Bukefalos 28 år!

Regler vid bad med hästar

Sv: Regler vid bad med hästar

Haha, min häst har aldrig kastat sig i hela sitt liv, och hon har varit med om en hel del, så med det i beräkningen tycker jag 5 meter är mkt.
Förra veckan drog hon bröllopsvagn på ett bröllop med över 100 gäster, det rörde henne inte i ryggen och hon stod o sov tills jag sa till henne att vi skulle röra på oss.

Ingridl: Jag har som sagt redan kollat det, och det finns inget skrivet. Det närmsta som är gäller hundar, och de får man ha med på alla allmänna stränder, men det rekomenderas att man håller sig i kanten och visar hänsyn osv.

Annie, hästen bottnar långt längre än vad jag gör, så att bara bada före lär inte räcka, för jag är jävligt kort :D

Dessutom har jag ingen större lust att sätta fötterna i en ofräsh sjö eftersom jag mest sannolikt kommer få gå i där det är massa vass och annat äckel.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Det spelar ingen roll om din häst aldrig har gjort något förut.

Badstränder med andra besökande låter man bli.

Det är extremt viktigt att man som ryttare visar hänsyn. Och inte bara lite grann utan rejält, annars blir det till slut hästförbud överallt.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Du verkar satsa på att få till badförbud med häst. Någon gång är det den första som hästen kastar sig, dessutom kan ju inte folket veta att din häst enligt dig är idiotsäker, det är obehagligt att ligga och sola på marken med en häst 5 meter bort i synnerhet om man har småbarn som är oberäkneliga och inte förstår att det kan vara farligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Regler vid bad med hästar

Då får du tycka det :laugh:

Då vet jag eran åsikt, men jag behåller min egen.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Håller med dig!
Många saker är inte förbjudna för att de som stiftar bestämmelser inte kunnat tänka sig att folk skulle göra vissa saker. Som att bada med häst på allmän badplats fem meter från badande människor. Det leder med största säkerhet till att någon klagar vilket gör att kommunen uppmärksammar att det kan bli ett problem och förbjuder det. Så har ens egoistiska beteende förstört för andra.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag lyssnade, men måste jag hålla med för att jag lyssnar? Det tycker inte jag.
Jag tycker det är bra att veta vad andra tycker.

Jag personligen tycker inte det är rimligt att hålla 100 meter till andra personer. Dels eftersom jag aldrig någonsin sett en tom strand (ja jag menar även små skogssjöar!!!), och dels att det inte finns någon så pass stor strand här i närheten så vitt jag vet, förutom varamon. Varamon är det förbjudet att rida på, där har jag dock ridit med specialtillstånd från komunen, då kom även tidningen och tog kort.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Utdrag ur de lokala ordningsföreskrifterna i Linköping

Ridning
20 § Ridning får inte ske i kommunens motionsspår i Vidingsjö och Rydskogen, eller på kommunens allmänna badplatser och inom begravningsplatser.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Lustigt att de på miljöverket inte visste det :confused:

Nu hade jag ändå inte tänkt använda nån av komunens badplatser eftersom det för det mesta är pooler eller stränder med både lekparker, kiosk och div = super mkt folk.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Nästa gång hör med polisen eller fritidsnämnden eller kolla de lokala ordningsstadgarna det är inte riktigt miljöförvaltningens område så inte underligt att de missade frågan.

Troligen har merparten av badplatserna ridförbud om inte alla. Det finns goda skäl att inte blanda vanliga badare med hästar. Allemansrätten lär inte gälla vid anlagda badplatser, de är väl närmast att betrakta som tomter/parker så du kan nog utgå från att det krävs särskilt tillstånd.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jo det har jag gjort innan, därför som jag blev så förvånad över deras svar.
Jag ringde till komunens växel och frågade vilka jag skulle ringa...
Men jag tyckte att människan där var väldigt virrig och verkade inte riktigt veta vad hon pratade om, därav mina frågor här.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

*kl*

Nu minns jag givetvis inte namnet på stranden eller den exakta orten men förra året var jag på semester med hästen hos en kompis. Vi tog släpet och åkte till en strand i nordvästra skåne (vid havet). Där hade dom delat upp den gigantiska stranden i två, ena sidan var det pil om att det bara var folk tillåtna, andra sidan visade pilen att häst och hund var tillåtna att bada med.
Hästarna hade till och med en "egen" stig ner till stranden så man slapp störa folk.

"Galoppfolket" brukade vara där tidigt på morgnarna och köra träning, medan vi "ridfolk" gärna kom under dagen. Fungerade hur bra som helst.
MEN ingen skulle komma på tanken att göra någon rädd genom att vara oaktsam på den sidan stranden heller. Vi växlade lugn skritt och att stå och vänta när det var folk när med galopp i full fart och tjo och tjim i vattnet när det inte var folk nära.
Den respekten måste finnas oavsett om det är fullt tillåtet att rida.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Allemansrätten lär inte gälla vid anlagda badplatser, de är väl närmast att betrakta som tomter/parker så du kan nog utgå från att det krävs särskilt tillstånd.

OT, men detta stämmer inte. Det finns många sommarstugeföreningar som har anlagt badplatser, med bryggor, bodar och annat och dessa får inte sätta upp badförbudsskyltar för utomstående. Enligt kommunen så gäller allemansrätten om det inte finns en stuga precis vid badet. Vem som helst får bada där, alltså människor inte hästar.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Bor i samma län som du, såhär gör jag: Badar på avlägsna badplatser där folk sällan eller aldrig badar, alternativt på tidpunkter då det är glest på stranden. Om det mot förmodan är någon på badplatsen frågar jag dem först om det är ok att jag går i med min häst ett par minuter. Håller mig långt ifrån andra badgäster i vattnet.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

OT, men detta stämmer inte. Det finns många sommarstugeföreningar som har anlagt badplatser, med bryggor, bodar och annat och dessa får inte sätta upp badförbudsskyltar för utomstående. Enligt kommunen så gäller allemansrätten om det inte finns en stuga precis vid badet. Vem som helst får bada där, alltså människor inte hästar.
Just det jag menar, hade allemansrätten gällt hade alla fått bada, även hästar.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Haha, min häst har aldrig kastat sig i hela sitt liv, och hon har varit med om en hel del, så med det i beräkningen tycker jag 5 meter är mkt.
Förra veckan drog hon bröllopsvagn på ett bröllop med över 100 gäster, det rörde henne inte i ryggen och hon stod o sov tills jag sa till henne att vi skulle röra på oss.

Men hur ska andra badande på stranden veta det? De känner varken dig eller din häst. Du kunde lika gärna vara en av de ansvarslösa ryttarna som får ett ryck och galopperar ut i vattnet, din häst kan vara en av dem som får panik när det börjar plaska om hovarna och slänger sig upp på stranden igen och sticker åt andra hållet så fort den kan. Det syns inte utanpå vem som är ansvarsfull.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jo i det här fallet gör det, rider man 5 meter från solbadande människor, lekande barn mm så är man inte ansvarsfull oavsett häst.
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Rider 5 meter från folk, lekande barn osv gör jag nästan dagligen... Många av ridstigarna går längs med dagis och liknande. För mig är det inget konstigt utan snarare vardag.

Det är även bra träning inför distanstävlingarna, då det är mkt folk väldigt nära hästen!
 
Sv: Regler vid bad med hästar

Jag rider också nära folk ibland, folk som står eller går och är medvetna om att jag kommer till exempel när jag möter någon på en stig eller väg, det är sällan någon fara med en normal häst, folk kan ta ett steg åt sidan om det behövs. Det är annorlunda på en strand med soldyrkare, badare, lekande barn och picknickar. Förutom skaderisken blir folk lätt skrämda eller arga över situationen. Det är inte en slump att ridning i allmänhet är förbjuden på badplatser.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 634
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp