Sv: [Re]Volt

Hahaha lite OT men jag älskade filmen "mannen som kunde tala med hästar" som liten. När jag kollade på den några år senare i "vuxen" ålder höll jag på att störa ihjäl mig på hur uppenbart det var att hästen i huvudrollen spelades av typ sju olika hästar :grin:

Jag kan bli helt låst vid sådana där saker! Filmen Dirty Dancing analyserade jag sönder oxå, tex när han slår sönder rutan på bilen för att komma in i bilen och sen när de åker iväg så är rutan hela... Fantastiskt! :meh: Det finns flera sådan scener i den...
 
Sv: [Re]Volt

Kl

Höll på å dö av skratt när Måns sa att Monami(stavning?) hade brutit ena frambenet en gång. Lät precis som att det var en jätte vanlig skada på hästar:p typ som kotinflammation eller hovböld(tror ni fattar vad jag menar;)).
Bara för att nämna en roligt replik...

Lite otippat men den är delvis inspelad där jag är uppväxt och där jag bor nu:)

Annars tycker jag serien är ok men storyn är ju som nämnt tidigare inte direkt något nytt, den är stressad och alla dessa missar över hur man faktiskt hanterar hästar är ju inte lite irriterande. Men tycker skådespelarna är bättre än dom brukar vara i denna typen av produktioner. Hade inte så höga förhoppningar innan så tycker nog att en är bättre än väntat!

Längtar tills den dagen då det kommer en hästserie som är bra och genomtänkt, svensk som engelsk!
 
Sv: [Re]Volt

Ja, det undrar jag med! Och vilken typ av handling - ett rent äventyr? Vardag med händelser? Romantik...?

Du Lena, du kanske skulle kunna sälja in att göra tv-serie av Tuva-gänget? Tror att det skulle kunna bli en höjdare!! Eller Freddie på Firefoot Farm :D

Jag hade suttit bänkad i alla fall
 
Sv: [Re]Volt

Kl

Höll på å dö av skratt när Måns sa att Monami(stavning?) hade brutit ena frambenet en gång. Lät precis som att det var en jätte vanlig skada på hästar:p typ som kotinflammation eller hovböld(tror ni fattar vad jag menar;)).

Hahaha men eller hur!
Var va den mirakelveterinären när min häst tvingades avlivas pga benbrott? ;)
 
Sv: [Re]Volt

Du Lena, du kanske skulle kunna sälja in att göra tv-serie av Tuva-gänget? Tror att det skulle kunna bli en höjdare!! Eller Freddie på Firefoot Farm :D

Jag hade suttit bänkad i alla fall

Ja, Freddie var min första tanke när förfrågan kom! Men önskemålen från deras sida var helt andra så det gick inte alls. Annars hade den kunnat bli sagolik på film!

Tuvaserien hade nog blivit lite tråkig.....;)
 
Sv: [Re]Volt

*KL*
En sak jag satt och funderade över var hur andra reagerar över serien. Alltså, vi som håller på med hästar och är insatta i säkerhetstänk, hantering etc, vi vet ju "alla fel" de gör (inte binder upp hästarna trots att de rymmer, man avbryter inte en lektion om hästen vägrar, man knäpper säkerhetsvästen ordentligt, hästarna gnäggar inte så mycket som de gör i tv-serier som i verkligheten etc), men reagerar fotbolls-människor lika mycket på serier med fotbollstema eller människor som surfar på Blue Water High?
Jag skulle inte ha en aning om de blåste för offside (det enda namnet jag kan på något fotbollsrellaterat) medan det egentligen var *någon annan sak man ej får göra i fotboll* medan någon som spelar fotboll uppenbarligen ser felet. Förstår ni hur jag tänker? För när det kommer till själva serien så har den ju en ganska typisk handling som lika gärna skulle kunna sättas till en skolmiljö istället för ett stall.
Vet inte riktigt vart jag ville komma, men förstår ni hur jag tänker? :)
 
Sv: [Re]Volt

Ja jag förstår hur du tänker... Min sambo som är datornörd och även gjort lumpen reagerar lite när det är någon data-hacker-scen som ser super-spacead ut men som är helt åt helvetet. Eller typ i actionfilmer när de håller vapnen fel, har glömt att osäkra när de skjuter eller gör någonting annat standard-fel.

Själv kan jag inte så mycket om det militära men jag tycker att jag själv lätt hakar upp mig på detaljer som görs "fel" bara för att det blir svårt att få till handlingen annars. Typ när någon avviker från en grupp fbi-agenter eller militärer utan att säga till trots att de har radio-kommunikation och blir då överfallen och dödad. Även om man inte kan något de rutiner som råder i verkligheten så känns det som noob-misstag som inte görs på samma sätt i välgjorda filmer eller serier.
 
Sv: [Re]Volt

Haha själv har jag kollat alldeles för mycket på "myth busters" så jag blir heltokig av irritation varje gång en bil i en actionfilm exploderar av en krock! :D
 
Sv: [Re]Volt

kl.

haha jag reagerar mest på vad ridläraren faktiskt ger eleven för instruktioner, det är ju uppenbart att han har ett manus, så varför i hela friden använder han inte korrekta termer? Jag skrattar ihjäl mig under ridlektionerna! :laugh::rofl:
 
Sv: [Re]Volt

Kl.
Tänkte kolla lite av serien för att hänga med lite, men kunde inte se den eftersom jag är från finland och den bara visas i sverige...typiskt :p
 
Sv: [Re]Volt

Ja, det undrar jag med! Och vilken typ av handling - ett rent äventyr? Vardag med händelser? Romantik...?

Som sagt så är det inget större fel på grundstoryn, den är bara dåligt utförd i den här tappningen.
Men sen tror jag inte att Tuva-stallet skulle kunna bli tråkig, inte för hästmänniskor. Det händer ju något i varje serie! ;) Men för den stora allmänheten som inte har förstått sig på hästar så skulle det kanske inte fungera lika bra.

För att spinna vidare på Masqueradees fråga så blir jag störd när man ser jakt tex, där händer det mycket saker som aldrig skulle hända i verkligheten, tex skjuter med älgstudsaren och det trycker inte ens till i axeln... I actionfilmer händer det ofta saker som är helt otroliga men då kan jag köpa det just för att det inte är "verklighetsbaserat" och så långt ifrån en vardag man kan komma. I en stallmiljö med vardagsbaserade saker så blir det störande på ett helt annat sätt.
 
Sv: [Re]Volt

Jag ser serien just för att det är så sällsynt att få se en serie med hästtema(Om man går in på Öppet Arkiv så kan man dock se "Den tredje lyckan" som nog spelades in på 70- eller 80-talet men som gick som repris på "Sommarmorgon" någon gång på...90-talet?).

Jag tycker som ni andra att man kunde önska så mycket mer och att storyn buder inte på överraskningar mer än som nämnt att man ringer väl efter polisen när snuskgubbar försöker stänga in en unge i en lägenhet etc.

Jag är även fundersam över "Mon Ami" som det talas om i ordalag jag inte tycker den till synes rätt sävliga hästen speglar. I sig är det ju bra att de visar att även sävliga hästar kan vara nog så jobbiga att rida och förmodligen jobbigare om de skall vara både svårstartade OCH krumbuktiga. Men som forn hoppstjärna så tycker jag att hon borde tända till så fort hon ser ett hinder och snarare rusa men det kanske är den duktiga ryttarinnan som lyckas hålla hästen så lugn....?

Nu måste jag kika på web-tv om det kommit något nytt avsnitt.

Jag håller med om att avsnitten borde varit längre- minst en halvtimme och då kanske serien livit mer vettig om det funnits tid att få förklaringar och nyanser på det mesta. Så som att de förhoppningsvis ringde polisen.
 
Sv: [Re]Volt

Jag tycker som ni andra att man kunde önska så mycket mer och att storyn buder inte på överraskningar mer än som nämnt att man ringer väl efter polisen när snuskgubbar försöker stänga in en unge i en lägenhet etc. .

I avsnittet efter hon blev instängd berättar Eddies mamma att hon polisanmält honom. Visst, kanske lite sent, men det ville väl få Eddie i säkerhet först. Så polisen blev kontaktad tills slut.:)
 
Sv: [Re]Volt

kl

Jag har sett alla avsnitt som hittills kommit ut, och alltså... man blir ju ändå lite fängslad! Serien är liksom som en parodi på sig själv, påminner mig så mycket om Flickorna på klitteholm :p

Jag dog lite i första (?) avsnittet, när Isabells minions tryckte upp Eddie mot väggen :D Tyckte även det var kul när Eddie kommer in i ridhuset på Mon Amie och ridläraren säger åt de andra eleverna att applådera!

Extremt konstig ridlärare, han ger ju inga instruktioner/feedback/hjälp alls, privat hopplektion och allt han säger är typ "Galopp! Hoppa hindret!" *hästen vägrar* "Ojdå... försök igen!"

Sen vad den där hästen Mon Amie ska föreställa förstår jag inte riktigt. Ser ju ut som en standard från Ponnyakuten typ; en på det hela taget snäll ponny som är lite "spooky" och bockar ibland. Och ändå kan bara Isabell och ridläraren (och nu Eddie) rida den? varför ha en sån ponny på en ridskola? Och Isabell och hennes kompisar, har de inget vettigt att göra öht eller? Springer de bara runt kollar vad Eddie gör?

Tror jag hade tyckt serien var bra om de
1.tonade ner Isabells karaktär litegrann
2.hittat en bättre Mon Amie med lite mer nerv som faktiskt ser ut som att den kunde ha vunnit SM och tävlat i Globen, samt faktiskt såg lite svår ut.
3. slipat hästbitarna så att hästhanteringen/ridningen blev mer som på riktigt. Lättaste saken i världen, bara att samla ihop några ridskoletjejer och en anställd på ridskolan som berättar hur man brukar göra.
4. lite längre avsnitt, som många har sagt känns handlingen forcerad och stressad.
 
Sv: [Re]Volt

Tror jag hade tyckt serien var bra om de
1.tonade ner Isabells karaktär litegrann
2.hittat en bättre Mon Amie med lite mer nerv som faktiskt ser ut som att den kunde ha vunnit SM och tävlat i Globen, samt faktiskt såg lite svår ut.
3. slipat hästbitarna så att hästhanteringen/ridningen blev mer som på riktigt. Lättaste saken i världen, bara att samla ihop några ridskoletjejer och en anställd på ridskolan som berättar hur man brukar göra.
4. lite längre avsnitt, som många har sagt känns handlingen forcerad och stressad.

Håller med!:) Mon Amie ser ju inte ut som en häst som hoppat final i globen, och en "svår" häst gör ju ingen nytta på ridskolor!

Knapplån.

Kan hästar bli rädda för gula saker? Visst att hästen kan ha minnen och förknippa vissa saker med smärta osv men kan dom gå på färger? Ser de ens gul?? O_o
 
Sv: [Re]Volt

Den är rätt typisk som många andra hästserier (Ny tjej, snygg kille etc.) Men jag har aldrig sett en hästserie där huvudpersonen blir sexuellt ofredad och ringer sin ridlärare som kommer likt en hjälte! ;D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommarens EM och VM i voltige på Flyinge gav mersmak. I helgen arrangerar Svea Voltigeklubb internationell voltige igen.
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett juniorlag, sex juniorer, fem young vaulters och en individuell senior. Sverige kommer till den internationella säsongstarten i...
Svar
0
· Visningar
60
  • Artikel
Hästnyheter För Svenska ridsportförbundet berättar landslagsledaren Jessica Neilands om hur svensk voltige satsar framåt. I juli är det dags för EM...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Fritid Här kan vi dela med oss av våra serietips. Berätta även var man kan se serien.
2 3
Svar
42
· Visningar
1 615
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp