Bukefalos 28 år!

Ridhustak rasade

Sv: Ridhustak rasade

JAg vet inte, vågar inte spekulera heller, men det var en brun häst med ett par vita ben så man kan ju göra en kvalificerad gissning, men vill inte gissa fel.
 
Sv: Ridhustak rasade

Är det veterinären som sitter på huk vid hästen eller? Känner inte igen honom. Soffiproppi, någon du känner till?

Satt också och försökte klura på vem det kan vara, men han ser för gammal ut för att vara någon av mina veterinärer som jag använt. Troligen en räddningsarbetare, ganska säker på att de tog ut Hasslebäck
 
Sv: Ridhustak rasade

stackars lilla häst :cry: så hemskt att se filmen, vilken mardröm :cry:

kolla över era tak, taken här i söder är oftast inte gjorda för att tåla så mkt snö. det är inte första gången ett ridhustak har rasat in... :(
 
Sv: Ridhustak rasade

Japp :cry: Rocky hade brutit bägge sina bakben.. :cry:

Så fruktansvärt! Inte bara för hästen utan för alla inblandade. :cry: Kan inte ens föreställa mig vilken oerhörd skräckupplevelse det måste varit för alla närvarande.

Enda trösten i tragedin är väl att resten av hästarna klarade sig, samt alla barn. Det är otroligt att fler inte blev skadade!
 
Sv: Ridhustak rasade

Fy fan så hemskt! *ryser* Stackars lilla häst och alla inblandade!
De barnen kommer behöva tid på sej att hantera det.
Säkert många andra oxå...Hemskt..
 
Sv: Ridhustak rasade

Kl

Så fuktansvärt hemskt:cry: Det är verkligen en mardröm:cry:

Men tyvärr är jag inte förvånad, ett fåtal ridskolor är så lyckligt lottade att de har personal som kan få ner snö från tak eller överhuvudtaget någon som har koll och ansvar för byggnadernas skick.
Jag hoppas att kommunerna runt om i landet tar sitt ansvar och verkligen hjälper alla ridskolor med just byggnadsbiten iallafall.

Sådant här ska bara inte få hända:(

Gemene man behöver också inse vilken tyngd snön faktiskt utgör och se till att få ner snön från taken istället för att vänta på tö. För tö=tyngre snö, det vet alla som någon gång har skottat.

Mitt hjärta gråter för hästen som fick sätta livet till och jag hoppas att tjejerna får all hjälp de behöver och att det inte ger dem framtida men, varken fysiska eller psykiska.

Skickar mängder av kramar till alla berörda.
 
Sv: Ridhustak rasade

Fy vilken hemsk olycka :cry:

Tråkigt att hästen fick sätta livet till, men vilken änglavakt alla andra hade....:bow: Där var nog de inblandade glada att hästarna trots allt hade sina flyktinstinkter kvar.....
 
Sv: Ridhustak rasade

Stackars hästen!!!

Och mer snö kommer det :crazy: Får ju hoppas att folk har vett att skotta sina tak iaf...
 
Sv: Ridhustak rasade

Fy, så otroligt hemskt! Stackars alla inblandande både hästar, barn och vuxna. Min tanke finns hos alla drabbade och deras nära och kära. :cry::cry::cry:

För att på något sätt tänka positivt så lider inte Rocky nu. Tänk vilken otroligt svår återhämtning det kunde ha blivit. Hoppas nu att ALLA ser över sina tak.

I Gnarp har 600 grisar drabbats av nedfallet tak också. De verkar inte skadade men i de artiklar jag läst så hade de inte fått fram alla grisar när artiklarna las ut. Är det nån som vet nåt mer? Hoppas att alla klarade sig!
 
Sv: Ridhustak rasade

Åh fy vad hemskt! :cry: Tycker så synd om hästen som fick rejäla skador och fick sätta livet till! Vilken skräckupplevelse det måste ha varit för alla inblandade! :cry:
 
Sv: Ridhustak rasade

Kl

Så fuktansvärt hemskt:cry: Det är verkligen en mardröm:cry:

Men tyvärr är jag inte förvånad, ett fåtal ridskolor är så lyckligt lottade att de har personal som kan få ner snö från tak eller överhuvudtaget någon som har koll och ansvar för byggnadernas skick.
Jag hoppas att kommunerna runt om i landet tar sitt ansvar och verkligen hjälper alla ridskolor med just byggnadsbiten iallafall.

Sådant här ska bara inte få hända:(

Oavsett om ridskolor anser sig ha personal eller inte så skall någon alltid vara ansvarig för byggnaderna. Så det går inte att skylla ifrån sig. Är det en kommunal ridskola där kommunen verkligen ansvarar för driften så går det att skylla på dem, annars inte. Sen tycker jag också att kommunen bör hjälpa till men det är ridskolan som är ytterst ansvarig oftast.

Tyvärr är det nog lätt att glömma takskottningen dock. Det här blir en mycket tråkig påminnelse till alla: Skotta era tak eller om det inte går så måste byggnaden kanske stängas så länge.
 
Sv: Ridhustak rasade

Oavsett om ridskolor anser sig ha personal eller inte så skall någon alltid vara ansvarig för byggnaderna. Så det går inte att skylla ifrån sig. Är det en kommunal ridskola där kommunen verkligen ansvarar för driften så går det att skylla på dem, annars inte. Sen tycker jag också att kommunen bör hjälpa till men det är ridskolan som är ytterst ansvarig oftast.

Tyvärr är det nog lätt att glömma takskottningen dock. Det här blir en mycket tråkig påminnelse till alla: Skotta era tak eller om det inte går så måste byggnaden kanske stängas så länge.

Det handlar inte om att anse sig, det handlar om vad folk är villiga att betala. Skulle den ridskola jag jobbade på ha vaktmästare så hade vi fått slå igen. Det fanns inte ens pengar till att ha tillräckligt många anställda till den huvudsakliga uppgiften och så är det på de flesta ridskolorna runt om i landet.

Det handlar inte heller om att skylla ifrån sig, det är ett konstaterande, ett faktum att mer pengar behövs till landets ridskolor. Hade ridskolorna fått samma bidrag som fotbollen och ishockeyn så hade problemet med att få ridskolor att gå runt inte funnits. Då hade det inte blivit olyckor med inrasade tak för då hade det funnits personal som hade som uppgift att se till att alla byggnader var i bra skick.

Detta ridhuset var "nytt" bara 18 år gammalt, tror du att det ridhuset har setts över eller gjorts något med sedan det byggdes mer än möjligtvis att ridhusbotten hade rättats till?

"Min" ridskola bytte ridhusbotten år 2000, då var den mesta delen av botten samma som när det byggdes-78, vid tillbyggnaden -96? (osäker på året) fanns inga pengar att byta hela ridhusbotten.

Man blir förbannad då när det poppar upp nya fina fotbollsplaner lite varstans och det gnälls på att det inte finns tillräckligt med ombytes ställen, vi i personalen på ridskolan hade inte ens någonstans att byta om, än mindre våra elever. Det borde vara mer självklart att byta om och duscha efter att ha varit bland hästar än att det är självklart efter att ha spelat fotboll. Men...vi är ju av fel kön:cool:
 
Sv: Ridhustak rasade

Gemene man behöver också inse vilken tyngd snön faktiskt utgör och se till att få ner snön från taken istället för att vänta på tö. För tö=tyngre snö, det vet alla som någon gång har skottat.


Då du diskuterar en viss mängd snö på tak, så är det inte så att den mängden snö som finns på ett tak blir tyngre av att det blir töväder.

Den fukt som ytlagret av snön kan ta upp från omgivande luft(och som då gör ytlagret något tyngre) är försumbar om man ser till hela tyngden av snömängden.
 
Sv: Ridhustak rasade

Det handlar inte om att anse sig, det handlar om vad folk är villiga att betala. Skulle den ridskola jag jobbade på ha vaktmästare så hade vi fått slå igen. Det fanns inte ens pengar till att ha tillräckligt många anställda till den huvudsakliga uppgiften och så är det på de flesta ridskolorna runt om i landet.

jag tycker inte man kan resonera så. Oavsett om pengar saknas eller inte så kan man inte strunta i säkerheten. Rent krasst får väl ridskolan slå igen i så fall. Skulle du tex som ridskolechef vilja säga det till föräldrarna som skickar sina barn til ridskolan att tyvärr är våra byggnader inte säkra men vi fortsätter verksamheten ändå eftersom pengar saknas?

Sen håller jag med dig om att ridskolorna borde få mer pengar särskilt när man ser till hur mycket många andra sporter får. Det är dock en större diskussion som också måste tas givetvis.
 
Sv: Ridhustak rasade

Då du diskuterar en viss mängd snö på tak, så är det inte så att den mängden snö som finns på ett tak blir tyngre av att det blir töväder.

Den fukt som ytlagret av snön kan ta upp från omgivande luft(och som då gör ytlagret något tyngre) är försumbar om man ser till hela tyngden av snömängden.

Helt rätt. Dock är det så i varje fall här nere att töväder ofta kommer i kombination med regn och då kan snön bli ruggigt mycket tyngre.
 
Sv: Ridhustak rasade

jag uppfattade det som att den stackars hästen låg i många timmar med brutna ben innan den avlivades? :crazy: vilket lidande.. :cry:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: linlar1
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 369
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp