Bukefalos 28 år!

Ridhustak rasade

Sv: Ridhustak rasade

jag uppfattade det som att den stackars hästen låg i många timmar med brutna ben innan den avlivades? :crazy: vilket lidande.. :cry:

Riktigt hemskt, men veterinären var väl där, så man får hoppas att han fick ordentligt med lugnande och smärtlindring.
 
Sv: Ridhustak rasade

Vad fruktansvärt!
Jag lider verkligen med alla inblandade.

Det enda rätta är att det leder till att säkerheten ses över på landets ridhus.

Min sambos bror jobbade på ett bygge efter ett ridhustak rasat, men som tur var hände det under natten och ingen blev skadad.
Men ridhuset hade ett larm som kände av om tyngden på taket blev för stort, vad han förstod hade vaktmästaren som hört larmet bara ryckt säkringarna när larmet gick, för att han trodde det var inbrottslarmet som gick.
Vaktmästaren hade valt att inte gå på nybyggesinfon då larmet installerades och visste inte om larmet och hur det fungerade.

Det läskigt när folk inte ser de fullt möjliga konsekvenserna av sina handlingar, när de struntar i säkerheten.
 
Sv: Ridhustak rasade

jag tycker inte man kan resonera så. Oavsett om pengar saknas eller inte så kan man inte strunta i säkerheten. Rent krasst får väl ridskolan slå igen i så fall. Skulle du tex som ridskolechef vilja säga det till föräldrarna som skickar sina barn til ridskolan att tyvärr är våra byggnader inte säkra men vi fortsätter verksamheten ändå eftersom pengar saknas?

Sen håller jag med dig om att ridskolorna borde få mer pengar särskilt när man ser till hur mycket många andra sporter får. Det är dock en större diskussion som också måste tas givetvis.

Ingen skulle säga att byggnaderna inte är säkra. Man talar inte om det utan hoppas på turen och håller tummarna. Inte ens ridsportsförbundet kollade några tak eller dylikt vid sina inspektioner när jag var i den svängen så jag gissar att de flesta ridhus är nog ganska osäkra platser att vistas på just nu. Varje vinter hör man om tak som rasar på ridhus men ändå fortsätter det! Det så :devil: illa:mad:

Jag tycker absolut man kan resonera så! De flesta ridskolor drivs av eldsjälar som gör det för att de tycker att det är så roligt, ingen hade slitit så för den lönen om man inte tyckte att det var kul. Det är enbart fakta, det är så det är och visst behöver det tas upp, det gjorde det varenda år och vår kommun slog sig för bröstet och tyckte att de var så himla bra när de gick i borgen för vårt lån. På samma gång som de anlade tre nya fotbollsplaner med tillhörande omklädningsrum till fotbollsspelarna utan att blinka.
Jag tycker inte att sporter ska ställas emot varandra, jag tycker att de ska jämställas. Samma pengar/antal utövare.
 
Sv: Ridhustak rasade

Då du diskuterar en viss mängd snö på tak, så är det inte så att den mängden snö som finns på ett tak blir tyngre av att det blir töväder.

Den fukt som ytlagret av snön kan ta upp från omgivande luft(och som då gör ytlagret något tyngre) är försumbar om man ser till hela tyngden av snömängden.

Möjligt, jag är superdålig på kemi men jag vet att samma mängd snö väger väldigt olika beroende på temperaturen, det räcker med att det faller från minus 12 ner till 3-4 minus här för att snön ska bli tyngre och i vilket fall så kan den lilla skillnaden vara droppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhustak rasade

Jag tycker inte att sporter ska ställas emot varandra, jag tycker att de ska jämställas. Samma pengar/antal utövare.

Fast så kan man ju inte räkna. Det är ju betydligt dyrare att driva ett stall med 20 hästar och ekonomibyggnader, foder osv. än det är att ha några fotbollsplaner och klippa gräs, ploga bort snö osv. Tar du dessutom exemplet fotboll så har du bara anställda tränare på de stora allsvenska klubbarna. Resten är ofta spelande barns föräldrar och liknande som ställer upp ideellt. Helt andra kostnader är anställda ridinstruktörer alltså.

Nä, jag tycker inte man kan räkna antal utövare. Däremot tycker jag att typiska tjejsporter överlag ska få mer pengar än de får idag jämfört med killsporter. På just den fronten är det nämligen skillnader även inom samma sporter. Killarna får oftast bättre träningstider än tjejerna...
 
Sv: Ridhustak rasade

kl

När jag skulle köpa foder häromdagen hade taket rasat in hos den lokala foderhandlaren som även säljer byggvaror. Tänkte inte mer på det då men nu inser man ju vidden av vad som kan hända. :(
 
Sv: Ridhustak rasade

Ja...Är ju helt sjuka mängder snö som kommit nu.. Snöar inget just nu, men har snöat nästan hela förmiddagen där jag sitter inne i stan nu iallafall...

Tragiskt, min pappa råkar jobba på företaget som äger tomten där den där lagerbyggnaden står... Var bara 100 m ifrån när det rasade och tydligen hade dom tagit upp ämnet på ett möte under morgonen, och ansvarig var på väg dit för att kolla typ... Hoppas ingen kommit till skada där iallafall.
 
Sv: Ridhustak rasade

Möjligt, jag är superdålig på kemi men jag vet att samma mängd snö väger väldigt olika beroende på temperaturen, det räcker med att det faller från minus 12 ner till 3-4 minus här för att snön ska bli tyngre och i vilket fall så kan den lilla skillnaden vara droppen.


Det du skrev från början var såhär:

Gemene man behöver också inse vilken tyngd snön faktiskt utgör och se till att få ner snön från taken istället för att vänta på tö. För tö=tyngre snö, det vet alla som någon gång har skottat.

Om du har en viss mängd snö på ditt tak så blir inte den mängden tyngre om det skulle bli töväder. (Underförstått, som TomasN påpekade, töväder utan nederbörd)

Det enda som händer, om den ligger kvar, är att den plattas ihop, tar mindre plats, men den väger samma.Densiteten ökar.
 
Sv: Ridhustak rasade

Om riktigt fuktig varmluft kommer in över kallsnö kan den nog fälla ur sig vatten så att det motsvarar ett ordentligt regn.
PL
 
Sv: Ridhustak rasade

Verkligen tragiskt. :(
Mina tankar går till Rocky och de drabbade som var mer lyckligt lottade.
 
Sv: Ridhustak rasade

Verkligen fruktansvärt, sån himmla otur att hästar och människor skulle vara inne just då.... Hade det rasat en halvtimme senare så hade kanske ingen varit i byggnaden. Rocky var ju inte precis den äldsta hästen där och han hade ju kunnat leva ett mycket längre liv :'( Tänker på alla inblandade och hoppas att varken hästar eller människor får bestående men efter detta.
 
Sv: Ridhustak rasade

Ingen skulle säga att byggnaderna inte är säkra. Man talar inte om det utan hoppas på turen och håller tummarna. Inte ens ridsportsförbundet kollade några tak eller dylikt vid sina inspektioner när jag var i den svängen så jag gissar att de flesta ridhus är nog ganska osäkra platser att vistas på just nu. Varje vinter hör man om tak som rasar på ridhus men ändå fortsätter det! Det så :devil: illa:mad:

Jag tycker absolut man kan resonera så! De flesta ridskolor drivs av eldsjälar som gör det för att de tycker att det är så roligt, ingen hade slitit så för den lönen om man inte tyckte att det var kul. Det är enbart fakta, det är så det är och visst behöver det tas upp, det gjorde det varenda år och vår kommun slog sig för bröstet och tyckte att de var så himla bra när de gick i borgen för vårt lån. På samma gång som de anlade tre nya fotbollsplaner med tillhörande omklädningsrum till fotbollsspelarna utan att blinka.
Jag tycker inte att sporter ska ställas emot varandra, jag tycker att de ska jämställas. Samma pengar/antal utövare.

Ridhus är nog normalt sett inte sämre än andra byggnader av liknande typ. Det är inte ovanligt med snöproblem på ishallstak heller tex. Det är ju heller inget som går att kontrollera på sommaren för troligen är ridhusen byggda enligt gällande byggnorm. Det finns nog fuskbyggen förvisso men de flesta är nog rätt konstruerade.

Men sant är ju att ridskolor drivs av eldsjälar som brinner för hästsport. De har nog ingen aning om hur takkonstruktioner fungerar. Det här blir nog en väckarklocka för många, det hoppas jag i alla fall.

Men det lär väl bli en utredning här som visar på om det var byggfel, konstruktionsfel, bristande underhåll eller om det helt enkelt bara var så att det var för mycket snö.
 
Sv: Ridhustak rasade

Om riktigt fuktig varmluft kommer in över kallsnö kan den nog fälla ur sig vatten så att det motsvarar ett ordentligt regn.
PL

ja och sen kan töväder göra att tyngden fördelar om sig så att det blir väldigt stor tyngd på en mindre yta. Om det först töar och sedan blir kallt igen kan det bli tunga isklumpar som taken inte har en chans att hålla för.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 704
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 430
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp