Bukefalos 28 år!

Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vart ska man åka om nan vill ha överkomlig restid (max ca 6 timmar), ok pris och bra väder (20-25*C) i början av november. Är det bara kanarieöarna som finns då, eller har vi missat nåt?
Helst inget där det är risk för nåt terrordåd (jupp, de har lyckats skrämma mig rejält så tex Egypten går fetbort).
Om det inte är för senkommet tips: Malta har fortfarande badväder i början av november. Klart prisvärt att åka då. Madeira tror jag är lite mer osäkert vad gäller bad, blir ju aldrig lika varmt som i Medelhavet, men man kan vandra istället. Cypern bör gå bra. Egentligen även Sicilien, dock risk för höstväder (=regn). Men har man tur kan det vara badväder (för svenskar).
 
Nyss hemkommen från Berlin ,alltid lika trevligt att vara där men nu längtar jag långt bort. Har funderingar på Cuba i början på nästa år någon gång. Saknar ressällskap tyvärr ,kostar alltid mycket med enkelrumstillägg. Bästa resan är nog Zansibar.
 
Vi drar snart iväg på höstens äventyr, först till Malta ett par veckor där vi förlänger sommaren och sedan till Kairo där det ska studeras arabiska. Under perioden i är borta ska vi även resa några dagar till Hurghada och bo i All inclusive (första gången för mig faktiskt, är annars väldigt emot det men nu kom vi undan med 2000 kronor för fyra nätter för hela familjen) och semestern avslutas med några dagar i Rom. Ska blir otroligt fantastiskt att få göra denna resan med barnen. När vi sedan kommer hem är det bara att packa om, då är det Algeriet som gäller. Dock i arbets och studiesyfte.

Någon som varit i Hurghada förresten? Vi vill gärna ha snorkling turer, någon som kan ge tips?
 
Är just nu på sista resan för året (troligtvis). En vecka i Spanien, mitt i mellan Fuengirola och Marbella.
Haft det så jävla bra. Sol, bad och slappande. Inga måsten, inget kulturellt. Bara gott häng med goda vänner. :)
 
Här blir det Sardinien i oktober. Hoppas på ok väder, men tror att det finns mycket att göra ändå. Återkommer med rapport! :)
 
Undertecknad + sambo planerar en veckas semester i slutet av denna månaden eller under nästkommande. Men vi har beslutsångest gällande vart vi ska ta vägen!
Jag är sugen på någon grekisk ö, men det finns ju hur många som helst att välja mellan?!
Sardinien ser också fint ut tycker jag! (Sambon är mer sugen på Kroatien.)

Krav: Hyfsat varmt, gemytligt/mysigt, chans till vackra vyer/saker att se och åtminstone någon fin badvänlig strand med turkost vatten. Helst inte alltför extremt "turistigt".
Gärna möjlighet att vandra i fin natur och hyra bil och åka runt på egen hand.

Jag har aldrig åkt på "solsemester" innan så är helt novis!
Någon som kan rekommendera något?! :)
 
Någon som varit i Hurghada förresten? Vi vill gärna ha snorkling turer, någon som kan ge tips?

Jag var i Hurghada nära en månad december 2015 - januari 2016. Hade tänkt åka dit igen i september, men det är tydligen så lite turister där att "vårt" dykcenter tillfälligt stängt sin Hurghada-branch. Så nu blir det så att vi flyger till Hurghada och sedan åker bil ner till Marsa Alam och dyker där.

Om snorkling: ett fåtal hotell har fortfarande snorklingsbara husrev. Jag vet att två av dessa är Arabella och Arabia som ligger längs vägen som förbinder El Dahar (gamla stan) och Sekalla. Annars är båtutflykt att rekommendera. Men ni ska INTE åka till Giftun Island. Det är verkligen inte speciellt bra snorkling. Kommer man ut en bit finns det mycket. Ofta kan man boka utflykt där utrustning och en god lunchbuffé ingår. Det finns dykcenter i vartenda hörn, så är bara att kolla med dem. Men kolla först att inte tour operatorn står på svarta listan och att de har en bra inställning till hur de hanterar Röda havets marina liv. Här kan man läsa en del om det.

Jag tycker Hurghada är en fantastisk stad som dessutom ligger otroligt vackert.
 
Här blir det Sardinien i oktober. Hoppas på ok väder, men tror att det finns mycket att göra ändå. Återkommer med rapport! :)
Åh, jag älskar Sardinien! Om ni har möjlighet så rekommenderar jag starkt ett besök på en fantastisk vin & hästgård som ligger mitt på ön, några timmars körning sydöst om Alghero. Jag har varit där på ridresa en gång och passade sedan på att hälsa på när vi var tillbaka på ön på "vanlig" semester ett par år senare. Det är verkligen paradiset på jorden om man gillar mat, vin, hästar och natur! Tror inte jag får skriva ut namnet här, men skicka PM om det låter intressant :)
 
Jag söker Madrid-tips! Ska åka dit en långhelg i början av oktober. Vad får jag inte missa? Är framförallt intresserad av en tapastur av något slag, vet att det finns en del guidade sådana att välja på. Någon?
 
Jag söker Madrid-tips! Ska åka dit en långhelg i början av oktober. Vad får jag inte missa? Är framförallt intresserad av en tapastur av något slag, vet att det finns en del guidade sådana att välja på. Någon?
Jag har noll koll på guidade tapasturer tyvärr, har aldrig varit på något sådant (och äter nästan aldrig tapas när jag är där, annat än de man får med ölen i en bar liksom).

Däremot kan jag tipsa om annat om du vill det :). Vet inte vad du är ute efter mest såklart men kan tipsa lite generellt :). Madrid har inga egentliga sights sådär tycker jag, som exempelvis Barcelona har. Däremot är det världsbäst när det gäller mat och drinkar och häng liksom. La Latina är sjukt trevligt för sånt, likaså Malasaña. Mercado de San Miguel kan verka turistigt men är faktiskt sjukt bra - god mat och schysst stämning. Många madrileños träffas där för en öl eller mat. Om du gillar konst är Prado ett måste, Retiro är lite överskattat men glaspalatset är väldigt vackert, Plaza Mayor är SÄMST för mat men väldigt vackert så det bör man inte missa. Barrio de las letras gillar jag också för en drink och lite mat, särskilt ställena runt Plaza Santa Ana. För att gå ut och festa är absolut Chueca (HBTQ-barriot) och Malasaña bäst tycker jag, men det beror ju på tycke och smak. Det finns även ett helt fantastiskt bra sunkigt karaokeställe nära Gran Vía :D. Generellt är dock Gran Vía gräsligt tycker jag och bör mest undvikas - så mycket folk och bilar och pollution och urk bara. Men det finns ett stort HM där och Primark och man är intresserad av sånt, samt ett riktigt bra Casa del libros.

Slutligen: mycket pickpockets på tuben så håll koll på väskor och fickor. Tuben är superenkel att navigera för övrigt och är billigt och bra. Puerta del Sol är jäkligt busy och packat med turister och folk så så där brukar jag aldrig vara. Det finns ett churreria nära där som är gammalt och väldigt känt men det brukar vara långa köer och jag känner ingen som tycker att deras churros är så mycket bättre än nån annans.

Hojta om du har några frågor och ha det så jättetrevligt! Madrid är en sån grymt fin stad tycker jag, världsbäst för umgänge och att bara ha det riktigt trevligt :).

Och just ja: Borde vara en självklarhet men flikar in det ändå: Snälla undvik tjurfäktningsturism (souvenirer eller besök). Det är så synd att turister stödjer sånt.
 
Jag har noll koll på guidade tapasturer tyvärr, har aldrig varit på något sådant (och äter nästan aldrig tapas när jag är där, annat än de man får med ölen i en bar liksom).

Däremot kan jag tipsa om annat om du vill det :). Vet inte vad du är ute efter mest såklart men kan tipsa lite generellt :). Madrid har inga egentliga sights sådär tycker jag, som exempelvis Barcelona har. Däremot är det världsbäst när det gäller mat och drinkar och häng liksom. La Latina är sjukt trevligt för sånt, likaså Malasaña. Mercado de San Miguel kan verka turistigt men är faktiskt sjukt bra - god mat och schysst stämning. Många madrileños träffas där för en öl eller mat. Om du gillar konst är Prado ett måste, Retiro är lite överskattat men glaspalatset är väldigt vackert, Plaza Mayor är SÄMST för mat men väldigt vackert så det bör man inte missa. Barrio de las letras gillar jag också för en drink och lite mat, särskilt ställena runt Plaza Santa Ana. För att gå ut och festa är absolut Chueca (HBTQ-barriot) och Malasaña bäst tycker jag, men det beror ju på tycke och smak. Det finns även ett helt fantastiskt bra sunkigt karaokeställe nära Gran Vía :D. Generellt är dock Gran Vía gräsligt tycker jag och bör mest undvikas - så mycket folk och bilar och pollution och urk bara. Men det finns ett stort HM där och Primark och man är intresserad av sånt, samt ett riktigt bra Casa del libros.

Slutligen: mycket pickpockets på tuben så håll koll på väskor och fickor. Tuben är superenkel att navigera för övrigt och är billigt och bra. Puerta del Sol är jäkligt busy och packat med turister och folk så så där brukar jag aldrig vara. Det finns ett churreria nära där som är gammalt och väldigt känt men det brukar vara långa köer och jag känner ingen som tycker att deras churros är så mycket bättre än nån annans.

Hojta om du har några frågor och ha det så jättetrevligt! Madrid är en sån grymt fin stad tycker jag, världsbäst för umgänge och att bara ha det riktigt trevligt :).

Och just ja: Borde vara en självklarhet men flikar in det ändå: Snälla undvik tjurfäktningsturism (souvenirer eller besök). Det är så synd att turister stödjer sånt.
Åh men tusen tack kära du! Nu ska jag dit med föräldrarna mina, så jag vet inte hur aktuellt det blir med party (tanken på min far i en karaokebar är dock ytterst underhållande), men massor av bra info annars! Och drinkar dricker vi gärna! Många!

Den här med guidade tapasturer är något vi hörde om genom bekanta men det är rätt dyrt, så därför undersöker vi om det finns alternativ. Det lutar dock mot att vi tar saken i egna händer och mumsar loss på diverse kvarterskroger istället!

Tusen tack igen, återkommer om (när) jag har fler frågor!

Och just det ja, det där med tjurfäktning är ungefär det mest vidriga jag kan tänka mig, så det behöver du inte vara ett dugg orolig för att vi ska stödja!
 
Undertecknad + sambo planerar en veckas semester i slutet av denna månaden eller under nästkommande. Men vi har beslutsångest gällande vart vi ska ta vägen!
Jag är sugen på någon grekisk ö, men det finns ju hur många som helst att välja mellan?!
Sardinien ser också fint ut tycker jag! (Sambon är mer sugen på Kroatien.)

Krav: Hyfsat varmt, gemytligt/mysigt, chans till vackra vyer/saker att se och åtminstone någon fin badvänlig strand med turkost vatten. Helst inte alltför extremt "turistigt".
Gärna möjlighet att vandra i fin natur och hyra bil och åka runt på egen hand.

Jag har aldrig åkt på "solsemester" innan så är helt novis!
Någon som kan rekommendera något?! :)
Vi var väldigt nöjda med Sicilien, förvisso var vi där i somras, men det uppfyllde de kraven ni verkar ha.
 
Jag behöver tips angående boende i NYC!

Vi funderar angående airbnb just för att jag tror att det blir billigare än hotell men ändå okej standard? Eller är jag helt fel ute?
Har läst att ska man bo på hotell bär man välja de dyrare då dom som ligger lägre i pris kan ha både vägglöss och kackerlackor och sådant klarar jag mig utan, tack.
Men eftersom jag aldrig ens varit i USA vet jag såklart inte om det stämmer.

Hur har ni bott i NYC? Någon som hyrt via airbnb där?

Vi ska vara där i en vecka så jag tror att hotell blir alldles för dyrt. Vi kommer ändå att äta all mat inkl frukost ute så lägenhet skulle passa utmärkt.

Nästa fråga - var sjutton ska man bo? På Manhattan? I Williamsburg?
 
Bokade precis en långhelg på Irland i början på november, har min bästa vän där så det är andra gången jag besöker ön. Hon bor på Nordirland men vi planerar en tripp västerut, kanske Galway och Cliffs of Moher. Längtar så grymt mycket, vi ses alldeles för sällan!

Utöver det tänkte jag ta en shopping-tripp till Malmö med min syster i december och en tur till London med min sambo i början av nästa år. Fyller dessutom 30 i mars och skulle gärna vilja åka bort men vet inte i vilken form, dvs. med/utan barn, sol/stad etc.
 
Jag var i Hurghada nära en månad december 2015 - januari 2016. Hade tänkt åka dit igen i september, men det är tydligen så lite turister där att "vårt" dykcenter tillfälligt stängt sin Hurghada-branch. Så nu blir det så att vi flyger till Hurghada och sedan åker bil ner till Marsa Alam och dyker där.

Om snorkling: ett fåtal hotell har fortfarande snorklingsbara husrev. Jag vet att två av dessa är Arabella och Arabia som ligger längs vägen som förbinder El Dahar (gamla stan) och Sekalla. Annars är båtutflykt att rekommendera. Men ni ska INTE åka till Giftun Island. Det är verkligen inte speciellt bra snorkling. Kommer man ut en bit finns det mycket. Ofta kan man boka utflykt där utrustning och en god lunchbuffé ingår. Det finns dykcenter i vartenda hörn, så är bara att kolla med dem. Men kolla först att inte tour operatorn står på svarta listan och att de har en bra inställning till hur de hanterar Röda havets marina liv. Här kan man läsa en del om det.

Jag tycker Hurghada är en fantastisk stad som dessutom ligger otroligt vackert.
Tack för lite info, vi kommer att prioritera hotell för barnen, så vi har bokat här (som ligger inom vår budget); http://www.booking.com/hotel/eg/lillyland-beach-club-resort.sv.html . men hoppas komma ut lite i alla fall ett par dagar i havet på snorkling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 337
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 471
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 824
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 981
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp