Bukefalos 28 år!

Sv: Riddare!"

Är det samma sadel som på den här bilden?

2-3_jul_05_2_001_2_stor.jpg


Ser mycket ut som de spanska sadlarna, som ganska många rider med just nu. Finns det fler bilder av sadeln som är mer "inzoomad"? Finns förlagan på bild att se någonstans?

Du får ursäkta om jag är frågvis men jag intresserar mig mycket för hästens utrustning under medeltiden och söker ständigt källor till autentiska hästtillbehör.

De snyggaste sadlarna hittils som jag sett IRL såg jag i Uppsala på IJA, tror det var Ordo Ignis? som hade vidareutvecklad spansk sadel där bakvalvet gick upp mycket högt, just som man ser på gamla bilder.
 
Sv: Riddare!"

Är det samma sadel som på den här bilden?

2-3_jul_05_2_001_2_stor.jpg


Ser mycket ut som de spanska sadlarna, som ganska många rider med just nu. Finns det fler bilder av sadeln som är mer "inzoomad"? Finns förlagan på bild att se någonstans?

Du får ursäkta om jag är frågvis men jag intresserar mig mycket för hästens utrustning under medeltiden och söker ständigt källor till autentiska hästtillbehör.

De snyggaste sadlarna hittils som jag sett IRL såg jag i Uppsala på IJA, tror det var Ordo Ignis? som hade vidareutvecklad spansk sadel där bakvalvet gick upp mycket högt, just som man ser på gamla bilder.


japp samma sadel, nej den är inte alls som spanska sadlar. Den har en hectorsadel som grund, sen är den mycket extra uppbyggd fram och låg bak.

äkta tornerspelssadlar från förr var faktiskt låga bak för att du skulle kunna bli slagen ur sadeln och mycket höga fram för att skydda ljumskarna. Man måste tänka att även tornerspel eller jousting var en sport även då. Jousting var för lans mot lans och för att överleva behövde du en sadel som du kunde bli slagen ur. Finns två bra böcker på engelska om detta, väldigt intressanta. Tournament var något annat, mer som en turnering utan lansbrytning.

jag ska se om jag kan få fram fler bilder på sadeln, ska fråga Moa ikväll.
 
Sv: Riddare!"

Bara jag kommer hem kan jag gräva fram vad jag har för referenser. Vilken tidsperiod är sadelns utformning från?
 
Sv: Riddare!"

...intressant diskussion. ja kan inte så mkt om sadlars historia, men här på buke lär man sig rätt mkt.
 
Sv: Riddare!"

*kl* om ni vill ha autentiska sadlar så kolla på de sadlar som Medeltidscentrum i danmark har till sina riddare. Det är kopior av Henry V's sadel från 14-talet som finns bevarad på museum. Tänkte försöka köpa en via dem när tillfälle ges.

Sååååå medeltidsaktig såg inte den modifierade hectorsadeln ut
 
Sv: Riddare!"

Så här ser en 14-tals sadel ut. Det enda som saknas är färg, stigbyglar och en tjock filt att ha under sadeln.

ps2.jpg
 
Sv: Riddare!"

Aj! Det lär ju inte vara skönt att rida på en sådan sadel :S
 
Sv: Riddare!"

inte medeltida på sådant sätt, den är efter en förlaga för Joustingsadlar.

bilden som mnemeth lagt upp är en war saddle. stor skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Riddare!"

bilder på joustingsadlar. sen vill jag tillägga att såklart finns det varianter på allt. I början red man säkert med krigssadlar innan man insåg att bryta ryggen inte var trevlig och joustingsadlarna utvecklades. joustingsadlar har säkert sett olika ut. Men generellt användes de med höga "ryggstöd" för krigsföring, där fanns även sadla som man kröp ner i, nästan som en barngunga:rofl:

jag drar mitt favvomotta: inget är ju svart och vitt här i världen :) tack och lov!!!!!!!!!!!!!

Detail of a Jousting saddle from 1466, note flat profile.
1466sadd.JPG


medieval_saddle2_lr.jpg
 
Sv: Riddare!"

Simon Wendle - Riddaren av Norrby

Rider för Nordic Knights
 
Sv: Riddare!"

Det här börjar arta sig till en intressant diskussion :bump:

Verkar vara fler än jag som intresserar sig för detta. Den sadel som mnementh visar är av den typ som jag var inne på. Dessvärre så strejkar mitt internet hemma så jag kunde inte fiska ut lämpliga bilder.

En fundering, i mina öron låter det rimligt att det var den höga typen av sadlar som gällde till att börja med eftersom tornerspelen gick från krig-krigslekar-underhållning och att sadeln då så småningom utvecklades med ett lägre bakvalv så de inte bröt ryggen av sig.

Ungefär som lansarna utvecklade sig från skarpa till trubbiga för att spara kämparna till krigen?
 
Sv: Riddare!"

så här sa Moa om sin sadel när jag frågade henne:

det är helt och hållet Kicki Näslunds design. Hon hade ju just byggt en spansk 1700-talare(gesellprov) och när hon fick höra att Moa red tronerspel fick hon lust att göra en ännu tidigare variant. Den är ju byggt på en vestenrsadelstomme, så den är ju inte historiskt korrekt på det viset. Hon var då ganska emot den uppbygganden på sadlar och hade en bom i plast hon tagit fram själv som hon stoppade i Moas sadel. Kicki har studerat sadlar från 1600 talet in real och läst på om 1400 och 1500 tals sadlar. Så Moa antar att modellen är ett ihopkok av det. Personligen tycker Moa att den liknar tornerspelssadlarna som fanns innan de tunga rustningarna kom som man nästan spände fast i sadeln. Den är ju hög fram för att skydda ljumskar och genetalier mot lansar och låg bak så du ska kunna fara ur, utan att bryta ruggen. Så hon skulle gissa på 1400-1500, för sedan blev dom ju höga både fram och bak igen. Man ska nog poängtera att det är en Dustsadel som sagt, användes enbart för man mot man duster, inte på stridsfält eller dressyrträning.
får väl nämna att Moa är helnöjd med den och hon skulle försöka få fram några närbilder.
 
Sv: Riddare!"

Gud vad spännande med riddare! Visste inte att det var så är utbrett!
Passar på att lägga in en liten fråga om det e ok!
Finns det någon 'klubb' i Östergötland för 'riddare'?
Någon som vet?!

/EnWisa
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördag är det medeltidsmarknad på Tomarps Kungsgård. Då kan du äta medeltidsinspirerad mat, låta barnen testa på ridning på...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: Freazer
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 914
Senast: hastflicka
·
Bukefalos Såhär gör bukefalos jätteofta för mig. Många gånger måste jag också uppdatera sidan innan jag kan lägga in bilder eller posta, men det...
Svar
8
· Visningar
432
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp