Rhodesian Ridgeback.

Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jag förstod inte riktigt vad som var bra med de där MH-protokollen? :crazy:

Det är två medelmåttliga protokoll, inget mer. Och kallas det där för BRA inom RR-världen så förstår jag att du anser att rasen som den ser ut idag faktiskt är bra.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jag förstod inte riktigt vad som var bra med de där MH-protokollen? :crazy:

Det är två medelmåttliga protokoll, inget mer. Och kallas det där för BRA inom RR-världen så förstår jag att du anser att rasen som den ser ut idag faktiskt är bra.

Vad är det som inte är bra då? :crazy: på dig själv du.
Jag kallar dessa bra eftersom jag vet att det är bra hundar och jag såg dem beskrivas, även beskrivaren tyckte detta var två bra RR (och det var en schäfermänniska).

Hur skulle du själv tycka att ett bra protokoll ska se ut då? - och då menar jag ett bra RR protokoll. Eller tycker du alla bra MH ska se likadana ut oavsett om det är en rottis, en schäfer eller en jack russel som genomgått den?

Kan berätta att en av deras kullsyskon gjorde ett annars bra MH men fick betyget 1 5 1 1 1 på moment 6. Det är inte bra för det är inte rastypiskt - kanske hade du tycket det var bra hos t ex en malle?

Sen går det ju inte att säga att en hund är si eller så genom att läsa ett protokoll heller....
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jag håller med om att man inte skall stirra sej blind på ett eller två Mh:n och absolut INTE jämföra resultatet med vad vi förväntar oss av en aktiv BRUKS-hund.

Men... när sammanställningen av Mh:n för RR ser ut så här:
http://www.genetica.se/_mh_data/rhodesian.pdf

Och visst! Det är en "jakt-hund" som inte skall vara dumdristig, analysera innan den "går fram" till något okänt osv.

Men exakt samma kriterier gäller ju för vår svenska Jämthund idag! Och där ser sammanställningen ut så här:
http://www.genetica.se/_mh_data/jamthund.pdf

Jag VET att detta är två helt olika hundtyper - men i ditt tidigare inlägg så var orsaken till deras dåliga Mh-resultat bla var den bakomliggande användningen som jakthund mot bla lejon och andra farliga djur.

/Swat
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Vad är det som inte är bra då? :crazy: på dig själv du.
Jag kallar dessa bra eftersom jag vet att det är bra hundar och jag såg dem beskrivas, även beskrivaren tyckte detta var två bra RR (och det var en schäfermänniska).

Hur skulle du själv tycka att ett bra protokoll ska se ut då? - och då menar jag ett bra RR protokoll. Eller tycker du alla bra MH ska se likadana ut oavsett om det är en rottis, en schäfer eller en jack russel som genomgått den?

Kan berätta att en av deras kullsyskon gjorde ett annars bra MH men fick betyget 1 5 1 1 1 på moment 6. Det är inte bra för det är inte rastypiskt - kanske hade du tycket det var bra hos t ex en malle?

Sen går det ju inte att säga att en hund är si eller så genom att läsa ett protokoll heller....

Att ha 1 5 1 1 1 på moment 6 är väl fasiken inget bra? Det är bra att du antar att det skulle vara bra hos en malle. När det är dåligt hos ALLA raser oavsett grupp.

Ja jag hade velat sett lite mer jaktlust iallafall samt att gripandet inte försämrades ifrån första och sista leken.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Vilken tur att jag inte sagt att RR ska ha samma MH-protokoll som en bruksschäfer då! ;)
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jag VET att detta är två helt olika hundtyper - men i ditt tidigare inlägg så var orsaken till deras dåliga Mh-resultat bla var den bakomliggande användningen som jakthund mot bla lejon och andra farliga djur.

/Swat

Nej, jag har inte försvarat någons dåliga HM-resultat, dock har jag sett både en och 50 RR beskrivas och många gånger är det så att ingen siffra passar men beskrivaren måste ju sätta en nuffra på hunden ändå.

T ex det som Aliide sa att "man måste locka och pocka på hunden", det är ju inte alltid man måste det trots att det står så bakom siffran.
T e x dumpe - jag vet flera hundar som gått nästan ända fram men inte helt utan hjälp och sedan går de ända fram när föraren satt sig på huk (utan att "locka och pocka") men likförbenat så får hunden siffran 2 på 6c. RR är ju en försiktig och reserverad ras (det kan vi väl vara överens om nu va? Eftersom det även står i standarden som ni förnekade att det gjorde) och det är inte konstigt att de inte springer rakt på fram till något som de uppfattat som obehagligt utan på RR-maner så går de nästan fram men stannar där och pejlar av läget - det finns dock ingen siffra som beskriver det.
Samma gäller med skramlet. Jag har sett flera hundar som går så pass långt fram att de i princip nosar på skramlet (förlänger halsen) men ändå på ett visst avstånd men det finns ingen siffra för det heller. Antingen går man fram eller inte liksom.

Sen så är det ju stor skillnad på vem som beskriver. Jag vet en som satte 3 eller sämre på skott på alla hundar som ens vågade reagera på skottet. Enligt denne var en hund skottfast enbart ifall den inte reagerade alls (=i princip döv då) medans en annan beskrivare tyckte det var helt ok att hunden reagerade så länge den inte låste sig.

Därför menar jag, som jag redan sa för åtskilliga inlägg sedan, att man nog måste varit med själv och sett en viss hund beskrivas för att kunna uttala sig om hur den hunden var under ett visst moment.

Jag är absolut ingen MH-expert, däremot vet jag hur en BRA (=rastypisk) RR ska vara och jag vidhåller att det är inte jättesvårt att hitta en sund RR om man bara lägger lite effort på det - men det gäller ju som sagt med alla raser, man kan inte köpa första bästa och bara hoppas på att det ska bli bra.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jag VET att du inte sagt det! :D Ville bara försöka förtydliga för Zoya att även vi är kapabla att läsa ut mer ur ett Mh än om det är en bra brukshund eller ej!

Jag Mh:ar alla mina hundar (eller L-testar) ÄVEN labbar och sällskapshundar! ;) Och är fullt kapabel att läsa ut vilka "röda trådar" som finns för mina avkommor, eventuella linjer som intresserar mej och/eller linjer som har styrkor/sveghater som jag vill ha/vill undvika.

/Swat
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Ja jag hade velat sett lite mer jaktlust iallafall samt att gripandet inte försämrades ifrån första och sista leken.

Är det önskvärt inom rasen att förfölja ett byte som springer iväg? Eftersom du vill ha mer av det menar jag?
Det man ska tänka på är ju att det ska följa rasstandarden, inte vad man som enskild individ vill ha i sin hund.
Du tycker inte det är bra om hunden inte har jaktlust men det betyder ju enbart att den hunden inte passar dig, inget annat.

Som sagt, MH-protokollen speglar inte verkligheten i så stor utsträckning men det som jag märkt under alla MH jag sett (olika RR) är att hunden oftast jagar första gången men andra gången har den fattat att detta är fejk och inget att lägga onödig kraft på.
De är ju avlade för att utstå stora påfrestningar på savannen (hetta, hård miljö osv) och ska inte lägga kraft och energi på oväsentligheter. En hund som tog ut sig på onödigt tjafs orkade inte igenom en hel dag och gallrade ut sig själv. Det är precis som det ska vara helt enkelt.

Dessutom är inte RR så pigga på att kampa med trasor osv, de har helt enkelt inte det i sig - därav det är en ras som är svårare att träna med för de är inte lika lättmotiverade som många brukshundar.
Därför försämras ofta kampen till sista momentet. Hunden tycker helt enkelt att "detta har vi ju redan gjort, kan du inte hitta på något nytt, roligare istället".

Sen tycker jag själv att ett stort problem är att man beskriver så pass tidigt som vid 12-18 mån ålder. RR är en ras som mognar väldigt sent - man brukar säga att vid 3 års ålder är en RR vuxen mentalt. De har även ofta en s.k "spökålder" runt 12-18 mån ålder då de helt enkelt ser spöken överallt och hormonerna rusar. Därför kan det ofta bli fel om man då ska utsätta hunden för ett MH i samma veva.
 
Senast ändrad:
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jag undrar fortfarande varför RR:en ska bete sig så himla annorlunda mot de andra raserna som jagar ungefär likadant? Du verkar ju kunna rasen så pass, kan du inte berätta?

Sedan undra jag varför den ska vara reserverad mot död omgivning? Att dom ha rintegritet mot folk och ev andra hundar är en sak, men jag ser inte hur det går hand i hand med att inte vilja gå fram till ett tygstycke.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Det känns inte som att vi kommer komma lägre här!

MH är en test framtagen för brukshundar i första hand, men... Hur kan det då komma sej att vi med andra ICKE bruksraser inte har samma problem som er med RR?
Mina labbar passar absolut inte alltid in i mallen för de exakta rutorna på ett MH, långt ifrån i vissa fall. Men för den skull så säger jag ju inte att MH:t inte speglar verkligheten!
Att vissa detaljer blir fel på vissa hundar, fine! Men så är det inom ALLA raser!

Som du berskriver det så är det ju "fel" på ALLT ANNAT än hundarna! Testen som sådan, protokollet, beskrivarna osv.
Och DET tror jag INTE på!

/Swat
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jag undrar fortfarande varför RR:en ska bete sig så himla annorlunda mot de andra raserna som jagar ungefär likadant? Du verkar ju kunna rasen så pass, kan du inte berätta?

Sedan undra jag varför den ska vara reserverad mot död omgivning? Att dom ha rintegritet mot folk och ev andra hundar är en sak, men jag ser inte hur det går hand i hand med att inte vilja gå fram till ett tygstycke.

Men vet hunden från början om att det bara är ett tygstycke då? Är det inte meningen att hunden ska uppfatta "dumpe" som en anfallande person?
Det viktigaste i det momentet är väl hur hunden reagerar efteråt när den väl fattat att det inte är ett hot?

Hur de andra raserna fungera vet jag icke för jag tror aldrig jag träffat på en renrasig jämte t ex. Dessutom har jag för mig att just jämte t ex är en ganska tillgänglig hund medans RR inte är det.
Så det är liksom helt omöjligt för mig att berätta varför RR och jämte är olika eftersom jag kan RR men jag har noll och squad i kunskap om jämtar.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jämför inte med jämten då!
Jämför med någon annan ras - vilken som helst! - som i dina ögon är snarlik - så lik den nu går att bli - en RR i mentalitet/temperament.

/Swat
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Nej, vi kommer nog inte längre, speciellt om du inte läser det jag skriver.

Jag har inte sagt att det är fel på någon, var har jag skrivit det? Jag sa bara att man kan få helt olika siffror på en och samma hund beroende på vem som beskriver. Men det håller du förstås inte med om heller. Hur fick du det till att jag tycker det är FEL på beskrivarna. Poängterade då även att det ultimata är ju då att ha sett själva beskrivningen för att veta exakt hur en viss hund är. Min unga tiks MH-protokoll säger mig inte ett dyft om hur hon egentligen är t ex, hon som är den lugnaste av mina fick en 4:a på aktivitet eftersom hon satte sig och sket under dessa 2 min.

Jag undrar fortfarande vad det är för problem du pratar om? Det ni upplever som problem eller det vi upplever som problem?
Ni upplever ju det som ett problem att en RR inte går rakt på dumpe medans jag inte gör det. Så vad är problemet?
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Jämför inte med jämten då!
Jämför med någon annan ras - vilken som helst! - som i dina ögon är snarlik - så lik den nu går att bli - en RR i mentalitet/temperament.

/Swat

Den som jag vet om som är mest lik är väl dalmatinern - hur deras MH-profil ser ut har jag dock ingen aning om.
Någon annan snarlik ras känner jag inte till.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Det "problem" som jag upplever att du - och några till här inne - ignorera är att många RR har problem med rädslor, dåliga avreaktioner, dåliga "motorer" som driver dem framåt - förutom då könsdriftern som driver hanarna.
Detta kan man läsa ut bla av rasens MH-resultat och för egen del såg jag det även på den mental-helgen där RR var den enda ras som testade.

Att du sedan upplever att jag inte läser det du skriver får stå för dej!

/Swat
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Det "problem" som jag upplever att du - och några till här inne - ignorera är att många RR har problem med rädslor, dåliga avreaktioner, dåliga "motorer" som driver dem framåt - förutom då könsdriftern som driver hanarna.
Detta kan man läsa ut bla av rasens MH-resultat och för egen del såg jag det även på den mental-helgen där RR var den enda ras som testade.

Att du sedan upplever att jag inte läser det du skriver får stå för dej!

/Swat

Har jag någonstans förnekat att det finns RR med rädslor? Om Du använder sökfunktionen här på forumet så lär du hitta i varje RR-tråd ett svar från mig där jag säger att man bör se upp med rädslor och med allergier. Men jag motsätter mig starkt att den stora majoriteten skulle dras med dessa problem. MrsScabtree tyckte ju att det i dagens Sverige är svårt att hitta en sund RR vilket både jag och Xaheena motsatte oss och det var ju där det började. Ingenstans har någon av oss sagt att det inte existerar eller ignorerar det.
Har även väldigt ofta sagt att det finns uppfödare vars hundar jag inte skulle ta i med tång ens - ingen kan väl heller ha missat att mina senaste två är importer just p.g.a att jag inte tyckte RR i Sverige höll måttet.
Men det är fortfarande inte samma sak som att det inte finns bra RR här eller att ett MH speglar en hel ras.

RR är ingen ras med en massa motor, de har inget "will to please" och allt de gör gör de för sin egen skull - blir man som ägare nöjd på köpet så fine, men hunden kunde inte bry sig mindre.

När var du i Sollefteå? En av mina uppfödningar testades av B.B i Sollefteå i slutet av 2004 och fick detta resultat
Det är ett resultat som jag tycker är väldigt bra. Detta är en supersund hund som dessutom är en aktiv eftersökshund (inte viltspår alltså utan skarpt).
Dock föddes han i en kull med valpar som hade mer drifter än många RR i allmänhet har. Dessa hundar var mkt jobbiga som unga och ingen som passade "var man", det krävdes mycket blod, svett och tårar för att överleva deras tonårstrots ;) (jag har ett kullsyskon hemma).
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Men vänta lite nu... Nu motsäger du ju dej själv så mycket att det nästan blir lite komiskt!

Först säger du:
"Men jag motsätter mig starkt att den stora majoriteten skulle dras med dessa problem." och sedan
"ingen kan väl heller ha missat att mina senaste två är importer just p.g.a att jag inte tyckte RR i Sverige höll måttet."

??????

I rest my case!

/Swat

Ps var på Mh-helgen 2002 eller om det var 2003.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback.

Nu missförstår du mig, ibland undrar jag om det är med flit?. Jag har väldigt mycket mer krav än bara att hunden ska vara sund både i kropp och själ - därför höll inte svenska RR måttet för mig personligen eftersom jag även vill ha unika blodslinjer, en viss typ av utseende, vissa egenskaper, vissa exteriöra saker osv.
För en vanlig Svensson som vill ha en trevlig aktiv sällskapshund som är frisk i huvudet och kroppen så behöver man inte göra annat än en grundlig research = gäller alla raser.

Sen blir det ju alltid lite komiskt när man plockar ut vissa meningar ur sitt sammanhang, ett bukefenomen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 285
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 256
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 901
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 763
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp