Bukefalos 28 år!

reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Det var en fråga till Boj, inte ett konstaterade om att någon farit med osanning i TS fall...
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Nu var det TS som jiddrade om att lämna tillbaka ponnyn, säljaren skulle ta tillbaka den och stå för alla undersökningar och sedan sälja den igen. Det var inte TS problem. Så funkar det inte.
Jag är fullt medveten om att man ska kontakta säljaren så fort problemet uppkommer, vilket ju också har gjorts. Så i den bemärkelsen är reklamationen redan gjorts. Men TS verkar ha uppfattningen att det bara är att lämna tillbaka hästen och det är det INTE.

Ja, men kan man inte påpeka att TS har fel angående förfarandet utan att samtidigt jiddra och trycka till henne som flertalet gjort i denna tråd?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Fast utan att veta vad som är fel kan du inte reklamera.

Där har du fel, det är precis vad man kan och ska göra.. Man lämnar en sk neutral reklamation (endast för att inte säljaren ska kunna hävda att man inte reklamerat i tid).. därefter utreder man felet samt om felet förelåg före köp eller om det är fel i varan i hänseende till vad som utlovats/avtalats.. Om det konstateras att det finns reklamerbart fel på varan så gör man en slutlig reklamation med åtgärdskrav.
Jag skriver "vara" då lagen inte särskiljer sig gällande varor eller hästar..

Som jag skrev tidigare: Det föreligger ett fel i hästen om den avviker från vad parterna har avtalat, utan att hästen i något hänseende behöver vara sämre än andra hästar.
Dvs hästen behöver inte ha en fysisk skada som gör den oridbar, det kan räcka med att säljaren utlovat en egenskap som hästen inte har..
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ok, fel ordval men jag fortsatte i TS val av ord eftersom TS menade reklamera=lämna tillbaka och få pengarna igen.

Hästen kan anses som "reklamerad" men säljaren har inte godtagit det (än, vd vi vet)

Såhär skrev TS:
Har haft ponnyn i 5 dagar, vill inte rtg rygg mm, utan lämna tillbaks snarast.
Ev utredningar för säljaren utreda själv innan den säljs igen.
Vad gör jag om säljaren vägrar att ta ponnyn åter?
Säljare/köpare privatpersoner.

Du förstår väl själv att det inte bara är att lämna tillbaka och få pengarna i handen?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ja, det är ju inte för inte det finns ett talesätt inom juridiken, det är en sak att ha rätt och en helt annan sak att få rätt :)

Men det viktigaste måste ju ändå vara att ha gått rätt tillväga så att man inte stupar på målsnöret, eller hur...
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ja, fast.... nu är det ju som sagt inte bara att göra så som TS ville och det är ju sådana svar TS har fått. Att det INTE är korrekt förfarande i lagens mening. Sedan att det inte passar, ja det är ju inte helt ovanligt med sådana reaktioner tyvärr.
Ordalydelsen i all ära men förfarandet är ändå detsamma!

Själv blir jag frustrerad när folk ser hästar som en tvättmaskin eller annan vara, oavsett om det är säljare eller köpare.

Det har blivit någon slags regel att man tror att det är öppet köp på hästar och att det bara är att lämna tillbaka vid minsta problem och det är banne mig fel!

För TS, hästens och säljarens skull hoppas jag att säljaren vill och KAN ta tillbaka hästen oavsett (såvida det inte är något fel på den som har uppstått hos köparen givetvis!) och hittar den ett bättre hem. Men att ta tillbaka en trasig häst rakt upp och ner det finns det ingen laglig grund för alls.
Och hitills vet vi inte vad problemet är.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*KL*
Fast om man utgår från att TS i det akuta skedet inte tänker rationellt utan snarare känslomässigt, så behöver man ju inte själv sänka sig till desperatnivå och tro det värsta om TS och att denne på något vis skulle vara känslokall och totalt oerfaren?
Utan man kan förhålla sig till att i inläggen svara sakligt och inte utgå från att TS tror sig ha köpt en tvättmaskin och nu ångrat sig...

Jag anser att hon gör helt rätt dvs. upptäcker ett fel - kontaktar säljaren och påtalar att hon vill reklamera - ber säljaren komma och rida.
Och återigen vill jag påpeka att en häst inte behöver vara skadad för att vara reklamerbar...

Wrangler:
Däremot håller jag med du om att det inte är så enkelt som att bara be säljaren att köpet ska återgå utan vidare utredning.
Öppet köp är milsvidd ifrån reklamation.. Hur skulle det se ut om inte reklamationsrätten fanns?? Att vilja lämna tillbaka en häst vid problem anser jag inte vara likställigt med att tro att man har någon slags rätt till öppet köp.. Ja jag vet att jag märker ord nu :)
 
Senast ändrad:
Sv: reklamation av oridbar ponny

En fråga dock, skulle du sälja denna ponny som "barnvänlig", "lugn och trygg"?
Det handlar om att man som säljare inte ska ge utfästelser på hästens kvaliteter/egenskaper som inte stämmer överens med verkligheten, gör man så har man garanterat reklamationer på sig när köparen kommer hem med hästen och det uppdagas att varan inte stämmer överens med vad som avtalats/utlovats...

Ja det skulle jag kunna göra, med det tillägget att de får vänta ut honom då han kommer att lugna sig inom en tid. Nu så är han inte salu, utan kommer att få dö hemmavid, det har vi lovat honom och så får det bli.

Jag kan också tycka att köparna får börja ta sig lite i kragen också, då vissa saker är allmänt kända och just då detta med acklimatisering. Alla hästar har långt ifrån enkelt för sig vid ett miljöombyte, man är så noga med att vänja hästen vid olika foder hit och dit. Men tycker att det är konstig när en häst reagerar på ett helt nytt miljöombyte med både foderändringar, nya människor, nya rutiner, nya stallkompisar.:crazy:
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hon har ju reklamerat och det är ingen som sagt ngt annat heller, men hon vill ju inte ens utreda vad som är problemet och det är det alla vänder sig emot! Man kan ju inte bara köpa en ponny och sen ångra sig efter ett par dar och lämna tillbaka den för ett påhittat fel. :grin:

Tycker du att det är ett påhittat fel när man inte kan sitta upp på den efter 2 dagar hemma?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag tog det som exempel, men jag tycker det är klart skumt när köparen ramlar av och genast skyller på hästen men inte vill ta reda på orsaken. Jag har alltid fått lära mig att i första hand leta fel hos mig när det blir fel med hästar och att i andra hand utreda vad som är fel med hästen, men TS väljer istället att genast anklaga säljaren för att vara oärlig. :grin:

Du tycker alltså att det är helt ok att lämna tillbaka en häst efter fem dagar men inte vilja ta reda på vad som gått fel?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hur har det gått? Har säljaren varit där och provridet hästen än?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag tog det som exempel, men jag tycker det är klart skumt när köparen ramlar av och genast skyller på hästen men inte vill ta reda på orsaken. Jag har alltid fått lära mig att i första hand leta fel hos mig när det blir fel med hästar och att i andra hand utreda vad som är fel med hästen, men TS väljer istället att genast anklaga säljaren för att vara oärlig. :grin:

Du tycker alltså att det är helt ok att lämna tillbaka en häst efter fem dagar men inte vilja ta reda på vad som gått fel?

Och jag tycker att det är klart skumt när ponnyn slänger av köparen och verkar mer eller mindre panikslagen, när den enligt utsago ska vara trygg och lugn i all ridning och hantering...

Var har TS skrivit att säljaren är oärlig? jag måste ha missat det i inläggen..
Är inte det en spontan reaktion när man gjort en dålig affär; att man funderar på om man kanske har blivit lurad?

Jag vet inte i vilket av mina inlägg du lyckats läsa in att jag skulle tycka att det är ok att lämna tillbaka en häst efter fem dagar??
Jag tycker att det är helt i sin rätta att reklamera ett fel, så snart det uppstår..

Med risk för att vara tjatig (men det verkar som det tål att upprepas många gånger):
Det föreligger även ett fel i hästen om den avviker från vad parterna har avtalat, utan att hästen i något hänseende behöver vara sämre än andra hästar.

KL
Fascinerande är dock att det så många svarar så snarstucket... det gäller inte bara i denna tråd, det går faktiskt att argumentera för sin sak och kritisera utan att gå till personangrepp...
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Att det är skumt att ponnyn slänger av ryttaren och beter sig panikslaget är det nog ingen som säger emot. Diskussionen handlar ju om en reklamation skulle gå igenom rent juridiskt eller inte.

Vill också förtydliga att jag inte förutsatte att det var specat klart och tydligt i kontraktet att ponnyn skulle gå som barnponny, därav mitt antagande att det inte skulle göra skillnad juridiskt. Själv lovar och garanterar jag ingenting när jag säljer häst, och väntar mig heller inga garantier när jag köper - levande djur har inga garantier! Jag kan berätta hur hästen brukar bete sig, hur den har fungerat hemma hos mig osv - men man kan givetvis aldrig säga eller lova vad som ska hända och hur den ska bete sig när den har flyttat.

Jag hoppas förstås också på säljarens välvilja egentemot TS och ponnyn, men frågan är vem som skulle vinna i rättssalen så att säga.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Och jag tycker att det är klart skumt när ponnyn slänger av köparen och verkar mer eller mindre panikslagen, när den enligt utsago ska vara trygg och lugn i all ridning och hantering...

Om vi ska öva på gissningslekar så är det för mig ett TROLIGARE scenario att ponnyn av någon anledning blivit rädd vid första uppsittningen och det i samband med att den kanske är lite osäker på sitt nya ställe då redan varit rädd vid försök till uppsittning nr 2.

Alternativt två är att något hänt under transporten hem, i boxen, hagen eller i samband med första uppsittningen hemma som orsakat ponnyn smärta.

Hade inte ponnyn provridits med framgång och gått igenom en besiktning utan problem med köpare närvarande hade jag kanske varit mer benägen att tro att ponnyn inte fungerade bra innan försäljning, det händer att man blir lurad men de två andra alternativen är mer sannolika.

Nu har ju inte orsaken i sig så stor betydelse för själva förfarandet, eftersom man fortfarande måste reda ut varför ponnyn beters sig som den gör och sedan utgå från det.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Du får väl läsa om tråden några gånger till? Köparen har ju funderat om ponnyn varit drogad och det framgår klart och tydligt att såväl besiktning som provridning gått UA, att hästen sedan enligt köparen inte går att rida men hon inte vill ta reda på vad som är fel gör att jag ifrågasätter det hela.

Ditt tjat om att hästen inte är vad den såldes som gäller ju inte om den har felaktig utrustning, har ont eller problem med omställningen, det är en levande varelse och det finns ingen häst som säljs under garantin att det bara är att slänga upp vad som helst, rida hur som helst och den är helt "död" vad som än händer. Tror man något sånt ska man öht inte hålla på med levande varelser. :crazy:

Jag hade tagit hem ponnyn direkt från en så oseriös köpare, efter ny veterinärbesiktning, jag skulle aldrig vilja sälja en häst till någon som inte vill utreda ett fel!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hade inte ponnyn provridits med framgång och gått igenom en besiktning utan problem med köpare närvarande hade jag kanske varit mer benägen att tro att ponnyn inte fungerade bra innan försäljning, det händer att man blir lurad men de två andra alternativen är mer sannolika.

Fast det är ingen garanti :crazy: Jag vet. Har själv köpt en häst ua veterinärbes som var allt annat än felfri. Den har dessutom en massa saker för sig som det var sagt att den inte hade, sparkar åt folk, vänder när den går hemifrån, kan inte stå ensam i stallet (vilket var väldigt viktigt för oss), blir istadig när den skall lämna andra hästar (jättebra i fälttävlan) plus då veterinära fel etc etc.

Så jag litar inte på någon idag faktiskt.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Har inte sagt något om garanti. Jag skrev sannolikt och troligt.

Det finns ingen garanti när det gäller levande varelser.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Du får väl läsa om tråden några gånger till? Köparen har ju funderat om ponnyn varit drogad och det framgår klart och tydligt att såväl besiktning som provridning gått UA, att hästen sedan enligt köparen inte går att rida men hon inte vill ta reda på vad som är fel gör att jag ifrågasätter det hela.

Ditt tjat om att hästen inte är vad den såldes som gäller ju inte om den har felaktig utrustning, har ont eller problem med omställningen, det är en levande varelse och det finns ingen häst som säljs under garantin att det bara är att slänga upp vad som helst, rida hur som helst och den är helt "död" vad som än händer. Tror man något sånt ska man öht inte hålla på med levande varelser. :crazy:

Jag hade tagit hem ponnyn direkt från en så oseriös köpare, efter ny veterinärbesiktning, jag skulle aldrig vilja sälja en häst till någon som inte vill utreda ett fel!


Exaktemente!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*knapplån*

Det är väl ingen som sagt annat än att det är ett problem. Huruvida det föreligger ett fel (som i så fall ska reklameras) är ju två helt andra frågor.

Problem - Ja.

Fel - möjligen.

Reklamation - beror på om det
1) är ett fel
2) vad som är fel
3) om det hamnar på säljarens ansvar

Hade hästen blivit totalt söndersparkad vid hopsläpp hos nya ägaren samma dag som den köptes hade det absolut varit ett problem. Och såklart ett fel. Men inte som någonsin kan vara säljarens ansvar.

Visst kan man som köpare göra en neutral reklamation och bara meddela säljaren att det uppstått problem. Vilket ju gjorts, och säljaren har ju absolut mottagit det meddelandet eftersom denne ska komma och titta/rida hästen.

Men om säljaren säger nej, detta är inte mitt problem - då måste ju köparen påvisa att det är säljarens ansvar (nu utgår vi från att TS är av rätt uppfattning att köpet hamnar under köplagen och inte konsumentköplagen) och att säljaren därför är skydlig att ta tillbaka hästen. Hur i hela friden ska man lyckas bevisa det, om man inte ens är intresserad av att utreda VAD som är fel?!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 499
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 363
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp