Bukefalos 28 år!

m01640_6.jpg

Jag ÄLSKAR dessa - har en på varje handväska och de är ju t o m snygga på min Burberry-kappa! Vid ridning har jag MASSOR av reflexer på mig och hästen, boglampa på hästen samt pannlampa på mig själv. Där vi rider finns inga gatlysen alls och inte heller några hus längs vägarna, så det är VÄLDIGT tydligt att man behöver reflexer för att synas - och lampor både för att synas och för att se! (Men jag är samtidigt lite lat så jag gillar att ha reflexer som redan sitter på hästens utrustning, för att inte behöva sätta på så mycket extra. Reflextejp vore definitivt något för mig alltså!

Var har du hittat de? Är de dyra?
 
inga reflexer = man finns inte
reflexväst är en billig livförsäkring och finns två stycken i varje bil plus ett gäng inne redo att ta på om man ska ut på promenad eller ut och springa
Erkänner att jag har slarvat i stallet men då går jag i skogen med pålle till ridhuset
 
Jag förvånas också av hur många som inte har reflexer på sig. En som dinglar ur fickan är ju inte särskilt svårt att alltid ha på sig.

Jag har en reflexväst. Ena hunden har reflexväst, den andra har reflexer på sina täcken. I vinterjackan som inte är hundjacka så har jag reflex i fickan. Däremot får jag erkänna att det alltid är någon dag varje höst som jag kommer ut och liksom "Hoppsan, det är ju mörkt!" :o och då rotar jag fram reflexerna till nästa dag.
 
Jag använder nästan aldrig reflexer. Bor i Gbg och rör mig nästan bara i city när det är mörkt. Jag rör mig inte i närheten av bilar, och de få övergångsställen jag måste korsa är övervakade. Sålänge bilarna inte kör på trottoaren, mot rött, i busskurerna eller inne på Nordstan så behöver de inte se mig.
Samma här fast inte helt. Jag försöker komma ihåg att ta på mig reflexer men det är ärligt talat inte alltid jag gör det. Hundarnas halsband och koppel har dock reflexer i sig så det sker automatiskt. Men jag rör mig i princip aldrig på bilvägen, promenerar jag gör vi det på trottoaren eller där det inte finns biltrafik. De gånger vi behöver gå över vägen gör jag det när det är fritt.
 
Jag har alltid reflexer på mig och hunden när det är mörkt ute. Förrförra vintern åkte i buss till och från jobbet och eftersom vi kliver på längs en 90-väg gäller det att synas annars stannar ju inte bussen. Jag hade reflexväst över min ridkappa som hade dubbla rader med reflexer vid ärmslut och nederkant, reflexdjur + röd blinkande lampa på handväskan. Hunden hade halsband och koppel med reflextrådar. Antingen täcke eller väst med reflexer och ett sånt diodhalsband som lyser rött. Plus att jag tände lampan i mobilen när jag såg bussen komma över kröken några hundra meter bort.
En busschaufför hade mage att påstå att vi syntes dåligt. Jag hade ju mer reflexer på mig och hunden än vad resten av alla människor i bussen hade tillsammans... :cautious:

Sen har jag faktiskt tutat på en kvinna med barnvagn. :o Körde hem efter jobbet förra vintern, lätt nerförsbacke på en 40-väg. Jag köra i knappa 40 när jag närmar mig ett oövervakat övergångställe, hundra meter efter det är det en halvstor rondell som man nästan alltid får stanna innan man kan köra in i den.
Helt plötsligt ser jag något mörkt på vägen vid övergångstället så jag får ställa mig på bromsen och automatiskt lägger jag handen på tutan också. Stannar precis innan linjerna börjar och ser då att det är en kvinna i ljus jacka och en svart barnvagn. Hon stannar och vänder sig mot bilen när hon kommit till trottoaren på min högra sida så jag vevar ner rutan och säger att hon syns dåligt.
Hon trodde att hon syntes bra i sin ljusa jacka, och jag har ju faktiskt väjningsplikt. :meh: Man kanske ska kunna se den man måste väja för då eller.:banghead: Jag föreslog att lite reflexer på iaf barnvagnens hjul nog vore en himla bra idé.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
13 871
Senast: Scata
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 646
Senast: Enya
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 479
Senast: Cattis_E
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp