Bukefalos 28 år!

Rida barbacka hela tiden

Sv: Rida barbacka hela tiden

Det borde ju vara ortspetsarna på en sadel han isf reagerar mot. En barbackapad har ju inga sådana så det kan ju vara värt att prova?
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

kl, till alla

D[ kan jag fortsatta att rida honom barbacka.

Detta med barbackapadden har jag tankt pa, men han har palagringar vid bogbladet som gor att e det ngt som kommer emot dar blir han tjurig o vill inte alls jobba ngt. Barbacka kanns han otroligt mjuk. Tror ni att barbackapadden e sapass mjuk att han inte hammas utav den. Jag tanker pa framkapan pa sadeln.

Sorry om det e svart att lasa, men ngt har hant med mitt tangentbord sa jag kan bara skriva vissa bokstaver.

En barbackapadd är just vad det låter som, en stabilare padd helt enkelt som ev kan ge lite stöd åt ryttaren och kan göra det lättare för ryttaren att sitta på hästen om hästen är kantig och obekväm. Dom är helt mjuka, tänk ungefär som ett schabrak med fårullspuffar som håller ryttaren på bättre plats.

Tror du tänker på bomlösa sadlar när det gäller att dom kan hämma hästen och barbackapaddar är inte samma sak.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Precis.


TS:
En barbackapad är vanligen som en tjockare vojlock, bara med olika mycket stoppning, ex som knästöd eller motsvarande bakvalv. Du kan inte använda stigbyglar till den, och den behöver inte direkt inpassning. Passa dig bara för de stenhårda varianterna som dykt upp.

Men det finns flera märken som har god kvalité (får jag skriva märkesnamn?), googla på "barbackapad+fårskinn" så får du upp bilder, och butiker som säljer dem.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Lager: Du får gärna pma mig, har googlat lite men det finns ju en hel del =)

Jag ska försöka kolla lite mer på en sådan här padd eftersom det inte går att rida med vanlig sadel längre =(
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Nu har inte jag läst hela tråden, men, min pålla har också obehag av sadeln.
Om jag tar bort den är hon som Scandic att rida :love:

Det endå jag tycker man ska tänka på är att inte sitta 'med rumpan', det kan bli fula skador efter en tid. man ska försöka låta låren fånga upp mycket tyngd, utan att spänna sig.

Den enda nackdelen som jag ser är att tygdfördelningen blir sämre och det är lätt att sitta fel, 'med rumpan'.

Å andra sidan får man bra ridkänsla, glad häst, och bra balans.
Sadlar är ivägen för oss :)
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Finns ju tryckfördelnings paddar till bomlösa sadlar, varför inte sitta på en sån i kombination med en tömkörningsgjord, istället för att vara helt barbacka?
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Kanske skulle man investeria i en sådan. Vad kostar dom av "bra" märke? Får man stöd av dem så att man sitter bättre kvar i högre gångarter eller nåt bocksprång?

Min ovan nämnda häst var före barbakapaddens intåg på marknaden. Hade ju varit gudomligt att ha en sådan istället.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Både ryggveterinär, kiropraktor och sadelmakare har sagt som jag när jag frågat - det bästa för hästen är att rida barbacka och det skadar inte att göra det jämt. Trycket från ryttaren rör sig och formar sig efter hästen. Jag har ridit barbacka i över 10 år nu och mina hästar har aldrig fått problem av det. Jag har alltid ägt minst en välsittande sadel OM jag skulle behöva den men det händer sällan. Jag rider alla mina träningar och går på alla kurser barbacka också. Inga problem alls.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Appropå barbackapadar såg jag att naturhästen har tagit fram en egen med mockasits. Det måsye man ju sitta jättestadigt på.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Mockasitsen är bra . men själva padden är väldigt hård och har ingen mankfrihet alls. Funkar kanske på fjord/isis/nordis eller annat "rundat", men inte på normalbyggda halvblod.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jag rider alltid barbacka fast jag har en underbar sadel. Tycker det är skönare barbacka och det är ju så varmt om rumpan nu på vinter oxå!
Jag lägger en handuk på hästryggen för att inte skita ner mej så mycket. Även om man borsta av så är det smuts kvar.
Handduken fäster jag inte utan den ligger lös, inga problem.
Men det klart, drattar jag av så följer handduken med förstås! :rofl:
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Okej, va bra att veta. Jag har funderat på att köpa en så att barnen kan sitta och åka utan att glida.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jag blev klart besviken på den padden just pga den dåliga passformen och att den var så hård. Inte ergonomisk för fem öre.

Men som sagt passar den kanske bättre på en häst som har väldigt låg manke.

CHRIST har en hel del fina paddar tycker jag. Mjuka och flexibla.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida barbacka hela tiden

Själva ytan är mocka-liknande, ger väldigt bra fäste! Inuti är det nått tempur liknande material som formar sig jätte bra och absolut inte är stelt men som ändå har hög densitet. Ger bra kanal för ryggraden :) Jag älskar den! På den nya modellen tror jag dessutom att man kan kan köpa till fårskinnssits.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida barbacka hela tiden

Rider du barbacka hela tiden så applicerar du samma punkt-tryck dag ut och dag in, samt låter hästen jobba med en större obalans och stötighet uppifrån dig.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Rider du barbacka hela tiden så applicerar du samma punkt-tryck dag ut och dag in, samt låter hästen jobba med en större obalans och stötighet uppifrån dig.

Den människa är nog inte född som lyckas sitta på exakt samma ställe hela tiden och om dets över huvudtaget blir något punkttryck beror på vadderingen (fett och muskler i rumpan), har man ont om den kan möjligen sittbenen inverka hela tiden men personligen har jag inte några utstickande delar som kan ge punkttryck över huvudtaget om jag inte väljer att ge hjälper med sittbenen, trycket fördelas däremot över en mindre yta.

Obalans och stötighet blir det bara om man är obalanserad och skumpar men generellt sett så tror jag det är ett ickeproblem, antingen så lär man sig snabbt eller så går man tillbaks till någon form av sadel. Troligen problemen inom dessa områden större för de som väljer att ha sadel både i form av hästar som har en gång som är svårare att sitta på och ryttare som behöver en sadel för balansens skull. Man blir inte mer balanserad av att ha sadel, men det är lättare att dölja obalansen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 264
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp