Bukefalos 28 år!

Råttmat fråga en gång för alla

Sv: Råttmat fråga en gång för alla

roslagen skrev:
Hrm.... råttor skulle inte överleva på pellets säger du, vilka erfarna råttmänniskor har försett dig med denna infon? De militanta veganerna med tamråttor hemma eller?


Det är ingen som sagt att de inte överlever på pellets.
Det är många olika, både erfarna uppfödare som är reggade i Svenska Råttsällskapet, icke reggade uppfödare, vanliga råttägare.

Har själv gett mina första råttor pellets när jag först skaffade de. Skillnaden märktes tydligt när jag böt till foderblandning.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

amkm skrev:
Var har du fått denna info ifrån?

Och hur kommer det sig att det finns laboratoriedjur som överlever länge på endast pellets?
Och hur kommer det sig att det finns speciella råttfoder,just i pelletsform om de inte skulle tåla det?


Som sagt, erfarna råttägare och SRS-reggade uppfödare.

Och som sagt, det är ingen som sagt något om överlevnad annat än du och roslagen. Det må vara en stor påfrestning på njurarna men det är inget de dör av.

Råttpellets är anpassat efter möss behov, inte råttors. Och nej, det är ingen som sagt att de inte tål det.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Men suck, jag som skrev en massa och så *poff* borta.

Menmen. Kort sagt så håller jag med :D
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Jag gav mina råttor pellets medans de växte och jag märkte POSITIVA resultat när jag bytte till pellets... Nu är de lite äldre och jag håller på att bygga upp en bra torr-foderblandning.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Var kan jag läsa om deras labresultat? För ngt måste de ju ha gjort analyser på så att de vet att det är bra?
Erfarenhet? På djur som lever 2-3 år?
Det är svårt att avgöra på en kortlivad gnagare om vad som är bra-bra och sämre eftersom de som sagt är kortlivade djur.
Och därför om man använder foder osm är tillverkade för just RÅTTOR,vilket är precis tvärt emot vad du säger,de labpelletssorter som finns,är tillverkade för råttor och deras behov enligt forskning,är egentligen inte optimala för möss.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Vad för labresultat? :confused:

Ainon: Jo jag läste det. Men att alla råttor är olika är väl ingen nyhet precis. Och varför byta till torrfoderblandning om det nu är så bra?
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Som sagt, erfarna råttägare och SRS-reggade uppfödare.

Och som sagt, det är ingen som sagt något om överlevnad annat än du och roslagen. Det må vara en stor påfrestning på njurarna men det är inget de dör av.

Råttpellets är anpassat efter möss behov, inte råttors. Och nej, det är ingen som sagt att de inte tål det.
Så du menar att de råttor som hålls inom försöksdjursverksamhet alltså inte omhändertas på för dem bästa tänkbara sätt. Här snackar vi om en verksamhet som är den mest övervakade av alla svenska djuverksamheter angående djurens väl och ve och så skulle de inte tåla mat tillverkade just för detta djurslaget?

Mina labbdjur klarade sig alldeles förträffligt på den mat de serverades, om de skulle lidit av njurfel etc skulle forskningsresultaten INTE vara eller bli tillförlitliga. Sjuka djur förökar sig dessutom inte tillfredställande och reproduktion av mus och råtta är precis vad jag tidigare jobbat med.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Läs vad jag skriver.

Jag har inte skrivit att de inte tål pellets eller får njurfel.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

roslagen skrev:
Så du menar att de råttor som hålls inom försöksdjursverksamhet alltså inte omhändertas på för dem bästa tänkbara sätt. Här snackar vi om en verksamhet som är den mest övervakade av alla svenska djuverksamheter angående djurens väl och ve och så skulle de inte tåla mat tillverkade just för detta djurslaget?

Jag ska sätta stopp för tester på djur för det är det dummaste vi människor någonsin gjort.
Ta ett djurliv och förstöra det bara för att vi människor ska kolla hur t.ex. GMO - växter påverkar oss om vi skulle äta det.
Visst, skit - bra, men ta för fan inte ett djur och testa det på, ta en människa.
Varför utnyttja makten vi har över djuren bara för att vi har den.
Nej, att någon över huvud taget ens tar ett djurs liv bara för att förstöra det är inte att vilja någon väl, djuret har inte själv valt det.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

gul_zebra skrev:
Vad för labresultat? :confused:

Ainon: Jo jag läste det. Men att alla råttor är olika är väl ingen nyhet precis. Och varför byta till torrfoderblandning om det nu är så bra?
Eftersom jag tycker pellets blir tråkigt i längden.
Under uppväxten vågade jag inte trixa med maten men nu när de är färdigväxta så känns det inte lika farligt.

Nu har jag fixat ihop en blandning som jag tror passar råttorna mängd och näringsmässigt. Får se om jag måste anpassa den ytterligare...
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Jeffa skrev:
Jag ska sätta stopp för tester på djur för det är det dummaste vi människor någonsin gjort.


Inte alla hoppas jag, för det finns så många olika djurtester - tex så räknas djuren på ett naturbruksgymnasie som försöksdjur... :D
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Ok.

Vad är det för blandning? Alltid nyfiken, kan ju få reda på nåt nytt som kan vara bra för råttisarna :)
Har själv hittat en fruktmusli som innehåller alla sädeslagen och massa annat gott som jag testar just nu. Får se hur det fungerar, vill gärna skippa färdiga blandningen i min blandning helt och hitta ett båe billigare och bättre alternativ :)
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

gul_zebra skrev:
Inte alla hoppas jag, för det finns så många olika djurtester - tex så räknas djuren på ett naturbruksgymnasie som försöksdjur... :D
Så länge inte djurens glädje förstörs genom små trånga burar, inget att göra, tråka pellets, lidande o.s.v. så är det okej.
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Jeffa skrev:
ta för fan inte ett djur och testa det på, ta en människa.

Se då till att springa iväg och anmäla ditt intresse för att vara i en försökspersongrupp. :angel:
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Jeffa skrev:
Så länge inte djurens glädje förstörs genom små trånga burar, inget att göra, tråka pellets, lidande o.s.v. så är det okej.

Antalet djur/bur är reglerat av lagen.Dessutom bör alla djur ha nån form av berikning i burarna.
Tråkig pellets? :rofl: Måste maten vara rolig för att överrensstämma med behoven ett djur har?
Har hästarna tråkig mat som får t ex Krafft? Bara havre? Ja jisses säger jag bara.. :rofl:
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Antalet djur/bur är reglerat av lagen.Dessutom bör alla djur ha nån form av berikning i burarna.
Tråkig pellets? Måste maten vara rolig för att överrensstämma med behoven ett djur har?
Har hästarna tråkig mat som får t ex Krafft? Bara havre? Ja jisses säger jag bara..
Det är väl där råttor som inte tål rå potatis kommer in, de sitter och kokar potatis ute bland stock och sten för att helt enkelt vill ha roligare mat ;)
 
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Det är sant,de har inget klätterutrymme,men fortfarande är burarna lagenliga.
Och,vad är bäst? Ha råttor i en bur som gör att de som jobbar med de enkelt kan just jobba med de,eller ha de i stor bur där folk blir stressade av att de inte får tag i djuret på en gång och rycker och sliter i djuren när de väl lyckas få tag i de och med resultat t ex en hudskalad svans? (Och givetvis så avlivas de djuren direkt om sånt skulle förekomma,var vanigare förr då man inte hade utbildningskrva på vare sig djurvårdare eller forskare)
Dessutom så är det ett fåtal av alla djur som sitter på "långtidsförsök",dvs längre än 4 veckor.

Möss,kaniner och marsvin har på det stora hel mkt bättre burar som är mer anpassade efter deras storlek och behov,tyvärr så ligger råttorna efter men det är på ändring,kommer säkert ta ett par år osv men det är på gång med att man ska kräva att de får åtminstone högre burgaller.
 
Senast ändrad:
Sv: Råttmat fråga en gång för alla

Ahhh,då fattar jag..
Ja det är nog bra mkt trevligare å sitta å koka potatis jämför med att äta pellets..
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: Sassy
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 242
Senast: Scata
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 834
Senast: Badger
·
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 543
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp