Renovera hus , budget tips tack

Kommit upp lite fler brädor på huset, utrymmet nedanför trappen är tapetserad. Tyget jag köpte i Juli blev nu till gardiner. Ska bara köpa en liten rundstav på Coop eller nått så jag kan rulla upp dem i rätt längd.

Silikon runt fönstret vi bytte och jag ska måla över det ikväll så är det stora fönstret vi bytte på övervåningen helt klart Woho!

24177108_10155237844191819_6575605351703455128_n.jpg

Bara golv, trapp, lister och foder kvar i detta utrymme nu

24296462_10155237844136819_4505155816181723653_n.jpg


Ska flytta på vaggan så småningom just nu tycker jag det blev lite för mycket med gardiner, hade vant mig vid bara gardinstänger

24232160_10155237844021819_4099843069598721314_n.jpg

Från sovrummet, Igår så fixade jag farm utebelysningen på balkongen och det blev riktigt bra.
 
Som jag skrivit x antal ggr tidigare långsamt men säkert.

70% av brädorna är målade och uppsatta på väggen nu. Nu ska de sista sågas till och lastas ner i källaren för målning. Tänkte försöka hinna det i mellandagarna.

Golvet är lagt nedanför trappen och jag har inväntar offert på att få trappan gjort. En gemensam vän som sysslar med detta. Tänkte kolla vad hen vill ha och se om jag kan leja bort det.

Panel till trappan är beställd. Blir vita lite grövre plank hela trappan ned istället för de mörka som vi tänkte ha från början. Nu blir den vit istället.

Bytt blandare i handfatet och i mellandagarna ska jag hålla utkik efter en ny wc stol. Vår känns som om den lever på sista versen och jag vill inte chansa. Får spana runt lite.

Som sagt det går långsamt framåt. Kommer inte göra så värst mycket mer nu i jul utan bara ta det lite lugnt
 
Japp då är man tillbaks i renoveringskaoset igen.

Igår tapetserade vi färdigt det sista på övervåningen och nedför trappen. Woho äntligen är all tapetsering klar på övervåning nu är det bara planket som ska upp. Har inte orkat ta tag i offert gällande trappan ska göra ett nytt försök.

I veckan kommer det en pall med kalksten som ska bäras in. I helgen kommer vår murstock att kaklas med denna. Kaminen är inkopplad med måste göra några småändringar som att kakla och sätta upp stegen på taket för att få lov att elda i den.

Har inte kikat efter wc stol heller. Har i ärlighetens namn inte orkat. Mitt blodsocker har varit lite svajigt de senaste 2 månaderna och det ger ju inte mer energi direkt.
 
Vi ska även få fiber hos oss och vi är de första som fått det grävt...
Kan bero på att vår "trädgård" fortfarande är en lervälling och ser ut som hej kom och hjälp mig gentemot grannarnas. Vi fick grävt i mellandagarna. Än har inget mer hänt här ute :rofl:
 
Inte kaklat än men så småningom.

Imorgon förmiddag ska en vän komma och hjälpa oss byta ytterdörr samt källardörr. Sambon kommer även hämta hem en minibastu för 2 (som om vi inte har nog att göra) men vi fick den gratis så den ska installeras i källaren. Nånstans bland all bråte.

Även fått hem panelen till trappan så den ska vi försöka fixa i veckan
.
Bild på övervåningen. Golvlister kvar och lite annat att städa undan.
 

Bifogade filer

  • 20180210_093404.jpg
    20180210_093404.jpg
    150 KB · Visningar: 182
Bidde inga bytta dörrar.

Skulle börja men vi måste riva en del av väggen för att kunna göra det. Vår karm till dörren sitter nämligen inte fast. Finns inga reglar eller någonting så för den som vill kan de lätt göra inbortt hos oss genom att putta in hela dörren typ :rofl:

Borde anat det. Det stora fönstret som vi bytte (bild i förra inlägget) var vi ju tvungna att åka iväg och fixa reglar för det hängde typ bara i luften. När de började höll det på att ramla ut.

Vissa saker är gjorde jättebra på huset medans andra Not so god. :D

Revbenen sätter rejält stopp för mig och jag klarar nätt och jämnt av att städa/plocka hemma. Fick ett ryck och började rota lite i källaren men insåg att jag vill bara lassa allt på kärran och köra till återvinningen.

Ingen som saknar något? Typ spel (ca 5-6 flyttkartonger med bara spel och pussel) Extra köksbord? Flytvästar? Båt med 6 sovplatser? Pool? Skidor? Hjälmar? Skridskor?
Har banne mig ALLT och det ligger i vägen :arghh:

27973801_10155410022866819_6913992607426556595_n.jpg
 
Bidde inga bytta dörrar.

Skulle börja men vi måste riva en del av väggen för att kunna göra det. Vår karm till dörren sitter nämligen inte fast. Finns inga reglar eller någonting så för den som vill kan de lätt göra inbortt hos oss genom att putta in hela dörren typ :rofl:

Borde anat det. Det stora fönstret som vi bytte (bild i förra inlägget) var vi ju tvungna att åka iväg och fixa reglar för det hängde typ bara i luften. När de började höll det på att ramla ut.

Vissa saker är gjorde jättebra på huset medans andra Not so god. :D

Revbenen sätter rejält stopp för mig och jag klarar nätt och jämnt av att städa/plocka hemma. Fick ett ryck och började rota lite i källaren men insåg att jag vill bara lassa allt på kärran och köra till återvinningen.

Ingen som saknar något? Typ spel (ca 5-6 flyttkartonger med bara spel och pussel) Extra köksbord? Flytvästar? Båt med 6 sovplatser? Pool? Skidor? Hjälmar? Skridskor?
Har banne mig ALLT och det ligger i vägen :arghh:

27973801_10155410022866819_6913992607426556595_n.jpg
Jag som har göta kanal på baksidan av huset kan ta båten :D
 
Min ork till allt som har med hemmet att göra är som bortblåst. Köpte hem lite nya tulpaner men har inte lust att ta tag i någonting.

Har fortfarande en massa skräp som står i hallen,. Jag har lastat in i omgångar i bilen för att åka och slänga men återvinningen ligger åt fel håll så jag kan inte ta med allt.

Allt känns bara lite övermäktigt just nu.
 
Min ork till allt som har med hemmet att göra är som bortblåst. Köpte hem lite nya tulpaner men har inte lust att ta tag i någonting.

Har fortfarande en massa skräp som står i hallen,. Jag har lastat in i omgångar i bilen för att åka och slänga men återvinningen ligger åt fel håll så jag kan inte ta med allt.

Allt känns bara lite övermäktigt just nu.
Ibland måste man bara släppa alla måsten,bygg glädjen kommer tillbaka igen senare.
 
Sambon har satt 5 brädor i trappen... jäj ytterligare något som påbörjats utan att det kommer bli färdigt på flera veckor.

Motivationen är verkligen på topp!
 
Min ork till allt som har med hemmet att göra är som bortblåst. Köpte hem lite nya tulpaner men har inte lust att ta tag i någonting.

Har fortfarande en massa skräp som står i hallen,. Jag har lastat in i omgångar i bilen för att åka och slänga men återvinningen ligger åt fel håll så jag kan inte ta med allt.

Allt känns bara lite övermäktigt just nu.
Jag håller med @dobbis om att försöka släppa alla måsten. Orkar du inte så orkar du inte. Ingen tar fysisk skada av att skräpet står kvar eller att vissa saker är halvfärdiga.

För det som skaver mest tror jag som @malumbub att det är bra att skriva en lista och prioritera. Bryt ner det i aktiviteter som ska göras och vad är som är nästa steg för att komma vidare, så att du lätt kan komma i gång den dag du känner att du har ork. Påbörja inget nytt utan fokusera på att bli klar med det som redan är påbörjat!

När det så småningom blir klart stryker du ett tjockt streck över aktiviteten så att det synd att det är klart, och så klappar du dig själv på axeln för väl utfört arbete :)
 
@malumbub och @hvala Lista finns den är på 4 a4sidor en del överstruket andra inte.

Problemet är att med allt annat runtomkring vill man komma hem och ha det iordning hemma. Nu känns allt halvfärdigt och med knäckta revben går det ännu långsammare.

Snart är det vår och då ska vi ta tag i allt ute också.
 
@malumbub och @hvala Lista finns den är på 4 a4sidor en del överstruket andra inte.

Problemet är att med allt annat runtomkring vill man komma hem och ha det iordning hemma. Nu känns allt halvfärdigt och med knäckta revben går det ännu långsammare.

Snart är det vår och då ska vi ta tag i allt ute också.
Fast ni måste inte, och ska inte, ta itu med allt samtidigt. Ha en eller två aktiviteter igång samtidigt, inte mer. Gör klart det ni påbörjat innan ni börjar med något nytt. Prioritera och gör det nödvändigaste. Gör en realistisk tidsplan så att ni vet när i tiden olika saker ska (kan) göras.

Men igen, allt måste inte göras nu. Ni kan leva med att ha det lite fult och omodernt ett tag, jag lovar!
 
Fast ni måste inte, och ska inte, ta itu med allt samtidigt. Ha en eller två aktiviteter igång samtidigt, inte mer. Gör klart det ni påbörjat innan ni börjar med något nytt. Prioritera och gör det nödvändigaste. Gör en realistisk tidsplan så att ni vet när i tiden olika saker ska (kan) göras.

Men igen, allt måste inte göras nu. Ni kan leva med att ha det lite fult och omodernt ett tag, jag lovar!

Det handlar inte om lite fult och omodernt utan om att få ett rum i taget färdigt. Vi startade ju med allt samtidigt för att få det inflyttningsklart. Räknade på det häromdagen och egentligen har vi inte ett enda rum klart. Barnens ok det är fönstren kvar att kitta om och måla men resten.
Alla smågrejer tar alltid det tredubbla i tid. Som vår ytterdörr. Beräknad tid ca 1h. Nu blir det till att riva en del av väggen för att karmen till dörren enbart sitter fast i fodret. Dvs vi får rivs och regla upp.

Allt vi har kvar går hand i hand och 3 av 4 a4sidor av listan har vi inte ens funderat på att börja med.

I veckan blir jag iallafall av med en del bråte i källaren och sambon satte upp hela väggen av panel på den "lätta" sidan.

Denna vecka som kommer är det bara jag o h sambon och det är då vi brukar köra på. Veckan med barnen hemma gör vi inget och det sista har det bara blivit för mycket.

Tack för input! :heart
 
Det handlar inte om lite fult och omodernt utan om att få ett rum i taget färdigt. Vi startade ju med allt samtidigt för att få det inflyttningsklart. Räknade på det häromdagen och egentligen har vi inte ett enda rum klart. Barnens ok det är fönstren kvar att kitta om och måla men resten.
Alla smågrejer tar alltid det tredubbla i tid. Som vår ytterdörr. Beräknad tid ca 1h. Nu blir det till att riva en del av väggen för att karmen till dörren enbart sitter fast i fodret. Dvs vi får rivs och regla upp.

Allt vi har kvar går hand i hand och 3 av 4 a4sidor av listan har vi inte ens funderat på att börja med.

I veckan blir jag iallafall av med en del bråte i källaren och sambon satte upp hela väggen av panel på den "lätta" sidan.

Denna vecka som kommer är det bara jag o h sambon och det är då vi brukar köra på. Veckan med barnen hemma gör vi inget och det sista har det bara blivit för mycket.

Tack för input! :heart


Jag har i princip fått blåsa ut hela mitt hus. Någonstans efter ett år insåg jag att när jag blev trött lämnade jag en massa "jag gör det sen".
Jag tog en helg och gjorde klart alla "jag gör det sen" och bestämde mig för att inte lämna saker nästan klara. Det viktigaste beslutet jag fattat.
För att slippa bli helt slut och tappa all motivation är det viktigt att göra klart. Skit samma att något annat får vänta.

Gör en lista över vilka rum som är viktigast. Ta det i den ordningen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 162
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
413
Senast: Seabaz
·
F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 486
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp