Rida i form

@Badger du och @tuaphua slår huvudet på spiken.

Mångsidig träning torde vara det bästa för alla hästar.
Misslyckad "ridning i form" och ensidig träning tror jag skadar många hästar.
För stor mängd ensidig träning tror jag också skadar.
Hög fart och därmed enorm belastning inom trav och galopp ger upphov till skador.
@Billy : det finns forskning kring hur stor tyngd en häst "glatt" bär. Man har graderat i procent av hästens vikt och kollat muskulaturen (om jag minns rätt var det ryggmuskulaturen) med värmekameror. Ganska obesvärat upp till 15-20%, därefter mer ansträngt. Sedan får vi väl ägna oss åt matematik. Och hur det än är (jag tycker också att för tunga människor rider på islandshästar och fjordingar) så verkar det ju som om tävlingshästarna åtminstone klarar sig, de är ofta aktiva på internationell nivå upp i åldrarna. Hur det är med stora massan hobbyhästar må vara osagt, i synnerhet som många islandshästar i Sverige är gravt överviktiga och därmed bär extra vikt i sig själva (och samtidigt styrketränar extra genom att ständigt bära sin övervikt; muskulaturen antagligen kompenserad medan senor och leder inte är det).

Problemet med Islandshästar är ju att de inte visar smärta särskilt tydligt. Det är många veterinärer och behandlare som ser Islandshäst som mardrömskund. Och det då inte baserat på rörelsemönstret IOM extra gångarter. Utan på det att de är så svåra att smärtutreda då de utåt sett kan verka hyfsat ok. Men ha så hög puls av smärtan att de riskerar stryka med.
Så att just den rasen biter ihop och knegar på är det nog ingen veterinär som är förvånad över.
 
Problemet med Islandshästar är ju att de inte visar smärta särskilt tydligt. Det är många veterinärer och behandlare som ser Islandshäst som mardrömskund. Och det då inte baserat på rörelsemönstret IOM extra gångarter. Utan på det att de är så svåra att smärtutreda då de utåt sett kan verka hyfsat ok. Men ha så hög puls av smärtan att de riskerar stryka med.
Så att just den rasen biter ihop och knegar på är det nog ingen veterinär som är förvånad över.

Absolut.
Och i studien använde man ju värmekameror för att se hur muskulaturen reagerade på ökande belastning.
Islänningarna och varmblodstravarna (de kan ju springa in i mål med en fraktur) verkar vara smärttåliga rackare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp