Retrievertråden

Tassar lite här för att lära mig mer och tänkte be om bokråd, eftersom jag har hela sommaren att läsa in mig på. :angel: Vilken bok skulle ni rekommendera som ingång till apportering? Grunderna helt enkelt? Eller flera böcker, som sagt en hel sommar med hundabstinens framför mig. :idea:
 
Tassar lite här för att lära mig mer och tänkte be om bokråd, eftersom jag har hela sommaren att läsa in mig på. :angel: Vilken bok skulle ni rekommendera som ingång till apportering? Grunderna helt enkelt? Eller flera böcker, som sagt en hel sommar med hundabstinens framför mig. :idea:

Jag läser (om) apportering till vardag och fest. Tycker den är bra för en newbie som jag är. :D
 
Ikväll ska vi ses ett par stycken och köra b-provsträning :bump: Jag har inte vågat anmäla till något b-prov än, så det blir väl en liten fingervisning om vi är redo för start eller inte under kvällens träning :)

Ja, det blev ju ingen b-provsträning eftersom vi åkte och parade i stället. Så nu har jag garaget fullt med tinat vilt som jag får försöka hinna träna med i morgon :D
 
Vi tränade linjetag med vilt och dummies igår.
Doris tyckte grågåsen var på tok för stor, och jag är böjd att hålla med henne:o:D. I övrigt gick det bra. Insåg dock att jag behöver träna närsökssignal, nån som har tips på bra övningar?
Träningskompisens labbe fick upp bättre driv med vilt så det ska vi fortsätta med. :up:

Vi åkte hem med nöjda hundar som fick avsluta med att bada lite. Eller labben badade och min vadade.... jag har en golden som inte gillar vatten nåt värst. :cool:
 
Vad kul att det fungerade och blev bättre driv med vilt @Loppanhellqvist :up:

Gällande närsöket hade jag nog börjat om från början :) Det känns som en signal som man får underhålla ständigt för att hjälpa dem att komma ihåg att lyssna och att hålla området :p
 
Första försöket att lägga in film från insta, bear with me......
Tredje skicket till samma ställe. Gick på två klockrena innan, sen gick vi lite jägarfot och jag skickade lite längre ifrån. Idag är hon dyr 😘

Efter det fick hon ett dolt linjetag ner på en stig i skogen. Sprang förbi först men fick vittring efter typ en sekund och vände. 😊👍

Tränade även närsökssignal, kan konstatera att föremålssök funkar mycket bättre än godis.. att jag aldrig lär mig 😁🙈. Hon har så jäkla dåligt godisdriv, så det är i stort sett alltid lika bra att gå direkt på dummies eller leksak.
 
Lite amatörapportering idag. Det är kul att springa och hämta men ibland skulle hon hellre vilja leka med dummyn i stället för att lämna den till mig. Får nog trappa upp belöningen.

Snyggt! :) ett tips kan vara att kalla in direkt när hon tagit dummien, så att hon tänker ”hem!” så fort hon greppat den. Hon har härlig fart ut!
 
Första försöket att lägga in film från insta, bear with me......
Tredje skicket till samma ställe. Gick på två klockrena innan, sen gick vi lite jägarfot och jag skickade lite längre ifrån. Idag är hon dyr 😘

Efter det fick hon ett dolt linjetag ner på en stig i skogen. Sprang förbi först men fick vittring efter typ en sekund och vände. 😊👍

Tränade även närsökssignal, kan konstatera att föremålssök funkar mycket bättre än godis.. att jag aldrig lär mig 😁🙈. Hon har så jäkla dåligt godisdriv, så det är i stort sett alltid lika bra att gå direkt på dummies eller leksak.

Snyggt! :up:
 
Snyggt! :) ett tips kan vara att kalla in direkt när hon tagit dummien, så att hon tänker ”hem!” så fort hon greppat den. Hon har härlig fart ut!
Tack för tipset. Jag har inte ens tänkt på att kalla in från början. Har nog tänkt att hon ska komma "automatiskt" så jag ropar bara om hon saktar in eller tar en omväg.
 
Vi var ju och tränade för en väldigt trevlig och duktig tränare igår. Jag och sambon körde varsin hund. Otroligt bra träning! Vi fick massor av bra tips och hundarna gick jättebra. Den som imponerade allra mest var faktiskt min ettåring. Det kändes som att hon för första gången riktigt insåg vad det handlar om och hon var hela tiden mån om att helt outtröttligt göra sitt bästa samtidigt som hon var styrbar och uppmärksam. Och lugn! Jag tror det kommer bli en riktigt bra hund... sedan det att hon knappt var trött när vi kom hem. :confused: Vi andra tre kunde knappt gå rakt men lilla unghunden som aldrig tidigare tränat i grupp på det här viset var i princip oberörd.

Min fyraåring gjorde det hon skulle, och låg med hakan i marken mellan jobben, så jag får vara nöjd. Vårt samarbete brast ibland - jag körde henne knappt förra året så jag märker att vi behöver träna ihop oss lite.
 
Vi var på träning i Halmstad i fredags.
Väldigt lärorikt å kul. De som va katastrof förra kurstillfällen var riktigt bra nu :) Kul att saker bli bättre. Men fortfarande mycket att arbeta på å mycket ja måste lära mej för att kunna föra Asta på bästa sett, men framåt går det :)

Här lite bilder från stranden igår!
PY9Q6XQ.jpg


l1twWcF.jpg


sDf5ba9.jpg


zC3Gevc.jpg


vI5kVAS.jpg


eLNnDrE.jpg
 
Jag kan ha råkat köpa några supersmå och söta dummiesar när jag var inne och skulle köpa foder :o :Men tänkte att jag kunde köra lite närsök med dem iom storleken, för det är ju typ omöjligt med stora dummiesar (väl?! :angel: :D)

Har ni någon övning som inte är närsök, där pyttesmå kommer till sin rätt? :)
 
Jag kan ha råkat köpa några supersmå och söta dummiesar när jag var inne och skulle köpa foder :o :Men tänkte att jag kunde köra lite närsök med dem iom storleken, för det är ju typ omöjligt med stora dummiesar (väl?! :angel::D)

Har ni någon övning som inte är närsök, där pyttesmå kommer till sin rätt? :)
Jag använder såna små till allt:D de är ju så enkla att ha i fickan, jag brukar köra fritt sök med dem framförallt, och ja närsök (man behöver inte ha små för närsök).
Min hagalna trycker gärna in 2-3 smådummies i munnen samtidigt, så jag har fått träna mycket på att hon bara ska ta en i taget oavsett storlek.
 
Jag använder såna små till allt:D de är ju så enkla att ha i fickan, jag brukar köra fritt sök med dem framförallt, och ja närsök (man behöver inte ha små för närsök).
Min hagalna trycker gärna in 2-3 smådummies i munnen samtidigt, så jag har fått träna mycket på att hon bara ska ta en i taget oavsett storlek.
Jag kommer garanterat tappa bort några om jag gör ett större sök (Svansson är inte så uthållig :o :D) men det kan vara kul att testa iaf!

(Och jag vet såklart att det inte behöver vara små vid närsök, det var mer att jag behövde motivera mitt shoppande med att dom stora är lite klumpiga :angel: :D)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
53 54 55
Svar
1 097
· Visningar
69 675
Senast: Brie
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 611
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp