Bukefalos 28 år!

reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Fast en ponny är till för barn, borde det inte innebära att den också skall kunna ridas av barn om det är som sådan den säljs?

Jag har också en ponny, i mångas ögon.;) Men jag skulle inte sätta ett barn på den för det, och ett barn kan inte heller rida honom.

En ponny ger ju inte ett likhetstecken på att det är en barnhäst på så sätt.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag har också en ponny, i mångas ögon.;) Men jag skulle inte sätta ett barn på den för det, och ett barn kan inte heller rida honom.

En ponny ger ju inte ett likhetstecken på att det är en barnhäst på så sätt.

Absolut inte men denna var väl tänkt att bli en barn ponny vad jag förstod
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vad är en barn ponny, ett föl? :idea:

Bortsett från särskrivningen så är även ponnyer individer och ska behandlas därefter, de är inga leksaker till några ungar utan är hästar om än några stl mindre och ska behandlas som hästar!

En ponny ska hanteras och skötas som en häst, allt annat är förkastligt och en häst som har problem ska utredas, inte skuffas över på andra av en ägare som inte vill ta ansvar, i det här fallet köparen. :mad:

Reklamera, men ta reda på vad som är fel så det inte är det klassiska, ryttarfel! :devil:
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag har också en ponny, i mångas ögon.;) Men jag skulle inte sätta ett barn på den för det, och ett barn kan inte heller rida honom.

En ponny ger ju inte ett likhetstecken på att det är en barnhäst på så sätt.

Jag som är en liten vuxen och inte har egna barm tänker inte ens på att ponnyn kanske är tänkt att bara ska ridas av barn... :o Är det så i det här fallet? Det missade jag i trådens inledning nämligen...

Inte för att det gör någon skillnad på juridiken i det hela, men ändå.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

En fullt normal reaktion för en känslig häst på miljöombyte.

Självklart kan den plötsligt tex ha fått on i ryggen ed men att hästen blir som förbytt efter att den säljs hör absolut inte till ovanligheterna. Min ena var så och jag vet om många andra också. Det är som om man drar mattan under benen på dem och de klarar inte hantera det.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag som är en liten vuxen och inte har egna barm tänker inte ens på att ponnyn kanske är tänkt att bara ska ridas av barn... :o Är det så i det här fallet? Det missade jag i trådens inledning nämligen...

Inte för att det gör någon skillnad på juridiken i det hela, men ändå.

Jo jag tror att det gör skillnad faktiskt. Om man säljer till att det skall fungera med barn eller inte.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vad är en barn ponny, ett föl? :idea:

Bortsett från särskrivningen så är även ponnyer individer och ska behandlas därefter, de är inga leksaker till några ungar utan är hästar om än några stl mindre och ska behandlas som hästar!

En ponny ska hanteras och skötas som en häst, allt annat är förkastligt och en häst som har problem ska utredas, inte skuffas över på andra av en ägare som inte vill ta ansvar, i det här fallet köparen. :mad:

Reklamera, men ta reda på vad som är fel så det inte är det klassiska, ryttarfel! :devil:

Skulle jag köpa ponny till mitt barn så hade jag också blitt förbannad om det visade sig när den kom hem att den inte var lämplig för just barn.

När jag letade shettis så fick jag många gånger höra att den inte var lämplig till barn och det tycker jag att så skall det gå till.

var och tittade på två stycken på samma ställe, halvsyskon och jag gillade den ena men då sa uppfödaren till mig att den inte var bra med små barn. Vi valde den andra även om den var lite mer framåt, för är ponnyn tänkt till barn så skall den också vara så utbildad och tränad att den klarar av det.

Annars så får man sälja dem till något annat!!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Men det finns väl inget som tyder på att ponnyn är till något litet barn? Det verkar vara TS själv som har köpt och ska bruka hästen, jag utgår (möjligen helt felaktigt) från att TS är en yngre vuxen.
Säger som många andra, vuxna kan också rida ponny. Jag är vuxen men har inte en tanke på att skaffa någonting som är högre än 145 cm. Kanske ska vänta med spekulationerna om huruvida hästen såldes som lugn och snäll barnponny eller bara som ponny, tills TS själv berättar?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Nu har ni allvetare på buke skrämt bort den stackars T.S.
I ett försök att på något vis hjälpa T.s undrar jag nu:

Inköptes ponnyn av en hästhandlare?
Vilket användningsområde var ponnyn tänkt för?
Vad betalade du för den ?
Besktigade den på klink och vad ingick i besiktningen?
Togs något blodprov för ev senare analys vid besiktningen?
Vad skrevs i kontraktet?

Innan vi vet allt detta finns ingen möjlighet att ge dej bra råd.

Hästhandlare brukar dock ha tre månaders bytesgaranti om de är seriösa.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag som är en liten vuxen och inte har egna barm tänker inte ens på att ponnyn kanske är tänkt att bara ska ridas av barn... :o Är det så i det här fallet? Det missade jag i trådens inledning nämligen...

Inte för att det gör någon skillnad på juridiken i det hela, men ändå.

Jag håller helt med rubytoo, även om det kvittar om just denna ponny i den här tråden är avsedd för att ridas av barn eller ej..

KL
I köplagen står det angivet vad som menas med fel i vara. I denna bestämmelse sägs att varans kvalitet och andra egenskaper ska stämma överens med vad som följer av avtalet – annars föreligger ett fel. Mao så ska varan stämma överens med vad säljaren utlovat.

Jag kan därmed anse om man utgår från TS första inlägg att det helt klart finns grund för en reklamation (citerar inlägget):

"Enl kontrakt utb LB-LB, trygg och lugn i all ridning och hantering, även uteritt.
Ej känslig på ngt sätt enl säljaren.
Får vila 2 dagar vid ankomst, ska sedan skrittas en kort tur, då jag ej hinner upp på ponnyn innan den beter sig som värsta rodeohästen och slänger av mig rejält.Tar kontakt med säljaren som tycker att vi ska prova med padd under sadeln och longera innan ridning.
Provar med padd och longerar i paddock innan uppsittning, varpå ponnyn skenar och longerlinan dras av, tar en lång stund innan jag får stopp och kastar mig av,ponnyn står och skakar´, helt panikslagen."
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Skulle jag köpa ponny till mitt barn så hade jag också blitt förbannad om det visade sig när den kom hem att den inte var lämplig för just barn.

När jag letade shettis så fick jag många gånger höra att den inte var lämplig till barn och det tycker jag att så skall det gå till.

var och tittade på två stycken på samma ställe, halvsyskon och jag gillade den ena men då sa uppfödaren till mig att den inte var bra med små barn. Vi valde den andra även om den var lite mer framåt, för är ponnyn tänkt till barn så skall den också vara så utbildad och tränad att den klarar av det.

Annars så får man sälja dem till något annat!!

Jag håller helt med du!! Tycker att det borde ligga i säljarnas intresse att vara noga med att hitta rätt köpare till sina hästar/ponnisar.. Oavsett om vi pratar ponny till barn eller små vuxna ryttare, eller hästar till barn eller vuxna :)
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Och om något hänt under tiden hos köparen då, en skada till exempel. Tycker du att säljaren ska vara så god att ta tillbaka hästen då också. Sålt en hel och fungerande häst och ta tillbaka en defekt???

Självklart måste man ta reda på anledningen till beteendet! Det är det enda alla skriver! Förfarandet ser ju nämligen helt olika ut om felet har uppstått hos köparen eller om det fanns innan. Och eftersom hästen är provriden och besiktigad så får man ju anta att felet faktiskt kan ha uppstått hos köparen.

Och då är det ju också sannolikt att ponnyn är precis lika lämplig för barn som den var tidigare (när dom uppenbarligen testade den för sitt syfte) om man eliminerar orsaken till att den har ont.

Det är ingen som säger att TS inte kan eller ska reklamera. Men det beror ju helt på om det är något som är reklamerbart över huvud taget!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Absolut inte men denna var väl tänkt att bli en barn ponny vad jag förstod

Javisst, jag har en sådan ponny hemma också, den kan ridas av ett spädbarn om så vore, hemma. MEN skulle de flytta på honom till en annan plats så skulle inte ens många vuxna våga sig upp på honom, men det ser oftast värre ut än vad det är men skrämmer helt enkelt folk.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Du var ju först att svara på TS fråga, dvs "vad göra?"
Svaret är enkelt: reklamera! Anser man att det är något fel på varan (i detta fall en ponny) så ska man reklamera så snart felet upptäcks!
Sedan förstår jag inte vad alla hakar upp sig på att det troligaste är att det är TS det är fel på och inte hästen... vilka är vi att bedömma??
Såklart att det kan vara ryttarrelaterat, men det kan likväl vara ett reklamerbart fel på varan.

En reklamation innebär ju inte per automatik att varan måste tas tillbaka av säljaren, vilket du verkar tro.

Jag lägger ingen som helst värdering i huruvida det är TS eller ponnyn det är fel på i just detta fallet. Rent juridiskt dock så gäller att om inte TS reklamerar hästen direkt så kan h*n genom att inte ha reklamerat i tid ha försuttit sin chans till att få rätt i sak (om det skulle bli juridisk följd av fallet)... Dvs om man anser att det är fel i varan så gör man FÖRST en reklamation och därefter utreder man om felet är i varan eller, som ni andra verkar misstänka, ryttarrelaterat..
Det finns fall som prövats rättsligt där hästen varit reklamerbar, men köparen inte har ansetts reklamerat i tid.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Javisst, jag har en sådan ponny hemma också, den kan ridas av ett spädbarn om så vore, hemma. MEN skulle de flytta på honom till en annan plats så skulle inte ens många vuxna våga sig upp på honom, men det ser oftast värre ut än vad det är men skrämmer helt enkelt folk.

En fråga dock, skulle du sälja denna ponny som "barnvänlig", "lugn och trygg"?
Det handlar om att man som säljare inte ska ge utfästelser på hästens kvaliteter/egenskaper som inte stämmer överens med verkligheten, gör man så har man garanterat reklamationer på sig när köparen kommer hem med hästen och det uppdagas att varan inte stämmer överens med vad som avtalats/utlovats...
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hon har ju reklamerat och det är ingen som sagt ngt annat heller, men hon vill ju inte ens utreda vad som är problemet och det är det alla vänder sig emot! Man kan ju inte bara köpa en ponny och sen ångra sig efter ett par dar och lämna tillbaka den för ett påhittat fel. :grin:
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag har snarare påpekat att något kan ha hänt med PONNYN efter flytten som gör att den reagerar så kraftfullt.

Nu var det TS som jiddrade om att lämna tillbaka ponnyn, säljaren skulle ta tillbaka den och stå för alla undersökningar och sedan sälja den igen. Det var inte TS problem. Så funkar det inte.

Nu ska säljaren ju först komma och rida ponnyn. Är det problem då får dom ju ta den till veterinären och utreda vad det är. Är det något som uppkommit efter köpet så är det på TS ansvar att ta hand om. Är det något som antas ha funnits innan är det ett dolt fel.

Det kan också vara så att säljaren inte har några problem alls att rida ponnyn och då är det knappast heller glasklart vad som händer. Möjligen tycker säljaren synd om ponnyn och tar tillbaka den av ren välvilja. Eller så hävdar kanske denne att det är ett ryttarfel och ingen grund för återköp. Då får dom väl dra det vidare.

Jag är fullt medveten om att man ska kontakta säljaren så fort problemet uppkommer, vilket ju också har gjorts. Så i den bemärkelsen är reklamationen redan gjorts. Men TS verkar ha uppfattningen att det bara är att lämna tillbaka hästen och det är det INTE.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*KL*

jag har hästar, en av dem tog det typ två dagar för sen var det som om han bott här hela livet, en annan köpte jag i september, han är fortfarande lite stirrig, och inte helt hemma med att detta är hans nya hem.

Det beror väl på hurdan de är i psyket osv, men jag kan tycka att vad är det för en ponny som inte ens klarar av att få en ryttare på ryggen bara för det är en ny miljö? Är den tre år? eller trettio år o alltid bott på samma ställe?

Låter konstigt att en sån häst ens accepterade ny ryttare under provridningen då..
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag klandrar henne inte, det är väl en rätt vanlig reaktion när man hamnar i en tråkig situation. TS har bara haft hästen i 5 dagar, hästen betedde sig ju alldeles knäppt redan vid första uppsittningen, den har ju mao inte fungerat ens från första början.
Påhittat fel? Är det så du ser det, känner du hästen eller TS ifråga?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

En fråga dock, skulle du sälja denna ponny som "barnvänlig", "lugn och trygg"?
Det handlar om att man som säljare inte ska ge utfästelser på hästens kvaliteter/egenskaper som inte stämmer överens med verkligheten, gör man så har man garanterat reklamationer på sig när köparen kommer hem med hästen och det uppdagas att varan inte stämmer överens med vad som avtalats/utlovats...

Fast det är ju knappast klargjort att det är så i detta fallet eller hur?!

Hur kan du ta för givet att säljaren har ljugit om hästen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 490
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 363
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp