Bukefalos 28 år!

Rida travare

A

Annnor

Jag rider en ung (5 år) häst av travarras (ej körd i trav) 1 - 2 ggr i veckan, mest "på kul" och för att ägaren inte har tid att rida mer än 1 - 2 ggr i veckan själv. Hon prommenadrider mest "ute på byn" och då främst i skritt (men även lite trav och galopp). Själv har jag ridit på ridskola i ca 15 år när jag var yngre, slutade när jag fick barn, men har hoppat på detta för jag saknar ridningen lite.

Hästen verkar vara väldigt ojämnt tränad, dvs är mycket starkare i vänster sida än i höger, vilket visar sig att hon är väldigt svårriden speciellt i höger varv. Hon "genar" och går på tvären innåt med huvudet ställt utåt (främst för att jag försöker styra ut henne på en större volt). Skänklarna verkar hon inte förstå annat än som "fartökning". När vi rider ut längs med vägarna så springer hon på tvären och långt till höger, nästan så att jag får känslan av att hon är på väg ned i diket. Galoppfattning verkar hon inte förstå, utan det blir efter principen att hon faller över i galopp när hon är tillräckligt pigg, det går fort och jag tillåter det.

Jag (som inte ridit på länge och inte på unga travhästar) gör amatörbedömningen att hon behöver träna upp musklerna på sidorna för att orka med att gå bra i båda varven. Även att hon skulle behöva "balansövningar" för att få kontroll på kroppen.

Nu till min fråga: Har någon några bra tips????

Mina egna tankar är att jag kanske skulle prova att tömköra henne på volt innan jag rider för att mjuka upp henne i sidorna utan belastning för att komma lite tillrätta med problemet med formen/ställningen på böjda spår. Vet inte om hon gjort detta förut eller om det går, men prova kan man väl göra?

Balansövningar har jag inga ideer alls! Inte heller direkt för att lära henne vad galoppfattningen betyder. Tålamod och mycket beröm naturligtvis, men mer konkret - hur gör jag??

Ägaren bryr sig inte så mycket om träningen utan hon verkar nöjd som det är, men jag ser fördelarna för framförallt hästen att få bättre muskler och mer balans i kroppen. Jag tror heller inte att hon har intresset att rätta till detta. Jag, som ändå en gång i tiden red i en dressyrgrupp, känner att jag vill mer än att bara kuska runt några gånger i veckan. För att inte tala om att det blir roligare att rida (för mig, för ägaren och för hästen) :laugh:
 
Sv: Rida travare

Lägga ut bommar i labyrinter så hon får öva koordination och balans. Longering och tömkörning över bommar utlagda som en solfjäder
 
Sv: Rida travare

Det är svårt att komma med konkreta förslag på nätet. Har du ingen tränare som kan komma ut och titta på er? Någon som ser i praktiken vad grundproblemet är och kan hjalpa till med en träningsplan?

Att den är sned måste den såklart få hjälp med, och är den så sned att den ramlar iväg i volterna så får du rida större volter - eller bara väldigt vida serpentiner. Så stora att den klarar att böja bålen. Sedan ökar man långsamt kraven på böjning, i takt med att den mjukar.

Springer den på snedden så får du som ryttare träna på att rida rakt. Tömkörning ute är jättebra, då sitter den ingen på som "stör" utan den får hitta balansen själv. Du kan också se bättre hur den sätter fötterna och kan korrigera mjukt och trevligt.

Kan den inte galopphjälpen så får du lära den. Samma där - det underlättar väldigt mycket med en kunnig person på marken.

Tänk på utbildningsskalan, takten (=balansen) kommer först. Du ska kunna starta, stanna, svänga, byta gångart och göra tempoväxlingar med stadig takt, först och främst. Sedan kan ni gå vidare.

http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan


En parentes:
Jag väldigt förtjust i cavalettiarbete, man får mycket gratis med cavaletti. Du kan rida serier, bara över enstaka bommar och räkna steg/språng emellan, på böjt spår...det finns massor av variation. Men börja med grunden så att den inte bara bygger en massa nya muskler på fel ställen...
 
Sv: Rida travare

Hon kanske inte alls är utbildad och förstår inte vad du menar ..

Du behöver kanske rida in hästen?, hon kanske bara är liksom insutten?
 
Sv: Rida travare

Problemet är att stallet där hästen står ligger "ute på landet" där det inte finns så många kunniga och jag bara hjälper till att rida hästen, dvs jag har inte något "uppdrag" att skola hästen. Jag är kanske lite överambitiös, men jag skulle så gärna vilja rätti till problemen i den mån jag kan. Jag har inte tillgång till någon kunnig som kan guida mig igenom detta och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att lära henne galopphjälper. Har försökt att läsa mig till en del, men det mesta förutsätter att man har tillgång till både det ena och det andra. Jag har bara tillgång till en provisorisk ridbana utomhus med ett mycket fåtal bommar. Volterna försöker jag göra stora, men problemet är att hon sneddar in så volterna bara blir mindre och mindre. Jag kanske inte ska ha för bråttom att förvänta mig resultat, jag ser ju faktiskt små framsteg varje gång. Jag vill bara ha en massa tips så att jag vet lite hur jag ska gå tillväga och vad jag ska prova (och inte prova).

Jag är tacksam för allt!:)
 
Sv: Rida travare

Jag skulle börja med att rida hästen rakt fram ute i skogen.
Det låter som en häst som inte är utbildad, den förstår inte och har inte hittat balansen med ryttare på ryggen. Det är också en häst som är avlad för trav, det vill säga den har inte de naturliga förutsättningarna för att balansera sig och bära upp ryttare = mer arbete för dig som ryttare.

Så till att börja med så hade jag ridit på raka spår ute i skogen. För att bygga upp en naturlig styrka och balans. Styr gärna av från stigarna och låt den lyfta på fötterna och snirkla bland träden. Lär den att följa ledande tygeltag och börja forma kroppen "runt träden".

Jag skulle också vänta lite med galoppen, tills hon blir lite starkare och mer balanserad. Klättra kan också vara bra i lagom dos.
 
Sv: Rida travare

Av era svar att döma så håller jag med om att hon verkar outbildad. Försökte senast mest öva på att rida rakt fram och det blir ändå typ skänkelvikning i höger varv. Gick bättre mot slutet dock. Jag red ett stort fyrkantspår och bröt av till skritt i hörnpasseringarna (för att få mer kontroll). Problemet med att rida ute är att hon blir välrigt pigg och svårjobbad, även om vi bara ska rida rakt fram. Jag kommer att fortsätta att bara rida skritt och trav och att öva på att rida rakt och böjda spår. Hålla det enkelt. Tack för alla tips! Kom gärna med fler.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 467
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp