Bukefalos 28 år!

Regler vid bad med hästar

Sv: Regler vid bad med hästar

Fast här verkar det som att det inte finns några regler, då vart hittar du den skriften?

Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv sett en strand som inte används, men vet du någon i linköpingsområdet så får du gärna peka åt mig :laugh:
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Till strand kan man räkna all mark som ligger vid sjö eller hav och merparten av alla stränder är inte badstränder. Om man bara definierar stand som allmän badstrand så får man problem att hitta någon som är ledig sommartid.

Sunt förnuft säger väl att man inte badar med en häst på allmän badplats. Vid ett stall jag hade häst i så hade vi en egen "strand", där fick övriga besökare finna sig i badande hästar. Det var egentligen bara en gänta vid sjökanten och stallägaren höll någotsånär fritt från grennar och annat i vattnet.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

*kl*

Hur vet man om en strand är en allmän badstrand? Är det reglerat på något sätt eller är det alla stränder som utnyttjas som badstränder, oavsett hur ofta/sällan?
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Det finns ofta paltser vid vatten där det inte badar folk, och där det går fint att komma i med häst. Men det är förmodligen bara ryttare och lokalbefolkning som känner till dessa platser. Känner du någon som bor i din närhet med sjö skulle jag fråga dem. Att sticka till ex. Varamon nu verkar helt galet- det går aldrig vara säker på att hästen inte skiter i vattnet, och få människor skulle uppskatta det.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Men om det nu inte finns någon lämplig sjö får man ju helt enkelt låta bli att bada med hästen... Det kan ju knappast vara livsnödvändigt.

Att bada en häst där det är badande människor känns ju verkligen som att utmana ödet. Då lär det ju snart finnas en skylt med förbud mot häst. Och som tidigare skrev, varför skaffa sig fler ovänner bland icke-hästfolk?

Det kan väl inte behövas regler för allt man inte bör göra.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Nu är ju varamon sisodär 4-5 mil från mig, och så långt hade jag inte tänkt åka faktiskt.

Jag har faktiskt aldrig sett en enda sandstrand som det inte ligger "tusen" folk på.

Iomed att jag dels har arab, och dels rider distans så träffar jag inte många hästmänniskor från trakten, så det blir svårt att fråga dem.

Nemo: Jag tycker inte det är att utmana ödet, däremot om det är många där så är det väl onödigt, men annars om det finns gott om plats så får väl alla samsas så gått det går. Och jag måste givetvis ta mer hänsyn till dem än de till mig.

Jag har i denna tråden försökt få råd från folk, men det enda jag får höra är att jag inte ska reta upp folk? varför? Har jag sagt att jag ska galoppera fram bland alla människor och inte ta upp bajs efter mig och sånna saker?! Nej är svaret på den frågan!

Jag vill dels veta vilka lagar som gäller, och jag har varit noga från början med att jag inte vill störa mig med folk, varför är det då så svårt för folk att förstå det?
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Varje kommun har något som heter lokal ordningsstadga. Av denna framgår om det finns några inskränkningar eller förbud avseende ridning och under vilken tid på året dessa gäller. Börja med att titta på kommunens hemsida och om den inte ligger där så ring kommunens växel och be att få prata med ngn som hanter frågor av detta slag. Om ordningstadgan inte säger ngt om ridning så får du använda sunt förnuft, hänsyn och allemansrätten!
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Det finns andra stränder än sandstränder, leta efter dem, många badplatser för människor är inte sandstränder en gång.

Du verkar inte fråga efter råd utan snarare vill du ha medhåll, ingen här tror att du tänker galoppera bland människorna på stranden däremot så verkar alla hålla med om att en strand med mäniskor inte är rätt plats att bada, kanske reflektera över detta, det finns goda skäl. Börjar du bada på en strand med andra badande så stör du hur noga du än är, många är lite rädda för hästar och andra aldeles för förtjusta i hästar. Barn kan bli nyfikna och komma för att klappa hästarna och bli skadade av misstag, hästen kan komma lös och att plocka upp hästskit i vattnet är inte ens realistiskt. Möjligen går det bada om det är så gott som folktomt kunde ju bara hitta badstränder med människor på.

Tänk också på att du förstör för andra, att det kan införas restriktioner för hästar och ridning som kommer att påverka även de som sköter sig.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Betänk skillnaden i det vi skriver, du skriver att det inte får vara folk på stranden först, Inte en enda levande själ!

Sedan skriver du att det kan vara ett mkt litet antal människor, detta går inte ihop sig?!

Du får faktiskt bestämma dig, antingen så ska det inte vara en levande själ eller så får det vara folk på stranden trots att man rider där.

Så reflektera över vad du skriver, för jag har inte skrivit att jag ska rida på fullsatta stränder utan jag har skrivit att jag ska rida så långt ifrån folket att hästen inte på något sätt nåt dem. Det med automatik innebär att det inte kan vara särskild mkt folk på stranden, men ändock några st.

Ang din sista mening, ja men varför i hela friden tror du jag skrev här?! Hade jag velat förstöra för andra så hade jag helt enkelt tagit släpet, lastat i hästen och kört till närmsta fullsatta strand och galopperat rakt över stranden ner i vattnet :cool:

Men iomed att det verkar som att man faktiskt får rida "överallt" så vill jag ju givetvis inte försöra detta.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag har inget mer att tilläga mer än att du verkligen anstänger för att missförstå mig. Ingen större vits att fortsätta diskusionen då. Andemeningen är "låt bli att bada där det finns folk om du inte har tillåtelse" vilket är gemensamt för alla som svarat.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Yes, men nu är det ju så att det är tillåtet, så den biten är det ju inga problem med.

Det är inte mitt fel att du skriver olika saker i olika meningar, hur ska jag veta vilket av påståendena som du igentligen tycker?
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Allt som inte står som förbjudet är inte per automatik tillåtet.

Du sökte medhåll och fick inget så då började du märka ord och uppfinna fel. Det gör knappast det mer okej att bada med hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag tycker du bara verkar inrikta dig på typisk sandstrand?
Varför så höga krav?

Sök på Hitta.se eller vad som helst. Det finns säkert någon liten skogssjö att bada i:)

Själv badar jag i en sådan. Bara en liten öppning i skogen, ca 2x3m (öppningen alltså)+Gräsbank ner i vattnet.

Det funkar alldeles utmärkt.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag tycker du bara verkar inrikta dig på typisk sandstrand?
Varför så höga krav?

Sök på Hitta.se eller vad som helst. Det finns säkert någon liten skogssjö att bada i:)

Själv badar jag i en sådan. Bara en liten öppning i skogen, ca 2x3m (öppningen alltså)+Gräsbank ner i vattnet.

Det funkar alldeles utmärkt.


Kimmis; Google-earth? :p
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Första gången jag badar med hästen vill jag ha en slät och fin botten så att den inte slår i någonstans eller trampar snett. Är det fel tänkt av mig?
Av den anledningen vill jag heller inte bara titta på en karta och se att det finns en liten pöl, eftersom jag inte på något sätt kan se hur pass mkt sten det är, eller hur stora de är.

Jag är mkt rädd om min häst och struntar hellre i att bada om jag inte vet hur bottnen ser ut. Men jag får väl helt enkelt ta en sjö, ta med min dykpartner och dyka för att kolla hur den ser ut verkar det som. Men det blir ju rätt mkt jobb tyvärr.

Lobelia: Nej jag sökte inte medhåll, men det är FAKTISKT väldigt svårt för mig att veta vad du menar när du i inlägget skriver att jag måste vara HELT ensam för att du tycker att det ska vara ok, och i andra tycker att om det är väldigt glest med folk räcker.

Jag personligen tycker att det räcker med att det är glest med folk! Kan jag hålla 5 meters avstånd till alla så tycker jag att det borde räcka, ev mer i vattnet. Vad du tycker om det har du skrivit förvisso, men du tycker olika, så därav kan jag ändå inte bedömma din åsikt.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Handlar inte den har diskussionen om två saker:
Hur vet man om man alls får bada med hästen? Svaret finns i kommunens lokala ordningsstadga.
Om man får bada med hästen, vilka hänsyn ska man då ta till andra badande?
På detta finns givetvis inget självklart svar utan var och en måste använda sitt sunda förnuft och allmänna hyfs och visa hänsyn! För min del hade jag blivit irriterad om någon hade ridit ner på en badplats och ut i vattnet utan att dels hålla ett ordentlig säkerhetsavstånd och dels hålla sig på ena kanten om möjligt. Hästar är trots allt stora djur som kan hoppa både hit och dit både i vattnet och på land.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Men gå och bada på ställena själv först då så du SER och känner hur bottnen är, om du skulle finna någon strand lite avlägset inte allt för långt ifrån dej.. :)
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag personligen tycker att det räcker med att det är glest med folk! Kan jag hålla 5 meters avstånd till alla så tycker jag att det borde räcka, ev mer i vattnet.

5 meter från folk :eek: är du från vettet, hästen blir rädd och kastar sig åt sidan och trampar en solbandande i magen typ här är du direkt hänsynslös och farlig. Uppemot 25 meter och man kan börja funka om det inte är småbarn och hästrädda typer. Jag skulle nog rekommendera en 50-100 meter om du inte vill störa eller skrämma andra, dvs som jag hela tiden hävdat folktomt eller nästan folktomt.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 634
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp