Retrievertråden

Varför kan det inte vara 8 anmälda bara för att du känner till 6 som ska medverka?

Jag ser också bara 6 st i listan.

Om man däremot gör en sökning efter typ ”Nova scotia” så får man 8 träffar eftersom tollarklubben matchas då. Kanske var så @AraSlei råkade räkna? :)
 
Kurshelg hela helgen lång :bump:
Floyds uppfödare har varit nere och drillat ett helt gäng på våra marker i två dagar. Det var väldigt välbehövligt :laugh: Floyd har kommit in i vår hittills värsta och enda tonårsperiod, och har varit så disträää. Suck! Men - det var ju ändå helt rätt helg att bli disträ på, för nu kunde jag ju få hjälp med det.
Han har varit hopplös när Ladda löpt denna gången, typ legat utanför hennes dörr och gnytt, vaktat henne mot Otis osv. Rejält könsmogen och redo för världen, typ :p
Nåväl, efter att ha fått lite stramare regler (inget nosande, fokus på matte och apporterna, platsas en bit bort för att coola ner sig osv), så blev det mycket bättre bara från lördag till söndag. Igår eftermiddag var han nästan som vanligt, vilket var väldigt skönt. Vi ska köra en "uppstramningsfas" hemma under ett par veckor också, där jag inte ska göra så mycket med honom mer än att träna (och sambon sköta all annan motion och lösspring) för att höja värdet ännu mer på träningen med mig, och att jag verkligen måste lära mig att hålla på mina kriterier med nosande, fotgående osv. Jag låter honom ta lite för många egna beslut emellanåt, och även om jag vill att han ska tänka själv så kan han ju inte göra precis som han vill :D

Vi har också fått hjälp med att bygga upp hans linjer och ska fortsätta fokusera på att han ska vara trygg i ut-tecknet, trygg och stadig vid sidan och fortsatt lydig på pipan.
Han har gjort en del jättefina grejer genomgående under hela helgen - han har varit superlydig på pipan, markerat som en gud och har haft jättefina avlämningar. Vi spände bågen rejält på linjerna, och i dagsläget ligger hans yttergräns på ca 200m till känt område, efter det börjar han tveka. Så nu ska vi nöta nya miljöer, olika avstånd :)
 
Har en vän som ska skaffa jaktgolden för att köra både bruks och apportering? Var hittar man arbetsvilliga och bra jaktgolden?
 
Har en vän som ska skaffa jaktgolden för att köra både bruks och apportering? Var hittar man arbetsvilliga och bra jaktgolden?

Jag letade jaktgolden innan jag började leta tollare. Det är finns tyvärr ett antal udda uppfödare i rasen. Jag gillar inte att ”varna”, men jag kan absolut nämna några namn som man bör vara mer uppmärksam på vad gäller vad de säger. Sen finns det några uppfödare som verkar vettiga också, som jag skulle höra av mig till om jag var din vän. :)
 
Tollingjaktprov i söndags, spännande som alltid. Två hundar tog championatet, vilket är lite spännande - vet inte om det hänt innan att två hundar tagit det samma dag. Finns ju inte så många tollingjaktprovschampions. Hanarna jag tittade på som jag hoppas få valp från (far och son), gjorde mycket fint ifrån sig. Pappan knep ett 2:a pris i ökl, men fram till missen såg det helt klart ut att vara ett 1:a pris, för jäklar vad häftigt han jobbar. Sen kom en miss som drog ner prisvalören (vilket såklart var helt korrekt bedömt av domaren).

Sonen knep 1:a pris både lördagen och söndagen i ökl, så han är kvalad till elit, knappt 3 år gammal. Hans syster debuterade i elitklass igår och fick med sig ett 3:e pris (tror jag?) hem.

Uppfödaren jag var där för att träffa startade sin lilla nya stjärna, de tog också två raka 1or fast i nybörjarklass. Så nu har hon två ettor på tollingjaktprov i nybörjarklass och så även en 1:a som hon fick i sin debut på jaktprov, fast då retrieverjaktprov. Ska bli spännande att följa henne framöver, hon är inte ens två än. :D
 
Kunde inte hålla mig från lite träning igår, även om vi kört hela helgen.. inte var Floyd ledsen för det :D vi påbörjade en linje till ön i den lilla dammen vi har på marken under kursen, så jag fortsatte på den igår. Vi har knappt tränat vatten tidigare eftersom han blir lite het vid vatten, så våra avlämningar är sisådär. Perfekt att utnyttja vattnet som dragplåster för linjerna dock!
Det gick fint igår, han droppade dummien i första avlämningen, sedan backade jag typ 30m från dammen när han var på väg in och då höll han så fint utan ruskande, hela vägen in tills jag tagit den.

Blöt hund kommer rusande :D
94FE1B6E-4465-4D98-A61E-116C9BAF9A1A.jpeg
 
Min Doris är ju tyvärr inte riktigt skottfast :(. Blir dock betydligt bättre med träning så idag tog jag med mig apportkastaren ut och avslutade träningspasset med att hon fick leka med kompisarna medans jag gick iväg en bit och sköt.
Sköt fyra gånger och varje gång kom hon farande och sprang fram till kastaren och kollade vad som hände. Sen tillbaka till kompisarna men valde att springa till min ryggsäck som stod uppfälld.
Sista gången la jag en dummie bredvid kastaren som hon tog och lämnade av till min kompis som stod kvar vid sina hundar.
Klart bättre än i höstas men fortfarande ett visst stresspåslag.
Avslutade med att kasta några dummies väldigt kravlöst till hon var helt lugn igen och sen åkte vi hem. Trött hund nu så det kostade nog på.

Tänkte fortsätta med samma upplägg framöver och försöka avdramatisera smällandet på så sätt.
 
Hade en himla bra träning med en kompis igår :) vi gjorde en av övningarna som min uppfödare hade med på kursen. Inget märkvärdigt egentligen, men syftet är att träna fotgående och vändningar, samt linjer. Om man tänker en fyrkant så går man ut med dummies i alla hörn och man utgår från mitten och går som i ett kryss dvs inte som när man kör den klassiska fyrkanten för linjetag. Både min och kompisens hund är lite heta, så vi valde att alltid vända ifrån de nyss utlagda dummiesarna och sedan antingen gå tillbaka till mitten och vinkla och skicka på något av områdena som låg i vinkel från det senast kastade eller bara vända och sedan skicka hela linjen upp till motsatt hörn. Mycket gående för att lägga ut i alla hörn som blev tomma snabbt :D
Det blev verkligen bra för våra hundar, båda var lugna, samlade och koncentrerade. Ingen tonårsdisträhet från Floyd alls, mycket nöjd med honom :up:

I morgon kommer det hit ett gäng wachtlar för att träna apportering, det ska bli kul :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
80 056
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 102
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp