reklamation av oridbar ponny

ponny

Trådstartare
Hej.
Tacksam för hjälp.
Köp av d-ponny, provridning fungerade bra, bes av vet av säljaren, var själv med när den utfördes-ua.
Enl kontrakt utb LB-LB, trygg och lugn i all ridning och hantering, även uteritt.
Ej känslig på ngt sätt enl säljaren.
Får vila 2 dagar vid ankomst, ska sedan skrittas en kort tur, då jag ej hinner upp på ponnyn innan den beter sig som värsta rodeohästen och slänger av mig rejält.Tar kontakt med säljaren som tycker att vi ska prova med padd under sadeln och longera innan ridning.
Provar med padd och longerar i paddock innan uppsittning, varpå ponnyn skenar och longerlinan dras av, tar en lång stund innan jag får stopp och kastar mig av,ponnyn står och skakar´, helt panikslagen.
Säljaren ska komma och prova själv till veckan, har meddelat att jag vill reklamera, men det lät hon inte så pigg på.
Vad göra?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Vad göra? Ta reda på anledningen till problemet först och främst.

Har ponnyn ont någonstans?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Har haft ponnyn i 5 dagar, vill inte rtg rygg mm, utan lämna tillbaks snarast.
Ev utredningar för säljaren utreda själv innan den säljs igen.
Vad gör jag om säljaren vägrar att ta ponnyn åter?
Säljare/köpare privatpersoner.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Utan att veta varför den gjorde som den gjorde så kan du inte reklamera, säljaren har rätt att försöka rätta till ev fel först.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Låter som sadelrelaterat - har ni bytt sadel? Kan säljaren i s f ta med den sadel som använts tidigare?

Lär vara svårt att reklamera om det inte är något fel på hästen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Säljaren ska ta med sig egen sadel, ömmar ej vid palpation över rygg eller runt magen vid sadelgjorden.
Beter sig lika om man försöker sitta upp barbacka.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Fast utan att veta vad som är fel kan du inte reklamera, du måste visa på att felet fanns där innan du köpte.

Det kan ju ha hänt något med hästen efter köpet, gått omkull i hagen, felaktig sadel eller vad som helst. Självklart kommmer inte säljaren bara godta att ta tillbaka hästen utan mer kunskap om vad problemet är. Ska säljaren ta tillbaka en defekt häst om det har hänt något med den i nya hemmet?

Det är inte öppet köp på hästar....
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Lugn vid longering.
Ponnyn har gått själv i hage med tillsyn.
Ngt är såklart fel, tänker dock ej prova att rida den igen, det var verkligen med livet som insats, är själv ryttare med vana att rida in unghästar.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

På fem dagar kan mycket hända en ponny, du kan endast häva köpet om du kan bevisa att felet fanns innan du köpte ponnyn.
OM inte säljaren går med på att ta den tillbaka förstås.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Visst kan du reklamera utan att närmare ange grunden just nu, men för att få igenom en reklamation om säljaren inte godtar dina skäl rakt upp och ner, måste du ju påvisa att felet funnits innan riskens övergång.

Och det lär bli svårt innan ni konstaterat vad det är som är fel.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Du får nog svårt att reklamera ponnyn om det inte är något fel på den. Problemet kanske är sadelrelaterat?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

I mina ögon ska en sadel inte kunna framkalla denna kraftiga reaktion- beter sig förövrigt lika utan sadel vid försök, se ovan,på en enl säljaren trygg, lugn ponny.
Ok om ponnyn var en unghäst under inridning, vilket ej är fallet.
Kan man ta blodprov för att de om den var smärtlindrad eller drogad vid provridning för 6 dagar sedan?
Får resonera med säljaren när den kommer, får annars rtg, för ngt allvarligt fel är det.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Min första tanke är nytt ställe - ny ponny - stor omställning.
Samtidigt som kommer det upp så stora beskymmer nu så borde det kollas upp så snabbt som möjligt mellan säljare och köpare.

Det går inte att ombes hästen på en klinik eller liknande för att se att den går igenom helt där?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

En sak som jag tänker på är att det tar olika lång tid för hästar att acklimatisera sig. En lugn och trygg ponny kanske är just det i en omgivning där den känner sig just så. Efter två dagar hos dig kanske det lugnet ännu inte lagt sig?
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Ponnyn har flyttat för 5 dagar sen, den har troligtvis inte hunnit landa i sin nya miljö ännu. Du är helt ny för ponnyn också. Vissa hästar klarar flytt bra andra inte. Bara för att hästen var trygg och lugn i förre ägarens hantering betyder det inte att den är det i sin nya miljö.

Jag antar att ni har släppt ihop den med andra hästar. Där kan det ju han hänt något också.

Jag förstår att säljaren låter lite avig för du har ju faktiskt ridit hästen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Blodprov ska man ju i så fall ta vid besiktningen (vilket jag iofs aldrig gjort när jag köpt häst:o).
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

En sak som jag tänker på är att det tar olika lång tid för hästar att acklimatisera sig. En lugn och trygg ponny kanske är just det i en omgivning där den känner sig just så. Efter två dagar hos dig kanske det lugnet ännu inte lagt sig?

Tack, jag har själv en häst som är säker som ett kassaskåp och som skulle kunna ridas av precis vem som helst utan problem. Hemma hos oss, men får han byta miljö skulle han garanterat bete sig som ett riktigt psykfall och ingen skulle kunna rida på honom förrän efter några veckor kanske. I varje fall ingen som är för honom okänd, däremot någon han känner. Så för mig står det ganska klart att det handlar om acklimatisering, det här måste man som hästköpare ta med i beräkning.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

I mina ögon ska en sadel inte kunna framkalla denna kraftiga reaktion- beter sig förövrigt lika utan sadel vid försök, se ovan,på en enl säljaren trygg, lugn ponny.
Ok om ponnyn var en unghäst under inridning, vilket ej är fallet.
Kan man ta blodprov för att de om den var smärtlindrad eller drogad vid provridning för 6 dagar sedan?
Får resonera med säljaren när den kommer, får annars rtg, för ngt allvarligt fel är det.

Men sadeltvång kan den ju tex ha ändå. Känsliga hästar kan säkert även reagera även om man ska upp barbacka? Min häst AVSKYR barbackaridning, men det är inget fel på han, med sadel är det aldrig problem, men när folk ska klänga upp på han utan sadel, det är INTE poppis!

Reaktioner som aldrig setts innan kan ju komma vid miljöombyten och flyttar, även kraftiga såna..

Hoppas ni hittar felet iaf!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 445
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp