Bukefalos 28 år!

Rida med rottweiler

dressyrtjejen

Trådstartare
Bortsett från det tillåtna/ icke tillåtna att rida med lös hund, vad tror ni:

Orkar en normalt utvecklad rottweiler generellt följa med på uteritter (1 timme i alla gångarter).

Tycker rasen ger ett "klumpigt" intryck och har svårt att tänka mig att de skulle vara så uthålliga men jag kanske har tok-fel?
 
Sv: Rida med rottweiler

Beror helt på individen! En hund som inte har kondition orkar inte. Men en hund mer god kondition orkar.
 
Sv: Rida med rottweiler

Jag rider med vår Råtta, han orkar glatt följa med i alla gångarter ngn timma, Grandisen orkar däremot mycket mer!
 
Sv: Rida med rottweiler

Köper du bara en vettigt byggd hund så ska det vara självklart att hunden orkar hänga på en timme, det ska ju för tusan föreställa en brukshund!
Mammaskamera274.jpg


Jag har visserligen aldrig ridit med hunden men tex åkt elmoped.
Nu har min blivit dryga 9år och skulle kanske inte orka med en timme alla gångarter. Eller ja han skulle göra det då, men bli stel och trött till kvällen.
Men en yngre rottis av hans modell ska definitivt orka! Jag har fram tills han var 8½ aldrig lyckats trötta ut honom fysiskt.
Han är 8½ på bilden har då dragits med sjukdomar och skador ett par månader så han är ur kondition.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida med rottweiler

Min plutt orkar följa med i rätt hårt tempo över en timme.

Och vi har alltid fotfolk med- för hundens skull och för omgivningens.Hundfolk har ofta en benägenhet att inte hålla koll på sina lösa hundar, och många av hundarna är stora.

Otäckt emd den dåliga kollen.
 
Sv: Rida med rottweiler

Jag har ridit långa turer med mina cocker spaniels springande med. Har gått jättebra. Viktigt dock att man kan kontrollera vovven från hästryggen.

Håller med dig, Ginnies! Obehagligt när folk kommer ridande med ett gäng stora hundar och man upplever att det inte finns någon kontroll!
 
Sv: Rida med rottweiler

Är det bara jag som tycker att frågan är en aningens absurd?

Det är en rottis, ingen engelsk bulldog.
 
Sv: Rida med rottweiler

Är det bara jag som tycker att frågan är en aningens absurd?

Det är en rottis, ingen engelsk bulldog.

Har man sett en del skräckexempel på överfeta flegmatiska jyckar som knappt kan annat än att vagga fram så kan jag förstå att man undrar.
Men jag kan inte räkna de där som rottisar utan snarare något slags missfoster....
 
Sv: Rida med rottweiler

Är det bara jag som tycker att frågan är en aningens absurd?

Det är en rottis, ingen engelsk bulldog.

Absurd eller ej; frågan är fri!

Att jag undrar är för att de rottweilers jag sett verkar så himla "tunga" i kroppen och otroligt osmidiga om jag jämför med min whippet.
 
Sv: Rida med rottweiler

DSC_1380.jpg

Skulle man tex ifrågasätta om den här hunden orkar 1 timme med häst?
:-)

En person tyckte jag skulle kräva pengarna tillbaka "eftersom han är så ful och inte kan vinna på utställning"
Jag skrattade så jag nästan grät....
 
Sv: Rida med rottweiler

En normalt tränad hund av de flesta raser orkar hänga med på en timmes ridtur.

Har haft med min australiska terrier som utan problem hängde med, sackade lite när det gick som fortast. Havanaisen är lite mer bekväm av sig, men ridturer utan galopp var inga som helst problem.
 
Sv: Rida med rottweiler

DSC_1380.jpg

Skulle man tex ifrågasätta om den här hunden orkar 1 timme med häst?
:-)

En person tyckte jag skulle kräva pengarna tillbaka "eftersom han är så ful och inte kan vinna på utställning"
Jag skrattade så jag nästan grät....
:rofl::rofl:

Läcker kille!:love:
 
Sv: Rida med rottweiler

En normalt tränad hund av de flesta raser orkar hänga med på en timmes ridtur.

Har haft med min australiska terrier som utan problem hängde med, sackade lite när det gick som fortast. Havanaisen är lite mer bekväm av sig, men ridturer utan galopp var inga som helst problem.

Precis min tanke. Hur många hundar (eller urusla raser) klarar inte av en timmes ridtur? Det borde väl vara ett krav när det gäller hund! Att dom ska palla av det, inte så att man pratar om att rida 4 dagar i Sahara. Utan en timme i normalt klimat och normalt tempo.
 
Sv: Rida med rottweiler

Har man sett en del skräckexempel på överfeta flegmatiska jyckar som knappt kan annat än att vagga fram så kan jag förstå att man undrar.
Men jag kan inte räkna de där som rottisar utan snarare något slags missfoster....

Fast då pratar man ju om individer. Om feta individer som inte har någon ork. Att fråga om en Rottis orkar med en ridtur känns för mig jättekonstigt. Vad gör folk med sina rottisar i sådana fall?
 
Sv: Rida med rottweiler

Har haft med min australiska terrier som utan problem hängde med, sackade lite när det gick som fortast. Havanaisen är lite mer bekväm av sig, men ridturer utan galopp var inga som helst problem.

Haha, min AT med, hon kommer efter i galoppen, men så fort vi saktar ner kommer hon som skjuten ur en kanon :D (eller tja, nu är hon ju fortfarande konvalecent, men fortfarande skulle hon klara en timma i skritt, och då har hon inte motionerat ordentligt sen okt. )
 
Sv: Rida med rottweiler

*kl*
En "normal" rottis skall utan problem klara av en ridtur! Det behöver den inte ha någon extra slank typ för att göra. Mina båda grabbar väger 50 respektive 53kg och är hyfsat rejäla (men absolut inte feta!). De har båda varit med och sprungit efter hästarna i yngre dagar.

02-15.jpg


01-13.jpg
 
Sv: Rida med rottweiler

En normal rottweiler borde utan problem klara det. Med tanke på att vår stallägares riktigt överviktiga engelska springer spaniel klarar att hänga på en hel uteritt -med tillhörande avstickare in i skogen m.m.. Klarar hon det klarar en rottweiler det lätt.
Annat exempel är en kompis lilla chihuahua som också hänger med på en uteritt i alla gångarter (stora hästar).
 
Sv: Rida med rottweiler

*kl*
Inte för att jag har haft möjlighet att försöka, men jag skulle inte tveka att ta med min Nuffe-hane på en 1-timmesritt så länge vädret var svalt.
I alla fall i det tempot som vi hade när jag red, vilket inkluderade både trav och galopp. Han skulle inte hinna med i höga tempon men som någon tidigare sa så skulle han komma ikapp när man saktade ned.
Om man ska belasta tunga raser hårdare så är ju förutsättningen att de har bra leder och god kondition, men det ser jag som en självklarhet.
Mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 762
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 963
Senast: Farao
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 239
Senast: iNHALE
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 836
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp