Rida ensam eller med sällskap?

Qodrofenia

Trådstartare
Hur är ni där ute??

jag är kanske en avart och väldigt mycket ensamvarg.Men just detta med att rida tillsammans är inte min grej riktigt.

Jag rider helst ut själv och kan tycka att andra hästar och människor som sällskap bara är störande moment :o

Jag börjar fundera på om jag är ganska ensam om att tycka så :confused:

Jag får ofta förfrågningar av folk som vill rida med mig och jag känner bara åååh NEJ!!
Jag tycker inte det blir roligt ens att rida öht om jag ska få lov att dela mina turer med någon annan än mig själv och min häst.

Är jag helt knäpp eller? finns det fler som helst rider omkring där ute i landet helt ensamma och är väldigt nöjda med det?
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Du är inte helt ensam ;)

Jag har hästen hemma där två andra hästar oxå går på lösdrift. Mamma äger en av dom och den andra hyr stallplats men är 75 bast så nu rider min brors flickvän den hästen ist. (blev lite invecklat där kanske)

Men jag har ett helt annat tempo och tänkande i min ridning så det blir oftast att jag rider själv (till ca 90%) Då kan man själv bestämma ridvägar, lägga upp tempo, i skritten sitta och mer fundera över en miljon saker (tror jag tänker som mest när jag rider ut faktiskt)

vist kan jag känna mig extremt ensam ibland och min häst blir 10 gånger piggare om han får komma ut med andra hästar, men det är det inte mycket att göra åt...

därimot tycker jag långritter med massor av folk är så mycker roligare :D
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Jag är både och. Jag har mestadels ridit ensam eftersom jag haft häst hemma på gården och bara haft någon att rida med när mamma också hade häst och vi var överrens(jag var tonåring!:crazy: ).
Sen jag flyttade till en annan stad och hade hästen inhyrd så fick jag kompisar att rida med, och tyckte det var ganska kul. Dock inte för ofta, för jag tycker att det tar så mycket längre tid när man rider med någon annan. Jag var oftast klar först och fick vänta på den andra osv. Sånt är tråkigt och då gick det mycket smidigare att vara själv.

Absolut underbaraste uteritterna för mig är när det är kolsvart ute, och en fullmåne som lyser upp, inga gatulysen, helst i skogen när det nyss har snöat. Då är jag i himlen!
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Jag trivs väldigt bra ensam i skogen med en häst, för aldrig känner jag mig så närvarande i skogen och nära naturen. Hösten är favorittiden för just skogsturer, för då luktar skogen bäst. Jag kan också känna ett "åh, neej" när folk vill göra sällskap när jag ska rida ut, för det blir något helt annat då, man måste anpassa sig osv. För att inte tala om problemet att sällskapet försöker prata och jag hör inget genom mössa och hjälm och allt blir bara jobbigt.

Men jag gör undantag för min son, nu när vi har en egen häst och vi rider ut tillsammans med den och min gamla medryttarhäst. Då njuter jag av upplevelsen att rida tillsammans med min son. Och ropar glatt "Va?" så fort han säger något. :)
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Har alltid föredragit att rida ensam men nu när jag inte kan välja längre käns det trist att rida själv hela tiden.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Nej du är inte ensam. Jag ser det som min kvalitetstid med min häst när jag rider ut och då vill jag inte ha några störande med mig.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Nej du är inte ensam. Jag ser det som min kvalitetstid med min häst när jag rider ut och då vill jag inte ha några störande med mig.

Det är väl ungefär så jag ser det oxå..:D
Jag har hästarna hemma på gården..det finns dock en hel del stall runtomkring med jätte trevliga människor men jag vill i allafall rida själv.

Får ofta frågan om jag inte tycker det är tråkigt att vara ensam jämt.. brukar svara att jag inte är ensam..jag har ju sällskap av hästarna :p det bästa sällskapet man kan få :love:
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

jag rider jämt ensam och är inte i stallet för att umgås med folk utan hästan:D
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Jag rider oxå gärna helst själv. Iofs ser jag inte andra som störande moment men dom flesta i mitt stall rider gärna på stigar i skogan med jag helst håller mig på de bredda grus och asfaltsvägarna. Har ingen lust att ge mig ut i en stenig och snårig skog. Så egentligen är jag väl mest rädd för att andra ska tycka jag är tråkig (vilket jag iofs säkert är när jag rider ut).
Så jag föredrar att rida själv =)
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Jag är väl inte så extrem att det inte blir roligt att rida övht om jag rider med andra men jag föredrar definetivt att rida själv, rider med andra mest när jag vill hitta nya vägar för jag är lite feg när det gäller det här att rida ut ensam på okända vägar.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Ofta så föredrar jag att rida ensam då jag kan välja gångarter och sträckor själv men det finns undantag, huvudsaken är att jag kan lita på de andra människorna och hästarna i mitt sällskap innan jag ger mig ut tillsammans med dem. Men jag har väl haft 4-5 ridkompisar som jag verkligen tyckt om att rida ut tillsammans med varav en som jag ska rida ut med imorgon.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Du är inte ensam.

Jag rider 99.9% av tiden ensam - helt enkelt för jag inte har några val. Jag kan önska mig ridsällskap - önska mig det hett - många, många ggr. Men NÄR jag har det, så är jag ungefär som dig. Jag gillar att ha någon att 'snacka skit' med en lugn motionstur, men om jag har 'en plan' för vad jag vill göra blir det lätt störande med sällskap. Sällan två hästar är helt samkörda steglängdsmässigt, och den ena får vänta in den andra osv. Och sällan man som ryttare vill rida likadant, dvs trava lika mycket/i samma tempo, galoppera lika mycket etc. Och jag 'dressyrar' ofta när jag rider ut, vilket blir jätteknepigt med sällskap.

Så när jag stått i inackstall har jag oftast ridit ut själv iaf, undantaget motionsturer eller när jag haft turen att hitta en häst med samma steglängd etc, och en tillhörande ryttare som 'vill' ungefär samma sak som mig med passet.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Jag tycker mycket om att rida ut med sällskap. Rider sälla ut själv, även om jag tycker att det är väldigt mysigt också, mest för att jag fått höra under alla år att man ska vara minst två när man rider ut ifall det skulle hända något, så att den andra kan hämta hjälp osv. Kanske är jag lite nojjig, men det har liksom satt sig i hjärnan på mig :)
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Det är ju absolut ingen dålig anledning till att ha sällskap - säkerhetsaspekten. Jag har ju som inget val ens om jag skulle VILJA ha sällskap, iom eget stall och inget ridsällskap därför.

Men, när jag stod i inackstall (innan mobilen slog igenom med), så användes metoden att skriva på tavlan var man red, när man red ut och när man beräknade att komma tillbaka.

Jag har ju nu alltid mobil med mig, men den är ju ingen hjälp om jag är medvetslös eller om den går sönder i fallet.

När jag ridit unghäst nu när jag har eget stall har jag t ex ringt mamma på jobbet och sagt att 'nu ger jag mig iväg, ska rida där, och om jag inte ringt igen kl XX har det hänt något'. XX tar jag till lite olika, vet jag rundan 'ska' ta en halvtimme i normalfallet säger jag en timme. Om jag inte ringt tillbaka inom stipulerad tid försöker mamma ringa mig, får hon inget svar så endera ringer hon någon av grannarna och ber dem ge sig ut (om jag ridit nära byn), annars larmar hon 112. Nu har det aldrig behövts, men ett par ggr när hon varit hemma har hon kommit med bilen och mött mig, då hon blivit orolig då det dröjt och jag inte hört av mig för jag befunnit mig i radioskugga. Är alltid ett avvägande hur mycket 'plustid' jag ska lägga på, för att inte oroa i onödan om ngt inte går enligt plan, men utan att riskera alltför mycket OM det går åt skogen. Har jag beräknat vara ute en timme, säger 1½ h åt mamma och sen ramlar av efter 5 minuter och blir liggande, så är 1½ h innan åtgärd, och X tid till innan jag blir hittade ganska länge.

Samtidigt vet vi alla hur fort tiden kan ticka iväg när man är ute och rider. Men numera är mobilmottagningen bättre, så nu går det oftast att ringa och ändra tid, eller bli uppringd och avlägga rapport.

När jag skadade ryggen var jag 50 meter från huset, hemma på gården, och i huset var min bror. OCH jag hade mobiltelefon. Hjälpte föga, jag blev liggande i 45 minuter, smärtsamma 45 minuter när jag centimeter för centimeter fick åla mig fram mot den avbrutna mobilantennen som låg 5 meter bort och hånflinade åt mig. Iofs hade jag kunnat ringa SOS Alarm men det kändes som overkill.

Hade telefonen gått sönder helt och blivit kaputt (jag landade på den), eller blivit medvetslös vetefan hur länge jag legat innan min bror reagerat.

Så, tycker inte alls säkerhetsaspekten är nojig!
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Det är ju oxå det..Jag har i 9 fall av 10 en plan hur jag ska lägga upp mitt och hästens pass tillsammans .saker vi behöver träna på osv.Och jag rider inte heller så gärna rätt ut i skogen då jag inte direkt finner nått nöje i det.

Och jag ganska så oförmögen att koncentera mig med andra hängandes i hasorna .
Då blir jag till att sitta och åka häst och det är inget jag gillar.. :o

Har bott här ute i skogen nu i snart 3 år och ridit med sällskap 4 ggr .. alldelens lagom :D
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

jag trivs med att rida ut ensam. gjort det många år,,,men även med sällskap.

men hästarna tycker nog det är roligt med andra pållar imellanåt.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Att tänka på säkerheten är viktigt ..även för mig. Jag talar alltid om för min man vilken väg jag tänkt rida och hur länge det är tänkt att jag blir borta och tar alltid mobilen med mig.

Jag litar därimot väldigt lite på andras omdömen när man rider i grupp. De gånger jag varit med och det gått på tok har vi varit ett par stycken ute.. En häst skrämmer en annan och så ligger två på backen och så är hela baletten igång.:eek:

Jag har kanske tur men jag har aldrig någosin ensam råkat ut för något som jag inte kunnat lösa själv.Och då har jag ändå lyckats sätta fast hästen i sumpmark ..fasnat i fårstängsel.. rammlat av flera ggr.. gått omkull.. träffat på rovdjur osv och kommit hem helskinnade varge gång.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Hejsan.
Jag håller med dig. Tycker inte heller det är någon höjdare att rida ut med någon annan än mig själv...
Har iofs alltid gjort det i alla tider.. Ibland har jag haft sällskap men då blir det inte någon seriös ridning utan mer konditonsträning sas...
Tycker det är ett störande moment att ha andra att måsta ta hänsyn till..
Kan ju vara trevligt de gånger det ska ut å långskrittas men det är sällan, då fungerar det ganska bra med radio i öronen oxå..
Hästarna går MYCKET bättre utan sällskap, måste inte hålla koll på den andre hela tiden utan kan koncentrera sig på mig och fåglarna i skogen...
:laugh:
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Att rida själv eller med sällskap är två olika helt saker tycker jag. När det fungerar (=hästen hyfsat harmonisk) är det underbart skönt att rida ut själv. Man kan anpassa tempot efter hästen och göra precis det man vill. Väldigt, väldigt skönt och trevligt. Mina bästa uteridningsmine är från ensamma turer.

Med sällskap blir åtmistone min häst lugnare, vilket är ett plus i sig. Mer avslappnat för det mesta. Man kan skritta, prata skit och mysa bara. Men kan bli problem med lagom tempo, som passar alla hästar. Kan å andra sidan vara en fördel att rida ut med modigare personer så man får mental draghjälp med fart och fläkt, så att man vågar lite mer - om man är en fegis... fast jag rider bara ut med vettiga människor. Att rida ut med folk som plötslit sätter av i galopp utan förvarning är inget för mig. Man måste inte ha exakt samma idé om uteriding, men en bra kommunikation under uteturen.
 
Sv: Rida ensam eller med sällskap?

Kl
Kan ju tillägga att min häst är en sån som inte bryr sig i att ha med andra hästar ut.För tillfället tycker han det är rätt skönt tom när jag kommer och plockar in honom från hagen så han får vila sig från unghästen lite :D
Har man därimot en häst som inte alls gillar att gå i ensamhet kan jag förstå om man hellre föredrar sällskap när man är ut.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 661
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp