Resa med hund till och från norge

canine

Trådstartare
Jag har lite tankar kring att ta med hunden på lite resor till norge för fjällvandring och dyl. Har suttit och läst på lite kring vad som gäller och som jag förstår krävs det att man har ett pass samt intyg på avmaskning mot dvärgbandmask.

För att resa till Norge från Sverige står det att man inte behöver ha rabiesvaccinerat hunden. Men när jag läser vad som gäller för att få ett pass står det att man ska ha grundvaccineringen mot rabies.

(hunden är ju redan id-märkt så det enda jag har frågetecken kring är rabies vaccinationen)
Eftersom hon med största sannolikhet aldrig kommer resa till något annat land än norge känns det onödigt att trycka i henne extra vaccinationer som inte behövs..

Jag hoppas lite på att det finns några här inne som reser ibland till norge eller har gjort det och som vill klargöra hur ni har gjort/vad som gäller?
 
Jag har lite tankar kring att ta med hunden på lite resor till norge för fjällvandring och dyl. Har suttit och läst på lite kring vad som gäller och som jag förstår krävs det att man har ett pass samt intyg på avmaskning mot dvärgbandmask.

För att resa till Norge från Sverige står det att man inte behöver ha rabiesvaccinerat hunden. Men när jag läser vad som gäller för att få ett pass står det att man ska ha grundvaccineringen mot rabies.

(hunden är ju redan id-märkt så det enda jag har frågetecken kring är rabies vaccinationen)
Eftersom hon med största sannolikhet aldrig kommer resa till något annat land än norge känns det onödigt att trycka i henne extra vaccinationer som inte behövs..

Jag hoppas lite på att det finns några här inne som reser ibland till norge eller har gjort det och som vill klargöra hur ni har gjort/vad som gäller?

Du behöver inte ha rabiesvaccination för resa mellan Sverige och Norge.

/Norgependlare
 
Jag har lite tankar kring att ta med hunden på lite resor till norge för fjällvandring och dyl. Har suttit och läst på lite kring vad som gäller och som jag förstår krävs det att man har ett pass samt intyg på avmaskning mot dvärgbandmask.

För att resa till Norge från Sverige står det att man inte behöver ha rabiesvaccinerat hunden. Men när jag läser vad som gäller för att få ett pass står det att man ska ha grundvaccineringen mot rabies.

(hunden är ju redan id-märkt så det enda jag har frågetecken kring är rabies vaccinationen)
Eftersom hon med största sannolikhet aldrig kommer resa till något annat land än norge känns det onödigt att trycka i henne extra vaccinationer som inte behövs..

Jag hoppas lite på att det finns några här inne som reser ibland till norge eller har gjort det och som vill klargöra hur ni har gjort/vad som gäller?

Du behöver heller inte rabiesvaccinera hunden bara för att få ett pass.
 
Gå in på mattilsynet.no och läs om att resa med sällskapsdjur. Där finns också ett formulär man kan klicka i steg för steg för att få reda på vad som behövs för just ditt djur. Fungerat väldigt bra när jag behövt åka! För att komma in i Sverige igen tror jag inte det krävs något extra, men det går i så fall att läsa på Jordbruksverkets hemsida, SJV.se.
 
Vi har en släktstuga i Norge och har bud hela min uppväxt haft med hundar som inte innehar pass eller något intyg. Vad har jag missat? :angel:
 
Det är ju framför allt lite oansvarigt att inte ha pass och avmaska kan jag tycka. Det är ju till stor del på grund av oansvariga hundägare som vi har fått in sjukdomar/smittor i Sverige som vi tidigare varit fria från, bland annat rävens dvärgbandmask. Flera andra sjukdomar stampar vid vår gräns på grund av hundar som skickas runt kontinenten av mindre nogräknade personer som struntar i rätt dokumentation, vaccinationer mm.
 
Tack så mycket för era svar ^_^ Det var ju toppen då kan vi skaffa pass och slippa rabiesvaccinationen :) Tänkte lite kring om det krävdes typ rabiesvaccination för att sedan få komma in i Sverige men det vore konstigt iom att hunden är svensk från början och det inte finns rabies i Norge.
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
308
Senast: Törnrosa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 223
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi vill åka till Norge på semester i sommar. Och då ha med hundarna. Försökt googla på vilka regler som gäller. Har hittat rabiesvaccin...
Svar
11
· Visningar
1 533
Senast: lilstar
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp