Bukefalos 28 år!

Sv: [Re]Volt

tycker att ridläraren beter sig lite konstigt ibland. Tex avbryter privatlektionen när hästen vägrar....
Dessutom berättade Eddie aldrig för Måns var hon var någonstans.
 
Senast ändrad:
Sv: [Re]Volt

Haha alltså ja.. vilken serie. Sitter bara o fnissar efter förra veckans och denna veckans avsnitt.
Maken till opedagogisk ridlärare.
 
Sv: [Re]Volt

Jag brukar också kolla på (Re)volt och tycker det är lite som alla andra hästserier, men kollar ändå för det finns inte så mycket annat.

På ridskolan jag rider har vi tagit saken i egna händer och spelat in en egen serie, nya avsnitt är även pågång nu :D
 
Sv: [Re]Volt

Den här serien är nästan veckans höjdpunkt xD Jag har fortfarande inte riktigt kommit över avsnittet där dom satt och drack på loftet och sen var på g med nakenlekar. Vet inte om folk har för sig sånt på ridskolor nu för tiden, men det var lite för mycket för mig :D
Nog för att hästbiten brister, men tycker inte serien är så dålig i övrigt, skådespelarna är ändå hyffsade för att vara svensk ungdomsserie :)
 
Sv: [Re]Volt

KL

Det här var sån intressant läsning att jag måste kommentera. Jag har inte sett avsnitten själv, men undrar VAD en riktigt bra TV-serie i stallmiljö egentligen skulle handlat om för att fungera och fängsla? Jag var ombedd att skriva manus till den här produktionen, men kände mig otillräcklig så jag tackade nej. När storyn sen kom ut tyckte jag den lät jättebra och tänkte att det var ju en himla tur att nån annan fick skriva den, för detta hade jag aldrig fixat.

Nu läser jag era kommentarer och blir alldeles förvånad. (Fast jag, som sagt, inte sett avsnitten.) HUR skulle serien sett ut?? Vad hade gjort den jättebra? (Är detta ett oacceptabelt trådkap...?)
 
Sv: [Re]Volt

Jag tycker storyn i sig bra. Det är synd att avsnitten är så korta, det blir lite överilat och stressat, hade varit mycket bättre om de varit en halvtimme.
Sen hade det varit bättre med en mer trovärdig ridlärare, inte bara höger galopp och sen inget mer. Sen det vanliga gnäggandet som alltid måste vara med så fort man är i ett stall...
 
Sv: [Re]Volt

Min känsla överlag som gör att jag inte tycker serien är bra gjord är att nästan alla karaktärer känns överdrivet stereotypiska och vissa smått absurda. Det är väldigt många gånger jag tänker "men sådär gör/är INGEN på riktigt". Givetvis finns det personer av alla slag men att alla absurda stereotypiska individer hamnar på samma ställe, det händer inte, liksom :rofl: Sen tycker/tänker jag själv att även i ett stall där det är mycket osämja/hierarkier så är det mer fokus kring hästarna än de har i serien.

Kan ju avsluta med att jag glatt kollar ändå. I avsaknad av annat. Och så är den ganska rolig (för att den känns lite för absurd). För övrigt gillar jag ridningen, dvs att de faktiskt kan rida och både kan rida rätt bra och även fejka misstag/problem i ridningen så det ser hyfsat naturligt ut. Med en bättre och mer pedagogisk ridlärare hade lektionerna varit riktiga höjdpunkter tror jag.
 
Sv: [Re]Volt

kl

Jag kollade för att se allt knasigt alla anmärkte på, men kunde inte se några större fel. Nej, det är inte Jan Brink som sitter i sadeln men serien är helfestlig!
 
Sv: [Re]Volt

Håller helt med dig här! Hade avsnitten varit en halvtimme per gång hade det gett mycket. Känns stressat, som att handlingen inte får plats utan måste tryckas ihop.

I övrigt gillar jag som sagt serien, vissa hästsaker brister lite, som t.ex. ridläraren hehe.
 
Sv: [Re]Volt

Trådkapa på du :)

Det som stör mig och som jag tycker ska ändras på är:

- Osammanhanget.
Mon Ami är en jättesvår häst som ingen kan hantera, ändå slängs hon hit och dit mellan olika som leder och ska ta hand om, hästen hugger vilt i luften när den sadlas och tränger sig gång på gång på boxdörren. En rymmande häst har man inte dörren öppen för ;)
Det känns som att idén är bra men genomförandet dåligt, dom glömmer bort hur dom presenterat olika karaktärer och hur dom ska bete sig.

- Ridläraren.
Han framstår som fullständigt inkompetent och tafatt.

- Avsnittslängden.
Det känns som en sitcom. Man ser en person går ut och samtidigt har en annan scen redan påbörjats. Scenen avslutas knappt innan man måste fokusera på något nytt. Stressat.

- Stereotyperna.
Är det sådär i något stall öht?
Hirearki i all ära men det där? Haha njaa.
 
Sv: [Re]Volt

*knapplånar*

Dagen avsnitt innehöll väl ändå den hittills märkligaste scenen.
Vilken 15-åring kastar av sig kläderna mitt ute i skogen inför sin förlovade, manliga ridlärare?
Liksom, what? :D
 
Sv: [Re]Volt

Det som förstör för mig är att storyn är väldigt gjord, i ungefär hundra miljoner varianter. Det i kombination med de övertydligt stereotypa karaktärerna ger ett väldigt trött intryck, som om man bara svängt ihop en hästserie enligt den vanliga mallen. Det känns inte som att man ansträngt sig för att göra en bra serie. Men jag hör ju knappast till målgruppen heller, så jag vet inte hur giltig min åsikt är :D
 
Sv: [Re]Volt

Jag tycker det är ett superbra trådkap!

Först av allt så är väl serien egentligen tillför den yngre gruppen, så kanske skulle handlingen fungera om avsnitten var längre. Jag (snart 24 år) tycker dock att den är fjantig och så förutsägbar.

Någon skrev att ridläraren är förlovad. Tror jag inte... Han har varit förlovad med hans fästmö har dött eller lämnat honom nyligt på ett mycket tragiskt och/eller elakt sätt.

Elaka blondinen (Isabell?...) är egentligen bara osäker, rädd och har alldeles för höga krav på sig. Hon kommer vinna tävlingen även detta år, men bara för att Eddie låter henne eftersom att elaka blondin-mamman kommer bli så arg annars. I slutet kommer dessa två bli superbra vänner och förlåta varandra för allt gammalt.

Jag kan ha fel... Men jag tror inte det, återstår att se:D

Tror helt klart att serien hade blivit bättre om du skrev kombinerat med längre avsnitt. Stallgänget på Tuva... Allt jag behöver säga:love:
 
Sv: [Re]Volt

Men det är ju bara för att slippa prata om det jobbiga uppbrottet som han har haft... ju...:D
 
Sv: [Re]Volt

Började ganska nyss se den här serien, och jag skrattar högt nästan hela tiden!

så klassisk, löjlig hästserie!!!
Varför måste ALLA hästserier ha precis samma story???

(typiskt också att hon fångade hästen som var så vääldigt svårhanterad i första avsnittet. Tyckte inte heller att 22 hästar lät som en superliten ridskola???)
 
Sv: [Re]Volt

Jag blev tvungen att titta igår bara för att... ;) Och grundstoryn är det egentligen inget större fel på förutom att den följer mall 1A, men det är ju en fungerande story uppenbarligen eftersom den finns i väldigt många hästböcker. Men skådespeleriet lämnar en del övrigt att önska, det är svårt att uppfatta tidsrymden, och även om det är intressanta sidospår så hinns de inte med, det hintas om dem och så släpps de lika fort igen.
Det känns hafsigt helt enkelt, och det är detaljer som någon som inte kan hästar säkert inte ens skulle upptäcka men som hästmänniska så ser man hela tiden massor av saker som i alla fall jag hakar upp mig på. Fast å andra sidan så höll jag att bli tokig när jag såg första Arn filmen, han byter häst flera gånger under samma ridtur... :cautious:
 
Sv: [Re]Volt

*KL*
Det jag irriterar mig på mest är att kvinnor kan tydligen inte bo ensamma utan en karl då vi ej kan fixa någonting själva. Undra hur jag och min mor klarat oss alla dessa år :cautious:
 
Sv: [Re]Volt

Fast å andra sidan så höll jag att bli tokig när jag såg första Arn filmen, han byter häst flera gånger under samma ridtur... :cautious:

Hahaha lite OT men jag älskade filmen "mannen som kunde tala med hästar" som liten. När jag kollade på den några år senare i "vuxen" ålder höll jag på att störa ihjäl mig på hur uppenbart det var att hästen i huvudrollen spelades av typ sju olika hästar :grin:
 
Sv: [Re]Volt

tycker att ridläraren beter sig lite konstigt ibland. Tex avbryter privatlektionen när hästen vägrar....
Dessutom berättade Eddie aldrig för Måns var hon var någonstans.

Det tänkte jag också på! Och sen undrar jag varför ingen ringer polisen under det avsnittet (varken ridläraren eller någon annan) :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommarens EM och VM i voltige på Flyinge gav mersmak. I helgen arrangerar Svea Voltigeklubb internationell voltige igen.
Svar
0
· Visningar
74
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett juniorlag, sex juniorer, fem young vaulters och en individuell senior. Sverige kommer till den internationella säsongstarten i...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För Svenska ridsportförbundet berättar landslagsledaren Jessica Neilands om hur svensk voltige satsar framåt. I juli är det dags för EM...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Fritid Här kan vi dela med oss av våra serietips. Berätta även var man kan se serien.
2 3
Svar
42
· Visningar
1 681
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp