Sv: [Re]Volt

*kl*

Jag tittar ikapp. Avsnitt 7 är så pinsamt så jag dör (Där när hon ska berätta sina känslor för ridläraren)

"Du deeääää.... inte säkert"
Hahahah övertygande peppkille xD
 
Senast ändrad:
Sv: [Re]Volt

ridlärarens pep-talks är ju alltid suveräna! Inför hopptävlingen "Var fokuserad, riv inget och kör järnet!" Liksom, ok, tack för användbara tips! ^^

Btw, guldstjärna till vem du nu var i tråden som lyckades med att förutse handlingen!
 
Sv: [Re]Volt

Tycker också den var rätt knäpp serie och vinklar hästvärlden något konstigt.

Jag har då aldrig varit med om så mycket intriger och så elaka människor i verkligheten..inte misshandlar barn i mellan sådär i alla fall, super på ridskolan/stallet osv :crazy:
 
Sv: [Re]Volt

*kl*

Kunde de inte ha skaffat en trovärdigare ridlärare??
Tvivlar på om jag skulle betala dyra privatlektioner för den där Måns... ;)

Gillar att han avbryter lektionen när hästen vägrar istället för att, exempelvis, säga vad Eddie kan göra för att det ska gå bättre??? Han stod väl mest bara där och sa "vad är det som händer" :p

Eddies mamma är ju också långt ifrån helfestlig... Hon har ju 0 koll på sin dotter och verkar ärligt talat bry sig mer om sina pojkvänner

Annars stör jag mig på att ridhuset inte matchar stallet.
Svårt att förklara, men ridhuset ser ju rätt stort ut med en fin läktare och ett kontor, samtidigt som stallet ser ut som ett gammalt litet skjul??
 
Sv: [Re]Volt

Och vad händer nu...? Eddie förstår att vara kär i "stallpojken" och morsan blir ihop med ridläraren och så får "Eddie" pengar av mormor att köpa Monami och blir bästis med "elaka tjejen"?
 
Sv: [Re]Volt

KL

Det här var sån intressant läsning att jag måste kommentera. Jag har inte sett avsnitten själv, men undrar VAD en riktigt bra TV-serie i stallmiljö egentligen skulle handlat om för att fungera och fängsla? Jag var ombedd att skriva manus till den här produktionen, men kände mig otillräcklig så jag tackade nej. När storyn sen kom ut tyckte jag den lät jättebra och tänkte att det var ju en himla tur att nån annan fick skriva den, för detta hade jag aldrig fixat.

Nu läser jag era kommentarer och blir alldeles förvånad. (Fast jag, som sagt, inte sett avsnitten.) HUR skulle serien sett ut?? Vad hade gjort den jättebra? (Är detta ett oacceptabelt trådkap...?)


Synd att du nye nappade, jag tror det hade blivit bättre.

Jag tyckte serien i stort var bra och troligen underhållande för målgruppen, skådespelarna är helt okej och dialogerna känns okej utifrån skådespelirisynvinkel. Det man fallerar de på "faktagranskningen, det finns så många saker man bara inte gör. Nu har jag sett hela och det är en hel del missar som kunde undvikits om man lyssnar på en hyfsat hästkunnig.

Man leder inte rymningsbenägna hästar i grimma utan grimskaft.
Man har inte boxdörren öppen när man sadalr en rymningsbenägen häst
Man skyller inte på hästen/eleven när en häst blir skrämd av en vrålgasande bil på fel plats
Man låter inte den nya eleven rida besvärliga hästen.
Måns är den mest opedagogiska och okunniga ridlärare jag sett
*nedlåtande mot elev som inte lyckas
*inga vettiga instruktioner
*avbryter lektion när det går som sämst mm
Alla evinnerliga gnäggningar, höga och ljudliga.

Med mycket små medel hade ridlektioner kunnat bli mer relaistiska, hästarnas ljud realistiska (och ja givetvis kan man lägga till en extra dramtisk gnäggning någon enstaka gång) och hästhanteringen likaså och med en mer solid hästgrund så landar resten av serien bättre. I övrigt känns den väl ytlig och hastig, serien bygger egentligen på relationer och de är lite väl hafsiga och kliché artade.

Så till din fråga vad som fängslat, förutom det som nämnts ovan, med vettiga lektioner och hästhantering så hade jag önskat mig dubbelt så lång tid. På extra tiden hade jag lagt till scener där man utvecklar en del av de händelser som finns med. Alternativet hade varit att dra ner på händelserna lite och utvecklat det som fanns kvar eller skippat merparten de ytliga relationerna och gjort någon spännande historia (kanske lite action, spänning eller rommantik). Vill ungdomar verkligen ha ytliga själlösa program om relationer?
 
Sv: [Re]Volt

Intressant kommentar - när jag fick förfrågan var det just relationer serien skulle handla om! Det var huvudinriktningen. Vilket jag tyckte lät helt ok, men kände att jag aldrig skulle klarat av det....:nailbiting:
 
Sv: [Re]Volt

KL

Jag tyckte serien var bra men jag gillar ju iofs sådant trams :p

"Vadå? Är Måns gay?"
"Ja? Visste du inte det?"

Hahahaha! :rofl:
 
Sv: [Re]Volt

Och här saknar jag en scen mellan Måns och pojkvännen, får bara hetropar hångla i ungdomsserier?
 
Sv: [Re]Volt

Man fick ju se liiite av honom precis i slutet:D

Tycker dock att det var ganska trist att han visade sig vara homosexuell, då det känns lite som att det byggs på synsättet att det är "bögigt" för män att hålla på med hästar och ridning...

Om man nu ville få in olika sexualiteter i serien hade väl Eddie kunnat vara homo/bi istället? Skulle ju ha blivit en rätt frän twist på det hela om hon och Isabell skulle ha blivit tillsammans i slutet, tycker jag i alla fall!
 
Sv: [Re]Volt

Man fick ju se liiite av honom precis i slutet:D

Tycker dock att det var ganska trist att han visade sig vara homosexuell, då det känns lite som att det byggs på synsättet att det är "bögigt" för män att hålla på med hästar och ridning...

Om man nu ville få in olika sexualiteter i serien hade väl Eddie kunnat vara homo/bi istället? Skulle ju ha blivit en rätt frän twist på det hela om hon och Isabell skulle ha blivit tillsammans i slutet, tycker jag i alla fall!

VA?! Det missade jag :(

Skuggan_
 
Sv: [Re]Volt

kl

Jag gillar att Eddie var kär i Måns men sekunden hon får reda på att han är gay så släpper hon det och väljer Sam istället! Japp, för det är SÅ kärlek funkar! :D
 
Sv: [Re]Volt

När dom sitter vid utebordet vid torpet, då sitter det en man bredvid Måns och man får se en liten glimt av honom. Jag antar att det är Måns kille i alla fall:)
 
Sv: [Re]Volt

Jag håller med! Har sett hela nu och den var ju ganska underhållande, trots bristerna. Men det mest negativa är att den känns "hafsig", så hade man förlängt tiden och gjort lite snyggare scenövergångar/fördjupat mer i scenerna, så hade den blivit hundra gånger bättre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommarens EM och VM i voltige på Flyinge gav mersmak. I helgen arrangerar Svea Voltigeklubb internationell voltige igen.
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett juniorlag, sex juniorer, fem young vaulters och en individuell senior. Sverige kommer till den internationella säsongstarten i...
Svar
0
· Visningar
60
  • Artikel
Hästnyheter För Svenska ridsportförbundet berättar landslagsledaren Jessica Neilands om hur svensk voltige satsar framåt. I juli är det dags för EM...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Fritid Här kan vi dela med oss av våra serietips. Berätta även var man kan se serien.
2 3
Svar
42
· Visningar
1 615
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp