Bukefalos 28 år!

"Ridhuskort"

Cha9

Trådstartare
Som jag förstått det - och haft otaliga diskussioner i många ridklubbar - skiljer det sig väldigt vad man räknar som "ingår" i ett hallkort.

Jag har sett lösningar allt från att kortet är knutet till person (får rida hur många hästar som helst) till att det är knutet till hästen (dvs har du mer än en häst betalar du flera kort, men vem som helst som rider hästen får använda ridhuset) och varianter på detta - att flerhästägaren betalar en mindre "extrasumma" för varje ny häst.

Jag har alltid ansett att ett kort borde gälla PER EKIPAGE! Platsen man tar upp i ett ridhus är ju ändå alltid ca 3 meter :D Detta har jag haft jättesvårt att få respons/förståelse för och jag undrar om det finns anläggningar med detta upplägg?

Alltså: Om jag har flera hästar, får jag rida dem en i taget i ridhuset på ett (1) hallkort. Om någon annan följer med och rider en av mina hästar samtidigt måste jag/vi ha två (2) hallkort!

Tänker jag konstigt?
 
Sv: "Ridhuskort"

Det är inte alls konstigt att ett kort gäller visst ekipage eller en viss häst. Har man 2 hästar så rider man rimligen i snitt dubbelt så mycket i ridhuset.
 
Sv: "Ridhuskort"

Fast tycker nog ändå att man ska betala per häst! Har du 3 hästar så sliter du ju mer på ridhuset än med en som har en häst! Och sen om du nån gång har med en medryttare eller kompis som gör att ni rider samtidigt har ju du betalt ridhuskort för båda hästarna och ingen kan då påstå att ni tar "för myckt" plats!
 
Sv: "Ridhuskort"

jag tycker att det är bättre att man betalar per ryttare, köper man ett ridhus kort med tillgång till ridbana och ridhus så ska det ju vara(i viss mån) obegränsad tillgång till det, inte köp ett helårs kort så får du rida en häst om dagen för 3500kr om året.

har man ett ridhuskort så har man ju oftast tillgång till det hela dagen, så om nr1 väljer att rida en häst i ridhuset 5 timmar och nr2 rider 10 hästar under 5timmar så sliter nr 2 inte mer på ridhus underlaget, tar inte upp mer plats eller mer tid i ridhuset än nr1.

här kostar ett ridhuskort ca 3600kr om året, skulle jag då betala per häst så skulle det kosta mig 7200kr om året, en annan granne hade fått betala 10800kr om året osv.
hade jag fått betala per häst så hade jag inte haft råd med att rida i ridhuset.
 
Sv: "Ridhuskort"

Flertalet har inte råd att ha flera hästar, man får som bekant sällan 100% rabatt på häst nummer två när det gäller mat, husrum eller för den delen inköpspris. Rider man 2 hästar i ridhuset så sliter man onekligen dubbelt så mycket, sedan är det upp till ägaren av ridhuset att sätta upp regler för betalning och har man flera hästar eller kanske är ett stall i närheten så kan man alltid försöka förhandla om priset.
 
Sv: "Ridhuskort"

Jag har flera hästar och betalar för ett kort. Om någon annan skulle rida behövs ytterligare ett. Jag skulle inte kunna tänka mig att betala ett kort per häst, har man många hästar blir det ju svindyrt. Hos oss betalar hästägaren ett kort och sedan finns s.k. medryttarkort som är ngt billigare. D.v.s. har hästägaren redan ett kort kan man köpa till möjligheter åt medryttaren för en billigare peng. Det systemet gillar jag. Även om jag själv inte har några medryttare så har vi tidigare haft "stallhjälp" (som mest hjälpt till med häst och stallskötsel och motionsridning) och då har dessa kunnat nyttja ridhuset under de månader då det är svårt även med motionsridning utomhus.

Mvh JV
 
Sv: "Ridhuskort"

När det gällde det förra ridhuset jag red i så betalade man per häst. Det var full avgift för första hästen, lägre avgift för andra hästen, ytterligare lite lägre för tredje osv.

I nuvarande ridhuset får man rida hur många hästar som helst på ett kort. Det känns inte riktigt rättvist då fler hästar rimligen sliter mer än en. Att ha flera hästar är upp till var och en, men jag tycker inte att enhästsägarna ska betala för att några ska utnyttja ridhuset för upp till 5-6 hästar.
 
Sv: "Ridhuskort"

Jag förstår dig på sätt å vis, känns ju orättvist om de med flera hästar ändå bara ska betala som om de hade 1 häst.

Men samtidigt, det är ju faktiskt ingenting som säger att den person med flera hästar faktiskt utnyttjar ridhuset mer än den med 1 häst gör..

När jag hade 2 hästar så var jag lika mkt i ridhuset som jag nu är med 1 häst, hästarna fick då träna varannan vecka istället för nuvarande som får träna varje vecka och då är det ju hugget som stucket..
 
Sv: "Ridhuskort"

Ja - det var precis det här jag menade! Att det skiljer sig från plats till plats.. Fast anser ni att ni betalar för slitaget på ridhuset, dvs underlaget? Jag tycker nog att man betalar för TIDEN/PLATSEN i ridhuset - och att priserna skiljer sig åt i olika ridhus beroende på tillgång till det. Skulle ridhusägarna ta ut av ryttarna vad det kostar att underhålla/driva det, skulle det nog vara betydligt dyrare? På en "normalstor" ridskola (ca 250 ridande/vecka) är ju hallkortsavgiften en "piss i havet" vad gäller omsättningen och de flesta ridskolor är inte alls beroende av privatanvändarnas pengar för att klara kostnaderna utan jag anser att det är tillgång och efterfrågan som styr. Har man många ekipage som nyttjar ridhuset blir det dyrt och tvärtom. Dvs att finns det få timmar att boka blir det dyrare - och då är kopplingen större till tid och plats, snarare än till slitage.
Skillnad är om ridhuset är helt privat och endast för uthyrning - då finansierar ju användarna hela kalaset och då använder man kanske den regel som genererar mest pengar.
Men det är kanske synen på detta som är den stora skillnaden? Att om man räknar att det är antalet hästar i ridhuset totalt sett (slitaget) som är basen för hur prissättning och användningen av hallkorten styrs så blir det på ett vis - och om man räknar att det är tid och plats som styr så tänker man annorlunda?
Jag har bara konstaterat att det inte finns någon praxis alls - alla gör olika. Om vi utesluter de privata ridhusen som inte har någon egen verksamhet, hur har just din ridskola/ridklubb löst det? Vi kan kanske göra en liten undersökning och se om det finns samma typ av lösning. Själva priset är inte relevant - utan just formerna kring användandet.

Den ridskola som ligger närmast mig har regeln "en häst - ett kort" och det är bara knutet till hästen, vilken ryttare som helst får rida!
 
Sv: "Ridhuskort"

Fast jag tycker det blir konstigt att utgå ifrån att de med flera hästar väljer att INTE rida dessa i ridhuset, mer än vad de som endast har en häst gör. För i genomsnittsfallet använder man ridhuset flitigare om man har flera hästar. I alla fall häromkring, jag tror inte det är ovanligt faktiskt. Inte om man tränar seriöst.
 
Sv: "Ridhuskort"

Där jag bodde förut och använde ridhuset vintertid, hade de ett pris för årskort för hobbyryttare med max 2 hästar. För "proffsryttare" de med 3 hästar eller fler var det ett annat pris. Föreningsägt ridhus med träningar vissa kvällar.

Nu jobbar jag på en ridskola. Här kostar ett årskort 600 kronor. Då kan du fritt använda ridhusen all obokad tid. Dock är det lektioner 16-21/22 alla vardagar (vissa dagar en 45 min paus under kvällen). Samt lördag fm.
Det är billigt men sällan ledigt. Åtminstone för dem som jobbar vanliga kontorstider.
 
Sv: "Ridhuskort"

Det må vara så att ridhusavgiften inte är så hög i förhållande till den totala kostnaden för en ridanläggning, men många gånger tar man ut en icke försummbar avgift av ganska många personer.

Lite exempel

100 sålda kort a 3000=300.000
100 sålda kort a 2000=200.000
50 sålda kort a 2000=100.000
25 sålda kort a 4.000=100.000
50 sålda kort a 500= 25.000
 
Senast ändrad:
Sv: "Ridhuskort"

Det må vara så att ridhusavgiften inte är så hög i förhållande till den totala kostnaden för en ridanläggning, men många gånger tar man ut en icke försummbar avgift av ganska många personer.

Lite exempel

100 sålda kort a 3000=300.000
100 sålda kort a 2000=200.000
50 sålda kort a 2000=100.000
25 sålda kort a 4.000=100.000
50 sålda kort a 500= 25.000


Jo, det är är riktigt - men bekräftar bara vad jag är inne på. De flesta jag vet om tar runt 1000 - 1500 kr / år för hallkort. Att underhålla ett ridhus kostar normalt ca 25000 - 75 000/ år med harvning/sladdning, el, hinder mm. Underhåll av underlag ligger för det mesta på mellan 50 - 100 000/ gång (ca vart 3 - 5 år) För att "gå runt" krävs då minst 100 "privata" ryttare som regelbundet använder ridhuset - och det är det väl få som har?
I en ridskolas omsättning på kanske 2 -5 miljoner/ år är ca 50 000 väldigt lite - och ofta skulle ridskolan klara sig alldeles utmärkt utan dessa ryttare (ekonomiskt alltså)- utan det är en service som erbjuds. Därför anser jag att det är tiden och platsen i ridhuset man främst betalar för - och därför borde "korten" vara knutna till ekipage och inte till vissa personer eller hästar..
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 219
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp