Bukefalos 28 år!

Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Intressant läsning... :D

Hur andra gör är deras ensak...
Om de står upp och säger... nej jag använder inte hjälm.. vill inte.. det är ett medvetet val... Fine! Deras val..
Eller om de anser att deras häst är så säker att hjälm inte behövs så får de väl ha den tron då... Inget jag säger eller gör kan ju ändra den uppfattningen. Det är bara en tråkig erfarenhet som kan få dessa människor att ändra uppfattning.

Själv är det hjälm på för det mesta. Speciellt nu när damen är under igångsättning och uppenbarligen käkar raketbränsle...
Hjälmen är också på när jag åker på träning...
Vid uteritt är hjälmen alltid på.. och alltid när jag rider hästar jag inte känner..
Har jag sällskap av andra hästar och ryttare vid ridturen använder jag alltid hjälm.. Det är jag mycket noga med om sällskapet, människa eller häst är ungt...

Däremot kan jag vara ibland vara slarvig när jag skall jobba hästen hemma på gräsridbanan. I de allra flesta fall är den huvudsakliga gångarten då skritt... Då händer det att jag "glömmer" den.
 
Sv: Rida utan hjälm

Nu måste jag fråga, den hästen du beskriver ovan, är det samma häst som du beskriver i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=835947 :confused::confused::confused:

Japp, det är det, och han TESTAR mig. Han har kommit in i en tre års trots och beter sig allmänt illa, men det betyder inte att han är ouppfostrad, snarare att han inte är en maskin som man trycker på och av utan en häst som är normal, som testar sina gränser. Dock är det bara när en annan häst kommer framför honom, aldrig annars. Och det sker bara i ridhuset och ja, de dagar han är förjävlig, åker också hjälmen på, men inte för att stanna där, utan för säkerhets skull. Och som sagt, ute i skogen har jag ALLTID hjälm.
Och när han är återgått till sitt lugna jag, ja då åker krukan av.

Ni kan tycka att jag är korkad, resonerar korkat osv osv men det är mitt val och det kan ingen åsikt ändra på. Och det visar väl bara att jag är smart, som inte vill bråka om min egen åsikt? Eller? :smirk:
 
Sv: Rida utan hjälm

Tyvärr leker du med livet, och detta ännu mer eftersom du inte kan inse att din häst är oxå bara en häst! Det spelar ingen roll hur pass vältränat din häst är, det finns aldrig några garantier. Den som inte inser detta är för mig en dålig ryttare eftersom man har ett dålig omdöme!



Så nej ditt argument håller inte! För du kan väl inte se in till framtiden.

1, Jag är nog mer medveten om att min häst bara är en häst än dom flesta, döm inte på lösa grunder.
2, Jag har definitivt inte dåligt omdöme, och jag är definitivt ingen dålig hästmänniska. Skulle t.o.m påstå att jag är bättre än dom flesta. Men så får man väl inte tycka om sig själv, för då är man dryg och uppblåst? Ja, då får jag väl vara det.
3, Ditt argument verkar visst ha rasat också? Och hur många kan se in i framtiden? Inte jag, men jag är en jävel på att planera den.
 
Sv: Rida utan hjälm

Nej mitt argument rasa på denna punkt inte!
Nämligen ingen kan se in i framtiden och det är just det! Och då spelar det ingen roll hur du planera den heller! Allt går inte jämt som man har tänkt sig. Om det har varit så för dig då kanske du har tur.

Det vore detsamma om personer säger jag kör med sommardäck året runt för jag kan hantera min bil och det aldrig hänt ngt!
Inte ens en bil har man alltid under full kontroll, och då är det en maskin!

Du läser ju inte folks inlägg riktig heller jag har inte skrivit att du är dålig hästmänniska. Du hantera och rider säker mycket bättre en andra men.... Att tro att vara säker bara för att det aldrig har hänt ngt hittils, gör en till en ryttare med ett dålig omdöme!!!

För att inte vara elak men hur är det med dig själv då? Kan du garantera att du alltid kommer vara som du är nu? Detta går du inte ens in på för att det nämligen en obekväm fråga/ påstående!
Eller för att jag har rätt!

Tänker man så" min häst kommer aldrig göra ngt", då lever man i en fantasi värld!
Har du tur händer inget under hela ditt liv, har du otur tja...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm

Sedan bryr jag mig inte att du har ingen hjälm egentligen det är ditt liv!
Och ja! jag tycker det är korkat!

Jag har glömt att sätta på mig hjälmen en gång! Och även om jag har en snäll häst, då satt jag av när jag märkte det!
 
Sv: Rida utan hjälm

Japp, det är det, och han TESTAR mig. Han har kommit in i en tre års trots och beter sig allmänt illa, men det betyder inte att han är ouppfostrad, snarare att han inte är en maskin som man trycker på och av utan en häst som är normal, som testar sina gränser. Dock är det bara när en annan häst kommer framför honom, aldrig annars. Och det sker bara i ridhuset och ja, de dagar han är förjävlig, åker också hjälmen på, men inte för att stanna där, utan för säkerhets skull. Och som sagt, ute i skogen har jag ALLTID hjälm.
Och när han är återgått till sitt lugna jag, ja då åker krukan av.

Ni kan tycka att jag är korkad, resonerar korkat osv osv men det är mitt val och det kan ingen åsikt ändra på. Och det visar väl bara att jag är smart, som inte vill bråka om min egen åsikt? Eller? :smirk:

Det var ju kanske inte riktigt så det lät på dina inlägg i denna tråden :smirk:
Tyvärr så känns det som ditt förnuft o hästkunskap är lika med noll, trots att du så gärna banka dig själv på brösten, beskriver dig som bättre än de flesta, så räcker det med att läsa din tex för att inse att du kommer få obehagliga överraskningar, förhoppningsvis fixar du dem och finner något som heter ödmjukhet.:angel:

Ja, du får för min del rida utan hjälm, jag struntar fullkommligt i vilket, denna tråden handlar om hjälmanvändande o de som skriver i den motiverar varför eller varför inte de använder hjälm.. Du började med att skriva att din häst var så välupfostrad att du inte behövde hjälm, det är ju inte ens nära sant, för helt plötsligt har du en normal 3-åring som testar gränser....
Behöver jag säga mer? :angel:
 
Sv: Rida utan hjälm

självklart ska man inte rida utan hjälm, men vf inte bara låta dom som gör det göra det utan att bry sig? .. Lixom hur många ggr ser man inte " även den lugnaste hästen kan bli rädd och hoppa till" här i forumen :P
 
Sv: Rida utan hjälm

Sedan är det så här, att man faktiskt även gör illa sin familj och angehöriga när man inte bär hjälm.

Jag funderade nämligen, och tänk hur det måste kännas om man får höra som föräldrar, syskon o.s.v

Ditt barn/ syster ... är svårt skadad/ är död, men skulle hon/ han haft hjälm då skulle hon/ han har klarat sig!

Den som är död/ har skadad sig är det väl inte synd om då egentligen, men de som bryr sig om en, är det riktig taskigt emot!
 
Sv: Rida utan hjälm

Läs dom igen, jag har upprepade gånger sagt att jag har alltid har hjälm i skogen.

Du har oxå skrivit dessa:

Sen är det ju såhär, hälften av alla människor här på buke (om inte fler) har ingen aning om att det GÅR att lära en häst att inte vara rädd för något. (kolla på polishästarna, de skenar inte allihopa om en skulle göra det) Min häst, en treårig quartervalack, är lärd sedan 2 års ålder att aldrig skygga, sticka, bocka eller annat otyg. Jag rider honom utan hjälm av den enkla orsaken att jag HATAR ridhjälm och valde därför att få min häst stensäker istället, så att jag inte behöver. Och jag anser, att man ska inte behöva ha hjälm på sin häst, den ska vara säker nog endå. Men tyvärr så fattar inte alla engelskryttare det.

En trygg häst som är såpass trygg i sig själv som han är, är en lycklig häst. Och argumentet håller visst, min här är TRE ÅR UNG och bryr sig inte mycket annat än älgar som typ inte ens finns här och det för att han har blivit lärd, samt att han är tränad till att bli trygg.

Men jag kan binda fast honom i en lastbil som är påslagen utan att han ens lyfter ett öra.
DEt kan springa 5 människor med stora sopsäckar 6 meter bakom honom utan att han knappt reagerar,
han kan gå längs ridhus sargen och så plötsligt hoppar det upp någon bakom den och för liv, utan att han gör mer än kollar.
Han kan stå HELT inslagen i pressenning med mig på ryggen utan att han bryr sig,
Jag kan vifta med en stor sopsäck på hans rygg när jag sitter på i alla gångarter utan att han bryr sig osv osv osv osv.

Dock så har jag hjälm när jag rider ut, för det enda som jag inte lyckats vänja honom vid är älgar.

Jag har en tävlingshäst, värd mycket pengar. Jag kan inte ha honom otränad och obalanserad. Inte heller chippig, nervös, tittig, bockig, skenig osv osv, han ska lägga sin energi på annat, och därför har jag lärt honom att inte vara det.
Och bara för att han är trygg och säker, är han definitivt inte hjärndöd. Han är väldigt mycket häst och busar och stojjar i hagen, och även med mig om jag tillåter det. Allt handlar om ridning och hantering. Men som jag sa innan -De flesta folk på Buke vet inte så mycket om det som de tror.

samt detta
Japp, det är det, och han TESTAR mig. Han har kommit in i en tre års trots och beter sig allmänt illa, men det betyder inte att han är ouppfostrad, snarare att han inte är en maskin som man trycker på och av utan en häst som är normal, som testar sina gränser. Dock är det bara när en annan häst kommer framför honom, aldrig annars. Och det sker bara i ridhuset och ja, de dagar han är förjävlig, åker också hjälmen på, men inte för att stanna där, utan för säkerhets skull. Och som sagt, ute i skogen har jag ALLTID hjälm.
Och när han är återgått till sitt lugna jag, ja då åker krukan av.

Behöver jag fortsätta eller ska vi komma överrens om att du är väldigt motsägelsefull i din beskrivning av din häst?? :smirk:
 
Sv: Rida utan hjälm

håller med dig!

Men ursäkta vad har ridstilen med det att göra?

(Och jag anser, att man ska inte behöva ha hjälm på sin häst, den ska vara säker nog endå. Men tyvärr så fattar inte alla engelskryttare det. )

tänkte på det att igår natt såg jag ett intressant avsnitt ifrån 911 där westernryttare var ut och red. En av de ett barn hade som tur hjälm på sig! Ngt hände hästen stegrade tappade balansen och pojken fick den över sig! Utan hjälm skulle pojken inte leva idag!

Dessutom hästen behöver inte bli rädd, den kan ju också snubbla och då är det godbye!
En bekant till oss hade en häst som av nån anledning fick ett blodtrycksfall när de tränade dressyr i ridhuset, den
bara dök ner!!! En annan har berättat att en häst fick hjärtstillestånd mitt i galoppen!!! :0
Så bra dressyr hjälper inte i sådana situationer, men sånt lär man räkna med!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida utan hjälm

håller med dig!

Men ursäkta vad har ridstilen med det att göra?

(Och jag anser, att man ska inte behöva ha hjälm på sin häst, den ska vara säker nog endå. Men tyvärr så fattar inte alla engelskryttare det. )

tänkte på det att igår natt såg jag ett intressant avsnitt ifrån 911 där westernryttare var ut och red. En av de ett barn hade som tur hjälm på sig! Ngt hände hästen stegrade tappade balansen och pojken fick den över sig! Utan hjälm skulle pojken inte leva idag!

Dessutom hästen behöver inte bli rädd, den kan ju också snubbla och då är det godbye!

Jo, Westernhästar TESTAR, engelskt ridna hästar är ouppfostrade? :devil:
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider ALLTID med hjälm, undantaget en enda gång under mina hästår. Ibland när det är så kallt att öronen håller på att trilla av eller så varmt att skallen smälter önskar jag att jag hade tyckt det var okej att rida utan, men det för jag inte.
På marken är jag lite sämre, men typ 80% av gångerna jag tömkör/longerar/skrittar konvalecenter för hand har jag också hjälm. Känns minst lika viktigt att ha hjälm på marken, men av någon anledning är jag slarvigare där.

Jag är bra på hjälm eftersom jag jobbat på ridskola och ofta har haft mina hästar i stall där det finns barn. Inför dom vill jag visa att hjälm är naturligt, något man använder. Det finns massa bekväma och väl ventilerade hjälmar, tror alla kan hitta en som passar.

Och till sist ett inlägg i debatten till de som skrivit om att man inte behöver hjälm till väluppfostrade hästar osv, djur är djur och man kan aldrig veta. Det skrivs rätt ofta på buke om olyckor, och de flesta händer när man "ska bara". Det är mänskligt att bli slapp och tänja på reglerna, men i hanteringen av djur är det viktigt att tänka sig för. Många här har hållt på längre än mig, många är mycket duktigare, och inte för att "skryta", men jag tänker ALLTID på säkerheten, är noga vid in/utsläpp, lastning, övrig hantering, gör det enligt boken, och hittills på 17 år har jag aldrig skadat mig eller någon häst. Olyckor kan alltid hända, men om man tänker efter före så minskar riskerna.

Tänk efter allihopa och på med hjälmen!
 
Sv: Rida utan hjälm

:D

Men jag tror efter ditt inlägg att personen ifrågan, verkar leva i en fantasivärld. Vad är det för häst hon pratar om egentligen:angel:
eller är det hästar?

Inläggen är så motsägelsefulla att man ju nästan inte kan tro att personen äger några hästar överhuvudtaget.
" My little pony" kanske.:devil:
 
Sv: Rida utan hjälm

Hear, hear. Jag går inte in i den diskussionen, då slipper jag säga något jag ångrar. :smirk:

Alltidhjälmoavsett. Jag har inte ens suttit på en häst utan. Säkerhetsväst blir den nya hjälmen för mig också, andra gången jag red min mrh ramlade jag av och slog mig utav helvete, givetvis ingen väst då...:p
 
Sv: Rida utan hjälm

:D

Men jag tror efter ditt inlägg att personen ifrågan, verkar leva i en fantasivärld. Vad är det för häst hon pratar om egentligen:angel:
eller är det hästar?

Inläggen är så motsägelsefulla att man ju nästan inte kan tro att personen äger några hästar överhuvudtaget.
" My little pony" kanske.:devil:

Den här diskussionen nådde nu officiellt sandlådenivå.
 
Sv: Rida utan hjälm

Den här diskussionen nådde nu officiellt sandlådenivå.

Om man utger sig för att vara en av de få som besitter kunskap i hästhanthering i allmänhet och sen skriver så otroligt motsägelsefullt, så får man nog räkna med att folk reagerar och ifrågasätter ens trovärdighet...
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag har inte sagt något om någon persons trovärdighet heller. Men att påstå att vederbörande har my little pony? Det ser inte speciellt moget ut i mina ögon :smirk:
 
Sv: Rida utan hjälm

Jag rider utan hjälm ibland när den är supervarmt eftersom att jag är välldigt känslig för värme och får lätt huvudvärk när de blir varmt.
Så min anledning är att det blir för varmt att rida med hjälm om det är hett ute. Annars använder jag hjälm !!!

Du vet väl att det finns bra hjälmar med mycket ventilation just för det här problemet. ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
598
Senast: Takire
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 823
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp