Resmål i Januari

Libra

Trådstartare
Jag funderar på att bjuda sambon på en resa i Januari då han fyller jämnt. Det vi har funderat på hittills (han vet dock givetvis inte om det förstnämnda) är Prag, Paris, Rom, Kina, Japan... Eller ja, det är främst dit han vill åtminstone. Han vill se världen, jag hade hellre velat åka till något varmt ställe -dock får det inte vara för soligt för min del för tillfället då min medicin kan göra mig ljuskänslig men det har hittills fungerat bra i soliga Sverige.

Nyligen var vi i London, ett ställe som han har drömt om att åka till. Så ja, helt enkelt berömda städer. Jag tror att ni har fått en uppfattning.

Min tanke är att Paris kanske har lite väl kasst väder i Januari för att man ska kunna njuta av resan? Är något annat resmål bättre under just denna årstiden? Bra väder kan man ju aldrig garantera, men exempelvis Rom kanske hade varit bättre?

Tankar och åsikter är varmt välkomna! :)
 
Sv: Resmål i Januari

Har aldrig varit i Paris, men Rom är fint i januari. Väldigt fint faktiskt. Våren är på plats och apelsinerna är mogna på Via Veneto.
 
Sv: Resmål i Januari

Har aldrig varit i Paris, men Rom är fint i januari. Väldigt fint faktiskt. Våren är på plats och apelsinerna är mogna på Via Veneto.

Vår i Rom i januari? Näe inte direkt.

Rom kan ha rätt behagligt väder i januari, men det kan även vara nollgradigt och snöblandat regn. Ingen europeisk storstad har direkt behagligt väder i januari. Rom är trevligast mars-maj och sep-okt, precis som många andra europeiska städer.
 
Sv: Resmål i Januari

Jag har tillbringat delar av januari i Rom de två senaste åren plus ytterligare några år det senaste decenniet och min uppfattning är att vädret ofta är mycket behagligt.

Naturligtvis beror det på hur man definierar ordet vår, men jag brukar dricka morgonkaffet på balkongen utan ytterkläder, äta lunch på terrassen i samma stass, gå på stan i vårkappa och solglasögon. För mig är det vårigt. är det ofta full fart på. Åker man efter trettonhelgen är det dessutom hyfsat lugnt.

Visst regnar det ibland, men snöblandat har jag varit med om en gång. Sedan var det ju det stora snövädret för ett par år sedan. Jag åkte hem precis innan det kom.

Det är väl också individuellt när man tycker en stad är trevligast? Jag åker helst till Rom jul - mars eller oktober.
 
Sv: Resmål i Januari

Tack för input Myrten! :)

Tar gärna emot fler alternativ och åsikter -resmålet måste alltså inte vara inom Europa eller så. Däremot vill jag ha en stor chans till bra väder, dvs uppehåll och inte alltför stor risk för massa regn eller snöstorm :p
Det är i slutet av Januari som är aktuellt.
 

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839
Äldre Jag och mor min tänkte åka iväg i början på september, 5-7 dagar. Ett relativ billigt resmål där maxbudget ligger på någonstans runt...
2
Svar
24
· Visningar
1 710
Senast: Tousse
·
Äldre Jag, mamma och lillebror (14 år) tänker lämna landet i mellandagarna/nyår, men vi vet inte var - så nu vänder jag mig till er :D Vi...
Svar
19
· Visningar
1 435
Senast: Ponsse
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 509
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp