Bukefalos 28 år!

Ren nyfikenhet..

sockerdricka

Trådstartare
Vad ger ni för matt till era smådjur?
Och hur många gånger om dagen?
Vad är det för djur?
Har ni djuret ute eller inne? (tänkte om det var en kanin)


svara om ni har lust :)
 
Pellets + frukt och grönt.
Pellets 2 gånger om dagen, frukt och grönt en gång om dagen.
Undulater och nymfkakaduor.
Inne.
 
1.

Grönsaker, frukt, havre, pellets, hö.
2-3 gånger om dagen
7 marsvin
inne

2.

Hundfoder (torrfoder)
2 gånger om dagen.
2 hundar
Inne och ute

3.

Frukt, grönsaker, matrester, torrfoder.
1 gång
3 Tamråttor
Inne

4.

Frön och pellets
1 gång
5 fåglar
Inne

5.

Hö, morötter, havre, betfor, mineraler.
3 gånger
2 shettisar
Ute och inne

Tror inte att jag glömt något djur nu :banana:
 
Pellets och grönfoder morgon och kväll. Fri tillgång till hö.
Som grönfoder använder jag mestadels gräs, morot och gurka men jag ger även äpple, paprika, sallad (bara lite från egen odling), päron och paprika då och då.
Det är en dvärvädurskanin som bor inne.
 
Vad ger ni för matt till era smådjur? Pellets och havre ca 2-3 msk var på morgonen + plus fri tillgång till hö. Grönsaker; vitkål och morot plus tex paprika varje kväll
Och hur många gånger om dagen? Se ovan. Hö fyller jag på när det börjar se lite ut. (med andra ord, de har en liten hög kvar att tugga på och resten har blivit en säng... :smirk:)
Vad är det för djur? 2 marsvin
Har ni djuret ute eller inne? (tänkte om det var en kanin)
Inne, eftersom det är marsvin
 
Jag ger mina råttor fri tillgån på en foderblandning jag blandat ihop själv. Sen får de färsk mat varje dag och den kan bestå av vad som helst i princip. Sen får de vitamintillskott och ett näringspulver så de växer bättre.

Ser till så de alltid har något att tugga på om de vill.

De är råttor och de är ute dygnet runt.


Kaninen lever i stort sett likadant. Fast han har fri tillgång på hö och får frukt och grönsaker under dagen och pellets på kvällen
 
Ok, de är ute i lägenheten dygnet runt. Både kaninen och råttorna ;)
 
Jag har en hermelinhona och en marvsinshane som bor tillsammans i en liten inhägnad i rummet där de skuttar runt och kan hoppa in i buren när de vill.

De får en tuss hö på morgonen, eftermiddagen och kvällen.
En näve marvsinsbladning och en näve kaninpellets en gång om dagen el varannan dag.
Sen sent på kvällen får grisen C-vitamin och så får de nån grönsak, t ex vitkål, sallad, gurka, morot, äpple eller tomat!
 
vill bara påpeka att kaninen måste ha fri tillgång till hö.
 
Råttorna har fri tillgång på blandning (håller på gå över till Zoomans fullkostblandning, Falu Rågrut, Cornflakes och lite annat gott som finns)
Sen får de matrester varje dag också.
Kaninen och marsvinet har fri tillgång till hö och får 3-4 msk var av Zoomans fullkostblandning varje dag, kaninen håller på gå över till pellets. Och så alla grönsakerna till de också :)
 
Har ett marsvin på snart 3 år :love:
(han bor inne :D)
han har fri tillgång på hö + friskt vatten
ger honom marsvins foder från zoo han gillar inte allt så jag brukar byta varje dag (en skål full)
varje kväll har vi lilla pyssel och gos stunden :D
då får han 1 morot 1 bit gurka i bland tomat,äpple,knäcke bröd lite olika beroendes på vad vi har hemma.
men grönsaker får han varje kväll.
mvh/Arabizar
 
Mina marsvin får fri tillgång till hö och vatten (naturligtvis)
Sedan får dom en kraffoderblanding som jag själv blandar till (mängd och sammansättning beroende vad för marsvin det är)
Vitkål + morötter.
2 ggr i veckan får dom frukt och fredagar får dom sallad och gurka (fredagsgodis som är mycket uppskattat :d)
Ibland byter jag ut vitkål mot broccoli, bladpersilija odyl.
Sommaren finns det massor av gräs och maskrosor så då kräver dom att jag genast, helst dagen innan har plockat åt dom :eek: :D

Hamstern får en blandning mellan hamsterfoder och marsvinens kraftfoder och vatten + grönsaker och frukt när marsvinen får.
Ibland får han också matrester vilket är mycket uppskattat :d
 
Lurvas också. Extremt smidig är han också, välter ut skålen när allt gott är uppätet :p Kattmatskålar med utstickande "ben" är icke bra :D Borde köpa en keramikskål istället men what's the point när han ändå inte äter mer än det goda... Bara kaninen som äter allt i skålen :p
 
Jag hade en tamråtta, å den åt nästan allt. det är bra (gäller ej kaniner) om djuret får en liten köttbit då och då. Rå, men inte så stor. :)
 
har marsvin, tre stycken damer för tillfället.

Vad ger ni för matt till era smådjur? Och hur många gånger om dagen?
pellets & hö =fri tillgång, pellets =lite då & då gurka= varje morgon + varierad kvällsmat mellan olika grönsaker.
 
Vad ger ni för matt till era smådjur?
Chinchillapellets (med lite "smågodis" som torkade morötter och ärtor iblandat) och pressade hökuber. Lite "godis" som russin och knäckebröd ibland.
Och hur många gånger om dagen?
Fyller på en gång om dagen.
Vad är det för djur?
Chinchilla.
Har ni djuret ute eller inne? (tänkte om det var en kanin)
Inne.
 
Tjaa, eftersom jag INTE tenderar att min kanin-hane får en *fiiin* fettvalk så håller jag mig tïll ca 2 msk kanin pellets x 2 ggr/dágen (morgon/kväll) samt en tuss hö. Han äter inte upp allt...så varför överdoseras ?? Vatten byts varje dag. Han får ytterst lite godis när han självmant skuttat in i buren...Då i form av hårt bröd....aldrig annars.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: Efwa
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp