Bukefalos 28 år!

Regler runt nödslakt.

mimus

Trådstartare
Är det en regel att hästen måste ha kollats av en veterinär innan nödslakt kommer och avlivar?
Även vid akuta skador där det inte råder någon tvekan om att hästens liv inte går att rädda och ägaren endast vill förkorta lidandet.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

vad jag vet så vill gärna försäkringsbolaget ha hästen kollad..men givetvis ska inte hästen behöva stå och lida vid solklara fall. tex benbrott mm.. sånt kan inte ingen ifrågasätta...men man bör ringa till försäkringsbolaget i vilket fall som helst och tala om hur det är..
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Om man inte bryr sig om försäkringspengarna (tex har en oförsäkrad häst eller ett lågt livbelopp) kan du väl ringa nödslakten ändå.

Om du anser att din häst är sjuk/skada så den inte kommer kunna bli bra så kan man ju själv ta beslutet att avliva hästen. Nödslakten bryr sig inte om sånt, har man inget försäkringsbolag att ta hänsyn till så är det upp till en själv.
Så har jag fattat det men det kan ju ha ändrats.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

De enda riktiga regler som finns har inget med försäkringar att göra utan istället med djurskyddet. I dessa så sägs att man inte får låta djur lida i onödan utan finns det inget att göra så ska djuret avlivas snarast.
Sedan om det är verklig "nöd" så brukar de flesta bolag god ta detta antingen genom obduktion eller genom att oberoende vittnen skriver under en försäkran om att djuret avlivats av djurskyddsskäl.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Jag har med uppfattat det så att man kan slakta sin häst "när man vill".

Men när nödslakt själv hänvisar till att vet först ska göra en bedömning huruvida hästen ska slaktas/avlivas eller ej.

Trots en allvarlig akut skada.

Man kan ju dokumentera skadan till förs bolaget, eller ÄR det så att en veterinär behöver skriva ett intyg så länge hästen är vid liv.
Innan man avlivar?
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Du kan slakta din häst när du vill utan veterinär, men ingen veterinär eller obduktion = inga pengar från försäkringsbolaget.

Kompisen ska slakta sin gamla häst som är allmännt dålig, och om hon vill ha ut något på försäkringen så måste hon ha papper från veterinären, behöver hon ej detta så är det OK att ringa nödslakten eller vem som nu ska avliva hästen och göra det utan att vet. har sett hästen, men inga pengar från försäkringsbolaget då.

Nu har kompisen ingen akut slakt, utan kan vänta tills papperen kommer från veterinären innan hon avlivar sin häst, men om det hade varit akut eller om hästen dör genom olycksfall måste en veterinär tillkallas för att fastställa dödsorsaken dvs veterinären ska kolla även om hästen är död för försäkringsbolagets del. Om inte dödsorsaken kan fastställas på plats skickas kroppen för obduktion.
Detta gäller för hennes försäkringsbolag, det kanske är olika beroende på bolag.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Ja, då klarnar det lite.

Det är alltså pga försäkringen som det kan dröja med avlivning, trots att man pga djurskydsskäl vill göra det så fort som möjligt.

Det gäller verkligen att var om sig och kring sig och ha noga koll på vad som gäller.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Ja fast om hästen är riktigt illa "tilltygad" så säger inte bolaget något om det (bilolycka, benbrott etc). Sen brukar det finnas ett "nödnummer" dit man kan ringa och få okej från bolaget (vad gäller ersättning) direkt.

Sen brukar inte försäkringsbolaget sätta sig emot om veterinären anser att hästen ska tas bort bums av djurskyddsskäl.

Fick vänta tre veckor på besked ang Patsy men hon led inte under den tiden.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Jo, så borde det gå till, men anl till min undrar är en häst som nästan självdog av sina skador och nödslakt ville inte komma förrän vet hade varit på platsen.
:crazy:
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Eftersom man måste ha ett veterinärintyg för att slakta en frisk häst oavsett försäkringsbolagsinblandning eller inte har jag svårt att se att man kan ta bort en sjuk häst utan samma intyg!
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Aha, så måstedet ju vara.

Oavsett vilket skick hästen är i så måste ett vet intyg visas.

När jag tänker efter så stämmer det nog, för mitt gamla sto avlivades i boxen i mars, och när nödslakt kom för att hämsta kroppen, så ville de se gårdsrapporten och veta vilken veterinär som varit ute.


Det klarnar mer och mer, men detta kan orska hästar lidande.

Kan en polis ex avliva en häst av djurskyddsskäl vid ex en trafikolycka utan att vet kommit till platsen?
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Ja vid *slakt* men inte avlivning och destruktion.

Jag tror vi pratar om varandra alliop :)

Om hästen ska till livsmedel så måste den ha vet-intyg men inte om den ska brännas (oavsett orsakt till avlivningen).

Mimus, ja polis får avliva av djurskyddsskäl. Det är när köttet ska ätas som det blir helt andra konstiga regler.

(Har aldrig hört talas om att häten ska "besiktigas" innan avlivning när det handlar om destruktion, bara slakt).
 
Sv: Regler runt nödslakt.

När jag tog bort min häst så skrev vet intyg i efterhand att hästen behövdes tas bort pga djurskyddsskäl. Jag hade ej kontaktat försäkringsbolaget innan, men det var inga problem.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

Ja, vi kanske pratar runt varandra, och jag blir inte klok, men i det fallet jag har i åtanke så var det inte tal om att köttet skulle till livsmedel.
Den avlivades ju med spruta till slut.
 
Sv: Regler runt nödslakt.

lil-sis skrev:
Om hästen ska till livsmedel så måste den ha vet-intyg men inte om den ska brännas (oavsett orsakt till avlivningen).


(Har aldrig hört talas om att häten ska "besiktigas" innan avlivning när det handlar om destruktion, bara slakt).

Ska hästen till livsmedel måste den åtföljas av pass från den 1/5 2005 och besiktningsveterinären på slakteriet=livsmedelslokal, ska kolla innan slakt om hästen är OK att använda till livsmedel, dvs om den får tas in i livsmedelslokalen, se även http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage____11345.aspx

Vill man ha ut pengar från försäkringsbolag måste man ha vet.intyg oavsett om hästen ska destrueras eller ej.

Svar till Aladdin:Det är helt OK om ens veterinär skriver ut intyg i efterhand, men försäkringsbolaget kräver antingen det eller obduktion, eller som på en av mina hästar båda två. Min veterinär skrev avlivning pga djurskyddsskäl då hästen gått omkull i hagen och ej kunde resa sig ( troligen gick en nerv av i ryggen), men det nöjde sig inte försäkringsbolaget med utan obducerade. De hittade aldrig vad felet var, och jag fick mina pengar 3 månader senare efter en massa samtal mellan min vet och försäkringsbolagets vet.

Till Mimus: polisen kan avliva hästen av djurskyddsskäl, men vet. ska sedan bedöma skadan om man ska få några försäkringspengar

Till Roslagen: Om man inte slaktar på slakteri som är en livsmedelslokal utan t ex hemma behöver man inget veterinärintyg om det inte är för försäkringens skull. Vi har gjort det hemma utan intyg (27 år gammal häst) och inte blandat in något försäkringsbolag i det. Däremot fick vi söka ett speciellt tillstånd hos länsstyrelsen
eftersom vi ville gräva ner hästen, det kan man få på dispens för.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
146
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 449
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 217
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp