(rid) resa till island

emlem

Trådstartare
Jag och kompisen funderar på att resa till island nästa höst och då vill vi såklart få massor av spektakulära naturupplevelser och så tänkte vi ta en kortare ridresa, lutar åt islands kontraster med eldhestar, någon som ridit med dem?

Gissar att det är några här inne som varit på island och kan tipsa om det mesta, boende, mat, hyrbil eller inte, turistfällor mm.

Tack för svar
 
Jag och kompisen funderar på att resa till island nästa höst och då vill vi såklart få massor av spektakulära naturupplevelser och så tänkte vi ta en kortare ridresa, lutar åt islands kontraster med eldhestar, någon som ridit med dem?

Gissar att det är några här inne som varit på island och kan tipsa om det mesta, boende, mat, hyrbil eller inte, turistfällor mm.

Tack för svar

Jag har varit på eldhestar flera ggr, en gång sov jag kvar och red i två dagar. Det var dock dagsturer som utgick från eldhestar men väldigt trevligt, bra personal och bra hästar. Har varit på ett ställe till, som jag tyvärr inte minns namnet på men det var också bra :)
 
Hej!
Jag har jobbat på eldhestar senast förra året..
Det finns andra företag som är bättre för att vara ärlig. Men det beror också på i vilket område ni vill bege er till för att rida :) dvs hur långt ifrån Reykjavik och vad man vill få ut av det hela. :)
 
Jag och kompisen funderar på att resa till island nästa höst och då vill vi såklart få massor av spektakulära naturupplevelser och så tänkte vi ta en kortare ridresa, lutar åt islands kontraster med eldhestar, någon som ridit med dem?

Gissar att det är några här inne som varit på island och kan tipsa om det mesta, boende, mat, hyrbil eller inte, turistfällor mm.

Tack för svar
Jag har också ridit med dem. Jag valde en variant där vi människor hämtades med bil på kvällen och kördes tillbaka till hästarna på morgonen. Det var alltså som en fyra-dagars ritt men med bekvämt boende. Vi bytte häst varje halvdag och hade flera extra med oss. En speciell upplevelse att rida med löshästar.
Kan inte ge så mycket tips i övrigt. Jag gjorde en rundresa också men bokade den som ett paket, så enskilda tips här jag svårt att ge.
 
Ridit både med eldhestar och ishestar, flerdagarsturer (4-6 riddagar). Jättemysigt och en härlig upplevelse.
 
hur göra med ridkläder, skor, handskar etc? köpa helt nya eller ta till veterinär för desinfektion?
 
hur göra med ridkläder, skor, handskar etc? köpa helt nya eller ta till veterinär för desinfektion?
Tvätta det som går att tvättas och rengör och descinficera skor, hjälm, handskar. Det kan du göra själv hemma.
Jag tvättade ridbyxor, handskar, skor och shortchaps. Valde att inte ta med egen hjälm utan lånade på plats. Den tar ju upp en del plats i väskan också.
Bara tvätta räcker absolut inte! Det är en början, men utrustningen ska även desinficeras och gärna spendera några dygn i frysen. Har man inte möjlighet till att göra det ordentligt är det bättre att köpa nytt (eller låna på plats om det går och man föredrar), smittspridningen ska man absolut inte se för lätt på. De gånger de fått dit nån skit har det spridit sig rejält över ön eftersom de helt saknar vaccinationer och generellt är fria från i princip alla smittsamma sjukdomar.
 
Bara tvätta räcker absolut inte! Det är en början, men utrustningen ska även desinficeras och gärna spendera några dygn i frysen. Har man inte möjlighet till att göra det ordentligt är det bättre att köpa nytt (eller låna på plats om det går och man föredrar), smittspridningen ska man absolut inte se för lätt på. De gånger de fått dit nån skit har det spridit sig rejält över ön eftersom de helt saknar vaccinationer och generellt är fria från i princip alla smittsamma sjukdomar.

Det räcker visst med tvätt av det som går att tvätta. Så här skriver isländska veterinärmyndigheten:

http://www.mast.is/english/frontpage/import-export/import/ridingequipment/

Och jag kollade noga upp detta när jag flyttade till Island :)
 
Det räcker att tvätta i 60 grader eller mer dvs ridbyxor, jacka etc, dock inte läder produkter eller hjälm tex då de måste desinfekteras som andra redan skrivit.
Det är strikt om detta på plats på gården. Har man på sig använda saker tex skor blir man ombedd att ta av dem på plats då det också är svårt att bevisa att man faktiskt desinfekterat. Så var det hos oss iaf.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 226
Senast: Hedinn
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 147
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp