Bukefalos 28 år!

reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Till em-pirre ska det vara!
Likställer du också en reklamation med häva köp??? Det är två vitt skilda saker, man gör en reklamation för att man anser att det är fel i varan - saken utreds - och DÄREFTER blir åtgärdskravet kanske en hävning, prisavdrag eller byte eller etc...
 
Senast ändrad:
Sv: reklamation av oridbar ponny

Nej, men ts verkar mena det. Hon har ju i redan reklamerat och undrar om det går igenom.

Och nej, jag skulle då inte kontakta säljaren om bilen i billiknelsen inte startade. Jag skulle reda ut vad som var fel.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Nej, hon har försökt starta bilen utan att den fungerar.

Nu vet jag inte varför du hittar på egna scenarion, vad vi kan utläsa ska säljaren komma ut och titta på hästen och då kan vi väl tro att denne försöker äntra den också? Och därifrån kommer troligen diskussionen att fortskrida.

Och visst kan jag tänka mig att det utifrån den diskussionen är rimligt att diskutera reklamation - OM säljaren inte kan rida ponnyn. Säg att säljaren lätt sitter upp, rider runt en timme och sedan sitter av, utan problem. Vad kan det då rimligen finnas att reklamera? Att det är en häst?

Utgår jag från mig själv så, en häst som jag anser är oridbar är troligtvis även det för andra också..
Och då kan man ju måla upp ett scenario att hästen kanske var drogad vid provridningen? Ovanligt men förekommande vid hästförsäljningar.
En häst behöver inte ha ont/vara skadad för att vara oridbar..

För att inte skapa missförstånd: Jag påstår inte med detta att så är fallet med just denna ponny!!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Fast bara för att TS menar det så kan du ju inte ställa den frågan till mig, som absolut är på det klara att man inte bara kan ringa upp en säljare och "tjing bilen startar inte kom och hämta, återbetala till mitt konto" :)
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

WOW! Det är mycket - och för mig långsökt! - att utgå från att hästen var droga om jag inte kan rida den...
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Så du menar att du inte har kunskap nog att se om en häst bara är lite skärrad, spänd eller om den är totalt panikslagen i situationen??
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jodå, jag är mer än väl kompetent att göra det. Fortfarande är det för mig helt galet att kallt utgå från att hästen varit drogad (och säljaren därmed brottsling) vid provridningen bara för att jag inte reder ut det.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Utgår jag från mig själv så, en häst som jag anser är oridbar är troligtvis även det för andra också..

Det är ju inte självklart för mig, har ju träffat på många hästar som varit oridbara för en del medan andra inte har haft några som helst problem.

Och då kan man ju måla upp ett scenario att hästen kanske var drogad vid provridningen? Ovanligt men förekommande vid hästförsäljningar.

Men varför borde man förutsätta att det är alla andra fel och inte titta på sin egen del i det hela menar du?

En häst behöver inte ha ont/vara skadad för att vara oridbar..

Alldeles sant, den kan också köra lite med människan. Även här har jag träffat på flera hästar som älskar att skrämmas lite, men slutar oftast omgående när de märker att det inte ger resultat. Å andra sidan kan det bli :devil: om hästen för lön för mödan.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Galet för dig kanske ja, men om man själv varit med om det IRL så är det faktiskt inte helt galet.. Långsökt måhända men inte helt omöjligt och framförallt inte galet..
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det är alltså fritt fram att låta säljaren framstå som bedragare, helt utan underlag.

Jag ska aldrig någonsin sälja en häst. Klarar inte köparen av hästen är säljaren en bedragare...
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

I det här fallet tycker jag dessutom att säljaren verkar ha tagit sitt ansvar så här långt, genom att åka ut och kontrollera hästen hos köparen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det är alltså fritt fram att låta säljaren framstå som bedragare, helt utan underlag.

Jag ska aldrig någonsin sälja en häst. Klarar inte köparen av hästen är säljaren en bedragare...

Vet inte vad du läser in i mitt inlägg.. men varsågod och fantisera på du :)
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Nej, jag bedömer inte TS som novis utan det jag återigen vänder mig emot det hela är TS attityd att hon inte behöver ta reda på vad som är fel! Jag skrev att om hon inte har förståelse för att hästar är individer och det kan bero på många faktorer som bl a ny miljö så har hon ingen större vana av hästar, vilket hon själv påstår sig ha.

Hon har köpt en ponny och vi är alla överens om att utifrån TS uppgifter så är det något som inte fungerar, att kontakta säljaren och göra en reklamation är det heller ingen som säger något om, utan det är just det att människan anser att det är inte hennes sak att ta reda på vad som felas!

Det är helt rätt att hon kontaktar säljaren, men som ansvarig för hästen/ponnyn så är det även hennes skyldighet att ta hand om den och då även veterinärt om det nu har hänt någonting. Är det en gammal skada eller ett dolt fel så får ju säljaren ta sitt ansvar, är det ingen skada eller en ny som går att behandla så får köparen ta sitt ansvar.

Återigen, startar inte bilen kollar jag först om den har soppa, jag ringer inte säljaren för att den ska kolla om bilen har soppa. :idea: Nu är säljaren på väg ut för att se om "bilen" sladdar av vägen när hon "kör" den, i annat fall kan det bero på den nya "föraren".
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*kl*

Som säljare i detta läge skulle jag tagit tillbaka hästen i den mån jag hade pengar kvar Eller åka ut regelbundet under en tid och hjälpa köparna att lära känna hästen. Jag skulle aldrig vilja sälja en häst till ett hem där den inte funkar. Men så funkar jag. Och jo jag vet, det är inte alla som Kan ta tillbaka en häst eftersom man kanske har gjort av med pengarna, köpt en ny häst eller inte har råd. Men jag skulle nog hellre leva på mjöl och vatten än att ngn häst jag sålde skulle må dåligt. Det är iofs därför jag inte säljer hästar heller... :S
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*kl mig själv*

Skulle gärna se lite mindre vassa klor och näbbar mot varandra i denna tråd (en finare formulering för "snälla sluta bråka i tråden...")
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 276
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 289
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp