha tillgång till färskt foder och rent vatten. Lättast är att utfodra med kommersiella pellets för råttor och möss som är framställda speciellt med tanke på dessa djurs näringsbehov. Proteininnehållet bör vara 16% eller mer. Tänk dock på att läsa på förpackningen att det finns en sista förbrukningsdag angiven och att denna inte är passerad! Undvik däremot de så kallade ”gnagarblandningarna” som finns. Dessa innehåller oftast olika slags fröer och nötter, vilket innehåller alldeles för mycket fett.

Som tillskott till pellets så kan man även ge lite blandad husmanskost, men detta ska utgöra max 15% av djurets dagliga foderintag. Ge i första hand fiberrikt bröd, yoghurt med låg fetthalt, färsk frukt och färska grönsaker samt magert kött. Om djuret äter i första hand kommersiellt foder behöver inga vitamin- eller mineraltillskott ges.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Veterinärer är inte alltid att lita på. Själv litar jag desto mer på erfarna och SRS-reggade uppfödare och annat erfaret råttfolk.

(Däremot håller jag med ang gnagarblandningarna, mest för att jag inte tycker att innehållet är tillräckligt komplett i de. Har aldrig sett en gnagarblandning innehålla råg tex...)
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Det vore väldigt bra om man kunde få veta vad som är så dåligt också. herregud säger liksom inte så mycket.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Grodan är väl en av dom bästa när det gäller råttor?
Grodan säger att labpellets är bra som tillskott och att råttan inte skulle uppskatta med bara pellets då det blir tråkigt. Alla dåliga saker som råttan sägs kunna råka ut för pellets säger hon är en myt och problemen låg i skabbkvalster har jag för mig och inte i någon reaktion på pellets.

Jag har lyxgnagarblandningen som jag blandar med müsli samt lite kattungemat. Samma blnadning som min hamster får förövrigt. Sedan få dom samma middag vi har ätit samt lite bröd, grönskaer och några gånger i vecka frukt.
Pellets har jag ingen men det är för råttorna anser att dom är för fina att äta dom och svälter hellre ihjäl nästan än att rör vid sådana saker.
Tackar vet jag mina marsvin och min kanin som äter pellets med glödje. Inga bortskämda saker där inte.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Ja, Grodan är bra ja. Tycker jag iaf, skitsnack har man ju hört, men jag tror bara gott om henne :)

Det med skabbkvalster, är det foderallergi du menar? Det vet jag. Kvalstren får mer näring iom ökat protein. Har inget med pellets att göra precis som du säger utan det är ju en behandling mot skabben som behövs då och inget annat.

Ah den tiden med marsvin och kaniner, det var enkelt det! Bara ge hö, pellets (nåja, kaninen fick det, marsvinen vägrade peta på pellets :p) och grönsaker så var de ju nöjda. Eller ja, kaninen blev nöjd först när han fick lite kokt ris också.

Men jag säger då det, det är tur att råttor inte brukar vara kräsna. En kräsen råtta skulle jag bli galen på! :D

(Råttorna hälsar förresten att studsbollar är det godaste som finns... :D)
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

gul_zebra skrev:
Det vore väldigt bra om man kunde få veta vad som är så dåligt också. herregud säger liksom inte så mycket.
Okej...
Orkar verkligen inte kommentera allt jag hakat upp mig på i texten... Men i korta drag så har mkt av deras påståenden ingen ordentlig bevisning. Kan ge några exempel...

"A high school science project found that when mouse cages were surrounded with yellow paper, the mice ate more but lost weight, while when surrounded with blue paper they ate less but gained weight. Try decorating your rat room with lots of yellow!"
Varför nämna nåt sånt i en fakta-text? Ett skolprojekt har troligtvis inte ett nog stort underlag för att ge några säkra resultat.

"The beans and sweet potato must be cooked"
Varför måste man koka bönor och potatis? Funkar utmärkt att ge okokt

"Foods With Some Special Properties"
I princip allt under denna rubrik anseer jag vara av liten betydelse. Visst har forskning sett att vissa råvaror är bra mot vissa åkommor men absolut inte i så stor skala som det framgår här.

"Forbidden Foods"
Likaså i princip allt under denna rubrik... Endel är dock vettigt som ex vilda insekter

"On average, rinsing with water will remove about one third of surface pesticides. Using soap, scrubbing, or peeling will further reduce the pesticide levels"
Föreslår de indirekt att man kan rengöra maten med TVÅL...
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Varför måste man koka bönor och potatis? Funkar utmärkt att ge okokt
Det vet väl alla människor att vilda råttor sitter ute i ladorna och kokar potatis ;)
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Veterinärer är inte alltid att lita på. Själv litar jag desto mer på erfarna och SRS-reggade uppfödare och annat erfaret råttfolk.
Hrm.... råttor skulle inte överleva på pellets säger du, vilka erfarna råttmänniskor har försett dig med denna infon? De militanta veganerna med tamråttor hemma eller?
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

pellets ska de inte ha (de kan inte bryta ner cellulosan och iom att det behövs mycket vätska för att bryta ner de så är det en stor påfrestning på njurarna)

Var har du fått denna info ifrån?

Och hur kommer det sig att det finns laboratoriedjur som överlever länge på endast pellets?
Och hur kommer det sig att det finns speciella råttfoder,just i pelletsform om de inte skulle tåla det?
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

gul_zebra skrev:
Veterinärer är inte alltid att lita på. Själv litar jag desto mer på erfarna och SRS-reggade uppfödare och annat erfaret råttfolk.

Här håller jag med dej fullkomligt, åtminstone i den här änden av Sverige är vetarna fullkomligt nollade på råttor, gerbiler och för den delen även marsvin, det erkänner de själva ( :idea: bra eller?). Sist försökte veten t.o.m. stoppa upp en termometer i marsvinets könsöppning....han fattade inte vad som var vad..... :eek:
Men avliva är de duktiga på..... :crazy:
Nä - att vara medlem i minst en rasförening är ett måste om man har smågnagare - om man ska få nån hjälp....
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: Sassy
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 242
Senast: Scata
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 834
Senast: Badger
·
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 543
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp