Bukefalos 28 år!

Regler vid bad med hästar

Sv: Regler vid bad med hästar

Jag är minst sagt hästvan men skulle tycka det var obehagligt om jag låg och solade på stranden och såg hovar i ansiktshöjd 5 meter ifrån mig och jag kan bara gissa hur folk som inte hanterar hästar själv kan tänkas känna sig. Att passera häst till fots är en annan sak eftersom man har en chans att kasta sig undan om hästen skulle få ett ryck, dessutom har man uppsikt när man rör sig till skillnad från när man ligger och slappar i solen och inte behöver fokusera på omgivningen.
Jag vill inte behöva känna mig orolig och försöka läsa av om hästen är lugn och ryttaren är kompetent när jag är på stranden och jag tror många känner samma sak.
Lämpligt säkerhetsavstånd för mig personligen skulle vara minst 10 meter, för hästovana säkert 20. Med småbarn tycker jag givetvis att man ska hålla ett större avstånd av hänsyn till föräldrarna.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

dom får du rida på om det är en strand där ingen är så går det bra bara du plock upp "bajset":rofl:
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag tror fortfarande att det smidigaste sättet är att kontakta stall i närheten av de sjöar du vill bada i, och fråga folket där om de vet ett bra hästbad. Angående närheten till folk: är du 100 % säker på att hästen inte skiter i vattnet? Jag badade med min häst igår, som bajsade i vattnet, och det flöt iväg en bra bit. Inte en jäkel hade velat dela badplats med mig då. En annan sak att ta hänsyn till är att vi människor rör oss enormt långsamt i vattnet, vilket gör att en badande häst 5 meter ifrån förmodligen upplevs som oerhört otäckt för många. Hästar simmar ju inte precis som vi gör, utan häver sig fram i vattnet så länge de bottnar lite grann, och då är det många hovar i rörelse...
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Och jag känner inte till några stall i närheten av sjöar, så jag har lagt ner detta eftersom jag aldrig kommer hitta nåt bra ställe iaf.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag bor ju en bit ifrån dig, så jag vet knappt vilka sjöar som är nära. Är det Vättern som kan vara aktuell?
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Vättern är ju ändå 4-5 mil ifrån, så det är ju lite sisodär tror jag...
I vilket fall som helst så har jag tappat sugen. Jag är en spontan människa, och händer det inte direkt så kan det lika gärna vara :p
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag som markägare vill inte ha ngr hästar kring de badplatser som vi frekventerar.
Vi har satt upp staket med öppningar för folk så att kritterna hålls utanför.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag är av den typen som inte far med mina djur på allmänna badplatser av den enkla anledningen att jag bor i en by och jag vill att relationen till övriga icke hästfolk ska fungera respektfullt....

Vill verkligen inte att folk ska störa sig på mig och mina djur och anse att jag är respektlös... precis som många andra skrivit i tråden är ett säkerhetsavstånd minst 20 meter till andra okunniga och finns det dessutom småbarn måste man verkligen tänka sig för...

Visst, det vore mysigt att bada med Kamel, men nä, jag avstår eftersom det inte finns särskild anvisad plats...
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Nej, men min mun sitter inte på toppen av mitt huvud, och min häst har iaf en hals som gör att den kan sträcka sig rätt långt.

De hästarna jag har sett simma har bara huvudet stuckit upp på...
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Då förstar jag.
Tur att man inte har hästar som klarar sträcka huvudet så mycket högre än en själv då.. :angel:
 
Sv: Regler vid bad med hästar

hej, har du ringt och kollat med kommunen och frågat om djurbadplatser?
här så finns det en sjö där ena sidan är till för hundar och hästar och andra är för människor, det är mera vass där och inte lika mycket strand men det blir ingen panik över att hästen skitit i vattnet eller om hunden kissat lite här och var.

om det inte finns nån sån plats där du bor så kan du ju åka ut till sjön på kvällen och se hur mycket folk det är där då. att helt plötsligt dyka upp mitt på dan på en allmän strand med en häst känns lite konstigt kan jag tro. XD

har du ringt kommunen och frågat om det finns en djurbadplats? eller om dom vet om det finns nån snäll markägare som låter hästar och hundar bada i sjön vid hans strand?
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Då vill jag gärna vart i ALE kommun man kan bada med sin häst?
Istället för att skriva massa OT - kan ni som känner till platser/ställen skriva ner dem här ,så vi andra kan besöka dem :)
 
Sv: Regler vid bad med hästar

*KL*

Om ni hittar ett lämpligt ställe att bada på, så tänk på att vissa saker vi sprayar på våra hästar är mycket giftiga mot vattenlevande organismer. Till exempel switch, eller den svarta ultra shield sprayen. Kolla varningstexterna på produkter ni använder, så vi inte förgiftar våra vatten.

Lycka till med att hitta badställen!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 634
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 327
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp