Retrievertråden

Lite linjer till vatten igår :) Vi har byggt upp denna under några träningspass nu, dels för att få en trygghet i den och eftersom den är lite knixig. Han har bra drag till vatten, så det känns som att det hjälper upp hans sug på linjen.
Dummien ligger på en liten ö i en liten damm (dammen är kanske 13-15m bred, så de måste simma till ön) men dammen är dold från skickplatsen. Jag gick ut första linjen som jag skickade på (man ser att jag skickar honom lite snett på filmen och att han faller in i det gamla spåret efter typ 10-15m) och andra skicket gick jag till skickplatsen i en vid båge för att han skulle få 10-15m ospårad linje innan han fick trygghet i den spårade linjen. Funkade enligt plan! Lyssnar man noga hör man plasket när han kastar sig i :D

 
Lite linjer till vatten igår :) Vi har byggt upp denna under några träningspass nu, dels för att få en trygghet i den och eftersom den är lite knixig. Han har bra drag till vatten, så det känns som att det hjälper upp hans sug på linjen.
Dummien ligger på en liten ö i en liten damm (dammen är kanske 13-15m bred, så de måste simma till ön) men dammen är dold från skickplatsen. Jag gick ut första linjen som jag skickade på (man ser att jag skickar honom lite snett på filmen och att han faller in i det gamla spåret efter typ 10-15m) och andra skicket gick jag till skickplatsen i en vid båge för att han skulle få 10-15m ospårad linje innan han fick trygghet i den spårade linjen. Funkade enligt plan! Lyssnar man noga hör man plasket när han kastar sig i :D


Jätteduktig 😄
 
Vi tränar på här hemma. Jag har anmält till ett WT men vi får se om vi kommer med. Unghunden har någon knäpperiod nu när hon inte tar någonting speciellt seriöst så vi ligger lite lågt med apporteringen, men den svarta är desto duktigare.

Det har tagit tid att lära sig henne för hon är väldigt hormonellt styrd när hon arbetar... vissa perioder är hon så taggad så hon skriker av frustration och vissa perioder måste jag belöna med den fantastiska jätteroliga kalasbollen för att hon överhuvudtaget ska ha någon fart tillbaka till mig. Däremellan är hon superfin och fokuserad och arbetar snabbt och effektivt. Synd att de inte planerar prov och tävlingar efter hennes löpcykel. :p Just nu är hon fin, så jag hoppas hon kommer med på WT innan hon kommer in i sin loja period... kul med tik osv. :cautious:
 
Imorgon är det bara tre veckor kvar, @AraSlei :nailbiting: Hur känns det?

Jag har inte hunnit känna efter ännu. Det är ju långt kvar :angel:
Jag har (förhoppningsvis, om det blir av) ett apporteringsprov hos JRK nästa helg och sedan tänkte jag starta på SGLs sommarträff helgen därpå. Har anmält till Novice, men tror jag fegar ur på det och byter till Puppy i stället (unghundar upp till 24 mån) :D
 
Blev att ställa in planerna att åka till unghundsderbyt när jag fick jobb. Ska ha upplärningsdag den 9:e och kände väl ändå att det var lite väl omständigt för mig att lyckas ta mig dit. Får hoppas att jag istället hunnit få information om att jag blir med valp, så har jag någon glädje att leva på ändå. :angel:
 
Jag har inte hunnit känna efter ännu. Det är ju långt kvar :angel:
Jag har (förhoppningsvis, om det blir av) ett apporteringsprov hos JRK nästa helg och sedan tänkte jag starta på SGLs sommarträff helgen därpå. Har anmält till Novice, men tror jag fegar ur på det och byter till Puppy i stället (unghundar upp till 24 mån) :D

Men dåså, då tar ni ju unghundsderbyt av bara farten. :D För en oinvigd: vad är kriterierna för Novice?
 
Blev att ställa in planerna att åka till unghundsderbyt när jag fick jobb. Ska ha upplärningsdag den 9:e och kände väl ändå att det var lite väl omständigt för mig att lyckas ta mig dit. Får hoppas att jag istället hunnit få information om att jag blir med valp, så har jag någon glädje att leva på ändå. :angel:

Vilka prioriteringar! :mad::D
 
Vilka prioriteringar! :mad::D

Hade ju så gäärna åkt på derbyt! En uppfödare jag verkligen gillar och blivit lite tight med ska dit och hade varit så kul att träffa henne igen (även om jag träffade henne bara för någon vecka sedan). Sen vet jag att två valpar från kaktiken ska starta så hade ju velat se dem också. :cautious:
 
Men dåså, då tar ni ju unghundsderbyt av bara farten. :D För en oinvigd: vad är kriterierna för Novice?

Helt ärligt vet jag inte riktigt :D Som jag fattat det är det typ en (eventuellt?) enklare variant av ökl, eftersom de bara har två klasser i WT - novice och open. Dock är det t ex dubbelmarkeringar och dirigeringar på ca 50m i novice, och det är ju rätt mycket svårare än ett nkl..
När jag anmälde trodde jag att det motsvarade ett nkl i svårighetsgrad, men det gör det alltså inte. Tror att de har satt in ett Puppy för att få fler att komma, de har ingen officiell klass som heter så. B tyckte att jag skulle anmäla till novice, men hen kan ju vara lite överoptimistisk ibland :D
Sedan har de ju tre klasser i Field Trial - novice, open och all aged stake.
Som jag fattat det är FT-proven alltid jaktligt upplagda med drive/walk up (och jag tror att de alltid är på varmvilt), och WT kan vara både walk up/drive eller stationer, men alltid med dummies.
 
Ahh. Hade glämt hur svårt det var att få tag på vilt. Vill inte ha en hund igen som vägrar. Dock har han redan tagit flera fåglar så känns bra.
 
Ahh. Hade glämt hur svårt det var att få tag på vilt. Vill inte ha en hund igen som vägrar. Dock har han redan tagit flera fåglar så känns bra.

Vilka har du kontaktat? Jag tycker jag ser vilt säljas ofta, men nu när du säger det så har det varit lite tomt på det ett tag... :down:

Jag funderar mest på var tusan jag ska förvara mitt vilt. I vår lägenhet är det omöjligt, frysen är allt för liten och jag har försökt fundera på om vi kan fixa hit en till frys men vi bor alldeles för litet för att någon möbel eller liknande skulle gå in idag. Vi har inte ens plats för en stående växt jag drömt om :arghh:
(Ja, vi ska flytta hehe)
 
Min hund har alltid undvikit att gå i nässlor så på sista tiden har jag kört massa nässelträning, både att hon ska jaga i det och köra närsök.
Sen i går var det en apporttävling på tullgarn, hunden som ALLTID går rakt ut och spikar markeringar (kommer dock inte alltid rakt in), hon bestämde sig för att jaga av alla nässlor innan hon kunde komma in med första apporten. Sen var hon ju såklart tvungen att söka igenom alla nässlor några gånger till innan hon kunde hämta resten O_o

Så nu tror jag det blir lite lydnad och ordförståelse ett tag. Tänker positivt att hon gör det vi tränat på iaf.
 
Vilka har du kontaktat? Jag tycker jag ser vilt säljas ofta, men nu när du säger det så har det varit lite tomt på det ett tag... :down:

Jag funderar mest på var tusan jag ska förvara mitt vilt. I vår lägenhet är det omöjligt, frysen är allt för liten och jag har försökt fundera på om vi kan fixa hit en till frys men vi bor alldeles för litet för att någon möbel eller liknande skulle gå in idag. Vi har inte ens plats för en stående växt jag drömt om :arghh:
(Ja, vi ska flytta hehe)

Pratat med tidigare jägare men de flesta har lagt av, med uppfödaren, viltvårdare och diverse Facebookgrupper. Även vissa retrievergrupper. Nu ska jag prata med makens pappa som jagar älg men han bor 2 timmar från oss så inte direkt första hands valet. Verkar som alla lager sinat lagom till sommaren.
 
Pratat med tidigare jägare men de flesta har lagt av, med uppfödaren, viltvårdare och diverse Facebookgrupper. Även vissa retrievergrupper. Nu ska jag prata med makens pappa som jagar älg men han bor 2 timmar från oss så inte direkt första hands valet. Verkar som alla lager sinat lagom till sommaren.

Jaa, som sagt nu när jag tänker på det verkar det aboslut ha sinat på senare tid. :down:
 
Pratat med tidigare jägare men de flesta har lagt av, med uppfödaren, viltvårdare och diverse Facebookgrupper. Även vissa retrievergrupper. Nu ska jag prata med makens pappa som jagar älg men han bor 2 timmar från oss så inte direkt första hands valet. Verkar som alla lager sinat lagom till sommaren.
Vilket inte är så konstigt med tanke på att det mesta jagas under hösten, så det är läge att fylla frysen då;)

Bor du i Skåne har jag lite som jag kan avvara. Men som sagt, håll er framme på hösten.
 
Vilket inte är så konstigt med tanke på att det mesta jagas under hösten, så det är läge att fylla frysen då;)

Bor du i Skåne har jag lite som jag kan avvara. Men som sagt, håll er framme på hösten.

Jo, jag vet. Men med valp på ingång och icke planerat avlivande av tidigare viltvägrande hund har jag inte ens tänkt på införskaffandet av vilt... Bor i Stockholm, men tack ändå!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
11
· Visningar
978
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
61 62 63
Svar
1 243
· Visningar
79 827
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 102
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp